Rida ensam eller med andra?

Sv: Rida ensam eller med andra?

En gyllene regel jag alltid kört med vid ridning är grupp det är att man håller samman gruppen, gör handtecken vid avsaktning, ger röst vid tempoökning OCH rider inte snabbare än det tempo som gruppens mest orutinerade ryttare alt häst kan hantera.

DET tycker jag är ridning i grupp men smaken är som baken...tur att det finns möjlighet att välja ridsällskap.

Det där är det jag menar med "turridningsregler", som är utmärkta om man rider i en stor grupp och kanske inte känner varandra jätteväl, men är man bara ett par stycken, har full koll på sina hästar och är införstådda med att man "får" rida i olika tempo, rida förbi varandra osv, så är det faktiskt både kul och utvecklande för häst och ryttare - och inte ett tecken på att man är oförskämd.... Olika sätt att rida vid olika tillfälle, helt enkelt!

Det där är det jag menar med "turridningsregler", som är utmärkta om man rider i en stor grupp och kanske inte känner varandra jätteväl, men är man bara ett par stycken, har full koll på sina hästar och är införstådda med att man "får" rida i olika tempo, rida förbi varandra osv, så är det faktiskt både kul och utvecklande för häst och ryttare - och inte ett tecken på att man är oförskämd.... Olika sätt att rida vid olika tillfälle, helt enkelt!

Tack att du förstår. Kände mej lite attacketad:smirk:. Så det va lite skönt att andra förstår att vi i gruppen som rider tillsammans är helt överens med reglerna. ;)

Tack att du förstår. Kände mej lite attacketad:smirk:. Så det va lite skönt att andra förstår att vi i gruppen som rider tillsammans är helt överens med reglerna. ;)

Ja, jag har några kompisar jag ofta rider så med, och det funkar verkligen jättebra - man kan träna lite mer självständigt, men har ändå sällskap!

visst det är riktigt härligt att rida ut själv, men jag rider faktiskt helst ut med någon - just för om det skulle hända ngt.

Ja, jag har några kompisar jag ofta rider så med, och det funkar verkligen jättebra - man kan träna lite mer självständigt, men har ändå sällskap!

Precis. Man vill ju kunna träna sin häst men samtidigt ha sällskap. Få lite råd om man blir osäker över något.
Kravet som är när man rider så är att alla har full kontroll över sin häst. Och hittils så har vi inte haft nått problem. De flesta har jag oxå ridit med i många år. Så vi är rätt invanda i varandras hästvanor och rutiner.
Vi vet vad den andre klarar och inte med sin häst.

Så...är det någon med åsikt som avviker från din egen så rider du inte med dem? Undrar jag vem som bestämmer i er lilla grupp:angel:

Jag rider oftast själv då det bara är två st i stallet. Och den andra hästen rids nästan aldrig. Så jag har inte så mkt att välja på.. Knappt några som har hästar här :(..

Tycker att det är väldigt skönt att rida själv, så jag har inga bekymmer med det. Ibland får jag sällskap av någon i familjen eller av vänner också ;)

Jag tycker om att variera mig. Men sen beror det även på hästen, om den går bättre själv eller i sällskap.

Jag rider helst ut ensam, trivs bäst med det.

Visst kan det vara kul med sällskap ibland, men då blir det mest focus på varandra. Man sitter och pratar och det blir mest skritt.
Rider iofs väldigt gärna ut med min bästa kompis, men hon bor i Skövdeområdet och jag bor i Hudiksvall. Lite väl långt.. :smirk:

Nej, när jag rider själv kan jag focusera på min älskade lilla Chip och rida i den takt som passar oss just då. Vi kan leka, busa eller bara ta en slö tur i skogen. Behöver inte anpassa tiden vi rider eller hur länge vi är ute heller.
Men det kanske bara är en vanesak.. just nu har vi inte så många andra här som rider, bara sent på kvällarna.
När jag hade ponny och stallet var fullt så red jag nästan aldrig ut själv...

Så...är det någon med åsikt som avviker från din egen så rider du inte med dem? Undrar jag vem som bestämmer i er lilla grupp:angel:

Bara för att jag inte vill rida med nån som inte har kontroll över sin häst så är jag nån typ boss över kompisgänget. IIHHAA. Du är gammal nog att veta vad du pratar om.

Nej det funkar inte så.

Men sant jag rider INTE med den som jag tycker det är tråkigt att rida med. Nån som inte klarar av sin häst för då känner jag att jag får ta ansvar över den personen med häst oxå.
Jag rider för att jag tycker det är kul. Jag vill rida självständigt. Men ändå prata skit om gårdagens fest som exempel. Eller fråga vad jag ska göra för att få min häst att sluta vara rdd för cyklar osv.. Lättare om man rider tillsammans då vet du.
Men jag vill inte anpassa min hästs hastighet efter nån annans. Varken i skritt, trav eller galopp.
Och att du fått detta till att det är jag som bestämmer är ju rent kul.

Min häst är segaste hästen. Jag rider sist. Offtast är det jag som får haka på eller skritta i min takt.
De jag rider oftast med nu håller på att göra om gammla travare, Nordis o varmblod. Dom är inte känd för att ha så lugn o harmonisk trav och galopp.

Dej skulle jag nog aldrig rida med.

Så jag säger som du.. Tur att man kan välja sitt sällskap!!!

Denna attack du kör mot mej verkar vara personlig från ditt första inlägg till sista. Känner vi varandra privat eller vet du vem jag är??

Ja, du verkar ju ägna dig åt MKT seriös ridning... TUR att de flesta som jag ridit med genom åren inte betett sig som du verkar göra. Det KAN ha med mognad att göra, du påminner mig en hel del om en 14-åring som jag genomled en ridtur med för ett antal år sen.

*garvar*

Det var väldigt vad denna tråd blev infekterad. Jag hade ju bara en stilla förfrågan om folk tyckte bäst om att rida ensamma eller i grupp???!!! :rofl:

Ja, du verkar ju ägna dig åt MKT seriös ridning... TUR att de flesta som jag ridit med genom åren inte betett sig som du verkar göra. Det KAN ha med mognad att göra, du påminner mig en hel del om en 14-åring som jag genomled en ridtur med för ett antal år sen.

Ja detta med mognad ställer jag mot dej.
Hur kan du dömma mej bara för att jag tycker om att kunna rida med erfarna ryttare som klarar att hålla sina hästar.

Jo jag är seriös i min ridning. Det är därför vi laggt upp dessa regler. Så alla kan engagera sej i sin egen häst o slippa se efter var de andra är. Så man kan jobba sin häst i sin hastighet. Dina attacker är rent barnsliga.
Om jag och mina vänner tycker detta funkar så ska väl inte du störa dej i det?? Jag förstår inte hur du kan vara så inskränkt.

Att jag inte vill rida efter nån annans klocka betyder inte att jag är omogen eller oseriös. Du är nog mer omogen om du inte kan acceptera att alla är inte som du och gillar inte att rida som du.

Vad är det för fel med att vi har fungerande regler som vi trivs med?

Vad har du mot att andra inte är o tycker som du? Varför denna attack mot mej? Vad har jag sagt och gjort för att du ska reagera på det här sättet?

Jag fattar inte alls vad du håller på med?:eek:

Usch!
Skulle gärna rida själv på min bus ponny men eftersom att det inte går så bra så måste jag rida ut tillsammans med andra.
Han är en Welsh Cob, stark som attan och får han för sig att göra som han vill gör han det :angel:.
Skritta och trava går bra men inte gallopera:(

Knapplån.

Just nu rider jag inte alls, men har haft medryttarhäst.

*vinkar till Ellen*

Jag skulle blivit skogstokig ifall mitt sällskap hade rejsat iväg ifrån mej.

Man ser till att Ok:a det man gör, är ju inte så svårt att säga.
Du, är det ok att jag galloperar fram till dit eller dit. Sen om jag få väljer att gallopera med eller inte, det är en helt annan sak.

Lika när du kommer i fatt någon annan, inte sjutton galloperar du om ett främmande ekipage?!

Visst är det kul att rida med någon, men rider oftast själv. Rätt så skönt det också, man kan ta allt i sin egna takt o så :)

Håller med!! Fick frågan här om dagen av en annan tjej i stallet om det inte bekommer mig att rida själv. Men jag tycker det är väldigt skönt att rida själv! Hela förra året red jag nästan bara med sällskap. Men nu så känns det som att jag hellre rider själv då jag kan fokusera mer på min ridning och arbeta hästen även ute i skogen och samtidigt rida i mitt tempo.
Det händer tyvärr allt för ofta att det blir race, och det är precis det jag försöker lära hästen att inte göra!

Vanligtvis vill jag inte rida själv, mest på grund av säkerheten, men ibland är man ju så illa tvungen.
Roligast är ju att rida i en stor grupp!:)

Jag rider ut både med sällskap och själv!

Oftast med sällskap då jag har fri tillgång till ridhus och paddock att arbeta i. Och i skogen brukar jag och min kompis rida långrundor på minst 1 mil och prata om allt möjligt.

Vill jag dock rasta av hästen och låta henne sträcka på benen så rider jag ut själv för att kunna göra det under kontrollerad form och utan risk att det bara handlar om race mellan två hästar.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 030
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3