Ridtravare!

Sv: Ridtravare!

Jag har ridit ganska många travare totalt sett, men har "bara" haft två egna.
Den första var 7 år när jag fick honom (gratis, han skulle slaktas..) egentligen var jag ute efter att låna en ponny på foder så jag kunde komma ut och tävla lite, men min pappa prackade på mig honom :p Han är e. Buck Newton, lite fullblodsaktig i typen, liite för raka bakben och lite för smal i bringan för att ha bra balans men väldigt personlig häst och snäll för mig som inte var så erfaren. Fast latare travare har jag aldrig varit med om! :D
Vi kom väl egentligen inte så långt, han var ganska väl grundriden men det fanns mycket att slipa på och utveckla. Tror iofs det hade mycket med ryttaren att göra också, jag lärde mig aldrig riktigt hans knappar.

Min andra travare var 13 år när jag köpte honom. Tanken var även där först att jag skulle ha en häst på foder över sommaren, men jag insåg att jag faktiskt lika gärna kunde köpa en häst och i värsta fall sälja den igen till hösten om jag absolut inte kunde ha kvar den. När jag fick hem honom blev jag också väldigt besviken på säljaren eftersom jag åtminstone förväntat mig att hästen var någorlunda fräsch, men hela hästen var stel som en planka och gick orent! Jag behöll honom ändå eftersom jag verkligen gillade psyket på hästen och Equiterapueften var positiv eftersom han förbättrats ganska snabbt efter bara ett par behandlingar.
Det blev till att behandla massor (ledband som låg fel, fler blockerade kotor än icke-blockerade, sneda höfter, sned framdel, tornutskott som nästan dragits ur led av spända muskler, ett bakknä som börjat få upphakningar osv..) och ta det väldigt lugnt och uppbyggande. Efter kanske 8 månader var han ganska fräsch efter omständigheterna, då skickade jag honom på tillridning som varade ca 1½ månad (kusen hade varit ridhäst länge men hade riktigt dålig teknik och aldrig blivit riktigt dressyrriden tidigare). Efter det fick han mycket bättre teknik och blev väldigt lydig.
Det svåraste han kunde "bra" var väl riktigt schwungig samlad trav. Tränade inte så mycket i galopp men han hade riktigt snygg galopp (hade ju blivit mycket hoppad, enligt förra ägaren upp till 1:30 på enstaka hinder och 1:10 på småtävlingar).
Sen blev jag utan stallplats och var tvungen att sälja honom. En av de jobbigaste processerna jag varit med om eftersom han höll på att råka illa ut men nu verkar det ha ordnat upp sig.
Den här hästen var lite ponnyliknande i typen och hade väldigt lätt för att samla sig (bra vinklar bak och ganska kort rygg) dessutom var han väldigt framåt och känslig men ändå lydig. Jag lärde mig massor på båda dessa hästar!
 
Sv: Ridtravare!

Jag har en supermysig, men het fd kallblodstravare. Tänk vad tiden går, jag har nu ägt honom i 8 år. Dom senaste åren har jag inte ridit honom så mycket pga tidsbrist. Men håller nu på för fullt att sätta i gång honom igen.
Jag har startat LB i dressyr med honom och faktiskt vunnit.
Han är även duktig att hoppa, men jag har inte tävlat så mycket i det.
Nu är tanken att jag ska rida igång honom och ställa upp i någon dressyrtävling igen till våren.
 
Sv: Ridtravare!

ridtravare ja. de e underbara hästar dom. har själv 2 varav den ena jag köpte när hon var 15 år oc typ o inriden. nu tävlar vi L:A dresyr oc har bivit plaserade i alla starter. hon gick på travet som ung men de märken man ej nu. hon är dessutom riktigt duktig på å hopp. hon e hoppad enstaka hinder på 130 cm men jag e för feg så ärför e hon inte hopp häst =)
 
Sv: Ridtravare!

hej. jag har också en kallblodstravare på 15år nu...hon är helt underbar efter. Lapp Nils undan. Laverda. I början var hon mycket het hela tiden ja visste inte om jag skulle klara henne som ridhäst. Dock hade hon mest används för avel, men de var liksom så mycket GO i henne. Liksom så att det blev över..haha:) Men med tiden så lugnade hon sig o blev bara bättre o bättre. Nu är hon som vilken ridhäst somhelst. hon kan gå i form, o ner på tygeln skänkelvikningar går okej. Hon e duktig på skolorna. Hon är helt suverän. Förstår mig inte på människor som e övertygade på att travare förblir travare, o dom går inte att vidareutbilda till något annat. Men i övrigt alla ni andra som har de kämpigt ibland stå på er.
 
Sv: Ridtravare!

Jag har en varmblodskille på 5, snart 6 år. Jag köpte honom när han skulle fylla 3, då han var inkörd men bara gått et par lopp på banan. Han var inte spec "svårlärd" utan tvärtom. Galoppen har han nog aldrog haft riktigt svårt för. Tog lite tid att lära in den, nu är den helt perfekt, och han fattar den direkt från halt. Slängtrav eller travartrav har han inte heller direkt haft. Jag har tränat för olika instruktörer, just nu tränar jag för en dressyrinstruktör. Han går i väldigt bra form, och hoppar väldigt bra! :D Jag har haft tur med mitt vbl om man sejer så :)


 
Sv: Ridtravare!

Jag har en varmblodskille på 5, snart 6 år. Jag köpte honom när han skulle fylla 3, då han var inkörd men bara gått et par lopp på banan. Han var inte spec "svårlärd" utan tvärtom. Galoppen har han nog aldrog haft riktigt svårt för. Tog lite tid att lära in den, nu är den helt perfekt, och han fattar den direkt från halt. Slängtrav eller travartrav har han inte heller direkt haft. Jag har tränat för olika instruktörer, just nu tränar jag för en dressyrinstruktör. Han går i väldigt bra form, och hoppar väldigt bra! :D Jag har haft tur med mitt vbl om man sejer så :)


Vilken snygging han va
 
Sv: Ridtravare!

Jag har en varmblodskille på 5, snart 6 år. Jag köpte honom när han skulle fylla 3, då han var inkörd men bara gått et par lopp på banan. Han var inte spec "svårlärd" utan tvärtom. Galoppen har han nog aldrog haft riktigt svårt för. Tog lite tid att lära in den, nu är den helt perfekt, och han fattar den direkt från halt. Slängtrav eller travartrav har han inte heller direkt haft. Jag har tränat för olika instruktörer, just nu tränar jag för en dressyrinstruktör. Han går i väldigt bra form, och hoppar väldigt bra! :D Jag har haft tur med mitt vbl om man sejer så :)


Vilken snygging han va

Tack så mkt :D
 
Sv: Ridtravare!

Här är min gamla travis!
jum4.jpg
[/IMG]
jummis.jpg
[/IMG]
DSC00103.jpg
[/IMG]
 
Sv: Ridtravare!

*kl*

Min ena häst är ett varmblods sto. Vi köpte henne som 4-åring från travet då hon hade fått en knäskada som gjorde att hon inte skulle hålla för tävlingstrav mer.
Dom hade suttit på henne och skrittat henne i skogen några gånger så det var bara till att börja om från början.
Ge efter för bettet, flytta framdel, bakdel, rygga, stanna, gå upp i trav, sakta ner från trav t skritt tog ca 1 vecka. Galoppfattningar och öka och sakta ner tempot inom gångarterna och sidvärtsrörelser kom inom 1-2 månader.
Hon var köpt till min mamma som hade ridit en del förr men ville träna mer igen med en egen häst men när jag hade grundutbildat henne så visade det sej att hon hade blivit för känslig för mamma att rida och vi ville gärna behålla hennes känslighet så jag köpte ut henne...:D
Hon har alltid varit väldigt "modig", går fram överallt. Är det något som är hemskt så går det ändå alltid att övertala henne att gå fram.
Hon är otroligt känslig att rida, lägger man ett gram mer vikt på ena sidan så svänger hon direkt, likaså stoppar hon direkt för enbart vikten. Går i form av sej själv hela tiden när man rider på bana/äng eller man ber henne när man rider ut. Hon kan samtliga rörelser inom reining är på nationell nivå, är dock inte tävlad i det då det alltid kommit saker emellan och jag har hästar som är mer lämpade för reining, däremot är hon tävlad i trail m topplaceringar.
Hoppa tycker hon är skitkul och hon kan nog hopa rätt högt dock har vi inte hoppat så mycket mer än i skogen ibland pga mitt bristande intresse (tävlade fälttävlan förr och har hoppat så det räcker och blir över i mina dar...:p ).
Hon är även körd med rockard och kälke, hur lätt som helst stt kontrollera i alla gångarter, hade säkert kunnat köra henne med rep runt halsen men för säkerhets skull brukar jag ha repgrimma..

Hon kan även lite trick bla stegra, spansk skritt och skaka på huvudet. Är även utbildad inom AR och kan början till halva steg och skolgalopp och början till terre a terre förutom öppna och sluta i alla gångarter.

Kort sagt så är hon en otroligt begåvad häst som jag inte sett några begränsningar på än (utom i reining, hon kan nog aldrig lära sej några 20-meter-slidestop tex även om hon stoppar bra). Hon är nu 10 år och har hunnit med två pauser pga föl med...:D :love:

Så några fördomar om fd travare har inte jag iaf...;)
 
Sv: Ridtravare!

Jag har två varmblodshästar som är ridhästar nu!
Den ena är 14 år och har varit i min ägo i snart 4 år. Han heter Guy Birk och är efter Rosalind´s Guy och undan Caroline Scoop.
Den andra är ett 10-årigt sto som heter Miss Extra och är efter Extrem och undan Diotima.
Birk rider jag mest och han har tränats för en dressyrtränare. Han har efter ett års slit blivit väligt mjuk och formlig! Jag har verkligen haft honom som projekt:love:
Miss Extra däremot har jag precis fått och eftersom hon inte blivit riden på flera år ska jag nu "lära" henne att bli trafiksäker.

Vad roligt att det är fler som intresserar sig för varmblod här på buke, har nästan fått känslan av att de skulle vara mindre värda ibland :cry:
tack tack!
 
Sv: Ridtravare!

Smulan det var inte meningen att svara till bara dig! Sorry:rofl:
 
Sv: Ridtravare!

Vi har en kallblodstravare och en varmblodstravare, kallblodet går mest som "lull och skogshäst" och varmblodet är mer "träningshäst. Vi tränar varmblodet i både dressyr och hoppning och vi har nått enormt stora framsteg! Vi har inte tävlat ännu men han har absolut kapacitet till att tävlas! Han har som högst hoppat 1.20 med ryttare, men med mer bra träning skulle det inte förvåna mej om att han klarar högre! :) Vi får se om vi kommer ut på något nu iår!
 
Sv: Ridtravare!

Min häst är också efter Rosalind's Guy :love: Den hästen är så snygg, man behöver ju inte fundera vem min pålle har ärvt sin utstrålning ifrån :rofl:
 
Sv: Ridtravare!

De e lugnt...;)

Ang "värdet på travare" så kan mycket bero på att det är en hel del "halvblodfolk" påbuke...:smirk:
Sen är det väl problemet med att travare ofta säljs billigt och köps av sk fjortisar med lite pengar och kunskap och då blir ofta hästarna så mycket att hänga i granen heller. Ingen bra reklam för travare som ridhästar med andra ord...
Duktiga ryttare köper ofta andra raser vilket är synd eftersom en travare kan (för det mesta)bli en mycket duktig och tillfredsställand ridhäst om den utbildas korrekt.

Sen kan ju många travare tölta med (kan min oxå, glömde skriva...:o :D ) vilket, om fler visste om det, borde hjälpa till att marknadsföra rasen som ridhäst mer för det är många (inkl mej själv:angel: ) som inte vill sitta på små raggiga ponnyer och fötterna nere vid knäna och ändå vill rida töltande hästar ibland!
 
Sv: Ridtravare!

Ajajaj! Inte tölta med travare! :cry:
Dom KAN tölta, men de som inte tränats till det utan gör det naturligt gör det nästan uteslutande för att de är så stela att de hellre töltar än travar samlat t ex. För att de hellre spänner ihop ryggen än länger den. TYVÄRR är det mycket svårt att rida tölt utan att hästen spänner ryggen och just hästar som kommer från travet har så ofta spänningar i ryggen att man inte vill främja det.
Likaså med pass, men pass är väl mest att man inte ska lära in för att de kan få passinslg i galoppen eller hellre passa än galoppera.

Din häst lät förresten helt underbar, verkar som att ni lyckats med träningen! :)
Tror min förra travare nog skulle ha funkat bra till trail (var inne på det ett tag faktiskt) iom att han inte var rädd för något. Fast det hade nog krävt en del jobb med det där med coolheten inne på en tävlingsbana med en massa hästar runtomkring :p
 
Sv: Ridtravare!

Visst kan man tölta travare OM MAN HAR TRÄNAT DOM TILL DET precis som du sa...
Man hoppar ju inte en meter med en islandshäst heller om den inte är tränad för det...;)
 
Sv: Ridtravare!

Förra kusen töltade när han blev riktigt stressad. Vilket på sätt och vis var bra eftersom jag nästan alltid red barbacka :crazy:
Kom ihåg en gång när vi red igenom stan och han fick en lastbil precis bakom sig i några hundra meter, då stressade han upp sig mer och mer och ville springa ifrån, men jag bad honom omvandla energin uppåt istället, då började han tölta.
Equiterapueften och tränaren avrådde däremot bestäm från att tölta eftersom han haft mycket låsningar i ryggen.

Men jag håller med om att travare har många kvaliteter. Finns väl en del f.d. travare i USA förresten som tävlar gångartsridning?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag skriva lite om tre saker som är skola och ridning och hvb. Men allt hör ihop också egentligen. Men nu är det ju snart...
Svar
8
· Visningar
1 233
Senast: Shaggy
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp