Retrievertråden

När jag bestämde mig för jaktlabbe så gnagde det en liten oro att jag skulle bli för dålig på att kunna uppfylla behovet av att apporteringsträna, visste ju inte alls vad det innebar och är ju helt grön. Nu när jag är mer insatt och dessutom efter gruppträning där jag fått träningstips så är det tvärtom 🙂 gud va enkelt och smidigt att aktivera en apportör 😁
Igår t.ex vabbade jag så det blev att ligga på soffan hela dagen för Toke, när husse väl kommit hem så var inte min energi på topp för någon jättelång skogstur eller avancerad träning. Men så smidigt att bara slänga med sig två dummies i fickan och gå en promenad, lägga ut dom, gå 200 meter fot och sen skicka honom tillbaka 2 gånger på linjen för att hämta dom. Så nöjd och glad hund trots så enkel övning🙂 gjorde samma grej på två ställen under promenaden, i olika miljö.

Nu känns det som det börjar hända grejer med stoppsignalen 🙂
Jobba ju rätt mycket med den ett tag men har inte haft fokuset så mycket på den det senaste. Men testat några gånger nu att blåsa när han är påväg ut och har fått superfina kvicka stopp(sittande) på typ 25 meter. Så stort framsteg där 🙂

Nu har vi varit på valpträff hos uppfödaren. Verkligen roligt att se alla kullsyskon, hur lika men också olika alla syskon var. Framförallt var det trevligt att få en första genomgång och visning av apportering. Valparnas mamma föregick med gott exempel. Har aldrig tränat apportering, men nu ska det bli ändring på det. Har även köpt boken apportering till vardag och fest, där jag läst lite grann. Tiden har en förmåga att bara försvinna när man har en valp :)

Nu har vi varit på valpträff hos uppfödaren. Verkligen roligt att se alla kullsyskon, hur lika men också olika alla syskon var. Framförallt var det trevligt att få en första genomgång och visning av apportering. Valparnas mamma föregick med gott exempel. Har aldrig tränat apportering, men nu ska det bli ändring på det. Har även köpt boken apportering till vardag och fest, där jag läst lite grann. Tiden har en förmåga att bara försvinna när man har en valp :)
Den boken är bra 🙂

Puttar upp tråden lite :)
Idag fick vi äntligen tummen ur att börja träna skott 😅 han fixade det bra. Jag rotade fram en kaja ur frysen som han fick söka efter varje skott för att få bra associationer till smällen. Visst att han ryckte till och tappade fokus någon sekund men sen var han snabbt ut och hämtade fågeln. Hoppas på att han ska kunna vara med och prova på att hämta lite duva om några veckor men det får vi se🙂
Screenshot_20240713_103644_Instagram.webp

Va roligt @_Zacke_ 🙂 kul o följa framstegen!

Vi då. Ja vi är långt efter 😅
En jaktapporteringskurs blev det med endast 2 tillfällen då jag senare varit sjuk.. Knut var väl äldst där med. Klockren i det vi lärde oss dock.
Vi kör endel drag med cykeln. Som inte alls platsar här tyvärr 😅
Men ja, han är bäst. Med allt. En pärla.
Hjälper mig att bära saker som nycklarna (han är nyckelansvarig) från o till förråd, tvättstugan, bilen mm.

Hur går det för er andra?:)

Vi nöter på!
Har jobbat mycket under våren och sommaren, så det har inte blivit riktigt så mycket träning som jag hade önskat.
Har anmält till ett par prov i augusti, så kanske kan det öka motivationen lite :p

Har börjat med min lilla också, vilket känns väldigt kul! Vi har börjat med grunderna för blinda linjer och fotgående. Hon blev sex månader för någon vecka sedan, så det börjar bli dags att sätta igång på allvar nu :)

Senast ändrad:
@AraSlei Tänkte fråga detta med avelsindex?
Hur ser en vad ens hund har? Och vad ska de ha?
Vet ett kullsyskon till Knut inte är röntgad alls och en har C på höfter.

@AraSlei Tänkte fråga detta med avelsindex?
Hur ser en vad ens hund har? Och vad ska de ha?
Vet ett kullsyskon till Knut inte är röntgad alls och en har C på höfter.

Du ser index för lederna under Veterinärdata på avelsdata bland annat :)
100 är medelvärdet för rasen, så om din hund har över 100 betyder det att den har bättre leder än genomsnittet, och om han har under har han sämre.

Du ser index för lederna under Veterinärdata på avelsdata bland annat :)
100 är medelvärdet för rasen, så om din hund har över 100 betyder det att den har bättre leder än genomsnittet, och om han har under har han sämre.
Tack 🙂
ED 106
HD 108

Visste inte hur mycket de ”negativa” i kullen skulle dra ner.
Tur att såpass många ändå röntgar

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·
Hundträning Snart nyår och behöver förbereda min numera fyrverkerirädda hund. Är det någon här som testat Thundershirt? Hade det någon effekt?
Svar
5
· Visningar
326
Senast: igbest
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Pilot
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 172
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama