L
landsbydsbo
Sv: Rida på frusen åker?
Och att jag har rätt att ha vägbom inser nog de flesta. Själv var det bom på den vägen redan på det glada femtiotalet, före min tid vill säga....
Så vitt jag känner till så använder flera kommuner det bla i stockholm, örebro och ex revingehed skjutfält färistar för att lätt och smidigt hålla boskap inne och samtidigt ge allmänheten tillträde. De har gjort så i ett stort antal år. Liksom många enskilda mark ägare. En barnvagn körs enkelt över en färist, om inte väghållaren är så elak att han istället för att som är normalt, lägga järnvägsrälsen tvärs vägriktningen lägger dem längs vägriktningen.Med vagn syftade jag på typ barnvagn, och så vitt jag kan se så klarar man sig utmärkt med både barnvagn, kryckor och rullstol på den befintliga vägen som är avspärrad. Här har jag varken talat om färist (ta gärna fram något prejudikat i någon riktning innan du påstår att det är fullt tillåtet att bygga dem efter eget tycke och smak även när folk opponerar sig) eller att bygga en ny väg. Den som promenerar med barnvagn eller åker rullstol, bor i närområdet och vill ta en skogstur har mindre nytta av att veta att de kan göra det 2 km bort fram tills den dag den skogen också spärras av.
Får en skogsägare rätt att stäng ute folk kan mycket väl fler ta efter i synnerhet med tanke på att det efterhand blir större och större belastning på områden där man får vistas. I förlängningen kan den här ynka grinden om den tillåts leda till att allemansrätten bara är till för de som kan klättra på stegar över staket.
Och att jag har rätt att ha vägbom inser nog de flesta. Själv var det bom på den vägen redan på det glada femtiotalet, före min tid vill säga....