Retrievertråden

Första jakten på duva🤩 Han skötte sig jättebra, första gången och allt, tog både döda och skammad och gjorde fina avlämningar. Lite svårt att gå ut på blinda, han stannade och tittade på mig flera gånger och frågade om det verkligen var rätt. Hoppas att det blir bättre och bättre med mer erfarenhet. Han gör samma med dummies ibland med trots att vi tränat mycket på det.
Han är ju en hund med så mycket arbetsvilja men det går lätt upp i stress. En utmaning och balansgång. Men ändå superkul med en hund som verkligen vill arbeta så klart❤️
20240811_160633.webp

HjÄLP!!!!!

Alltså hanhundar!!!! Går ut rakt och fint och plockar upp markeringen. Är på väg tillbaks för avlämning, SLÄPPER dummy och kissar!!!!! Blir tokig
Vad gör man?

Positivt annars är att vi nu introducerat kaninskinn och det togs emot positivt.

20240818_191826.webp

Vi var ute och jagade lite duva igen. Blev inte så många då det dels var lite klent med dom jämfört med sist och att min man hade lite oflyt med skyttet🙈
Dom som blev(alla blinda) sprang han ut jättebra och gjorde fina sök utan att stanna och fråga mig, så stort framsteg från första dagen 🙂 han har så fina avlämningar, är väldigt glad för dom. Det är inget vi jobbat med, det har kommit helt naturligt. Dessutom noll tugg nu.

När vi satt i ett gömsle med tätt högt nät runt omkring så reagerade han dock på skotten idag, så valde att flytta längre från skytten och till en mer öppen plats och då slappnade han av bättre. Så kommer se till att hålla mer avstånd till skytten och inte så instängt i fortsättningen tills han är mer van. Det gick dock över direkt när han fick springa ut och hämta fågel så hoppas det inte gjorde någon skada.
20240811_150344.jpg

HjÄLP!!!!!

Alltså hanhundar!!!! Går ut rakt och fint och plockar upp markeringen. Är på väg tillbaks för avlämning, SLÄPPER dummy och kissar!!!!! Blir tokig
Vad gör man?

Positivt annars är att vi nu introducerat kaninskinn och det togs emot positivt.

Visa bifogad fil 151647

Jag röstkorrigerar det direkt. Det händer de flesta med hanar någon gång, oftast när de börjar bli lite hormonstinna :)
Men jag säger alltid till, det är ett jäkla ofog och svårt att få bort om det blir befäst.

Jag röstkorrigerar det direkt. Det händer de flesta med hanar någon gång, oftast när de börjar bli lite hormonstinna :)
Men jag säger alltid till, det är ett jäkla ofog och svårt att få bort om det blir befäst.
Ja jag röstkorrigerar också, och om jag inte är för långt bort, så springer jag ut och avbryter beteendet.

Har hittills hänt två gånger.

Ja jag röstkorrigerar också, och om jag inte är för långt bort, så springer jag ut och avbryter beteendet.

Har hittills hänt två gånger.

Ah, jag trodde det var första gången det hände! Bra att du korrigerat det.
Återkommer det igen hade jag nog styrt upp lite extra även i vardagen en tid - t ex kissa på kommando i koppel, men inte annars osv.

När började ni introducera kallvilt såsom ankor och kanin?

Har endast haft dummy med kaninpäls och det går ju bra

Fick möjlighet att köpa änder nu, men har ju aldrig provat det.

Om man vill ha en hund som är generellt glad i folk, grundtrygg, oftast snäll med andra hundar och djur samt mycket arbetslust. Kan jaktgolden (eller kanske dp?) låta som ett alternativ? Spånar på nästa arbetshund och blivit lite sugen på retriever. Jag sysslar med både bruks, lydnad och rally med min nuvarande. Har ingen erfarenhet av apportering men skulle det bli en retriever så hade jag gått in för att lära mig mer om den biten.

Om man vill ha en hund som är generellt glad i folk, grundtrygg, oftast snäll med andra hundar och djur samt mycket arbetslust. Kan jaktgolden (eller kanske dp?) låta som ett alternativ? Spånar på nästa arbetshund och blivit lite sugen på retriever. Jag sysslar med både bruks, lydnad och rally med min nuvarande. Har ingen erfarenhet av apportering men skulle det bli en retriever så hade jag gått in för att lära mig mer om den biten.
Jag har en DP golden, är mycket nöjd med hans temperament.

Trygg, kärvänlig, mycket will to please, följsam.

Gjorde nyligen BPH med väldigt trevligt resultat 🙂

Efter några veckors stiltje i apporteringsträning, åkte vi igår på en sedan länge inplanerad privatlektion tillsammans med ett annat ekipage. Fokus låg på WT moment.
Alltså min grabb igår. Han måste ha mognat något enormt den senast månande.

Inledde med lite enkla övningar fokus på passivitet och sen turades vi om att skicka på markeringar. Syftet här var att se om hundarna förstod att senast kastad dummy, faktiskt redan var hämtad, och att endast först kastad dummy låg kvar.
Därefter jobbade vi hundarna en och en.

Skott i alla momenten.

Sen fortsatte vi med enkel markering, där det också lades ut en dummy någon meter bakom, denna skulle hämtas innan han skickades på den långa markeringen. Detta gick som tåget, han tog dirigering på dummyn bakom, och gick sen rakt på markeringen, så härligt att se. Full fart ut och full fart in! Och avlämningarna, ja de sitter ju så fint :)

Efter det blev det för oss ett nytt moment som vi ej testat innan. Drive eller drev.
Inga problem att skicka ut honom, först sprang han bort till kastare, sen började han söka området där de hade gått och slängt dummys, Endast en låg kvar, hittade snabbt och kom in med full fart! Kände mig så glad och lite överraskad över hur pass smart han ändå hanterade uppgiften.

Nästa moment blev en walk-up, ett blankt skott, skott nr 2 kastades dummy. Fin stadga vid skott, men jag ser hur det suger i hela kroppen på honom och han knallar någon meter, men inser själv att han faktiskt inte fått sitt skickkommando, och kommer tillbaks. Duktig grabb!!
Får sitt skick, hittar snabbt och kommer nästan in hela vägen, när han plötsligt släpper!!! och drar en repa. Tror att han här blev lite trött och fick ett överslag, för han hade jobbat så pass länge.

Lite paus innan han sen fick en targetuppgift, valde att göra det på kort avstånd, för att öka hans möjlighet att lyckas. Denna uppgift har vi gjort innan och han förstår den väl. Och har förtroende för att det finns något dit jag skickar honom.

Paus innan vatten. Tänkte först att han kanske inte skulle hålla ihop. Lätt att glömma att han bara är 18 månader.

MEN ojojoj vilken stjärna!!

Först enkel markering ca 30 meter. kastad från en ö i dammen (engagerad instruktör som vadade ut). Tyvärr landade den lite utom hans synhåll bakom vassen, så första skicket vände han tillbaks efter 10 meter, men han tog min dirigering och uppmuntran om att fortsätta, och lyckades snabbt hitta den, gick dock upp på ön innan han simmade tillbaks. Helt Ok, nytt för honom, men skakade inte innan avlämning, Stort plus

Skick nr 2. Skott och dummy kastades på andra sidan ön och landade då utom synhåll. Jag trodde personligen inte det skulle gå vägen. MEN det var precis som om han bara visste vad som skulle göras, rakt ut till ön, sprang över och dök i på andra sidan. Tog snabbt dummy, upp på ön igen, rakt ut i vattnet och simmade hem. stannade inte för att skaka alls! Så imponerad av hans insatts!.

Fick ett likadant skick till sen och gjorde det lika fint.

Detta kommer jag leva länge på!!!

Jag var jaktledare, eller ”steward of the beat”, igår på ett field trial. Walk up på fasaner och så avslutade vi med ett anddrev. Det blev en fin dag med flera bra hundjobb. De som placerades var verkligen väl värda sina diplom!
Jag har bara varit jaktledare på dummyprov tidigare, då styr man skyttar och kastare och ansvarar för själva provet under tiden man går på linjen. Det var annorlunda, och väldigt roligt, att göra det under en riktig jakt :) men mycket att hålla ordning på 😅

Den här lilla loppan har snart löpt färdigt sitt första löp, och är 9 månader gammal nu. Skolan har börjat!

Jag har börjat med blinda linjer direkt utan att blanda in memories, och nu springer hon ca 80-100m med gott självförtroende. Någon gång när hon sprungit förbi dummien har hon kutat på i typ 200 m 😅 inte helt rakt, men med god fart och i hyfsat anvisad riktning. Good enough :D

Hon börjar ha en fin förståelse för fotgåendet och vart hon ska vara, och söker sig gärna till rätt plats spontant även på promenaderna nu.

Eftersom hon tuffar på bra på de blinda så har jag börjat med ”back”, dvs gå rakt bakåt. Ibland förstår hon exakt, ibland inte :D men jag började med det strax innan löpet, så vi har inte hållit på så länge. Igår när vi körde ett pass kändes hon lite flummig, så nu får hon vila i veckan och så testar vi igen på fredag.

Är så glad i min fina lilla hund!
IMG_5178.webp

Det låter så fantastiskt roligt när ni är ute och jobbar/ tränar med era hundar! Vi får se om vi lyckas komma dit i framtiden. Själva har vi varit på en liten uppstart där jag fick lite grunder förklarat för mig och övning att börja med. Vi skulle haft en träning i em. Men krasslig matte ställde in det och vi har övat på upptag på personspår idag istället.

Jag är i Skottland just nu och kollar på field trials. Idag har jag burit vilt och ska göra det samma i morgon. Blir så otroligt inspirerad av att vara här, och har precis sökt mitt första medlemsskap i en brittisk klubb för att kunna starta här nästa år 😱

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·
Hundträning Snart nyår och behöver förbereda min numera fyrverkerirädda hund. Är det någon här som testat Thundershirt? Hade det någon effekt?
Svar
5
· Visningar
324
Senast: igbest
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Pilot
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama