Retrievertråden

Har ju inte retriver men brukar läsa här för att det verkade lite intressant! Jag har börjat apportera med min BC och har insett att det faktiskt är jätteroligt. Lägger ut dummies/leksaker/bollar och skickar honom till att hämta. Han är jätteduktig på att skickas och går att skicka långt och hämta men har tyvärr lite ägande-behov av sina saker och vill inte så gärna komma hela vägen in till sidan om jag inte tjatar på honom. Gissar på att vi behöver kämpa med lite byteshandel. 😄 Blir mer och mer fundersam över att kanske skaffa en retriver i framtiden. Lite lättsammare att träna det här än att försöka få till vallträningen. 😅

Va roligt att han är så intresserad av det :)

Vi hade settrar som ska apportera. Det ingår apportprov för att starta jaktprov men de kunde vara väldigt stor variation på om de ville eller ej 🙈

Jag bytte med godis först med Knut men då fick jag en hund som släppte dummien innan mig (klantigt av mig)
Det bästa är att jag kan göra fel och rätt snabbt rätt igen då han är så glad i det.
Men ja, byteshandel? Kanske men en rolig leksak? Men se till att han kommer fram med dem till dig så du kan byta med ett "loss"?

@Tonto Det jag har gjort med mina två tidigare som inte kommit riktigt ända in har varit att snabbt som fan kuta åt andra hållet när dom är påväg in. Har fungerat superbra men det kanske du redan provat. Med Toke har det behövts någon enstaka gång med fågel men inte annars.

Lilla L är av naturen (än så länge) väldigt sansad i träningen, och har ett vad jag upplever "moget" fokus. Jag har hört från en mycket erfaren uppfödare att flattarna framför allt tidigare hade en del problem med stress och flams, och att man när man arbetat för att få bort det också tappat lite "gnista" och eget driv hos hundarna. Jag tror att Lilla L lutar åt det hållet snarare än att ha väldigt nära till stress - vilket naturligtvis är skönt på ett sätt, men också något jag behöver tänka på hur jag ska hantera. Jag tänker mig att det kanske är lättare att jobba fram en gnista, än att ständigt behöva dämpa stress? Just eftersom han är så följsam och träningsvillig bör han väl inte vara särskilt svår att "få i gång" om jag bara hittar vilket sätt som känns rätt för mig/oss, tänker jag, men jag vet förstås egentligen inte.

Tanken är att det aldrig ska slå över i stress, utan bara gnista. Positiv stress är svårt att jobba runt ibland, därför behöver vi vara uppmärksamma när vi tänder dem - när de är tända är det dags att montera ordning och reda. Det har i regel en dämpande effekt. När man sedan sätter ihop det finns ramarna för att hålla entusiasmen på en lagom nivå, på plats :)

• Gilla
Reactions: MML
Har ju inte retriver men brukar läsa här för att det verkade lite intressant! Jag har börjat apportera med min BC och har insett att det faktiskt är jätteroligt. Lägger ut dummies/leksaker/bollar och skickar honom till att hämta. Han är jätteduktig på att skickas och går att skicka långt och hämta men har tyvärr lite ägande-behov av sina saker och vill inte så gärna komma hela vägen in till sidan om jag inte tjatar på honom. Gissar på att vi behöver kämpa med lite byteshandel. 😄 Blir mer och mer fundersam över att kanske skaffa en retriver i framtiden. Lite lättsammare att träna det här än att försöka få till vallträningen. 😅

Klart du ska ha en retriever!

Gällande inlevereringarna hade jag sagt - Lägg på krav ;) kan du kontrollera och styra honom runt får tycker jag inte det är för mycket begärt att han ska komma hela vägen hem med en sak.

Va roligt att han är så intresserad av det :)

Vi hade settrar som ska apportera. Det ingår apportprov för att starta jaktprov men de kunde vara väldigt stor variation på om de ville eller ej 🙈

Jag bytte med godis först med Knut men då fick jag en hund som släppte dummien innan mig (klantigt av mig)
Det bästa är att jag kan göra fel och rätt snabbt rätt igen då han är så glad i det.
Men ja, byteshandel? Kanske men en rolig leksak? Men se till att han kommer fram med dem till dig så du kan byta med ett "loss"?

Han är väldigt föremåls intresserad och bär på allt (älskar att hitta skatter ute, tomburkar, stora petflaskor och kaffemuggar är favoriten...) så tänker mig att han tycker det är kul. :)

Byteshandel är nog sättet att få honom att tycka att det är roligare att komma. Det är absolut inga problem att få honom att komma in till sidan om man säger till, och han släpper absolut direkt om jag ber om det, men jag upplever att han kommer långsammare in än ut och att han fumlar lite med föremålet när jag lägger på krav.

Klart du ska ha en retriever!

Gällande inlevereringarna hade jag sagt - Lägg på krav ;) kan du kontrollera och styra honom runt får tycker jag inte det är för mycket begärt att han ska komma hela vägen hem med en sak.

Har börjat lägga på krav att han ska komma in till sidan, men har inte tagit sakerna alla gånger då jag upplever att han fumlar med föremålet. Han är förarvek och när han blir lite osäker (vid mkt krav) så blir han lite svansig och fumlar, men kommer absolut in med saken hela vägen. Funderar på hur man kan få honom att vara mer bekväm i att komma in och lämna saken. Det går absolut på ren lydnad och krav, men självförtroendet och glädjen blir lite haltande iom att han är lite vek.

Har börjat lägga på krav att han ska komma in till sidan, men har inte tagit sakerna alla gånger då jag upplever att han fumlar med föremålet. Han är förarvek och när han blir lite osäker (vid mkt krav) så blir han lite svansig och fumlar, men kommer absolut in med saken hela vägen. Funderar på hur man kan få honom att vara mer bekväm i att komma in och lämna saken. Det går absolut på ren lydnad och krav, men självförtroendet och glädjen blir lite haltande iom att han är lite vek.

Jag är inte så orolig för att självförtroende och glädje blir lite lidande. Det brukar ge med sig snabbt så fort de förstår att det bara är en uppgift som alla andra.

Retrievers är ju i regel ganska förarveka också, så jag jobbar mycket med att de ska lära sig att hantera press och krav från start. Börjar typ så fort de kommer hem som valpar. Gör man det tidigt lär de sig snabbt konceptet och förstår att det inte är något farligt även om det kan vara lite mentalt jobbigt.

Det är också därför jag börjar med att ”lit the fire in the belly” med dummies och bollar när de är små, för då har jag helt andra redskap att jobba med när jag plockar in pressen i träningen :)

Tänker att det är lite som att tända en BC på får. När de väl är tända kan man jobba med krav/press som ett gummiband, eftersom man har världens bästa belöning att balansera det med.
Börjar man med att jobba med press tidigt slipper man ofta många andra problem i retrieverträningen som annars dyker upp när just press kommer in naturligt lite längre fram i utbildningen. Störningar, att vara tyst och cool när andra hundar jobbar och visselpipor låter, att gå på blinda osv osv.

Liknande trådar

Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
8 675
Senast: Sel
·
Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
Svar
1
· Visningar
144
Hundträning Hej, Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju...
Svar
11
· Visningar
475
Senast: Acto
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 902
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar