Efter några veckors stiltje i apporteringsträning, åkte vi igår på en sedan länge inplanerad privatlektion tillsammans med ett annat ekipage. Fokus låg på WT moment.
Alltså min grabb igår. Han måste ha mognat något enormt den senast månande.
Inledde med lite enkla övningar fokus på passivitet och sen turades vi om att skicka på markeringar. Syftet här var att se om hundarna förstod att senast kastad dummy, faktiskt redan var hämtad, och att endast först kastad dummy låg kvar.
Därefter jobbade vi hundarna en och en.
Skott i alla momenten.
Sen fortsatte vi med enkel markering, där det också lades ut en dummy någon meter bakom, denna skulle hämtas innan han skickades på den långa markeringen. Detta gick som tåget, han tog dirigering på dummyn bakom, och gick sen rakt på markeringen, så härligt att se. Full fart ut och full fart in! Och avlämningarna, ja de sitter ju så fint
Efter det blev det för oss ett nytt moment som vi ej testat innan. Drive eller drev.
Inga problem att skicka ut honom, först sprang han bort till kastare, sen började han söka området där de hade gått och slängt dummys, Endast en låg kvar, hittade snabbt och kom in med full fart! Kände mig så glad och lite överraskad över hur pass smart han ändå hanterade uppgiften.
Nästa moment blev en walk-up, ett blankt skott, skott nr 2 kastades dummy. Fin stadga vid skott, men jag ser hur det suger i hela kroppen på honom och han knallar någon meter, men inser själv att han faktiskt inte fått sitt skickkommando, och kommer tillbaks. Duktig grabb!!
Får sitt skick, hittar snabbt och kommer nästan in hela vägen, när han plötsligt släpper!!! och drar en repa. Tror att han här blev lite trött och fick ett överslag, för han hade jobbat så pass länge.
Lite paus innan han sen fick en targetuppgift, valde att göra det på kort avstånd, för att öka hans möjlighet att lyckas. Denna uppgift har vi gjort innan och han förstår den väl. Och har förtroende för att det finns något dit jag skickar honom.
Paus innan vatten. Tänkte först att han kanske inte skulle hålla ihop. Lätt att glömma att han bara är 18 månader.
MEN ojojoj vilken stjärna!!
Först enkel markering ca 30 meter. kastad från en ö i dammen (engagerad instruktör som vadade ut). Tyvärr landade den lite utom hans synhåll bakom vassen, så första skicket vände han tillbaks efter 10 meter, men han tog min dirigering och uppmuntran om att fortsätta, och lyckades snabbt hitta den, gick dock upp på ön innan han simmade tillbaks. Helt Ok, nytt för honom, men skakade inte innan avlämning, Stort plus
Skick nr 2. Skott och dummy kastades på andra sidan ön och landade då utom synhåll. Jag trodde personligen inte det skulle gå vägen. MEN det var precis som om han bara visste vad som skulle göras, rakt ut till ön, sprang över och dök i på andra sidan. Tog snabbt dummy, upp på ön igen, rakt ut i vattnet och simmade hem. stannade inte för att skaka alls! Så imponerad av hans insatts!.
Fick ett likadant skick till sen och gjorde det lika fint.
Detta kommer jag leva länge på!!!