Retrievertråden

Vi har äntligen efter att tragiska som hänt, tagit tag i apporteringen!!!

Har gått två kurser, och har även lyckats sätta ihop en träningsgrupp och hitta mark att träna på.

Igår var vi iväg och tränade markering, linjetag. Men framförallt passivitet.
Det blev 4 hämningar på 2 timmar, resten fotgående och passivitet

Yoshi, 16 månader har jag verkligen lyckats med när det kommer till passivitet.
Tror mycket beror på att jag verkligen tänkt på de tysta belöningarna, dvs belöna när han bara sitter och tittar lugnt.

Han har även varit på BPH för några veckor sedan, där han bedömdes oberörd på skott, så snart ska vi börja med det.
Dottern fick en leksakspistol med knallakott på high chaparall, den har gått varm hemma utan att någon hund brytt sig.
20240726_140659.jpg
 
Åh va det är roligt med apporteringsträning
Igår var vi iväg och fick träna apportering i vatten, med skott.
Första gången vi faktiskt provar på att träna med skott.
Vattnet var en mörk damm med tjocka vasspartier, så kämpigt att ta sig igenom, men Yoshi tvekade inte, utan det var i och hämta. Fick även bekräftat att aöksignal funkar i vattnet 🙂

Det var en väldigt givande och bra träning.
Fokus på att kunna jobba på land, innan vatten blev aktuellt, samma sak med skott, först hämta annan dummy på land innan man fick gå på skottdummyn i vattnet.
Provade även target.
Dvs att nör hunden hämtat sin markering, så läggs ytterligare en dummy ut på samma plats undertiden hunden är påväg tillbaks till föraren, den ser alltså inte att det finns en till.
Trodde personligen inte att han skulle reda ut det, men han gick rakt ut mot samma plats och klarade det fint. Blev så glad

MEN, vi måste jobba med att få upp motivationen till att lämna av dummyn, igår blev han distraherad av tikfläck.
Så frustrerande!!!
Visst han är 16 månader och mycket hormoner, hoppas det lägger sig
 
Vad kul att ni är igång och tränar i tråden 🤩

Jag har precis börjat jobba igen, avslutade semestern med två dagars walk up-träning i sockerbetor. Sockerbetor alltså, att det kan vara så jäkla roligt att trampa runt bland bladen :D

L har gått som tåget, markerat väl i den svårmarkerade terrängen och jagat så fint på pipan. Att jaga i sockerbetor är en teknik för dem att lära sig, och han har verkligen kommit på knepet. Så kul! Andra dagen hade vi halv storm och det ställde till det för alla hundarna, inkl oss :laugh: att göra raka back eller 90 graders sidotecken rätt upp i vinden var verkligen en utmaning. Bra träningsinfo!

Nu lägger vi fokus på b-provsträning i några veckor, L är anmäld till prov i slutet av augusti.

IMG_4062.jpeg
 
Betor verkar väldigt utmanande!!

Vi har faktiskt anmält oss till en sådan träning också, det ser vi verkligen fram emot.

Har en del betfält runt mig, och ska höra med bonden om jag kan få hålla till på något ställe och träna lite.
 
Här tränar vi på i ganska sakta takt. Tränar något nästan varje dag men väldigt basic. Har väntat på att han ska mogna lite mer mentalt och coola ner sig så har inte varit med på mer gruppträningar. Vi tränar ju även rally och där börjar det fungera riktigt bra i grupp nu så märks att det går åt rätt håll. Nu fixar han även bra att sitta lös och titta när jag skickar ut min gamla cocker att hämta dummy vilket inte funkade förut.
Tränat en hel del med fågel nu det sista och skott. Han fick testa att hämta en kråka här om dagen, det gick bra. Vi har ju siktet på praktisk jakt och inte prov i nuläget. Inga stora jakter utan bara skjuta lite duva, kråka, kaja här hemma vi och grannen. Hoppas att han ska kunna vara med och jaga lite duva vid skörden om några veckor.
Har fått lite problem med att han börjat tugga på fågeln/dåligt grepp på vägen in, så det är väl fokus på det först och främst. Verkar fungera bäst i "skarpt läge" när han är lite mer fokuserad men när det blir lite enkelt så kommer tugget. Håller fint vid mig men på vägen in blir det ibland dåligt 🤔 tycker det är svårt att påverka så långt bort. Tips?
Sök och avlämningar funkar fint. 15 månader är han nu:heart
 
Betor verkar väldigt utmanande!!

Vi har faktiskt anmält oss till en sådan träning också, det ser vi verkligen fram emot.

Har en del betfält runt mig, och ska höra med bonden om jag kan få hålla till på något ställe och träna lite.

Det är det! Hundarna får lätt ”sugarbeet fever” så jag tror att de tycker att det är lika kul som vi :D

Spännande! Såg att både SSRK Södra och JRK arrangerat lite sockerbetsträningar nu :)
Perfekt om du kan få tillgång till de som är runt er ju!
 
Här tränar vi på i ganska sakta takt. Tränar något nästan varje dag men väldigt basic. Har väntat på att han ska mogna lite mer mentalt och coola ner sig så har inte varit med på mer gruppträningar. Vi tränar ju även rally och där börjar det fungera riktigt bra i grupp nu så märks att det går åt rätt håll. Nu fixar han även bra att sitta lös och titta när jag skickar ut min gamla cocker att hämta dummy vilket inte funkade förut.
Tränat en hel del med fågel nu det sista och skott. Han fick testa att hämta en kråka här om dagen, det gick bra. Vi har ju siktet på praktisk jakt och inte prov i nuläget. Inga stora jakter utan bara skjuta lite duva, kråka, kaja här hemma vi och grannen. Hoppas att han ska kunna vara med och jaga lite duva vid skörden om några veckor.
Har fått lite problem med att han börjat tugga på fågeln/dåligt grepp på vägen in, så det är väl fokus på det först och främst. Verkar fungera bäst i "skarpt läge" när han är lite mer fokuserad men när det blir lite enkelt så kommer tugget. Håller fint vid mig men på vägen in blir det ibland dåligt 🤔 tycker det är svårt att påverka så långt bort. Tips?
Sök och avlämningar funkar fint. 15 månader är han nu:heart

När får han dåligt grepp - direkt efter att han plockat, på vägen in eller när han närmar sig dig? :)
 
Det är det! Hundarna får lätt ”sugarbeet fever” så jag tror att de tycker att det är lika kul som vi :D

Spännande! Såg att både SSRK Södra och JRK arrangerat lite sockerbetsträningar nu :)
Perfekt om du kan få tillgång till de som är runt er ju!
Men jag hittar inte på ssrk södra. Eller så funkar sidan inte så bra mobilen?

Vill du länka?
 
När får han dåligt grepp - direkt efter att han plockat, på vägen in eller när han närmar sig dig? :)
Från han plockat och hela vägen in. Slutar väl två meter ifrån mig och håller fint tills avlämningen. Av någon anledning går det bättre när vi kört med skott 🤔
 
Från han plockat och hela vägen in. Slutar väl två meter ifrån mig och håller fint tills avlämningen. Av någon anledning går det bättre när vi kört med skott 🤔

Då hade jag nog bara sagt till honom att hålla fast och sluta jiddra med den :)
Börjat med korta avstånd och längt vartefter han håller fast hela vägen.
 
Igår hade vi ett kort pass med markering och linjetag i klöver.
Roligt att prova, för det är nog lite som betor. Allt ser likadant ut, inget att orientera sig efter och ganska högt.

Skulle även träna stoppsignal, men värmen gjorde att vi valde att stoppa efter 4 hämningar.
 
Igår jaga vi lite kaja, så kul nu när han kopplat ihop skottet med att det kan finnas en fågel att hämta. Han var jätteduktig, lite tugg men sa faktiskt till honom(är ju rädd att förstöra nått, att det ska bli en negativ känsla att komma med fågel) och snabbt beröm när han höll fint. Tyckte ändå att det blev något bättre men är ju svårt på långt håll.

Vad har ni andra för olika sätt att skicka på apporter som ni vet vart dom är respektive inte vet vart dom är på ett ganska stort område?
Igår tappade jag bort en dummie som ramlade ur fickan nånstans på våran vall 😅 insåg då att jag inte har något tydligt sök-kommando för just det. Vill ju inte ge närsökssignal på ett så stort område 🤔 kan ju lika gärna hända att jag missar vart en fågel landar. Skulle behöva ha ett "ut och leta"-kommando för att söka av ett stort område😅
Dummien blev i alla fall hittad😁
 
Igår jaga vi lite kaja, så kul nu när han kopplat ihop skottet med att det kan finnas en fågel att hämta. Han var jätteduktig, lite tugg men sa faktiskt till honom(är ju rädd att förstöra nått, att det ska bli en negativ känsla att komma med fågel) och snabbt beröm när han höll fint. Tyckte ändå att det blev något bättre men är ju svårt på långt håll.

Vad har ni andra för olika sätt att skicka på apporter som ni vet vart dom är respektive inte vet vart dom är på ett ganska stort område?
Igår tappade jag bort en dummie som ramlade ur fickan nånstans på våran vall 😅 insåg då att jag inte har något tydligt sök-kommando för just det. Vill ju inte ge närsökssignal på ett så stort område 🤔 kan ju lika gärna hända att jag missar vart en fågel landar. Skulle behöva ha ett "ut och leta"-kommando för att söka av ett stort område😅
Dummien blev i alla fall hittad😁

Hur ska han veta att det är fel att tugga på apporten om du inte berättar det för honom? :)
Jag upplever att det ofta blir väldigt diffust för hundarna att försöka släcka ut den typen av felbeteende, det är väldigt självbelönande.


Jag har tre olika varianter på söksignal.
Två närsökssignaler - en där jag vill att de stoppar ner näsan precis vid sina tassar och letar noga, noga där de är. Den använder jag när jag vet exakt var apporten är
Den andra närsökssignalen använder jag när jag vet området, men inte precis vart apporten är.
Båda dessa har jag på pipa.

Den tredje söket är eftersöket eller b-provssöket där jag vill att de täcker mycket mark och letar fågel över ett stort område. Där använder jag ett muntligt kommando bara - sök!
Detta använder jag i princip bara på jakterna eller när vi tränar inför b-prov.
 
Detta är Melker. Får ju även presentera honom i tråden
8 år goldenhane. Han har både jakt och showlinjer.

Vi har gjort väldigt mycket ihop. Men apportering har aldrig varit han grej, förutom i vatten.

Vi har lyckats värva titlar och stått på prispallen otaliga gånger i Nosework, rallylydnad och lydnad. Han är så rolig att jobba med

jag har varit lite i valet och kvalet om jag skulle pensionera honom från tävlandet nu. Åtminstone lydnaden, kanske också rally

Men så i fredags blev där plats ledig på en Nw2 behållarsök, och jag fick ett ryck och anmälde Melker
Han visade ju tydligt att NW vill han verkligen fortsätta med, för det märks på hela han att han älskar det. Vill inte gå och göra behov, utan drar bort mot tävlingsområdet. Full fokus på sin uppgift och jobbar så säkert

Igår blev det diplom. Hittade alla gömmor och kom på 5e plats av 40 startande.

Min gammelman kan än 🤩


20240805_063437.jpg
 
Åh underbara hund!
Tog med dummybollen och träna på avlämning. Sprang bakåt första gångerna han kom tillbaka med den o berömde massor! Sen gjorde han 10 klockrena hämt och avlämningar 🥰
Passa på att lägga i en större lekpark då det bara va några få där. Fråga om de va ok och de var det. Han går rakt förbi folk och letar. Bryr sig inte alls.
Så stolt gick han hem med den i munnen hela vägen 😍 förbi en hund som gjorde ett utfall med 🙃
Han är guld 💛
 
Åh vilken härlig dag!
En heldag med fina vänner och deras hundar. Vi började med att träna på förmiddagen och L gjorde ett riktigt fint sök. Han fick gå på de sista som någon annan lämnat. Han brukar tuffa på fint i söket, men är det något som kan strula så är det framförallt sista fågeln in. Men det löste han utmärkt idag, jobbade på envist och fint 🙌🏽 Efter en hämtpizzalunch riggade vi för lite skyddsjakt på ett av vetefälten. Alltså, det är så roligt! Nytta med nöje - bonden får behålla mer av sin vete och vi får skjuta duvor. Det flög lite hela tiden och det var optimala förhållanden, även om det blåste rätt rejält stundtals vilket var lite utmanande för skyttet.


Den här lilla är 7 månader nu och det är dags att börja skolan lite mer på riktigt 😍
Hittills har vi lattjat in lite blinda linjer och tänt ”the fire in the belly” när det gäller dummies och bollar. Hon har fin förståelse för vad ”go back” betyder och tuffar på åtminstone 50-75 meter ut på helt blinda, hyfsat rakt.
Nu har vi börjat lite mera med fotgåendet och ordning och reda, lite stadga och annat som behövs för att boxa in. Med fotgåendet upplever jag att det trillat ner en pollett, började använda tennisboll som störning igår - sparkar den på gruset framför mig medan vi går - och hon höll sin position fint trots att hon ääälskar tennisbollar.

Har satt en grundplan för hennes utbildning som är typ i den här ordningen:
- förtroende för handen och blinda linjer
- fotgående
- stadga
- tecken
- stoppsignal
- markeringar
- närsökssignal

På bilden sitter hon med sin morfar, en alldeles ljuvlig hund.

IMG_4325.jpeg
 
Igår var vi iväg på en privatlektion där vi hade fokus på fotgående och värdet av att komma in och lämna apporten.

Grabben fattar fort och är så snabblärd, men som med de flesta goldens jag haft, så går det inte att nöta och nöta samma sak för länge, för de tröttnar och tappar intresse. Det gäller att jag är ombytlig i både övningarna upplägg och belöningar.


Efter igår, är jag ännu mer sugen på att anmäla till ett inofficiellt WT här i oktober. Jag har ju inget att förlora på att göra det, utan bara roligt att få lite kvitto på vad som funkar och vad vi behöver lägga mer fokus på
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
368
Senast: Sol
·
Övr. Hund Startlista: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-KiPhzsVsw6LOoLXoXht1BPcMkv06G8sYHCIKSPNfww/htmlview# Startar kl 07 svensk tid
Svar
3
· Visningar
226
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 835
  • Artikel
Hästnyheter Hos människor har man sett kopplingar mellan låga nivåer av D-vitamin och olika typer av rubbningar i ämnesomsättningen, medan...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp