Retrievertråden

Träningen var så himla kul och jag har fått lite mer kött på benen vad apportering är idag. Annars gick det som förväntat. Stadga har hon inte, utan det är mycket roligare att lukta, slänga sig i kopplet och klättra på mig. Mot slutet gick det självklart mycket bättre men rätt jobbigt beteende. Men, hon tar dummiesen fint, med ett bestämt och stadigt tag, inget tugg. Hon är ivrig och tycker det är skitskoj och det är så roligt! Dock släppte hon den en halvmeter framför mig några gånger istället för att lämna av, så vi har en hel del att jobba på. Bästa jag vet att få göra grejer med hunden som man känner att det här, det är det som den är programmerad att göra :)

Fick med mig att jag behöver vara mer bestämd och tydligare. Japp, så är det säkert. På något sätt har pendeln slagit över för mycket åt det snälla/mesiga hållet när det gäller hundträning. Annars är jag ingen person som mesar precis. Jag har hållit på sen 90-talet och då med metoder som jag ärligt talat skäms för att man skulle göra. Självklart inser jag att man kan vara tydlig och bestämd, utan att vara dum, så det är bara att jobba med sig själv. Fast så är väl all hundträning, det är människorna som ska tränas mest ;)

Nu har jag anmält oss till ett träningstillfälle med den lokala retrieverklubben 😬 Spännande! Ska bli intressant att se vad det är för skillnad på träningen gentemot hundskolan där vi gick valpkurs (och där jag tänkter fortsätta gå kurser, den är bra).

Det var superintressant att vara med och träna. Första gången för valpis i ridhus också, bara det var spännande. Jättekul att se alla duktiga apportörer och olika sorters retriever.

Också intressant med skillnaden mellan denna träning och den "mysträning"/aktivering som vi var på i fredags, på vanliga hundskolan. Båda givande för oss förstås, men i retrievergänget är det en annan seriositet (och där känner jag mig väldigt mycket som nybörjare, till skillnad från på andra hundskolan).

Smyger in i tråden och säger "hej" efter att vi preciiiis tingat och besökt vår kommande ljuvliga jakt-labbetik som just nu är snart 7 veckor gammal.

Detta blir inte vår första valp, men däremot vår första labbe (har haft settrar tidigare), så vill ha Alla tips! Just nu funderar jag över följande livsviktigheter ( ;) ):

* Var hittar jag finaste och bästa valphalsband och koppel (och vad sjutton ska man tänka för storlek?)
* Retrieverkoppel - var hittar jag bra och snyggt sådant?
* Vi bor i Halland så inga större köldproblem här, men kommer spendera påsken i fjällen med lilla tjejen, hur tänka kring täcke? Blir ju en hel del häng utomhus både under promenader som utomhuslunch osv och kan ju vara kallt i snön. Vid den tiden är hon ju ca 12 veckor, hur tänka kring storlek på ev täcke?
* Roliga och säkra leksaker som inte gnags sönder direkt, har ni tips? Våra settrar har inte bitit sönder en pryl men är ju en lite annan typ av ras så behöver lite vägledning.
* Litteratur och liknande specifikt för labradorer/retrievers - vad finns det för bra att läsa in sig på?
Men kul med en till som gått från setter till jaktlabbe! :)

Det var superintressant att vara med och träna. Första gången för valpis i ridhus också, bara det var spännande. Jättekul att se alla duktiga apportörer och olika sorters retriever.

Också intressant med skillnaden mellan denna träning och den "mysträning"/aktivering som vi var på i fredags, på vanliga hundskolan. Båda givande för oss förstås, men i retrievergänget är det en annan seriositet (och där känner jag mig väldigt mycket som nybörjare, till skillnad från på andra hundskolan).

Vad kul att du gillade det! 😃

Du kommer inte ångra dig, är på min tredje labbe nu och kommer nog inte avvika från rasen, apportering är det allra roligaste inom hundsport! :) :heart
Låter lovande! Har också väldigt svårt att se att vi skulle ångra oss, tror och hoppas på väldigt fina år framåt! <3

Hur kan det liksom bli annat med denna goding?

Bifogade filer

• Prickis 1.webp
    Prickis 1.webp
    12 KB · Visningar: 63
Vi kämpar på. Har snäppt upp kraven i träningen och det går framåt. Eller ja, två steg fram och ett bak :p
Kvarsittande funkar bättre, klarar störning från mig, men njae med extern störning. Blir lätt övertaggad vid hämtning och drar ett ärevarv, så fått tips om att sätta långlina på.

Vi har också fått följa med och se hur det funkar med apportering med apportkastare. Så kul att se apportering in action. Och ingen reaktion gällande skotten. Även om dessa inte är så högljudda, så är de plötsliga. Väldigt skönt.

Låter lovande! Har också väldigt svårt att se att vi skulle ångra oss, tror och hoppas på väldigt fina år framåt! <3

Hur kan det liksom bli annat med denna goding?
Nu är hon här! Och vi är sååå förälskade i detta lilla gula knyte. Så kul det här ska bli! Kunde inte fått härligare morgon heller för första lilla turen utanför tomten. Enda kruxet var att få iväg dottern till skolan. Svårt slita sig.

Bifogade filer

• IMG_0162.webp
    IMG_0162.webp
    330,8 KB · Visningar: 52
Vi körde lite kråkjakt i morse, fast mycket till jakt blev det inte då var enda kråka höll sig långt borta trots lockpipa och hök-bulvan(med mina svarta trosor i klorna för att efterlikna ett byte🤣🫣). Vi som har massvis av dom annars men det var ganska blåsigt så det kanske spelade in en del. Men hundträningsmässigt gick det superbra. Han har ju en förmåga att varva upp alldeles för mycket och det gjorde han när bössan kom fram och på vägen till gömslet. Men helt chill där och vi satt ändå länge. Stort framsteg för en ivrig labbepojk 🙂 så för hans del blev det ändå väldigt bra träning även fast han inte fick hämta något.
Vid duvjakten i höstas hamnade vi i ett väldigt tätt gömsle gjort av stora presenningar där han blev rätt instängd och jag tyckte då att han reagerade negativt på skotten, tyvärr en hel del dåliga skott också som inte gav utdelning. Så har haft honom på mer öppna platser med annat kamo sen vilket har funkat bättre. Så får väl köra så tills han blir mer van.
20250328_101729.webp

Idag har jag och L tränat första heldagspasset sedan augusti ❤️ vi hade sista rehabbesöket i veckan och fysion tyckte att han kändes fantastisk i kroppen. Så otroligt skönt!

Han tyckte det var fint att få komma ut i sammanhang igen 🫶🏼 han är inte helt sharp på pipan men det är inte långt ifrån var han var innan operationen. Så roligt!

IMG_7544.webp

Haha, jag upptäckte (när jag skulle anmäla till utställning) att jag inte alls är medlem i Spaniel- och retrieverklubben som jag trodde, utan i Goldenklubben 😬 Jaja, nu har jag i alla fall åtgärdat det, och får hoppas att lokala retrieverklubben inte tycker alltför illa vara att jag deltagit (betalande) på några av deras öppna träffar. Goldenklubben här i länet har den mesta av sin verksamhet en bra bit bort, medan retrieverklubben träffas nära mig, så det här blir mycket bättre. Sen är ju fokus för många av de aktiva sport på en ganska seriös nivå som jag inte tror att vi kommer att uppnå (noll jaktambitioner t.ex.), men just därför är det också jättelärorikt att t.ex. vara med på öppen träning och se hur de jobbar med apportering.

Liknande trådar

Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 592
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej kloka buke-folk Min gulliga lilla cocker 1,5 år har börjat skälla på fåglar. Aldrig i kopplet men när han är själv i trädgården...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Sassy
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 871
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.