I dag känner jag att jag kanske är redo att ta steget in i den här tråden "på riktigt"
Jag har en ännu väldigt ung flattevalp, Lilla L, som är tänkt att bli en stjärna
Nej, skämt å sido, jag har väl egentligen inga krav alls på honom - men jag
vill träna och testa och lära oss tillsammans!
Min bakgrund är i huvudsak som småhundsmatte. De har inte krävt någon särskild aktivering utöver "vanligt sällskapshundsliv" med promenader, lite trickträning, för-skoj-lydnad hemma o. s. v. Jag har väl alltid haft en viss respekt för stora hundar, och framför allt har jag upplevt dem som för stora.
Sedan lärde jag känna en alldeles ljuvlig golden via min dotter, så när dottern för snart två år sedan skulle få en egen hund (med målet att eventuellt bli assistanshund) var det svårt att säga nej när hon verkligen,
verkligen ville ha en retriever. Vi fick av en bekant tips om att titta på flattar, och även rekommendationer kring uppfödare. Sagt och gjort, en flatte blev det, och de första månaderna bodde han hos mig och mannen och jag fick ansvara för det mesta av träningen. Tillsammans med honom blev jag introducerad till retrieverträning - om än bara på en väldigt grundläggande nivå - och blev helt såld!
Jag hade väl i stort sett bara börjat tänka på en egen retriever, när jag fick reda på att en väldigt intressant kull var planerad. Fel tid på året, fel tid i livet, men vad gör man? En tid senare flyttade Lilla L hem till mig
Jag har under de senaste åren lärt känna flera aktiva hundmänniskor, i synnerhet med retriever, och försöker att snappa upp så mycket jag kan från dem med mer erfarenhet. Lilla Ls uppfödare, och andra "flattemänniskor" omkring mig, försöker nu för fullt att peppa mig till att både ställa ut och meritera på andra områden. Om det blir så eller inte återstår att se - men jag har gått från "Absolut inte, det är inget för mig" till "Ja, kanske, lär mig mer" så helt otänkbart är det väl inte.
Eftersom Lilla L är bebis ännu har vi inte direkt börjat träna något särskilt. Hur tidigt anser ni att man bör börja? Vad börjar ni med, med valpar? Nu menar jag alltså specifik retrieverträning, och inte sådant som man väl tränar med alla valpar oavsett ras och framtida användningsområde.
Lilla L fick lek-testa början till linjetag i dag, för första gången. Han fick gå fot, sitta och stanna kvar (med en hand på bringan hjälp/stöd) medans jag la ner en godis på ett plastfat. Sedan gick vi fot tillbaka (med hjälp av "godismagnet") ca 10 meter, innan han fick sitta bredvid mig vänd mot "linjen". Därefter pekade jag och sa "ut", varpå Lilla L fick springa ut till godisfatet, äta godisen, och komma tillbaka till mig.
Först följde jag med honom och "visade" ett par gånger. Sedan började han att förstå lite grann och sprang själv ut, om än något försiktigt. Sista vändan ville jag testa, så i stället för en godis la jag dit ett av hans små gosedjur.
Vad tror ni att den lilla valpen gör? På ren instinkt, måste jag ju utgå från - sprang han spik rakt ut, tog ett bra grepp om lilla gosedjuret, och kom raka vägen till mig
Det är verkligen så häftigt att se hur de kommer till sin rätt i arbete - redan i så ung ålder som Lilla L! Jag blir bara mer och mer förtjust i hundträning, desto mer jag håller på. Det är ju bara så häftigt!