Ridtravare!

Sv: Ridtravare!

Hej!
Jag har en ridtravare på snart 14 år. Har haft honom i ca tre år. han kunde i princip ingenting när jag fick honom, han var van att bli riden, start och broms överlag. Han kunde inte fatta galopp utan sprang in i den. Och han passade väldigt mycket och var otroligt stressad.

Nu är han mycket duktigare och kan galoppskänkel. Han kan vara lugn ibland när man rider också, iaf i paddocken, men ute ska det mest gå så fort som möjligt och när han blir stressad går han över i pass. Några bra tips på hur man får honom att sluta gå i pass och att lugna ner sig? han har redan blivit mycket bättre men ändå. Han har också börjar samla sig i skritt och trav, några bra övningar? :)
 
Sv: Ridtravare!

Tycker du att det skulle vara värt det att jobba upp honom igen då?

Och priset, tiden osv?

Jag TROR att jag skulle kunna förbereda mig tillräckligt mentalt på att ta det väldigt långsamt, alltså se det som ett nöje istället för press på sig att man vill göra allt så perfekt som möjligt och avancera snabbt. Att i värsta fall ta perioder med endast uteritter eller arbete från marken, och att ta mindre seriöst på ridningen.
Pengarna är egentligen det minsta problemet just nu.
Jag hade funderat på att skaffa en liten ponny att träna tömkörning och frihetsdressyr med, men jag kan ju låtsas att han är min ponny! ;)
 
Sv: Ridtravare!

Ja den hästen är redigt fin!
Hur gammal är din pålle och vad heter den?
Vad gör du med den och sånt?!
Vill bara se hur du gör eftersom jag själv försöker bygga om min gamla farbror till ridhäst! haha :rofl:
 
Sv: Ridtravare!

Undrar om min kan tölta?! Jag red en islandshäst när jag var 11 år så det känns som att jag inte har den blekaste aning om hur man gör! haha.
men det är nog som du säger att det ofta är folk utan kunskap som köper varmblod! men inte alltid! Jag köpte min för att han inte skulle bli korv och sen är jag fast. Jag tycker vamblod är så härliga eftersom de är oftast ganska lugna i temperamentet. De är välhanterade från starten! (En fördom jag har kanske) Naturligtvis är det väl olika från fall till fall!
Men det var otroligt skönt att hitta fler folk på buke som gillar varmblod!
 
Sv: Ridtravare!

:rofl: Här är en till med 2 st omskolade varmblodstravare:love: kan inte annat än älska dom...:idea: men å andra sidan så tycker inte jag att "rasen" är det viktiga...utan att man trivs med hästen och älskar detta med hästeri:p vi har även ett halvblod...och enligt mig är dom lika mycket värd...:banana:
 
Sv: Ridtravare!

Haha... ja om du kisar lite i motljus så kanske du får han att se ut som en ponny...!:rofl:
Funderade oxå på o skaffa en ponny och utbilda på lång töm i AR men jag har så många hästar ändå... :angel: Dom måste ju hinnas med oxå!

Ja, men om du tar det lugnt och bygger upp han så sakteliga igen så kan han såkert bli riktigt fin!
Du har ingen annan häst nu eller?
 
Sv: Ridtravare!

Jag har oxå den "fördomen" att varmblodstravare ofta är väldigt välhanterade!;)
Tycker allmänt att det är mycket trevliga hästar, gör alltid sitt bästa trots att dom inte alltid har bästa förutsättningarna.:love:
 
Sv: Ridtravare!

Han är iofs inte så stor, typ 154 och ganska grov och kort rygg för ett varmblod, så när man rider känns han som en ponny :p

Nix, ingen annan häst, har inte haft det sen jag sålde honom för ca 2 år sen. Är medryttare på min första häst. Jag har lite svårt att slita mig från kusarna tror jag :angel: fast medryttare var iofs att ta i, jag har jobbat den för hand när ägaren som är en kompis till mig ville ha hjälp med att få igång honom efter vila.
 
Sv: Ridtravare!

Jag har oxå den "fördomen" att varmblodstravare ofta är väldigt välhanterade!;)
Tycker allmänt att det är mycket trevliga hästar, gör alltid sitt bästa trots att dom inte alltid har bästa förutsättningarna.:love:

Så sant som att du skrev det nyss! Kan bara hålla med! hihi:D
 
Sv: Ridtravare!

min lilla travis han heter B.B.Gazeau och han är 14år och hans stam är. e; Ideal Du Gazeau och u; Girl Scotch och mormor är
Patina Scottch och morfar är V.I.P och farfar är Alexis III och farmor är Venise Du Gazeau :)
och jag har kommit långt med han för han hade inga muskler när jag fick han och sen hade han blivit misshandlad av sin förra ägare :(
så jag byggde upp muskler och har tränat upp han nu och han är jätte fin och har fina steg och gång i sig nu och har kan gå jätte fint i form men tyvärr nog ingen bild trorjag :crazy:
sen hoppar jag med han och det går jätte bra han hoppar jätte fint och han kan hoppa fantastiskt :)
och i dressyren är han jätte duktig för att han kan sinna saker där :) ja nu vet jag inte vad jag ska skriva mer är det något jag missat så bara skriv så svara jag :)



 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag skriva lite om tre saker som är skola och ridning och hvb. Men allt hör ihop också egentligen. Men nu är det ju snart...
Svar
8
· Visningar
1 233
Senast: Shaggy
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp