Rida ensam eller med andra?

Sv: Rida ensam eller med andra?

Det problemet har jag med, jobbigt när man måste stanna och vänta in. Rider för det mesta själv men tycker det kan vara väldigt trevligt med sällskap ibland:smirk:

Jag har ju också en sån, men den bästa hästen jag vet att rida ut med är en riktigt lat rackare som inte bryr sig om han hamnar på efterkälken! :D för om hans ryttare vill trava får de massor med tillfällen att trava ikapp oss (så slipper jag trava :angel: ) och vill dom INTE det så får jag öva hästen på att stå stilla. Fastän den är väldigt pigg och helst skulle vilja brassa på hela vägen så ser den ett syfte i att stanna och vänta så till slut gör den det av ren vana. Har blivit mycket lugnare i samband med det. Likaså har den blivit härdad vid att den andra travar ikapp - blir inte stressad av det. Värre som sagt att behöva gå efter någon! :p

Beror helt på vem man rider med. Är det någon som vill rida samma tempo eller lägre tempo är det okej. Det värsta som finns är folk som bara ska rejsa på vartenda gärde eller trava i 180 i slängtrav... Skritturer är alltid roligast med sällskap :)

Fast OM man lyckas vänja hästarna är det kanon att den ena bara kan brassa iväg åt sitt eget håll utan att den andra hänger med! :idea: så blev det för mig med förra kusen (som också var väldigt stressad från början) när hon jag red med ville hoppa en massa och trava/galoppera, jag var inte så pigg på det eftersom jag alltid red barbacka, lite sakta trav funkade ju men inte i hundra knyck och hinder! :p
När den väl vant sig blev det en riktig klippa, den andra kunde plötsligt bara bränna iväg och bestämma sig för att ta några hinder och kusen brydde sig inte ! :D

jag skulle inte säga nej om nån frågade:D då kan det ju bli ont om förfrågningar i framtiden fast ja håller med om att man behöver rida ut själv oxå:D fast om man tänker jobba hästen så hårt att man inte hinner prata så hinner man väll inte uppleva naturen heller?jaja va vet jag...

Jag tycker det är lika kul att rida ensam som att ha sällskap.
Rider jag själv kan jag bestämma väg, tempo och annat själv. Lättare att jobba hästen då.
Men det är kul att rida med vänner oxå. Har börjat rida med en tjej lite då och då.. Hon gillar mer tempo. Jobba hästarna och gärna långa turer. Mycket trav och galopp.

2 av mina andra vänner gillar att skritta på långa turer. Mysa i skogen. Jobba i backar och snåriga vägar.
Tycker allt är jättekul.
Oftast blir jag nog ensam. Men tycker det är kul med sällskap.

Va iväg med min systerdotter på 13 år oxå. Lånade en häst i det stallet. Det va oxå lång tur med mycket tempo. Mycket trampa i skogen och snirkla runt träd. Hoppa över nåt minihinder som låg efter ridvägarna.

Kul att variera lite.

Det problemet har jag med, jobbigt när man måste stanna och vänta in. Rider för det mesta själv men tycker det kan vara väldigt trevligt med sällskap ibland:smirk:

Det gör inte de jag rider med. Den som kommer efter får trava ikapp.
Vi frågar inte heller om vi ska öka hastigheten. Vi säger bara till att nu tänker jag trava. Eller ta en galopp osv. Den som inte gillar det behöver inte rida med ut.

Klart man nån gång har gjort undantag då nån skaffat en ny häst som dom inte känner. Men annars kör vi med att man ska klara av att hantera sin häst oavsett vilken hastighet nån annan väljer att ha.

Det gör inte de jag rider med. Den som kommer efter får trava ikapp.
Vi frågar inte heller om vi ska öka hastigheten. Vi säger bara till att nu tänker jag trava. Eller ta en galopp osv. Den som inte gillar det behöver inte rida med ut.

Klart man nån gång har gjort undantag då nån skaffat en ny häst som dom inte känner. Men annars kör vi med att man ska klara av att hantera sin häst oavsett vilken hastighet nån annan väljer att ha.

Men man måste väl ändå ta hänsyn till varandra, så att man är överens om tempo och gångarter???

Jag klarar så klart min häst i alla hastigheter, förutom sken kanske... Men jag skulle aldrig vilja rida med någon som bara ropar "nu galopperar vi" och sen bara drar iväg!!! Då skulle jag bli :devil:

På gammelhästen rider jag nästan enbart ensam. Vi gillar att skrutta runt i vår egna värld och behöver inga andra runtomkring oss.
På dom andra hästarna är det lite olika. Jag rider ofta ensam men då och då har jag gärna andra med på ridturerna.

Min älsta kompis som jag har kännt hela livet rider med mej ibland och henne tycker jag verkligen om att rida ihop med. Vi känner varandra så bra och behöver aldrig bestämma vart eller i vilket tempo vi ska rida. Tänker jag trav så börjar hon trava och tänker hon vänster så svänger jag vänster. :)

efter att ha varit social o haft människor rund mej hela dan är det så jäkla skönt att bara få slippa! så själv för min del! :D
dessutom är resten av stallfolket ganska slappa, och det är väl egentligen ingen som vill rida ut varken speciellt långt eller fort. för mej som rider min morsas distanshäst o själv har tänkt starta distans till nästa sesång så är ju lite av grejen att jag just bör rida längre och i tempo... så det passar sej inte riktigt med de andra så att säga... brukar även hoppa av o springa nån km eller två mä kusen vid handen, mest för att bättra på min egen kondis, vilket inte brukar uppskattas av övriga ryttare man rider med :P
gammelgubben på 19 bast brukar ju få följa mä ut på långturer då o då, och då är det ja o morsan som rider, men utöver det är ja mest själv, o föredrar det!

Jag rider alltid ut själv, har nästan alltid gjort det eftersom jag inte haft någon att rida ut tillsammans med.

Men man måste väl ändå ta hänsyn till varandra, så att man är överens om tempo och gångarter???

Jag klarar så klart min häst i alla hastigheter, förutom sken kanske... Men jag skulle aldrig vilja rida med någon som bara ropar "nu galopperar vi" och sen bara drar iväg!!! Då skulle jag bli :devil:

Jag tränar sånt här så fort jag får chansen. Då blir man inte överraskad om man plötsligt rider med en som bara sticker iväg utan både jag och hästen hanterar den situationen utan att det behöver bli nåt traumatiskt av det. Fler borde träna så och sen sköta sin ridning och låta andra sköta sin...:cool:

Jag tränar sånt här så fort jag får chansen. Då blir man inte överraskad om man plötsligt rider med en som bara sticker iväg utan både jag och hästen hanterar den situationen utan att det behöver bli nåt traumatiskt av det. Fler borde träna så och sen sköta sin ridning och låta andra sköta sin...:cool:

Det är klart att man måste klara av sin häst oavsett hur andra rider runt omkring! På en framridningsbana t ex är det ju hästar som rör sig omkring en på alla möjliga sätt.

Jag menade att man tar hänsyn till varandra och är överens om hur man vill rida!

Kom på en sak till:

"Fler borde träna så och sen sköta sin ridning och låta andra sköta sin..."

Men rider man ens tillsammans då?

oftast rider jag gärna själv!
men som nu då jag har en rellativt grön häst så uppskattar jag sällskap!

om jag rider ut själv blir de oftast lite kortare rundor då och spar mig till ångrundorna när ja hasr sällskap!

Det är klart att man måste klara av sin häst oavsett hur andra rider runt omkring! På en framridningsbana t ex är det ju hästar som rör sig omkring en på alla möjliga sätt.

Jag menade att man tar hänsyn till varandra och är överens om hur man vill rida!

Självklart bör man ha pratat igenom en ridning innan man utför den men folk är som folk är och då är det bra att ha tränat på saken så att det inte blir en helkatastrof;). Man kommer aldrig kunna lita på någon annan än sig själv, egentligen och det är ju gott då att man själv inte beter sig illa mot ev. medryttare...

Jag rider nästan aldrig själv, antingen så rider någon med mig eller så går någon. Min häst är fortfarande lite istadig ute i skogen så jag brukar försöka rida med någon som har en säker häst som alltid går framåt, eller så får någon gå med som kan leda henne när hon blir istadig.

Jag rider ofta ensam. Dels har jag lite svårt att planera exakt när jag kan rida ut, och dels tycker jag det är rätt skönt att komma ut själv och "rensa hjärnan" efter en dag med jobb och barn....

Men jag har några stallkompisar som det funkar bra att rida ihop med, och dem rider jag gärna med. Då bestämmer vi väg, men rider ändå ganska självständigt, kan rida förbi varandra i olika tempon etc, och är införstådda med att det är så vi gör. Funkar jättebra och är väldigt bra träning för hästarna.

Någon gång kan det hända att jag följer med som sällskap åt en unghäst eller åt en häst som inte är så trafiksäker och då är givetvis upplägget ett annat.

Några gånger per år har vi även gemensamma ritter i stallet, och då är vi många, så då blir det ju "turridningsregler" som gäller, dvs vi har en utsedd turledare, man måste hålla sin plats i ledet osv.

Jag tycker att det ingår i varje hästs (och ryttares!) utbildning att klara alla dessa situationer, och tycker att det är bra om man kan variera sig. Jag märker också på min häst att när vi ridit mycket ensamma, så uppskattar han att komma ut tillsammans med lite andra hästar!

Vi har ju en överänskommelse. Den det inte passar kan rida med nån annan. Alla dom jag rider med anser samma sak. Man talar om o sen ska den andra ryttaren ha kontroll på sin häst.
Vi har inga problem. Hur kul är det att en vill galoppera och den andra vägrar. Så måste båda skritta hela turen osv.. Nee. Vi tar det lugnt om nån har en unghäst eller inte känner sin häst om den är ny.

Kom på en sak till:

"Fler borde träna så och sen sköta sin ridning och låta andra sköta sin..."

Men rider man ens tillsammans då?

Ja vi gör det. Vi rider tillsammans. Sen om nån vill ta en avstickare till en annan väg som den kan hoppa lite på o jag kanske vill skritta en stund så möts vi upp på annat ställe.

Eller jag som gärna rider offroad. Snirklar runt träd osv. Gillaratt få hästen att trampa på svåra marker mm. Jag gör bara det. Så får de andra rida på vägen. Jag travar kapp sen.

Ingen big deal. Jag skulle få fnatt om jag inte fick göra ditt eller datt pga att min ridkompis inte kunde kontrollera sin häst. Då blir det inte kul att rida tillsammans.

Nej, det är svårt det här med att visa hänsyn...

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 030
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar