Vi gjorde lite linjer idag, på samma ställe som häromdagen. Tyckte att jag hade arbetstbypp ett bra område, men fick ändå lite osäkerhet på linjerna dit idag. Jag har inte riktigt vetat har jag ska göra när han viker av från linjerna, hur gör ni andra?
Jag vill inte skälla på honom eftersom han är lite osäker redan från början.. jag har gjort så att jag blåst stopp och växlat mellan att kalla in och gå ut till honom och skicka om därifrån.
Idag vände han om som i ett stopp när han blev osäker, och det vill jag verkligen inte att han gör. Jag ignorerade det bara, väntade ut till han började röra på sig och kallade hem honom och gjorde om.
Vi har haft lite strul med linjerna pga att jag skyndat för fort, och gjorde ett rejält omtag med grundträning i höstas. Det fungerade himla bra och har funkat till nu egentligen, så jag gissar att jag skyndat för fort.
Idag kastade jag 4 tennisbollar i ett område, vände ifrån och skickade på dem. Boll 1, 2 och 3 var inga problem, men vid boll 4 blev han osäker och frågande. Inga jättelånga håll, typ 80-90m, och han hade ju både hämtat markeringar där häromdagen och flera bollar innan.
Det blir uppenbarligen för svårt med så många skick till samma område utan någon synretning, så jag får tänka om upplägget till nästa gång.
Isen är borta nu sedan några dagar, så han fick till sin stora förtjusning hämta ett par tennisbollar i dammen i stället för att nöta linjer. Han var rätt lycklig över det ändå
Visa bifogad fil 13469
I vilka sammanhang viker han av? Ser du något samband ex: är det i en viss typ av terräng eller har kanske ett terrängbyte skett? Övriga störningar?
Det jag har hört (vet inte om detta är rätt eller inte, men ja) är att det kan vara en idé att försöka undvika att blåsa stopp när hunden gjort fel och istället försöka använda rösten. Detta för att pipsignalen ska skapa positiv känsla och förväntan hos hunden, men inte bli för uttjatad om vi använder den varje gång något går snett.
Så använda rösten och som du säger att kanske gå linjen lite, ”trycka ut honom” och på så sätt bygga självförtroende i att fullfölja linjen? Och framförallt köra fler synliga på samma linje men hela tiden variera olika avstånd för att han ska bli säkrare.
Detta är kanske nybörjartips men i alla fall som jag tränat på hundar som avviker och sett andra träna. Jag är ju nybörjare så