Retrievertråden

Första jakten på duva🤩 Han skötte sig jättebra, första gången och allt, tog både döda och skammad och gjorde fina avlämningar. Lite svårt att gå ut på blinda, han stannade och tittade på mig flera gånger och frågade om det verkligen var rätt. Hoppas att det blir bättre och bättre med mer erfarenhet. Han gör samma med dummies ibland med trots att vi tränat mycket på det.
Han är ju en hund med så mycket arbetsvilja men det går lätt upp i stress. En utmaning och balansgång. Men ändå superkul med en hund som verkligen vill arbeta så klart❤️
20240811_160633.jpg
 
HjÄLP!!!!!

Alltså hanhundar!!!! Går ut rakt och fint och plockar upp markeringen. Är på väg tillbaks för avlämning, SLÄPPER dummy och kissar!!!!! Blir tokig
Vad gör man?


Positivt annars är att vi nu introducerat kaninskinn och det togs emot positivt.

20240818_191826.jpg
 
Vi var ute och jagade lite duva igen. Blev inte så många då det dels var lite klent med dom jämfört med sist och att min man hade lite oflyt med skyttet🙈
Dom som blev(alla blinda) sprang han ut jättebra och gjorde fina sök utan att stanna och fråga mig, så stort framsteg från första dagen 🙂 han har så fina avlämningar, är väldigt glad för dom. Det är inget vi jobbat med, det har kommit helt naturligt. Dessutom noll tugg nu.

När vi satt i ett gömsle med tätt högt nät runt omkring så reagerade han dock på skotten idag, så valde att flytta längre från skytten och till en mer öppen plats och då slappnade han av bättre. Så kommer se till att hålla mer avstånd till skytten och inte så instängt i fortsättningen tills han är mer van. Det gick dock över direkt när han fick springa ut och hämta fågel så hoppas det inte gjorde någon skada.
20240811_150344.jpg
 
HjÄLP!!!!!

Alltså hanhundar!!!! Går ut rakt och fint och plockar upp markeringen. Är på väg tillbaks för avlämning, SLÄPPER dummy och kissar!!!!! Blir tokig
Vad gör man?


Positivt annars är att vi nu introducerat kaninskinn och det togs emot positivt.

Visa bifogad fil 151647

Jag röstkorrigerar det direkt. Det händer de flesta med hanar någon gång, oftast när de börjar bli lite hormonstinna :)
Men jag säger alltid till, det är ett jäkla ofog och svårt att få bort om det blir befäst.
 
Jag röstkorrigerar det direkt. Det händer de flesta med hanar någon gång, oftast när de börjar bli lite hormonstinna :)
Men jag säger alltid till, det är ett jäkla ofog och svårt att få bort om det blir befäst.
Ja jag röstkorrigerar också, och om jag inte är för långt bort, så springer jag ut och avbryter beteendet.

Har hittills hänt två gånger.
 
Ja jag röstkorrigerar också, och om jag inte är för långt bort, så springer jag ut och avbryter beteendet.

Har hittills hänt två gånger.

Ah, jag trodde det var första gången det hände! Bra att du korrigerat det.
Återkommer det igen hade jag nog styrt upp lite extra även i vardagen en tid - t ex kissa på kommando i koppel, men inte annars osv.
 
När började ni introducera kallvilt såsom ankor och kanin?

Har endast haft dummy med kaninpäls och det går ju bra

Fick möjlighet att köpa änder nu, men har ju aldrig provat det.
 
Om man vill ha en hund som är generellt glad i folk, grundtrygg, oftast snäll med andra hundar och djur samt mycket arbetslust. Kan jaktgolden (eller kanske dp?) låta som ett alternativ? Spånar på nästa arbetshund och blivit lite sugen på retriever. Jag sysslar med både bruks, lydnad och rally med min nuvarande. Har ingen erfarenhet av apportering men skulle det bli en retriever så hade jag gått in för att lära mig mer om den biten.
 
Om man vill ha en hund som är generellt glad i folk, grundtrygg, oftast snäll med andra hundar och djur samt mycket arbetslust. Kan jaktgolden (eller kanske dp?) låta som ett alternativ? Spånar på nästa arbetshund och blivit lite sugen på retriever. Jag sysslar med både bruks, lydnad och rally med min nuvarande. Har ingen erfarenhet av apportering men skulle det bli en retriever så hade jag gått in för att lära mig mer om den biten.
Jag har en DP golden, är mycket nöjd med hans temperament.

Trygg, kärvänlig, mycket will to please, följsam.

Gjorde nyligen BPH med väldigt trevligt resultat 🙂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 077
Senast: Linda_A
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 999
Senast: Pilot
·
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
948
Senast: L(i)FE
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
821
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp