Rida på frusen åker?

Sv: Rida på frusen åker?

Fast det där kan alla läsa på länken. Sedan har du lagt till felaktigheter - det finns inte alls någon allmän begränsning av skyldigheten att se till att marken är framkomlig för alla allemansrättsnyttjare inkl. hästar och cyklar.

Det finns ETT fall där man kommit fram till att alternativen för hästar och cyklar var tillräckliga och därför blev det i just detta unika fall tillåtet att bara arrangera framkomlighet för fotgängare. Det är en enskild bedömning i varje fall, inget prejudikat för att det är allmänt rätt. Funkar helt enkelt inte på det sättet. Med andra ord helt fel, även om jag vet att du tar varje halmstrå för att dra fel slutsatser.

Retligt nog (lite OT) är det mycket, mycket tydligt för herr lbb vad som gäller kommersiellt användande av allemansrätten, och precis vad utredarna kom fram till är mycket viktigt även framöver:

"
Vägledande dom för turism på annans mark
Allemansrätten kan användas kommersiellt. Den kan också användas av många personer samtidigt. Det visar en dom i Högsta Domstolen från 1996. Domen ger vägledning om hur allemansrätten ska tolkas vid kommersiell användning av annans mark för turism. Om verksamheten ger skador på naturen eller besvär för markägaren får arrangören inte längre använda marken på det viset.
"

Finns det många fall på senare tid där markägare tvingats öppna låsta grindar, ta bort färistar så att hästar och cyklar kan ta sig fram?
Så vitt jag kunde läsa av beslutet så räcker det att man kan traska fram den aktuella vägen. Hästar o cyklar får ta en omväg.

Dessutom, så vitt jag vet är det bara kommunen som kan överklaga till nästa instans. Inte enskilla hästägare eller stallägare ;o)
 
Sv: Rida på frusen åker?

Finns det många domar där markägaren fått rätt i att sätta upp en färist som begränsar exempelvis ryttares framkomlighet? Ja en finns det men andemeningen i domen är just att det inte finns någon begränsning, men andra domar?
 
Sv: Rida på frusen åker?

Finns det många domar där markägaren fått rätt i att sätta upp en färist som begränsar exempelvis ryttares framkomlighet? Ja en finns det men andemeningen i domen är just att det inte finns någon begränsning, men andra domar?

Det finns nog ungefär lika många domar som ger markägaren rätt att sätta upp en vägbom på enskild väg.
Eftersom lagen ger honom rätt till det.

I fallet jag tar upp så satte markägaren upp färisten. Stall o hästägare klagade hos kommunen.
Det är ju så det fungerar.

En handling orsakar ett agerande dvs en anmälan

Du behöver inget tillstånd som väg/markägare att bomma en väg eller sätta upp en färist ...så länge man per fot kan ta sig förbi.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Finns nog? Jag känner till en dom totalt så ungefär stämmer ju bra om det inte finns fler. Lagen gav rätt som undantags fall, du får det att låta som något prejudikat att det är fritt fram. Så fram med prejudikatet som stödjer din syn att det är fritt fram, att stödja dig på domen som uttryckligen säger att det itne är fritt fram men att just här fungerar det tyder mest på selektiv läsning.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Så vitt jag kunde läsa av beslutet så räcker det att man kan traska fram den aktuella vägen. Hästar o cyklar får ta en omväg.

Precis rätt uppfattat. I det här specifika fallet var den omvägen av tillräckligt obetydlig karaktär i olägenhet för hästar och cyklar, så att det var acceptabelt.

Så i de fall markägare vill begränsa framfarten och kan erbjuda annan bra passage med någon extra hundrameters-omväg, finns det goda chanser att få göra det. Det kommer inte heller många att börja bråka om, konstruktiva markägare som bidrar till lösningar för dem som använder allemansrätten privat eller kommersiellt - det är väl en perfekt utgångspunkt.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Precis rätt uppfattat. I det här specifika fallet var den omvägen av tillräckligt obetydlig karaktär i olägenhet för hästar och cyklar, så att det var acceptabelt.

Så i de fall markägare vill begränsa framfarten och kan erbjuda annan bra passage med någon extra hundrameters-omväg, finns det goda chanser att få göra det. Det kommer inte heller många att börja bråka om, konstruktiva markägare som bidrar till lösningar för dem som använder allemansrätten privat eller kommersiellt - det är väl en perfekt utgångspunkt.
Tack, fast jag brukar ju uppfatta saker och ting rätt ;o))
Och eftersom min skogsväg bara leder till mina skogsmarker så finns ju ingen specefik anledning att ta den vägen till häst. man kan ju lika gärna ta den enskillda väg med stadssubventioner som går ngr hundra meter bort och leder upp till samma typ av skog:grin:
 
Sv: Rida på frusen åker?

Finns nog? Jag känner till en dom totalt så ungefär stämmer ju bra om det inte finns fler. Lagen gav rätt som undantags fall, du får det att låta som något prejudikat att det är fritt fram. Så fram med prejudikatet som stödjer din syn att det är fritt fram, att stödja dig på domen som uttryckligen säger att det itne är fritt fram men att just här fungerar det tyder mest på selektiv läsning.

Du, skulle väl inte kunna sänka dig ner och tala om vilket mål det var.
Målet jag talar om där fanns en möjlighet till omväg (vilket det finns i de allra flesta fall)
Eftersom det är det enda fall jag känner till så tror jag nog detär om samma gamla banvall vi talar om ;o)
 
Sv: Rida på frusen åker?

Ja tänka sig, jag syftar på det mål vi diskuterar här, då det är det enda mål jag känner till (vilket jag skrev i inlägget - förlåt att jag trodde du var smart nog att räkna ut att jg kände till det som diskuteras i tråden, ska inte upprepas). Och då undrar jag hur du får det till att det är fritt fram att blockera vägar mm utifrån detta mål då det uttryckligen säger att det är okej just här för att det finns alternativa vägar.
 
Sv: Rida på frusen åker?

1 Vägägare har rätt om vägen är enskilld och ej uppbär statsbidrag , att sätta upp bom var det honom passar.

Väljer han att sätta upp en färist i samband med staket för att hålla djur ute, eller inne så uppfyller han kravet om att allmänheten ska ha tillgänglighet till marken.

Man har tidigare inte fått sätta upp staket/färist med specifikt syfte att utestänga ryttare, vilket är det unika i o m beslutet gällande banvallen. Där accepterades det att markägaren, för att stoppa just hästekipage fick sätta upp hinder.

Har jag uppfattat det hela korrekt?
 
Sv: Rida på frusen åker?

Nej det har du inte, du ignorerar biten i domen som behandlar varför det blev godkänt, den om att detta godkändes då det fanns andra lämpliga vägar och man därmed inte hindrade folk att komma fram ens till häst.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Ja, bereder den vägen också tillträde till din skog så funkar det nog.
Javisst det funkar bra.

Och eftersom andra vägar går paralellt fast på andra sidan sjön så är det bara att ta den enskillda vägen där statsbidragen håller den öppen för allmänhetens häster o bilar:grin:
 
Sv: Rida på frusen åker?

Nej det har du inte, du ignorerar biten i domen som behandlar varför det blev godkänt, den om att detta godkändes då det fanns andra lämpliga vägar och man därmed inte hindrade folk att komma fram ens till häst.

Paret hade stängt ute hästarna, det fick de rätt att göra.
Det fasn en annan väg, en omväg vilken befanns ge tillträde för dem som inte kunde ta sig fram.
Fast nu väntar vi med spänning på det skånska ärendet där har män väl även stäng skogsvägar för hästar.
 
Sv: Rida på frusen åker?

images


Så här har det väl sett ut rätt lä'nge nere vid bökebergsskogen.
Folk kan passera men inte cyklar o hästar...

Har markägaren ålagds vita att öppna?
 
Sv: Rida på frusen åker?

Det har varit en tvist där jag har min häst, men det var en del år sedan och jag vet inte hur långt den gick. Det slutade med att den sista lilla vägsnutten vid husen räknas som privat med en officiell godkänd skylt att man inte får rida, vad jag vet red ingen där, vägen leder bara upp till några bostadshus. Den delen som ryttarna utnyttjade, som ansluter till anlagda ridväg är fortfarande öppen för ridning.

Angående ärendet, så är det kanon att du äntligen fått rätt på begreppen och insett att de fick stänga av då det finns alternativa vägar.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Folk i rullstol och med vagn kan inte passera, och folk som inte har full rörlighet har problem, det lär kunna bli mer avgörande än hästars varande och inte varande. Allemansrätten är knappast endast till för friska personer med full rörlighet. Det avgörande om man ser till domen tidigare (lbb jag menar alltså den domen vi diskuterat) var att det fanns andra alternativ i närheten.

En bild på grindn säger egentligen inte mycket alls om man inte känner till området.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Folk i rullstol och med vagn kan inte passera, och folk som inte har full rörlighet har problem, det lär kunna bli mer avgörande än hästars varande och inte varande. Allemansrätten är knappast endast till för friska personer med full rörlighet. Det avgörande om man ser till domen tidigare (lbb jag menar alltså den domen vi diskuterat) var att det fanns andra alternativ i närheten.

En bild på grind säger egentligen inte mycket alls om man inte känner till området.

Sök på bökebergsskogen och www.sydsvenskan.se/omkretsen/.../stangsel-runt--bokebergskogen/

Jag har till dags dato inte hört talas om en enda färist som med hot om vite avlägsnats.

Så länge allmänheten kan komma förbi till fots så uppfylls villkoren.
Under förutsättning att inte grind eller färist utestänger från ex bad.
Men finns annan väg så.....
 
Sv: Rida på frusen åker?

Folk i rullstol och med vagn kan inte passera, och folk som inte har full rörlighet har problem, det lär kunna bli mer avgörande än hästars varande och inte varande. Allemansrätten är knappast endast till för friska personer med full rörlighet. Det avgörande om man ser till domen tidigare (lbb jag menar alltså den domen vi diskuterat) var att det fanns andra alternativ i närheten.

En bild på grindn säger egentligen inte mycket alls om man inte känner till området.

Vagn kan inte heller passera vägbom..trots det står det klart för alla som känner lagen att vägägaren har rätt att sätta upp vägbom. Rullstolar tar sig heller inte ut i terrängen...ska jag vara skyldig att bygga väg?

Vad det gäller uteslutande till ett skogsområde som inte skiljer sig från ett skogsområde 2 km därifrån så, jag vet inte. kan ju övertygas om du kan visa på prejudikat där vägägare tvingats lyfta bort färist.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Med vagn syftade jag på typ barnvagn, och så vitt jag kan se så klarar man sig utmärkt med både barnvagn, kryckor och rullstol på den befintliga vägen som är avspärrad. Här har jag varken talat om färist (ta gärna fram något prejudikat i någon riktning innan du påstår att det är fullt tillåtet att bygga dem efter eget tycke och smak även när folk opponerar sig) eller att bygga en ny väg. Den som promenerar med barnvagn eller åker rullstol, bor i närområdet och vill ta en skogstur har mindre nytta av att veta att de kan göra det 2 km bort fram tills den dag den skogen också spärras av.

Får en skogsägare rätt att stäng ute folk kan mycket väl fler ta efter i synnerhet med tanke på att det efterhand blir större och större belastning på områden där man får vistas. I förlängningen kan den här ynka grinden om den tillåts leda till att allemansrätten bara är till för de som kan klättra på stegar över staket.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida på frusen åker?

Igentligen har du allemansrätten på din sidan, så länge du inte förstör körden:) Om det är stubb fortfarande upp över snön så kan det vara typ en have/korn åker så det som sticker upp är halm som inte går att körda, så det borde ju inte göra något om du rider där;)
Mvh AthosIII:banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 875
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp