L
lbb
Sv: Rida på frusen åker?
Finns det många fall på senare tid där markägare tvingats öppna låsta grindar, ta bort färistar så att hästar och cyklar kan ta sig fram?
Så vitt jag kunde läsa av beslutet så räcker det att man kan traska fram den aktuella vägen. Hästar o cyklar får ta en omväg.
Dessutom, så vitt jag vet är det bara kommunen som kan överklaga till nästa instans. Inte enskilla hästägare eller stallägare ;o)
Fast det där kan alla läsa på länken. Sedan har du lagt till felaktigheter - det finns inte alls någon allmän begränsning av skyldigheten att se till att marken är framkomlig för alla allemansrättsnyttjare inkl. hästar och cyklar.
Det finns ETT fall där man kommit fram till att alternativen för hästar och cyklar var tillräckliga och därför blev det i just detta unika fall tillåtet att bara arrangera framkomlighet för fotgängare. Det är en enskild bedömning i varje fall, inget prejudikat för att det är allmänt rätt. Funkar helt enkelt inte på det sättet. Med andra ord helt fel, även om jag vet att du tar varje halmstrå för att dra fel slutsatser.
Retligt nog (lite OT) är det mycket, mycket tydligt för herr lbb vad som gäller kommersiellt användande av allemansrätten, och precis vad utredarna kom fram till är mycket viktigt även framöver:
"
Vägledande dom för turism på annans mark
Allemansrätten kan användas kommersiellt. Den kan också användas av många personer samtidigt. Det visar en dom i Högsta Domstolen från 1996. Domen ger vägledning om hur allemansrätten ska tolkas vid kommersiell användning av annans mark för turism. Om verksamheten ger skador på naturen eller besvär för markägaren får arrangören inte längre använda marken på det viset.
"
Finns det många fall på senare tid där markägare tvingats öppna låsta grindar, ta bort färistar så att hästar och cyklar kan ta sig fram?
Så vitt jag kunde läsa av beslutet så räcker det att man kan traska fram den aktuella vägen. Hästar o cyklar får ta en omväg.
Dessutom, så vitt jag vet är det bara kommunen som kan överklaga till nästa instans. Inte enskilla hästägare eller stallägare ;o)