Jag hoppas att det här är "rätt" tråd att fråga i, det gäller FB-R.
"Min" uppfödare vill gärna att valparna gör både FB-R och BPH när de är gamla nog. Det har jag all förtåelse för, eftersom det är ett verktyg för hen att utvärdera sitt avelsarbete och kunna bilda en uppfattning om kullen som helhet (om alla/de flesta låter hunden göra FB-R och BPH)
Vad jag funderar på är om jag kan "förstöra" min hunds naturliga reaktioner, om jag tränar "för mycket" innan han gjort FB-R? Jag har ingen erfarenhet av att ha gjort det sedan tidigare, så allt jag vet är vad jag läst mig till och vad jag fått höra av andra. Det jag fått med mig är att det är hundens medfödda egenskaper man vill se och bedöma, och att man därför t. ex. inte ska ge kommandon under beskrivningen (eftersom det påverkar och styr hundens beteende)
Här blir jag lite osäker. Om jag tränar med min valp, så att han har en bra stadga och inte springer ut förrän han får kommando, finns det då en risk att jag "sabbar" hans FB-R? Om han liksom ser det som ett träningspass och gör som han är lärd, i stället för vad hans instinkter säger? Eller är det upplagt på ett sådant sätt att den risken är (i det närmsta) obefintlig?
Vad jag undrar är väl helt enkelt, bör jag välja bort aktiv retrieverträning nu, om vi planerar att göra FB-R längre fram? Riskerar jag att förstöra något, eller har det ingen/liten betydelse hur tränad hunden är? Jag ser att det står att den inte behöver vara tränad, men det står inte att den inte bör vara det.
Jag funderar också lite grann på ålder vid genomförandet. För både BPH och FB-R gäller ju att hunden ska vara minst 12 månader gammal. Är det bäst att göra det så snart som möjligt, eller kan det vara en fördel att vänta till hunden är lite äldre (18-24 månader)?
Eftersom Lilla L är en höstvalp är det ett ganska kort fönster på hösten för att genomföra beskrivningarna, innan det blir uppehåll för vinter. Jag funderar på om jag bör försöka få plats på både BPH och FB-R under hösten, eller om det går lika bra (eller rent av är att föredra) att vänta till våren/försommaren nästa år?