Rida ensam eller med andra?

Sv: Rida ensam eller med andra?

Jag tycker om att variera mig.. rider ut väldigt mycket. Så då är det ju trevligt med lite sällskap ibland.
Men jag hatar att rida ut i en större grupp tex 4 hästar eller mer, speciellt om det är många heta hästar (som min) för då kan det bli ganska laddat om alla helst vill gå först, så jag rider nog helst själv eftersom min häst är lugnast då.
Men det allra bästa sällskapet är "lurvis hästen" i stallet han går inte fortare än vad han behöver och har en jätte go ägare, det blir alltså trevligt ridsällskap med lugnande inverkan på min häst:idea:

Nej, det är svårt det här med att visa hänsyn...

Jasså????? Vad menas?? Alla är ju med på det!!! DEN som vill öka hastighet gör det men talar om först! DEN som inte vill har kontroll på sin häst och skrittar på.

Funkar för oss. Den som inte gillar det kan rida med någon annan!

Vad är ditt problem med detta???????

Ja vi gör det. Vi rider tillsammans. Sen om nån vill ta en avstickare till en annan väg som den kan hoppa lite på o jag kanske vill skritta en stund så möts vi upp på annat ställe.

Eller jag som gärna rider offroad. Snirklar runt träd osv. Gillaratt få hästen att trampa på svåra marker mm. Jag gör bara det. Så får de andra rida på vägen. Jag travar kapp sen.

Ingen big deal. Jag skulle få fnatt om jag inte fick göra ditt eller datt pga att min ridkompis inte kunde kontrollera sin häst. Då blir det inte kul att rida tillsammans.

Det här är kanon OM man rider ut med samma person/personer eftersom alla bör vara införstådda i det och få en chans att härda hästen innan det plötsligt krävs att den ska kunna behålla lydnaden trots att polaren drar iväg :p
Har man en häst med tävlingsinstinkter t ex så kan det ju ta en del träning innan andra hästar kan dra iväg utan att den får frispel.
Själv gillar jag folk som går med på att jag väljer vägen och som har just såna hästar som är coola och inte bryr sig så mycket om vad den andra gör. Jag gillar också offroad och det verkar inte vara så många som uppskattar "sämsta möjliga terräng"-filosofin, men kan man själv dra iväg på en liten extrasväng eller lyckas hitta någon som också gillar off-road så är det kanon! :)

Det ska gudarna veta...var några som ville följa med på en tur med mig i Hälsingeskogarna en gång...det blev bara en gång. De var mycket frågande om man verkligen kunde rida på sån mark som vi faktiskt red på...och ännu mer frågande blev dom när jag talade om att jag tränade både trav och galopp på samma mark...sen red jag själv förutom då de gånger jag red med lady_mike. Vi har samma filosofi;)

Det här är kanon OM man rider ut med samma person/personer eftersom alla bör vara införstådda i det och få en chans att härda hästen innan det plötsligt krävs att den ska kunna behålla lydnaden trots att polaren drar iväg :p
Har man en häst med tävlingsinstinkter t ex så kan det ju ta en del träning innan andra hästar kan dra iväg utan att den får frispel.
Själv gillar jag folk som går med på att jag väljer vägen och som har just såna hästar som är coola och inte bryr sig så mycket om vad den andra gör. Jag gillar också offroad och det verkar inte vara så många som uppskattar "sämsta möjliga terräng"-filosofin, men kan man själv dra iväg på en liten extrasväng eller lyckas hitta någon som också gillar off-road så är det kanon! :)

Jag tycker att det funkar kanon. Men självklart är vi/jag lugnare vid tillfällen som att nån köpt en ny häst och har inte ledarskapet under kontroll, Eller att nån har en unghäst som ska ta det lugnt. Då pratar vi igenom vad vi ska göra. Och känner personen att en ökad hastighet är galet så skippar vi det.
Men alla vi är helt överens med att vi gör som vi vill på våra turer. Jag brukar oftast hålla mej på den bakre delen av ledet när vi är ute och rider, då min häst skrittar så långsamt. Så det är oxå oftast jag som får välja att haka på eller skritta lugnt.

Förra sommaren red jag in en unghäst. Skelle någon ha dragit iväg i full kareta genom skogar och annat hade jag nog blivit snortokig. Den hästen hade jag inte full koll på. Men då gjorde man sånt klart för den man red ut med. Eller så red jag på egen hand om dom ville hålla högre hastigheter den dagen.

Inga problem så länge man är ärlig juh.

Det ska gudarna veta...var några som ville följa med på en tur med mig i Hälsingeskogarna en gång...det blev bara en gång. De var mycket frågande om man verkligen kunde rida på sån mark som vi faktiskt red på...och ännu mer frågande blev dom när jag talade om att jag tränade både trav och galopp på samma mark...sen red jag själv förutom då de gånger jag red med lady_mike. Vi har samma filosofi;)

Inte så konstigt att vi har samma filosofi..... Det är du som lärt mej att ha kontroll över min häst då vi rider:p. Även om jag tyckte du va dum ibland då jag va under upplärning:D.
Men det har ju gått bra så här då man ser tillbaka.. Inte sant??

Din ton tyder på dålig förmåga att visa hänsyn tycker jag. Sen om hela gruppen är precis som du så är det säkert inga problem men du gav intryck av att ha denna åsikt oavsett...

En gyllene regel jag alltid kört med vid ridning är grupp det är att man håller samman gruppen, gör handtecken vid avsaktning, ger röst vid tempoökning OCH rider inte snabbare än det tempo som gruppens mest orutinerade ryttare alt häst kan hantera.

DET tycker jag är ridning i grupp men smaken är som baken...tur att det finns möjlighet att välja ridsällskap.

Att bedöma en persons "ton" via det skrivna ordet är inte möjligt. Du läser in en massa som inte står där. Läs det lady_mike skrivit så ser du att h*n inte har någon särskild ton alls.

Jag föredrar att rida själv, tycker det är skönt att ha hela ridhuset/ridbanan för mig själv, gott om plats, man kan koncentrera sig på sin egen ridning :) , är man inne kan man dessutom lyssna på den musik man vill :D utan att det stör någon annan.

Jag rider helst själv, men någon gång i veckan brukar det bli en långtur med sällskap (då vi är ute 2-3 timmar). Tycker det är skönt att komma ifrån lite och bara vara själv med hästen. Brukar även rida själv på mina unghästar, men då ALLTID med någon i stallet (hemma) som har fått order att "jag rider den o den vägen, är jag inte tillbaka inom XX minuter så kan du leta där..." Har hittills (18 år) bara åkt av två gånger i skogen, en gång på kompisens häst när vi lekte kull och en gång när jag blev avsparkad av hästen som gick framför (började rygga o kicka bakut o träffade mig på smalbenet så jag åkte i backen). Båda gångerna tog jag mig upp på min häst o fortsatte ridturen.

Svara för dig själv, kan du inte läsa in nyanser i det skrivna ordet så är det din egen lilla brist - inte min. Jag är gammal nog att tala om vad jag själv läser in för ton i texten, tack.

Det får stå för dig...

Jag läste rakt av att dom i det gänget faktiskt är överens och då finns inget att tjabba om...:cool:

Jag rider alltid själv. Dels för att jag helt enkelt vill kunna koncentrera mej på det jag håller på med (har t o m slutat rida på de mer trafikerade vägarna då bilarna oxå blivit störande. Blir bara mer o mer folkskyg :D ) o sen så finns det ingen i krokarna som "rider som jag", är mest jänter på ponnyer som man kan möta i vild galopp lite varstans i skogarna. Men jag tror inte jag skulle vilja rida med nån som hade samma ridstil och tränade som jag heller... trivs bäst själv. T o m när vi bara skrittar. Ridningen är lite som terapi för mig, då kan jag slappna av o släppa allting annat som kanske bekymrar mej eller gör mej stressad osv. o då vill jag inte ha nå surr omkring mej! :)

Vad gäller säkerhet så vet jag av erfarenhet att hon alltid springer hem om nåt skulle hända, vilket (peppar peppar) händer väldigt väldigt sällan! O annars har jag alltid mobilen med mej o talar om på en höft vars jag ska rida, o är ingen hemma skriver jag upp det på en tavla i stallet.

jag rider oftast själv.. men är jätte glad när jag får sällskap!! står i ett stall med trav hästar en av dem rids ibland, men annars är jag den enda "ridmänniskan" där!!:)

som ngr andra skrev så är det lättare att jobba hästen när man är själv och slipper rätta sej efter ngn annan!!

Det är vad DU läste, jag förklarade vad jag fick för intryck av det hela.

Jag föredrar sällskap vid uteritt. Litar inte hundra på hästen, kan vara ganska istadig och få för sig att resa sig lite eller börja bocka när vi inte har någon annan häst med. Man kan dessutom lätt rida rundor där man hamnar riktigt långt från stallet, och då blir det ju väldigt långt att gå hem/man blir svår att hitta om nåt skulle hända. Om nu det ens skulle vara så att hästen skulle klara ta sig hem själv... Och att nån då är i stallet och märker att det kommer en lös häst... Nä, jag håller mig helst i närheten av stallet när jag rider själv!

På min gamla häst red jag däremot ofta ut själv, men det stallet låg närmare befolkade områden plus att hästen trivdes bra med att ridas ensam. Då var det jätttemysigt att bara vara jag och pållen!

jag försöker rida med andra, men det går inte alltid bra..:smirk:

efter en lång jobbig dag vill man rida med nån unge som pratar oavbrutet, då vill man var själv med hästen:D

men är man på bra humör och ork kan det vara kul att plöja runt i skogen med en ansvarsfull vän;)

sedan, som nämt mången gången, det beror på hästen. numera håller jag mig till ganska lugna hästar men i min ungdom vågade knappast mina föräldrar släppa iväg mig i skogen, jag är förvånade över att de ens låt min rida dessa skogstokar. men kul hade jag trots skador

Din ton tyder på dålig förmåga att visa hänsyn tycker jag. Sen om hela gruppen är precis som du så är det säkert inga problem men du gav intryck av att ha denna åsikt oavsett...

En gyllene regel jag alltid kört med vid ridning är grupp det är att man håller samman gruppen, gör handtecken vid avsaktning, ger röst vid tempoökning OCH rider inte snabbare än det tempo som gruppens mest orutinerade ryttare alt häst kan hantera.

DET tycker jag är ridning i grupp men smaken är som baken...tur att det finns möjlighet att välja ridsällskap.

:eek::eek: Kan du höra mej??? Måste kolla efter en mick här nånstans:D:rofl:!!! Läs igen. Har ingen ton alls. Sen tycker jag att om man ska rida i grupp så ska man kunna kontrollera sin häst. Annars kan man gå tillbaka till ridskolan ett tag till och hålla sej på inhägnade områden.

Sorry för att du tycker jag och mina kompisar har konstiga regler. Men det passar oss. Och är det nån som tycker annat så rider jag inte med den personen.

Jag gör undantag för unghästar eller om nån köpt en ny häst. Jag har väldigt stor hänsyn till mina medryttare. Och förstår inte hur du kan säga annat:smirk:.

Vi har kul på våra ridturer. Och jag vill inte ändra på ett enda dugg. Vi håller ihop utmårkt. Även om vi drar på små avstickare in i skogen eller efter en annan väg. Vi möts ju upp ändå.

Så jag förstå inte ditt problem. Vi visar hänsyn till 100%. Det skulle bara inte passa dej helt enkelt. Men varför ska vi ändra på våra turer bara för att du anser att min hänsyn brister. När ngen i våra ridgrupper tycker det.

Svara för dig själv, kan du inte läsa in nyanser i det skrivna ordet så är det din egen lilla brist - inte min. Jag är gammal nog att tala om vad jag själv läser in för ton i texten, tack.

Den enda irriterade eller kaxiga ton jag skrivit ut är vad är ditt problem med detta???

Annars har du väldigt duktigt hittat ett tonläge som inte finns. Och gammal nog att tala om vad jag själv läser in för ton i texten, tack.
Vad har ålder med detta att göra?

Vi är väl gammla nog att rida som vi tycker känns rätt?

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 030
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3