Retrievertråden

Min lilla gula har haft en intensiv träningshelg och hon har gjort det med bravur 💛

I fredags var vi på jaktlydnad hos uppfödaren. Hon gick fot lös hela timmen och jag behövde bara rätta till position några få gånger. Fin och följsam i vändningar och tighta hundmöten.

I lördags var hon med som visningshund när jag hade privatlektion för ett par hundar i samma ålder. Satt stadigt när jag kastade markeringar åt dem och de gick iväg, trots att hon satt nära dem och jag var längre ut i marken, följsam och fin vid sidan även här, för att sedan springa på blinda linjer som en räser 💨

I söndags tränade vi med ett par kompisar och deras vuxna hundar. Preppade tre blinda linjer till henne som hon gjorde fint, och så lite markeringar på det. Även här var hon lös vid sidan hela passet och cool och stadig. Det finns så klart att jobba på, stoppen och inkallningar där jag avbryter henne i arbete t ex, men jag är verkligen nöjd med hennes utbildningsstatus.
Hon är trots allt bara drygt ett år, och ändå är hon helt cool när de andra hundarna skickas, det visslas på dem och de får hämta markeringar och annat skoj medan hon får titta på. Går på blinda på helt ny plats, tar tecken osv. Uppmärksam, men helt avslappnad. Väldigt nöjd med min gula lilla diamant 💛

Min svarta har också fått träna lite i helgen, sakta men säkert kommer vi igång träningsmässigt! Även han var riktigt skötsam igår, lydig på pipan och gjorde det jag bad om 🙏

Har ni andra kommit igång med träningen för våren?

@AraSlei
Här går det väl sådär då vi stött på ett ganska stort problem. Han har fått sån förbannad smak på att jaga hare.... Började med att han drog efter en hare som hoppade upp framför honom på promenad, hade fram tills dess inte haft problem med att stoppa honom i någon situation. Men så blev det. Självbelönande deluxe så klart och han har efter det letat hare på promenaderna om jag inte jobbat aktivt i mot det. Han har varit i lina alla promenader sen dess. Apporteringsträningen har dock funkat bra trots detta, när han arbetar har han släppt hararna helt. Tills för några veckor sen när jag hade lagt ut en lång lite skymd linje med dummie. Han var som vanligt i bra fokus men någonstans på vägen tillbaka(dummien var borta) så har han antagligen fått nos eller syn på en hare för då var det adjöss. Blir så ledsen för visst, jag vet att det inte är helt omöjligt att träna bort, men det kommer krävas otroligt mycket jobb och är ingen lätt match alls. När han är nära mig är det inga problem, då har han ett tydligt stopp. Så vi tränar just nu bara på korta öppna tråkiga sträckor och mycket stopp och dirigering. Jag hoppas och tror att när det gäller apportering av fågel att det kommer funka då det motiverar honom mer. Men på längre avstånd kommer jag inte lita på honom ens då. Han verkar vilja konvertera till stövare helt enkelt 🙄 känner mig rätt nedslagen och dålig för har inte hört någon annan med retriver som har det här problemet, så något fel har jag ju gjort. Felet var ju såklart att han lyckades dra efter den första haren, en missbedömning som fick stora konsekvenser 🙁

Vi har tvärt om lagt retrieverträningen på hyllan för stunden :o Lilla L var ju en stjärna som liten valp, men nu upplever jag att han blivit lite oengagerad. Han är lydig och följsam, går fot på eget initiativ, har bra stadga o. s. v. men i själva apporteringen finns det liksom ingen "gnista" i honom. Lite orolig för om jag "övertränat" honom, men det tror jag väl egentligen inte. Vi har mest "bara" lek-tränat någon enstaka linje då och då, inget jätteseriöst. Sist travade han ut lite lojt, tog med sig dummyn men släppte den halvvägs tillbaka och började nosa på annat. Då bestämde jag mig för att avvakta tills vi kan få proffshjälp av vår instruktör i stället. Jag vill ju inte råka förstöra något och "träna fel".

Dotterns hund är tvärt om - själva apporteringen är klockren, men träningen runt omkring ger han blanka f-n i för tillfället :crazy: Jag tror att det handlar om att han är i en "jobbig ålder" rent mentalt, och i stället för att träna på att misslyckas (som det blir när han tycker "kan själv" och gör vad han känner för) så struntar vi i det just nu. Lösningen är, gissar jag, att ställa högre/tydligare krav på honom, men jag är inte riktigt "där" mentalt.

@AraSlei
Här går det väl sådär då vi stött på ett ganska stort problem. Han har fått sån förbannad smak på att jaga hare.... Började med att han drog efter en hare som hoppade upp framför honom på promenad, hade fram tills dess inte haft problem med att stoppa honom i någon situation. Men så blev det. Självbelönande deluxe så klart och han har efter det letat hare på promenaderna om jag inte jobbat aktivt i mot det. Han har varit i lina alla promenader sen dess. Apporteringsträningen har dock funkat bra trots detta, när han arbetar har han släppt hararna helt. Tills för några veckor sen när jag hade lagt ut en lång lite skymd linje med dummie. Han var som vanligt i bra fokus men någonstans på vägen tillbaka(dummien var borta) så har han antagligen fått nos eller syn på en hare för då var det adjöss. Blir så ledsen för visst, jag vet att det inte är helt omöjligt att träna bort, men det kommer krävas otroligt mycket jobb och är ingen lätt match alls. När han är nära mig är det inga problem, då har han ett tydligt stopp. Så vi tränar just nu bara på korta öppna tråkiga sträckor och mycket stopp och dirigering. Jag hoppas och tror att när det gäller apportering av fågel att det kommer funka då det motiverar honom mer. Men på längre avstånd kommer jag inte lita på honom ens då. Han verkar vilja konvertera till stövare helt enkelt 🙄 känner mig rätt nedslagen och dålig för har inte hört någon annan med retriver som har det här problemet, så något fel har jag ju gjort. Felet var ju såklart att han lyckades dra efter den första haren, en missbedömning som fick stora konsekvenser 🙁

Men hur långt drar han?
Kör han skall med?

Jag tänker is i magen.
När han drar så kör med nej. Kalla inte in (kallar du in när du vet att han inte kommer komma blir de fel o då kan du inte va sur sen när han kommer) gå åt andra hållet.
Sen när han kommer koppla o gå hem.

Min är inte känslig men lyhörd o han gillar inte att bli ensam. Så jag kan gå o gömma mig för då när han kommer tillbaka och han inte hittar mig så verkar de ändå ta endel på han.

Godare godis? Sen träna. Undvik dem inte utan låt han kolla, låt han lukta men han får inte gå efter. Träna med långlina t.ex.

Men hur långt drar han?
Kör han skall med?

Jag tänker is i magen.
När han drar så kör med nej. Kalla inte in (kallar du in när du vet att han inte kommer komma blir de fel o då kan du inte va sur sen när han kommer) gå åt andra hållet.
Sen när han kommer koppla o gå hem.

Min är inte känslig men lyhörd o han gillar inte att bli ensam. Så jag kan gå o gömma mig för då när han kommer tillbaka och han inte hittar mig så verkar de ändå ta endel på han.

Godare godis? Sen träna. Undvik dem inte utan låt han kolla, låt han lukta men han får inte gå efter. Träna med långlina t.ex.
Alltså om det hade varit så enkelt som att säga nej och byta till ett godare godis så hade vi knappast haft det här problemet 😅 han är inte borta så länge, men med hans hastighet kommer han ändå långt och det är inte okej och riskerar ju dessutom att utökas om han får fortsätta. Inget skall. Han blir inte oroad av att jag gömmer mig då han är expert på att hitta mig och det vet han om 😅

Självklart vet jag att det inte är någon idé att kalla in eller vara sur när han kommer tillbaka. Även fast man kokar inombords :cautious:

Jag är egentligen inte oroad för hur jag ska träna bort det, utan jag tycker helt enkelt att det är sjukt trist ledsamt att komma behöva lägga så mycket tid på det. Så just nu vet jag inte om jag har lust med det 🙄 men får väl ha det som projekt under utbildningen eller nått 😅

Alltså om det hade varit så enkelt som att säga nej och byta till ett godare godis så hade vi knappast haft det här problemet 😅 han är inte borta så länge, men med hans hastighet kommer han ändå långt och det är inte okej och riskerar ju dessutom att utökas om han får fortsätta. Inget skall. Han blir inte oroad av att jag gömmer mig då han är expert på att hitta mig och det vet han om 😅

Självklart vet jag att det inte är någon idé att kalla in eller vara sur när han kommer tillbaka. Även fast man kokar inombords :cautious:

Jo jag bombade på med ideer bara 🙂 de va inte så att jag trodde att en sak ska lösa problemet utan oftast är det fler.

Jo jag bombade på med ideer bara 🙂 de va inte så att jag trodde att en sak ska lösa problemet utan oftast är det fler.
Jag är tacksam för tips ❤️ det är en besvärlig nöt att knäcka och jag hittar inte riktigt motivationen för det 🙄 hoppas att jag kommer på banan och orkar ta tag i det längre fram

Liknande trådar

Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 394
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 556
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
990
Senast: Grazing
·
Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 915
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka