Ridtravare!

Sv: Ridtravare!

Jag har två kallblodstravare som aldrig gått på travet. Fantastiskt bra ridhästar.

Du som har en ridtravare och en frieser - hur upplever du skillnaden mellan dem? Vilken är lättast att rida?

Immer
 
Sv: Ridtravare!

Har ett 6 årigt travarsto.
Amerikansk travare efter Giant Force undan Noa. UE: Mr Novak

Blivande westernhäst:), har dock just nu bara mat och bus i huvudet:D Tömkör, longerar, rider och går promenader.
Knatar igenom hinderbanor på banan och klättrar.
Nu ska hon fört och främst byggas upp och sen jobbas vidare med
 
Sv: Ridtravare!

Jag har en kallblodstravare som heter Tamil och är efter Lappnils. Jag har haft honom i fyra år och de senaste tre åren har jag jobbat akademiskt med honom. När jag fick honom var han ganska lite riden men nu har han blivit riktigt duktig. Vi har också hoppat lite och det tycker han är kul. Vi får också uppdrag att köra bröllopspar och på julmarknaden skjutsar vi barn och vuxna med rissla (om det finns snö) han är så trafiksäker en häst kan bli. Det är han som är på min bild.
Jag har även ett varmblodssto som har gått på travet. Jag köpte henne för två år sedan. Vi har inte jobbat så mycket än men börjat lite med akademiskt för att bygga upp lite muskler, har mest jobbat henne från marken men nu har jag börjat rida henne mer. Tyvärr tycker hon inte alls om att ha bett i munen så det har varit lite problem med att hitta något som funkar. När vi var på körkurs så fick jag tipset att använda hackamore och då fick jag en helt ny häst. Nackdelen är att man förlorar lite styrning men jag har även tömkört henne med hackamore och det funkar hur bra som helst. Troligtvis har hon varit med om något tråkigt tidigare i livet. Vi köpte henne från Länsstyrelsen/Polisen då hon varit vanvårdad tidigare. Så man vet ju aldrig. Men hon är väldigt kul att jobba med.
Jag har även tränat lite NH och det tycker jag var toppen, lite grundlydnad skulle alla behöva.
:)
 
Sv: Ridtravare!

Jag har en varmblodstravare född -90.

Big Money Pellini e Caraboo?

Han är min körhäst! Håller på att "skolas" för tävlingsdebut till sommaren. Å är definitivt en klippa som hjälper mitt självförtroende..

"Pelle" har gått på travet till 98 tror jag. Med sin tidigare ägare har han hoppat in som extra häst vid behov. Hon går hästgymnasie.. De har ridit monté, kört lite precision, varit med på hoppträningar och varit en trygghet i livet åt stressiga hästar och ryttare med dåligt självförtroende..

Jag tycker att Pelle är lite för hög att rida på men har en medryttare 2 dar i veckan så han rids också..
Pelles nackdel??!! Ibland har han svårt att hålla koll på alla 4 benen..

Anna-Carin
 
Sv: Ridtravare!

*kl*

Har ett 4 årigt varmblod som jag fick hem i midsommras. Hon är efter Super Tilly - Linnea Pride - U.s Triplemint. Har humör men är väldigt älskad av mej:love: . Hon är bara körd en månad men riden monté. Hon går nu i form (för en 4 åring) och alla 3 gångarterna utan problem. Hon ska bli fälttävlans häst. Hon har hoppat bana på 1 m felfritt och är orädd på fasta hinder. När jag rider hoppkurs så är hon duktigare än halvbloden som är 1-2 år äldre. Tycker jag är kul då "alla" klankade ner på att jag skulle ha en travare och ingen tror nåt gott om henne. T.ex var det bara hon som kunde gå skänkelvikning och det var första gången hon gjorde det:D
 
Sv: Ridtravare!

Jag rekomenderar dig att jobba med hästen lös, för att få den både lugn och smidig.
Jag har själv kallblodstravare. Gillar mitt sto som ridhäst nu, efter 7 stormiga år.
Det är mycket viktigt att kunna läsa personligheten, speciellt om hästen är smart och knepig. Sedan gäller det att läsa kroppen, så att man ser och känner varför man inte uppnår det man själv önskar.
För min del har det uteslutande handlat om att rida på hennes preimsser för att komma till balans och harmoni. Det är en utmaning, men att släppa kontrollen innebär att man behåller glädjen. :love:
 
Sv: Ridtravare!

Jag har även tränat lite NH och det tycker jag var toppen, lite grundlydnad skulle alla behöva.
:)
Jag vill dock tillägga: Man ska vara mycket försiktig om man har kallblods och får för sig att öva NH. Dom är både smartare och känsligare än många andra. Man ska va snäll med kallbloden, annars vill dom inte vara kompis. Låter kanske banalt, men så är det. ;)
 
Sv: Ridtravare!

Jag har två kallblodstravare som aldrig gått på travet. Fantastiskt bra ridhästar.

Du som har en ridtravare och en frieser - hur upplever du skillnaden mellan dem? Vilken är lättast att rida?

Immer

Travaren är mycke roligare att rida på då han är pigg å tokig. Men friesern är helt underbar att jobba med. dock lite lat ibland :love:
 
Sv: Ridtravare!

Detta är min älskade ridtravare Ellen Hawk
e: Buck Newton u: Gloria Snack
Född: 1997

Har ridtränat henne i 4 år och hon är en superhärlig häst nu! Har varit mycket slit men nu är hon som vilken ridhäst som helst. Tränar hoppning och dressyr med henne och tävlar lite hoppning med OK resultat, dock bara startat till 80 cm felfritt. Det roliga tycker jag är att träna och finna framsteg och tävla gör vi mest på skoj då och då.
Hon var inkörd och kvalad när jag köpte henne men hade mest gått i hage sista två åren. Var sutten på men inte mer så jag har gjort allt jobb själv...precis som jag ville! :)

4435345.jpg

4596286.jpg

4307220.jpg
 
Sv: Ridtravare!

Har 2 vbltravare, den ena används bara till trav, den andra är ridtravare.

Hon tävlade från 2-5 års ålder, fick 2 föl och gick sen i hagen och gjorde ingenting, sen fick jag henne när hon var 10.

Hon var knappt inriden då, och superstressad trots att det var 5 år sen hon tävlade. Gick mest på två ben de första månaderna.
Nu kan hon det mesta inom dressyren och vi har även hoppat men hennes teknik är ju inte precis strålande ;). Hon har kravlat sig över 1.20 i löshoppning iaf, med mig på ryggen har vi hoppat 70 cm, det räcker för mig.. :crazy:

Hon har ryggproblem så jag tävlar inte med henne eller så, utan håller henne igång för att hon ska hålla sig bra i sin rygg. Det här året har det inte varit bra alls med ryggen och hon har tappat galoppen mkt, hon orkar inte när hon har spänningar. :(
Har mest blivit tömkörning i skogen och körning.

Jag älskar henne över allt annat, men jag skulle aldrig gå igenom samma sak igen med nån annan häst, det var otroligt mkt jobb och jag vet inte hur många ggr jag grät över att det var så jobbigt och svårt att få henne till en bra ridhäst.
Hon följer mig som en hund och vi litar på varandra till 100% så visst var det värt att gå igenom allt jobb, för underbarare häst finns inte. :love:

Hon är född -92
e Delvin Kosmos u Annie Bowl

Bild087.jpg
 
Sv: Ridtravare!

Vilken har mest ridbarhet?
Även friesern har ju använts och avlats för körning.

Immer

Dom är så otroligt olika, så de är svårt att säga. Gino kan väl inte så mycket än men försöker. Jumjum kan lite mer men har svårare att försöka då han hellst vill springa
 
Sv: Ridtravare!

Jag har tre ridtravare.. De tränas akademiskt.

Den 1:a är en dam på 13 år som jag haft i 9 år snart :D
Hon har gått två premielöp där hon blev diskad pga galopp antar jag.
Hon hade bara lullat i skogen då jag fick henne :D


Den 2:e är en 4 snart 5-årig hingst som jag enbart suttit på 2 ggr.
Han är inkörd men aldrig startad eller snabbjobbstränad :D


Den 3:e är en kallblodskille som gått på travet och är nu 7 år. Han är riden paralellt med körningen.
Var stressad då han kom men har ju lugnat sig betydligt :D


:D
 
Sv: Ridtravare!

Jag är medryttare på en kallblodstravare på 15 år. Han har aldrig varit tränad för trav och är inte registrerad, men enligt tidigare ägare är han e. Slogum Tor - Bestmin.

Jag började rida honom november 2005, och har jobbat med honom att bli mer reglerbar i takt och tempo. Tidigare ägare red inte honom så mkt och han är inte utbildad. I början var det mest att han arbetades i skogen medan man red ut, senare så började jag introducera honom i dressyr.

Idag håller vi på med dressyr och hoppning, lite terräng (på hobbynivå, egen bana ute i skogen). Han är under utbildning och det går givetvis upp och ner men han är så duktig! :bump: :D Han har utvecklats otroligt mycket! Det är en underbar häst att hålla på med och som ryttare och hästmänniska har jag utvecklats jättemycket. :bow:

Vi är allätare och jag är influerad av olika ridstilar, både engelsk och akademsik även western. Jag plockar från lite av varje. :)

Har tyvärr bara gamla bilder, ska ta lite nya!



Klicka här för att komma till hans album.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag skriva lite om tre saker som är skola och ridning och hvb. Men allt hör ihop också egentligen. Men nu är det ju snart...
Svar
8
· Visningar
1 233
Senast: Shaggy
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp