Rida ensam eller med andra?

Sv: Rida ensam eller med andra?

Jag tycker bäst om att blanda. Tyvärr har jag varit tvungen att rida mycket ensam pga att mina stallkompisar knappt ridit alls :crazy:
Jag tycker det är väldigt viktigt och skönt att få rida själv ibland men vill kunna rida med sällskap iaf en gång i veckan också :)

Jag tycker det handlar en del om säkerhet. Mina döttrare får inte rida ut själv fastän de är 18 och 20 och har ridit och haft egna hästar sedan de var 5 och 7.

Håller med dej faktiskt....men då talar ja ju bara för mej själv....

Jag gillar inte att rida ut själv....men de kan bero på att min ena häst är en unghäst och ej helt trafiksäker....Och min valack är en riktig buse och när han tycker att ridturen börjar bli tråkig ( te x när man sitter och skrittar) så kan han helt enkelt hitta på att det finns nåt otäckt som han kan skygga för....:crazy:

Men så fort man han en annan häst med är han lugnet själv....:love:

Givetvis tycker jag också att det är bäst med variation. Ibland vill man rida själv och ibland tillsammanns med någon. Olika hästar funkar bättre med sällskap, andra ensama.

Många här verkar mest tycka att det är lite besvärligt med sällskap. Det behöver det inte alls vara. Det beror väldigt mycket på den man rider ihop med. Stallägaren i det stall där jag har mina hästar fungerar det superbra att rida ihop med. Vi anspassar tempot efter varandra. Men jag anser att hästen ska vara så lydig att den klarar av att fokusera trots att man kanske inte rider i samma gångart som den man rider ihop med, eller att den andra tränar tempoväxlingar när man själv inte gör det. Vi varierar även vem som rider först. Rider vi jämte varandra är det en självklart att den som har en mjuk kant rider där och den andra på den mjuka mitten och så byter vi om förhållanden ädras.

Man kan få väligt bra hjälp om man har någon med sig också; koll på om hästen är ok i formen och om den är rak (lätt att se för den som rider bakom).

Det klart, det finns folk som är hopplösa att rida ihop med. Som inte har koll på var den andra befinner sig, eller far förbi i 190... Som vill slängtrava en hel runda.... Eller som tycker att det är helt ok att hästen plötsligt ska titta på något och inte längre vill gå ditåt.

Har extremt sällan något val. Får rida själv pga brist på ridkompisar.
Tycker ofta att det är helt ok, men ibland längtar man allt efter ridkompisar!!!
men visst är det skönt att rida själv och få bestämma själv när man ska göra vad :) *tvingar mig själv att tycka det om inte annat*

KL

Numera finns det ingen annan att rida med så jag tar med mig min pappa (som får gå till fots). Men jag red mest själv i gammla stallet också, om jag red ut med andra så fick vi typ skritta hela vägen för att han inte skulle bli så taggad.. Med gammla hästen red jag däremot oftast tillsammans med andra, körde galopprace och sådär. :p

det är trevligt med sällskap med det krävs förnuftiga hästar..

KL

Numera finns det ingen annan att rida med så jag tar med mig min pappa (som får gå till fots). Men jag red mest själv i gammla stallet också, om jag red ut med andra så fick vi typ skritta hela vägen för att han inte skulle bli så taggad.. Med gammla hästen red jag däremot oftast tillsammans med andra, körde galopprace och sådär. :p

det är trevligt med sällskap med det krävs förnuftiga hästar..

Det krävs även förnuftiga människor.

Förut gilllade jag bättre att rida med andra, men numer föredrar jag att rida själv.. Men naturligtvis är det kul med sällskap emellanåt, men jag har ett schema över vad min häst ska göra varje vecka och då är det svårt att rida med andra eftersom de inte alltid ska göra samma sak...

Rider oftast ut tillsammans med en kompis då våra medryttarhästar har samma ägare och vi rider på samma dagar. Dessutom föredrar ägaren att jag rider ut med henne efter min avramling förut då jag skadade mig en hel del, medisen har en vana att bli lite knäpp när man är ute själv.
men det är skönt att varva lite och rida själv ibland också :)

Beror helt på vem man rider med. Är det någon som vill rida samma tempo eller lägre tempo är det okej. Det värsta som finns är folk som bara ska rejsa på vartenda gärde eller trava i 180 i slängtrav... Skritturer är alltid roligast med sällskap :)

Jag tycker att det är roligast att variera sig. Rider nästan bara ut. Brukar rida ibland själv, och då kan man ju koncentrera sig på ridningen, medan jag när jag rider med andra tränar hästen på "läskiga" saker och travar och galopperar mycket.

jag gillar bäst att rida själv, försvinner helt i min egen värld när jag rider så jag är inte social då.. men visst, ibland är det kul med sällskap

Jag rider helst själv.
Både jag och hästen koncentrerar oss bättre då, särskillt hästen :angel:

Ang. olyckor så har faktiskt alla (hittills!) skett vid uteritter då vi haft sällskap. Och om något skulle hända då jag rider själv så har jag mobil

Jag har lite hetsiga och småvilda hästar så jag föredrar att ha sällskap utifall att jag skulle flyga av... Hade jag haft lugnare hästar hade jag helst ridit ut ensam, gjorde det på min förra ponny som var väldigt lugn. Tycker det är jätteskönt att vara ute i naturen utan någon som ska babbla... Min hjärna mår bra av det!

Jag gillar inte att rida ut med andra heller, dels är jag inte så väldigt social å sedan så är det bara lättare att bara vara mig och hästen, då kan man lägga in mer träning i sina turer ute, göra mera tempoväxlingar, halter, välja vägar osv efter vad man själv känner att man behöver...

jag rider gärna med sällskap eftersom vi har alltid varit ute och gått själva. Alla andra har ju ridit och det är inte så kul att känna att man sinkar någon. Så nu får hon lära sig att man kan faktiskt gå i grupp också typ längst fram, mitten eller bak utan att det gör något.

Håller med dig!
Jag vill bygga rid/körpassen utifrån mig och min häst, inte känna begränsningar eller att man begränsar någon annan.

Just nu är ingen av mina hästar i direkt god kondition, utan behöver en period av långsam uppbyggnad av både styrka och kondition. Vissa har svårt och förstå det och verkar tro att jag kan sticka ut och träna kondition tillsammans med dom på deras betydligt högre nivå.
Jag ser problemet, säger nej och får då negativitet tillbaka...

Vid lugna och inte så krävnade pass (tex. skrittur, liten skogsrunda osv) så rider jag alltid tillsammans med övriga om dom också ska ut.

så där hade jag det i 2½år sedan stod jag inte ut längre utan flyttade till ett annat stall med två systrar som rider ut jämt :bump:

Jag rider INTE själv. Dels för att jag har någon mental spärr i huvudet som säger att det är läskigt att rida ut själv (fast jag tror det beror på tristess- för lite att tänka på så man blir paranoid :rofl: ) och dels för att OM det händer något så har man ingen med sig.
Dumt nog så kan jag ändå tycka det är jobbigt att rida ut med andra, lite beroende på vem det är och vilken häst, (inte att jag har något emot personerna eller hästarna utan snarare att de påverkar mig eller min häst lite för mycket :p ) som t ex så vill jag INTE stanna om det kommer en cykel/moppe/bil eller liknande för att jag 1. inte vill göra någon grej av det och 2. inte vill riskera att hästen blir rastlös och vänder in rumpan i vägen eller går i sidled precis när de kör förbi. Gillar inte heller att rida efter andra hästar eftersom kusen blir lugnare av att få gå i sin egen takt och bara stanna och vänta då och då snarare än att få bromsa hela tiden för att inte dunka in i arslet på hästen framför som inte går lika snabbt (vilket få gör :angel: ). Likaså vill jag inte gärna trava eller galoppera med ena kusen eftersom jag försöker lära den att det är skritt som gäller i första hand. Vill väldigt gärna småtrava hela tiden. Med andra kusen försöker jag att inte rida på grus för att den kan bli öm..
Därav ska jag FÖRSÖKA ta mig i kragen och rida ut själv. Så man kommer förbi den mentala spärren om inte annat.
Av någon konstig anledning så tycker jag inte alls det är så farligt om man bara rider i skogen, då får både jag och hästen något att koncentrera oss på. Vägar är aptråkiga och dressyra vill jag inte göra förrän man kommit igång ordentligt möjligtvis, ser uteritter som ANNORLUNDA träning - i form av klättring och dylikt - snarare än samma harvande som på ridbanan.

Min häst skrittar fortare än alla andra

Det problemet har jag med, jobbigt när man måste stanna och vänta in. Rider för det mesta själv men tycker det kan vara väldigt trevligt med sällskap ibland:smirk:

Ang. olyckor så har faktiskt alla (hittills!) skett vid uteritter då vi haft sällskap. Och om något skulle hända då jag rider själv så har jag mobil

Mobilen hjälper ju mycket om man man tuppat av! ;)

I ett stall där jag var "medryttare" på en pålle hade de som regel att alltid skriva upp vart man red. Ifall det skulle komma en kuse hemskenande så visste man då åt vilket håll man skulle fara och leta... Riktigt klokt tycker jag. Fast lite pinsamt när hästen skenade hem precis när vi var längst bort på rundan (jag kastade mig av eftersom jag inte ville sitta på en skenande häst i lång nedförsbacke) och folk for och letade efter mig - som var helt oskadd, men 3 km från stallet :rofl:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 030
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar