Rida på frusen åker?

Sv: Rida på frusen åker?

Snöskoterkörning regleras överhuvudtaget inte av allemansrätten utan av terrängkörningslagen.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Snöskoterkörning regleras överhuvudtaget inte av allemansrätten utan av terrängkörningslagen.

Var får man köra snöskoter i Sverige?



Enligt Terrängkörningslagen får man köra snöskoter om det är tillräckligt mycket snö i terrängen, så att man inte förstör marken eller växtlighet.


Var får man inte köra snöskoter i Sverige?



Enligt Terrängkörningslagen är det förbjudet att köra snöskoter i plant- eller ungskog om det finns risk för skada på skogen. På planterad skogsmark får man inte köra om träden sticker upp mindre än 2 meter över snön. Det är inte heller tillåtet att köra över jordbruksmark om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken. I fjällens så kallade regleringsområden är skoterkörning förbjuden eller endast tillåten på markerade leder. Länsstyrelse och kommun kan reglera skoterkörning även i andra områden av hänsyn till naturvård, friluftsliv och turism.

Ta reda på vad som gäller på den plats som du har tänkt åka på. På Fjällsäkerhetsrådets hemsida www.fjallsaker.nu, länsstyrelsernas och kommunernas hemsidor kan du hitta information.

Vid entréer till nationalparker och naturreservat och P-platser finns oftast anslagstavlor med information. För nationalparker och många naturreservat finns informationsfoldrar, som man kan få från kommunen eller länsstyrelsen. Foldrarna finns oftast också på turistbyråerna. Det brukar även finnas information på respektive kommuns och länsstyrelses hemsida.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Oavsett var man får eller inte får köra så är det inte allemansrätten som gäller. Varför ska jag eller någon annan ta reda på vad som gäller för snöskoter när frågan gäller var man får och inte får rida enligt allemansrätten? Det känns en aning långsökt.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Oavsett var man får eller inte får köra så är det inte allemansrätten som gäller. Varför ska jag eller någon annan ta reda på vad som gäller för snöskoter när frågan gäller var man får och inte får rida enligt allemansrätten? Det känns en aning långsökt.

Nöj dig med den enkla sanningen att allemansrätten inte gäller på tomt, industrimark , anläggningsmark (golfbanor),odlad mark o planteringar;)
 
Sv: Rida på frusen åker?

Var det inlägget till mig? I såfall är det ett underligt svar på konstaterandet att ingen frågat om snöskotrar och att allemansrätten inte gäller för dessa.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Var det inlägget till mig? I såfall är det ett underligt svar på konstaterandet att ingen frågat om snöskotrar och att allemansrätten inte gäller för dessa.

Ja det var riktat till dig och ja det var ett svar på vad som gäller ...att det ska vara så svårt.....
 
Sv: Rida på frusen åker?

Fattar inte heller vad det är du predikar för Lobelia ? Hon har ju korrigerat dig om att skoter inte ska blandas in i allemansrätten och nu talar du om det för henne ? Fattar inte ?
 
Sv: Rida på frusen åker?

Jaha, men jag frågat vad som gäller utan svarat att allemansrätten inte gäller med snöskoter. Jag brukar inte fråga om sådant jag redan vet, men bra du kollade upp så nu vet du också.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Vi har INTE tjäle i backen under snön skulle det stå, det blir spår av hästarna även fast det är snö.

Du behöver inte berätta det för mig, jag bor på gård och vet mycket väl när jag kan rida och inte rida på våra gärden.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Mackan skrev:"Fattar inte heller vad det är du predikar för Lobelia ? Hon har ju korrigerat dig om att skoter inte ska blandas in i allemansrätten och nu talar du om det för henne ? Fattar inte "

Jag skrev initialt "Även om marken är tjälad så kan skidspår, skoterspår och ridspår resultera i packad snö som ligger kvar och resulterar i isbränna på vintergrödan.
"
Varpå L svarade:"Oavsett var man får eller inte får köra så är det inte allemansrätten som gäller. Varför ska jag eller någon annan ta reda på vad som gäller för snöskoter när frågan gäller var man får och inte får rida enligt allemansrätten? Det känns en aning långsökt."

Hade överhuvudtaget inte tagit upp allemansrätt i samband med skoterkörning, bara påpekat att spårbildning på höstsådd gröda kan innebära isbränna.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Vi har INTE tjäle i backen under snön skulle det stå, det blir spår av hästarna även fast det är snö.

Du behöver inte berätta det för mig, jag bor på gård och vet mycket väl när jag kan rida och inte rida på våra gärden.

Du vet, men alltför många är okunniga eller skiter i det.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Jaha, men jag frågat vad som gäller utan svarat att allemansrätten inte gäller med snöskoter. Jag brukar inte fråga om sådant jag redan vet, men bra du kollade upp så nu vet du också.

Du vet ju att jag kollar, som vanligt;o)
 
Sv: Rida på frusen åker?

Och eftersom vi varit inne på allemansrätten i tråden tidigare så kommenterade jag att snöskoter inte hör dit om någon skulle tro det, med tanke på sammanhanget i tråden som mest handlar om allemansrätten så ligger det nära till hands att tro att du också diskuterar vad man får göra inom allemansrätten.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Nöj dig med den enkla sanningen att allemansrätten inte gäller på tomt, industrimark , anläggningsmark (golfbanor),odlad mark o planteringar;)
På golfbanor är det faktiskt bara greenen som räknas som anlagd inte "ruffen". Så det är OK att tälta en natt där eller rida över den Om man inte förstör eller stör som med allt annat som rör allemansrätten.;)
 
Sv: Rida på frusen åker?

På golfbanor är det faktiskt bara greenen som räknas som anlagd inte "ruffen". Så det är OK att tälta en natt där eller rida över den Om man inte förstör eller stör som med allt annat som rör allemansrätten.;)

Tveksamt. golfbanan är anlagd mark.
och allemansrätten ger dig bara rätt att göra bruk av marken under förutsättning att du inte hindrar verksamheten.

och golfaren får inte slå ut bollen om folk är i vägen alltså hindrar verksamheten.....
 
Sv: Rida på frusen åker?


Allemansrätten ger dig rätt att vistas i skog o mark.
Att färdas på vatten med båt.
Att rida gå och cykla på enskilla vägar.


Äganderätten ger dig rätt att bruka marken (jord, skog, bete eller annan godkänd verksamhet) Denna får då inte hindras av utövare av allemansrätt.
Ex. Du får inte gå ut på ett hygge där avverkning sker därför att då tvingas maskinföraren att sluta pga säkerhetsskäl.

Man har som markägare rätt att hänga mark för bete.
Man har rätt att sätta upp bom på enskilld väg
Man har rätt att placera färister,staket etc så länge som fotgängare har tillgång tillmarken innanför.
OBS inga skyldigheter att ha öppningar för cyklar hästar etc. (finns prejudicerande fall)


Att gå ut och campa på en golfbana (ruffen) innebär att man hindra golfare (banans brukare) att bruka banan av säkerhetsskäl ALLTSÅ inte tillåtet.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Fast det där kan alla läsa på länken. Sedan har du lagt till felaktigheter - det finns inte alls någon allmän begränsning av skyldigheten att se till att marken är framkomlig för alla allemansrättsnyttjare inkl. hästar och cyklar.

Det finns ETT fall där man kommit fram till att alternativen för hästar och cyklar var tillräckliga och därför blev det i just detta unika fall tillåtet att bara arrangera framkomlighet för fotgängare. Det är en enskild bedömning i varje fall, inget prejudikat för att det är allmänt rätt. Funkar helt enkelt inte på det sättet. Med andra ord helt fel, även om jag vet att du tar varje halmstrå för att dra fel slutsatser.

Retligt nog (lite OT) är det mycket, mycket tydligt för herr lbb vad som gäller kommersiellt användande av allemansrätten, och precis vad utredarna kom fram till är mycket viktigt även framöver:

"
Vägledande dom för turism på annans mark
Allemansrätten kan användas kommersiellt. Den kan också användas av många personer samtidigt. Det visar en dom i Högsta Domstolen från 1996. Domen ger vägledning om hur allemansrätten ska tolkas vid kommersiell användning av annans mark för turism. Om verksamheten ger skador på naturen eller besvär för markägaren får arrangören inte längre använda marken på det viset.
"
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 875
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp