Retrievertråden

Han tar upp den i hörnet eller snöret om det finns något, när han närmar sig mig byter han grepp och håller fint tills avlämningen 🙄 ofta tappar han den till och med på vägen in och byter då till rätt grepp.

Okej, inte blixtsnabba upptag då?
Jag hade lagt fokus på att få upp tempot i upptagen, så tror jag att det löser sig med greppet av sig självt :)

Okej, inte blixtsnabba upptag då?
Jag hade lagt fokus på att få upp tempot i upptagen, så tror jag att det löser sig med greppet av sig självt :)
Han gör allt i en jäkla fart jämnt... får för det mesta försöka bromsa 😅 men just upptagen kanske vi behöver gasa. Tips för att göra det just bara i det momentet?

Han gör allt i en jäkla fart jämnt... får för det mesta försöka bromsa 😅 men just upptagen kanske vi behöver gasa. Tips för att göra det just bara i det momentet?

Jag tänker att om de tar dem snabbt så hinner de inte leta efter ändarna liksom :D annars får du använda en skottapport, det brukar också kunna fungera. Eller en jättetung!

Jag hade nog börjat nära, och busapporterat lite med den. Berömt när han tar rätt och ajabajat när han tar fel :)

Egentligen tycker jag inte att det är ett superstort problem, men på prov, typ MT, kan du åka ut på att han fipplar med apporten på vägen in.

Jag tänker att om de tar dem snabbt så hinner de inte leta efter ändarna liksom :D annars får du använda en skottapport, det brukar också kunna fungera. Eller en jättetung!

Jag hade nog börjat nära, och busapporterat lite med den. Berömt när han tar rätt och ajabajat när han tar fel :)

Egentligen tycker jag inte att det är ett superstort problem, men på prov, typ MT, kan du åka ut på att han fipplar med apporten på vägen in.
Tack 🙂 kanske ska testa en tung, har aldrig gjort det!
Ja alltså det viktigaste för mig är ju att han tar fågel bra och det gör han. I höstas tog han skammad duva utan problem och kom in med utan fippel. Vi har aldrig testat större fågel än kråka än så länge men 😅

Tack 🙂 kanske ska testa en tung, har aldrig gjort det!
Ja alltså det viktigaste för mig är ju att han tar fågel bra och det gör han. I höstas tog han skammad duva utan problem och kom in med utan fippel. Vi har aldrig testat större fågel än kråka än så länge men 😅

Det kan hjälpa! Den kan han ju liksom inte bära i en ände, för då tappar han den :)

Det brukar i regel inte vara de stora fåglarna de fipplar med, utan de små, typ rapphöns. Men tar han duva utan att krångla med den så bör det vara lugnt :)

Jag hoppas att det här är "rätt" tråd att fråga i, det gäller FB-R.

"Min" uppfödare vill gärna att valparna gör både FB-R och BPH när de är gamla nog. Det har jag all förtåelse för, eftersom det är ett verktyg för hen att utvärdera sitt avelsarbete och kunna bilda en uppfattning om kullen som helhet (om alla/de flesta låter hunden göra FB-R och BPH)

Vad jag funderar på är om jag kan "förstöra" min hunds naturliga reaktioner, om jag tränar "för mycket" innan han gjort FB-R? Jag har ingen erfarenhet av att ha gjort det sedan tidigare, så allt jag vet är vad jag läst mig till och vad jag fått höra av andra. Det jag fått med mig är att det är hundens medfödda egenskaper man vill se och bedöma, och att man därför t. ex. inte ska ge kommandon under beskrivningen (eftersom det påverkar och styr hundens beteende)

Här blir jag lite osäker. Om jag tränar med min valp, så att han har en bra stadga och inte springer ut förrän han får kommando, finns det då en risk att jag "sabbar" hans FB-R? Om han liksom ser det som ett träningspass och gör som han är lärd, i stället för vad hans instinkter säger? Eller är det upplagt på ett sådant sätt att den risken är (i det närmsta) obefintlig?

Vad jag undrar är väl helt enkelt, bör jag välja bort aktiv retrieverträning nu, om vi planerar att göra FB-R längre fram? Riskerar jag att förstöra något, eller har det ingen/liten betydelse hur tränad hunden är? Jag ser att det står att den inte behöver vara tränad, men det står inte att den inte bör vara det.

Jag funderar också lite grann på ålder vid genomförandet. För både BPH och FB-R gäller ju att hunden ska vara minst 12 månader gammal. Är det bäst att göra det så snart som möjligt, eller kan det vara en fördel att vänta till hunden är lite äldre (18-24 månader)?

Eftersom Lilla L är en höstvalp är det ett ganska kort fönster på hösten för att genomföra beskrivningarna, innan det blir uppehåll för vinter. Jag funderar på om jag bör försöka få plats på både BPH och FB-R under hösten, eller om det går lika bra (eller rent av är att föredra) att vänta till våren/försommaren nästa år?

Jag hoppas att det här är "rätt" tråd att fråga i, det gäller FB-R.

"Min" uppfödare vill gärna att valparna gör både FB-R och BPH när de är gamla nog. Det har jag all förtåelse för, eftersom det är ett verktyg för hen att utvärdera sitt avelsarbete och kunna bilda en uppfattning om kullen som helhet (om alla/de flesta låter hunden göra FB-R och BPH)

Vad jag funderar på är om jag kan "förstöra" min hunds naturliga reaktioner, om jag tränar "för mycket" innan han gjort FB-R? Jag har ingen erfarenhet av att ha gjort det sedan tidigare, så allt jag vet är vad jag läst mig till och vad jag fått höra av andra. Det jag fått med mig är att det är hundens medfödda egenskaper man vill se och bedöma, och att man därför t. ex. inte ska ge kommandon under beskrivningen (eftersom det påverkar och styr hundens beteende)

Här blir jag lite osäker. Om jag tränar med min valp, så att han har en bra stadga och inte springer ut förrän han får kommando, finns det då en risk att jag "sabbar" hans FB-R? Om han liksom ser det som ett träningspass och gör som han är lärd, i stället för vad hans instinkter säger? Eller är det upplagt på ett sådant sätt att den risken är (i det närmsta) obefintlig?

Vad jag undrar är väl helt enkelt, bör jag välja bort aktiv retrieverträning nu, om vi planerar att göra FB-R längre fram? Riskerar jag att förstöra något, eller har det ingen/liten betydelse hur tränad hunden är? Jag ser att det står att den inte behöver vara tränad, men det står inte att den inte bör vara det.

Jag funderar också lite grann på ålder vid genomförandet. För både BPH och FB-R gäller ju att hunden ska vara minst 12 månader gammal. Är det bäst att göra det så snart som möjligt, eller kan det vara en fördel att vänta till hunden är lite äldre (18-24 månader)?

Eftersom Lilla L är en höstvalp är det ett ganska kort fönster på hösten för att genomföra beskrivningarna, innan det blir uppehåll för vinter. Jag funderar på om jag bör försöka få plats på både BPH och FB-R under hösten, eller om det går lika bra (eller rent av är att föredra) att vänta till våren/försommaren nästa år?
Vad roligt att du planerar göra en FB-R🙂. Jag gjorde FB-R när min flatte var 14 månader och BPH vid ca 15 månader. Jag hade vid FB-R påbörjat apporterings träning och tyckte att jag vid tillfället fick bra information av beskrivaren som jag kunde ta med i träningen framåt.

Vad roligt att du planerar göra en FB-R🙂. Jag gjorde FB-R när min flatte var 14 månader och BPH vid ca 15 månader. Jag hade vid FB-R påbörjat apporterings träning och tyckte att jag vid tillfället fick bra information av beskrivaren som jag kunde ta med i träningen framåt.

Tack snälla för input! Då tränar vi vidare lite lagom, som vi gjort hittills :)

Jag gör inte FB-R med mina, så ingen input på det @MML :) fråga uppfödaren kanske, om de brukar göra det?

Så klart vill man se hundens medfödda reaktioner, men spontant hade jag absolut inte väntat med träning till hunden är (minst) 12 månader, enbart pga FBR eller BPH.

Jag känner också spontant att jag inte vill "vänta bort" så lång tid, enbart för att han ska göra FB-R. Meningen är ju också att han ska "visa framtassarna" i skarpt läge i framtiden, och då känns det väl ändå viktigare att jobba med grunderna inför det, än att vänta "bara" för att få en helt "rå" utvärdering på FB-R?

Jag känner också spontant att jag inte vill "vänta bort" så lång tid, enbart för att han ska göra FB-R. Meningen är ju också att han ska "visa framtassarna" i skarpt läge i framtiden, och då känns det väl ändå viktigare att jobba med grunderna inför det, än att vänta "bara" för att få en helt "rå" utvärdering på FB-R?

Nej, det hade inte jag heller gjort.
För mig är FB-R inte viktigt alls.

Min lilla gula alltså, vilken fin hund hon är 💛 Jag är så glad i henne!

Nyss fyllda ett år så trycker hon på rejält på de blinda linjerna, börjar få förståelse för tecken och stoppsignal och har en fin följsamhet vid sidan. Hon klurar och tänker och vill så mycket!

Upplever henne som väldigt välbalanserad. Hon är lyhörd utan att vara vek, och har fint tryck utan att bli stark. Passar på att köra på för fullt med träningen nu när det flyter, snart kommer det svarta hålet och då är det skönt att ha kommit så långt som möjligt med grunderna :D

IMG_6639.webp

Jag hade börjat med några 250-grams :)
Tänk på att hundar ser grön, orange och röd som samma färg och att du i början vill att de ska se dummien tydligt.

Jag driver en webshop som säljer bland annat, hojta om du vill ha adressen :)
Jag vill också ha adressen även om jag varken har en retriever eller spaniel av apportör typ. :angel:

Jag har så smått börjat på att bygga upp lite tålighet för handling, som en del i att lära sig hantera press och krav i träningen från ett tidigt skede.

Upplever att det ofta är här många får problem - man lägger på pressen sent i träningen, ofta inte förrän man har kört klart alla ”separata delar” i träningen och när man sedan börjar sätta ihop allt.
I stället för att lägga på det direkt i de separata delarna, så att de är vana vid lite press när de kommer till den naturliga pressen som blir av att sätta ihop många moment :)

Såå igår körde vi olika varianter av stopp, kom hem, stopp, gå ut, stopp, kom hem, gå ut och hämta dummien. Det tar mycket på koncentrationen, så igår sov hon som en gris på kvällen trots typ 15 min träning :D

Liknande trådar

Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 405
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 560
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
992
Senast: Grazing
·
Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 915
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka