Rida på frusen åker?

Sv: Rida på frusen åker?

Med vagn syftade jag på typ barnvagn, och så vitt jag kan se så klarar man sig utmärkt med både barnvagn, kryckor och rullstol på den befintliga vägen som är avspärrad. Här har jag varken talat om färist (ta gärna fram något prejudikat i någon riktning innan du påstår att det är fullt tillåtet att bygga dem efter eget tycke och smak även när folk opponerar sig) eller att bygga en ny väg. Den som promenerar med barnvagn eller åker rullstol, bor i närområdet och vill ta en skogstur har mindre nytta av att veta att de kan göra det 2 km bort fram tills den dag den skogen också spärras av.

Får en skogsägare rätt att stäng ute folk kan mycket väl fler ta efter i synnerhet med tanke på att det efterhand blir större och större belastning på områden där man får vistas. I förlängningen kan den här ynka grinden om den tillåts leda till att allemansrätten bara är till för de som kan klättra på stegar över staket.
Så vitt jag känner till så använder flera kommuner det bla i stockholm, örebro och ex revingehed skjutfält färistar för att lätt och smidigt hålla boskap inne och samtidigt ge allmänheten tillträde. De har gjort så i ett stort antal år. Liksom många enskilda mark ägare. En barnvagn körs enkelt över en färist, om inte väghållaren är så elak att han istället för att som är normalt, lägga järnvägsrälsen tvärs vägriktningen lägger dem längs vägriktningen.

Och att jag har rätt att ha vägbom inser nog de flesta. Själv var det bom på den vägen redan på det glada femtiotalet, före min tid vill säga....
 
Sv: Rida på frusen åker?

Igentligen har du allemansrätten på din sidan, så länge du inte förstör körden:) Om det är stubb fortfarande upp över snön så kan det vara typ en have/korn åker så det som sticker upp är halm som inte går att körda, så det borde ju inte göra något om du rider där;)
Mvh AthosIII:banana:

Problemet är att du inte vet om det är en stubbåker med insådd = odlad mark eller om det är en stubbåker som ska plöjas till våren. För det syns ju knappasi snön :angel::rofl:
 
Sv: Rida på frusen åker?

Med vagn syftade jag på typ barnvagn, och så vitt jag kan se så klarar man sig utmärkt med både barnvagn, kryckor och rullstol på den befintliga vägen som är avspärrad. Här har jag varken talat om färist (ta gärna fram något prejudikat i någon riktning innan du påstår att det är fullt tillåtet att bygga dem efter eget tycke och smak även när folk opponerar sig) eller att bygga en ny väg. Den som promenerar med barnvagn eller åker rullstol, bor i närområdet och vill ta en skogstur har mindre nytta av att veta att de kan göra det 2 km bort fram tills den dag den skogen också spärras av.

Får en skogsägare rätt att stäng ute folk kan mycket väl fler ta efter i synnerhet med tanke på att det efterhand blir större och större belastning på områden där man får vistas. I förlängningen kan den här ynka grinden om den tillåts leda till att allemansrätten bara är till för de som kan klättra på stegar över staket.

Info från naturvårdsverket:
Markägaren kan förbjuda motortrafik
Om markägaren bestämmer sig för ett förbud ska detta skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, men den bör kompletteras med vägmärke för tydlighetens skull. Även en hemmagjord skylt måste respekteras.

Skälet till att vägens ägare har rätt att stänga vägen för motortrafik är att han eller hon inte ska behöva bekosta underhåll av vägen på grund av slitage från utomstående trafik.

alltså kan han medels bom stoppa häst/vagn häst/släde. Vill han så trycker han dit en färist också ;o)
 
Sv: Rida på frusen åker?

Revingehed är en utmärkt plats att rida, underbar natur och pe de flesta ställen så finns det grindar att använda också.

Men nu är du bra dum, jag har aldrig påstått att det inte går att ta sig över färister med rullstol och barnvagn men det är knappast lätt om det inte finns skenor att köra på. Inlägget här rörde dock problemet att ta sig förbi grindar med hjälp av stegar. Du tycks ha missat allt jag skrev för att dra upp något som inte har med inlägget du svarade på att göra.

Kan det vara så att du inte har något svar, att du faktiskt håller med om att det blir problematiskt att ha en allemansrätt om stora delar av befolkningen inte har tillträde.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Revingehed är en utmärkt plats att rida, underbar natur och pe de flesta ställen så finns det grindar att använda också.

Men nu är du bra dum, jag har aldrig påstått att det inte går att ta sig över färister med rullstol och barnvagn men det är knappast lätt om det inte finns skenor att köra på. Inlägget här rörde dock problemet att ta sig förbi grindar med hjälp av stegar. Du tycks ha missat allt jag skrev för att dra upp något som inte har med inlägget du svarade på att göra.

Kan det vara så att du inte har något svar, att du faktiskt håller med om att det blir problematiskt att ha en allemansrätt om stora delar av befolkningen inte har tillträde.

Nej jag bara klargjorde det faktumet att jag som mark-ägare har rätt att sätta en bom för vägen, sätta upp staket för att hålla djur ute eller inne så länge allmänheten kan ta sig in.Båda jag och myndigheterna anser att en vinkelöppning räcker eller en stege eller om det finns en färist bredvid dessa.
För fotgängare är ju vinkelöppningen bekvämast men för mig lutar det fortfarande åt att risten är bäst, då slipper jag lyfta på mitt feta ars... och kliva ur bilen varje gång jag ska till skogen :0)))
Du snackar om tillgängligheten, är jag skyldig att plöja snö så att rullstolsbundna kan ta sig upp, för om hinte så hindrar jag ju deras tillgänglighet?

Ta och läs på om vilka rättigheter jag har innan du skyller mig för lagbrott;o))
 
Sv: Rida på frusen åker?

Nej jag bara klargjorde det faktumet att jag som mark-ägare har rätt att sätta en bom för vägen, sätta upp staket för att hålla djur ute eller inne så länge allmänheten kan ta sig in.Båda jag och myndigheterna anser att en vinkelöppning räcker eller en stege eller om det finns en färist bredvid dessa.

Du snackar om tillgängligheten, är jag skyldig att plöja snö så att rullstolsbundna kan ta sig upp, för om hinte så hindrar jag ju deras tillgänglighet?

Ta och läs på om vilka rättigheter jag har innan du skyller mig för lagbrott;o))

Jag pratar om att inte hindra folk att vistas på de vägar och stigar som finns, citera gärna där jag påstått att markägaren måste stå för snöröjning, jag måste totalt missat att jag skrivit det.

Undrar förresten varför det är tvist om grinden här om nu myndigheterna anser att det är okej? Skulle det varit så självklart som du påstår så hade ingen besvärat sig att dra det inför domstol.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Korrigering, vet inget om domstol, tror det var någon som nämnde det innan i tråden. Det är dock en massa bråkoch har varit det under längre tid och vad jag förstått är sista ordet inte sagt.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Och nu har även denna enkla fråga ballat ur i landsbygdsbos fria fantasier om hur han är envåldshärskare över sin lagfarna mark.

Suck.

Kan vi inte hålla oss till ämnet och helt enkelt avsluta tråden, eftersom svaren tidigare varit så korrekta och koncisa förut innan din inblandning. Eller har du något att tillföra i trådens egentliga fråga, som är 100% utredd?
 
Sv: Rida på frusen åker?

Korrigering, vet inget om domstol, tror det var någon som nämnde det innan i tråden. Det är dock en massa bråkoch har varit det under längre tid och vad jag förstått är sista ordet inte sagt.

Vi har haft bom på den skogsvägen sedan början av femtiotalet.

Färist ungefär lika länge.

Och ingen myndighet har klagat. Enda vilkoret är att man sätter upp godkända skyltar som man beställer från nordpost. ex

Naturligtvis måste man äga vägen ensam och inte uppbära stadsbidrag. finns heller inga servitut eller någon hävdvunnen rätt.

:grin:....
 
Sv: Rida på frusen åker?

Och nu har även denna enkla fråga ballat ur i landsbygdsbos fria fantasier om hur han är envåldshärskare över sin lagfarna mark.

Suck.

Kan vi inte hålla oss till ämnet och helt enkelt avsluta tråden, eftersom svaren tidigare varit så korrekta och koncisa förut innan din inblandning. Eller har du något att tillföra i trådens egentliga fråga, som är 100% utredd?

Det enda jag gör är att gång på gång förklara vad lagstiftningen säger.

Och i och med det trampar jag tydligen på en öm tå hos vissa.

Jag har med länkar visat att det inte är fria fantasier. jag vet var du står i frågan..och att du är partisk i målet.

Men det har alltid varit lättare att idiot förklara någon istället för att sakligt argumentera..eller hur?
 
Sv: Rida på frusen åker?

Det finns inget att tillföra, det är inte tillåtet att rida på odlad mark utan tillstånd. Snabbt och enkelt svar dom TS säkert insett vid det här laget.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Det finns inget att tillföra, det är inte tillåtet att rida på odlad mark utan tillstånd. Snabbt och enkelt svar dom TS säkert insett vid det här laget.

Å det var ju trevligt.
eller som naturvårdsverket skriver:
- Du får inte passera över tomter, trädgårdar,
planteringar eller odlad mark.

Då är det ju bara att odla en krans med julgranar runt den markbit man vill ha ifred då. Ett nytt varv varje år, så efter 10 har du ngr 100 julgranar att skörda, varje år:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 875
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp