Eftersom jag tydligen nästan stalkar på
@AraSlei på instagram såg jag filmerna du la ut för 4 minuter sen. Floyds springer lite som en förvuxen hare (ser ut så på håll, inget negativt bara positivt för det syns att han trycker på
), och du linjerna ser väl väldigt bra ut?
Haha
Ja, han har ett fint tryck i sig! Alltid full fart, både ut och hem
Ja, det gick riktigt bra idag! Jag var lite matt pga världens man cold, men han gick så fint.
Vi har nog inte varit så ute och seglat som jag trott, B trodde bara att jag gjort det lite för svårt i kombination med att jag varit lite otydlig.
Vi fick köra ”the square”-träning idag, och det var nyttigt att gå igenom den grundligt
vi började med steg 1 - att gå ut hela fyrkanten och kasta ut fåglarna tydligt åt honom. Skick till första hörnet, skick till tredje hörnet, sedan förflyttning till första hörnet och därifrån skick till andra och fjärde. Det steget är vi förbi, så det får jag inte göra hemma
Vi gick vidare till steg två - gå ut fyrkanten men ha en medhjälpare som går bakom och lägger ut fågel/dummien i hörnen utan att hunden ser. Samma visa där: skicka till första och tredje, sedan förflyttning (dock till hörn tre) och skick på hörn två och fyra.
Här märktes en liiten osäkerhet (lite ”darr på linjen” men ändå med fint tryck), så det är denna vi ska nöta och länga/byta miljö på till det finns noll tvekan.
Vi testade även steg 3: att göra fyrkanten större och gå ut den, och lägga ut fåglarna tydligt i hörnen. När alla hörnen var utlagda gick vi till mitten och skickade därifrån. Då hade han ju sett alla utläggningarna, men linjen dit var ospårad.
Här var jag säker på att vi skulle få problem, men icke
han gick som tåget! Kallade in honom på ena linjen pga att jag skickade honom snett, men ändå hade han riktigt fin fart ut när jag skickade om.
En del saker blev tydliga idag: jag behöver sluta vara så passiv! Våra avlämningar med vilt är inte lysande direkt, och jag måste våga jobba mera med honom på vägen in. Behöver även jobba med min skick-position
så svårt att lära om!