Har snackat med en (USA) som skickade sin valp på något sånt här, board and train kallades det. En vorsteh som köptes som sällskapshund till en tonåring som inte haft hund förut. De var rädda att den skulle bli sjuk så vovven kördes runt i barnvagn i 2 månader… Kombinera det med att sitta i bur 18h om dagen för tonåringen började skolan igen efter lovet och du får en understimulerad jakthund som skäller på allt och alla och får psykbryt när den lämnas ensam.Wow, nu snubblade jag på något nytt.
En träningsregim som innebär att man skickar iväg hunden så att den bor på stället och blir tränad av någon annan... Visst har jag hört talas om fenomenet förut, men här handlar det även om valpkurser för valpar så unga som ingenting. Från åtta veckor antar jag.
Två till tre veckor stannar valpen hos dem och man får videouppdateringar där tränaren visar hur man använder inlärda kommandon. Underbart band har man med sin valp när den sedan levereras tränad och klar hem till ägaren igen.
Bara runt 16000 spänn, som hittat!
https://www.fourpawstraining.uk/programme/puppy-school-2-weeks
De skickade iväg den till någon tränare för att lära sig sitta i bur och inte skälla på folk. Får se om det funkar långsiktigt.