Retrievertråden

E00E6BC2-FC68-49AA-A113-483357C3C05D.webp

Viss skillnad i standard mot i Sverige :laugh:

Just nu går IGL Championship av stapeln, dvs International Gundog Leagues grande final.
Det är ett tredagarsprov dit man kvalificerar genom att vinna ett 2 day open, genom att vara andraplacerad tre gånger på 2 day open eller vinna tre stycken 1 day open. I år är ett ovanligt år, eftersom provet går uteslutande på driven fågel och ingen walk up alls. Markerna ser fantastiska ut dock!

Igår var första dagen och det var 63 kvalificerade varav 59 kom till start. Idag, dag två, är det 33 hundar kvar - 31 labradorer och 2 goldens. De avslutade gårdagen med att gå in i tredje rundan och alla hundar kvar till idag har således fått in tre fåglar. Det är 10 lady handlers och 23 gentleman handlers kvar. Några med mer än en hund.

Man kan följa dagen via IGLs livefeed, eller i facebookgruppen :)
www.igl.org.co

Just nu går IGL Championship av stapeln, dvs International Gundog Leagues grande final.
Det är ett tredagarsprov dit man kvalificerar genom att vinna ett 2 day open, genom att vara andraplacerad tre gånger på 2 day open eller vinna tre stycken 1 day open. I år är ett ovanligt år, eftersom provet går uteslutande på driven fågel och ingen walk up alls. Markerna ser fantastiska ut dock!

Igår var första dagen och det var 63 kvalificerade varav 59 kom till start. Idag, dag två, är det 33 hundar kvar - 31 labradorer och 2 goldens. De avslutade gårdagen med att gå in i tredje rundan och alla hundar kvar till idag har således fått in tre fåglar. Det är 10 lady handlers och 23 gentleman handlers kvar. Några med mer än en hund.

Man kan följa dagen via IGLs livefeed, eller i facebookgruppen :)
www.igl.org.co

Det tar på det - 18 hundar kvar till morgondagen!

De 18 som har gått igenom har 7 apporter med minst rena A eller som mest ett A-. Två golden är fortfarande kvar, varav den ena är den mest kvalificerade hunden till start i år - det är femte året i rad han är kvalificerad!
De jag höll en extra tumme för åkte tyvärr ut under dagen. En plockade fel fågel och den andra fick in sina 7 apporter men åkte ut efter att domarna gått igenom sina böcker och hade förmodligen 2 st A-.

Det verkar som att det trots allt blir en del walk up i morgon. Spännande!
Är det någon mer än jag som följer? :D

Om man får en helgkurs i julklapp, vad hade ni valt då? ( Företrädelsevis Västra Götaland, men närliggande och neråt Skåne funkar med).

I dag känner jag att jag kanske är redo att ta steget in i den här tråden "på riktigt" :D

Jag har en ännu väldigt ung flattevalp, Lilla L, som är tänkt att bli en stjärna ;) Nej, skämt å sido, jag har väl egentligen inga krav alls på honom - men jag vill träna och testa och lära oss tillsammans!

Min bakgrund är i huvudsak som småhundsmatte. De har inte krävt någon särskild aktivering utöver "vanligt sällskapshundsliv" med promenader, lite trickträning, för-skoj-lydnad hemma o. s. v. Jag har väl alltid haft en viss respekt för stora hundar, och framför allt har jag upplevt dem som för stora.

Sedan lärde jag känna en alldeles ljuvlig golden via min dotter, så när dottern för snart två år sedan skulle få en egen hund (med målet att eventuellt bli assistanshund) var det svårt att säga nej när hon verkligen, verkligen ville ha en retriever. Vi fick av en bekant tips om att titta på flattar, och även rekommendationer kring uppfödare. Sagt och gjort, en flatte blev det, och de första månaderna bodde han hos mig och mannen och jag fick ansvara för det mesta av träningen. Tillsammans med honom blev jag introducerad till retrieverträning - om än bara på en väldigt grundläggande nivå - och blev helt såld!

Jag hade väl i stort sett bara börjat tänka på en egen retriever, när jag fick reda på att en väldigt intressant kull var planerad. Fel tid på året, fel tid i livet, men vad gör man? En tid senare flyttade Lilla L hem till mig :heart

Jag har under de senaste åren lärt känna flera aktiva hundmänniskor, i synnerhet med retriever, och försöker att snappa upp så mycket jag kan från dem med mer erfarenhet. Lilla Ls uppfödare, och andra "flattemänniskor" omkring mig, försöker nu för fullt att peppa mig till att både ställa ut och meritera på andra områden. Om det blir så eller inte återstår att se - men jag har gått från "Absolut inte, det är inget för mig" till "Ja, kanske, lär mig mer" så helt otänkbart är det väl inte.

Eftersom Lilla L är bebis ännu har vi inte direkt börjat träna något särskilt. Hur tidigt anser ni att man bör börja? Vad börjar ni med, med valpar? Nu menar jag alltså specifik retrieverträning, och inte sådant som man väl tränar med alla valpar oavsett ras och framtida användningsområde.

Lilla L fick lek-testa början till linjetag i dag, för första gången. Han fick gå fot, sitta och stanna kvar (med en hand på bringan hjälp/stöd) medans jag la ner en godis på ett plastfat. Sedan gick vi fot tillbaka (med hjälp av "godismagnet") ca 10 meter, innan han fick sitta bredvid mig vänd mot "linjen". Därefter pekade jag och sa "ut", varpå Lilla L fick springa ut till godisfatet, äta godisen, och komma tillbaka till mig.

Först följde jag med honom och "visade" ett par gånger. Sedan började han att förstå lite grann och sprang själv ut, om än något försiktigt. Sista vändan ville jag testa, så i stället för en godis la jag dit ett av hans små gosedjur.

Vad tror ni att den lilla valpen gör? På ren instinkt, måste jag ju utgå från - sprang han spik rakt ut, tog ett bra grepp om lilla gosedjuret, och kom raka vägen till mig :love: Det är verkligen så häftigt att se hur de kommer till sin rätt i arbete - redan i så ung ålder som Lilla L! Jag blir bara mer och mer förtjust i hundträning, desto mer jag håller på. Det är ju bara så häftigt!

Vad roligt att du är taggad på retrieverträningen @MML 😍 det är det roligaste man kan göra med sin retriever!

Jag börjar främst med fostran. Följ med mig, lyssna på vad jag säger, gör som jag ber dig :D
Träningsmässigt finns det många skolor och vägar att gå, men jag gör i stora drag så här:

1. Lit the fire in the belly - skapa sug på dummy och tennisboll. Kan man börja med tidigt, från 9-10 veckor.
2. Blinda linjer - skickar på illgula tennisbollar på väldigt korta avstånd i början, successivt längre. Började när min lilla var riktigt sugen på tennisboll, typ vid 10-11 veckor och fortsätter sedan.
3. Börja med fotgående, beroende på mognad, men typ 4-6 månader?

Jag börjar också med att hantera dummy ganska tidigt, om de är mogna för det. Allt handlar egentligen om mognad :D
Saker jag inte gör för tidigt är att kasta markeringar eller bollar. Börjar heller inte för tidigt med stadga eller stopp, jag vill ha fart!

Vad roligt att du är taggad på retrieverträningen @MML 😍 det är det roligaste man kan göra med sin retriever!

Jag börjar främst med fostran. Följ med mig, lyssna på vad jag säger, gör som jag ber dig :D
Träningsmässigt finns det många skolor och vägar att gå, men jag gör i stora drag så här:

1. Lit the fire in the belly - skapa sug på dummy och tennisboll. Kan man börja med tidigt, från 9-10 veckor.
2. Blinda linjer - skickar på illgula tennisbollar på väldigt korta avstånd i början, successivt längre. Började när min lilla var riktigt sugen på tennisboll, typ vid 10-11 veckor och fortsätter sedan.
3. Börja med fotgående, beroende på mognad, men typ 4-6 månader?

Jag börjar också med att hantera dummy ganska tidigt, om de är mogna för det. Allt handlar egentligen om mognad :D
Saker jag inte gör för tidigt är att kasta markeringar eller bollar. Börjar heller inte för tidigt med stadga eller stopp, jag vill ha fart!

Tack snälla för att du delar med dig!

När du skriver om att hantera dummy - vad menar du då? Är det att valpen ska ta dummyn, eller att du t. ex. håller i en dummy när du tränar något annat med valpen?

Hur skapar du suget på dummy och tennisboll? Tillåter du/uppmuntrar du till lek med dummy, eller "sparar" du dummyn till träning?

Lilla L tycks vara född med en vuxen hunds stadga, i alla fall nästan :D:love: Han är väldigt alert och med på vad jag gör, och har mer eller mindre själv lärt sig att gå fot. Jag tror att vi kommer att få mer problem med att han ska kunna "släppa" kontakten med mig lite. Jag tror också att vi behöver lägga mest fokus på att han ska bli lite "kaxig"(missförstå mig rätt) och ta för sig, eftersom att sitta och vänta, gå fot, invänta instruktioner o. s. v. kommer så naturligt för honom (än så länge - jag väntar med spänning på trotsåldern :laugh: )

När du skriver om att hantera dummy - vad menar du då? Är det att valpen ska ta dummyn, eller att du t. ex. håller i en dummy när du tränar något annat med valpen?

Hur skapar du suget på dummy och tennisboll? Tillåter du/uppmuntrar du till lek med dummy, eller "sparar" du dummyn till träning?

Lilla L tycks vara född med en vuxen hunds stadga, i alla fall nästan :D:love: Han är väldigt alert och med på vad jag gör, och har mer eller mindre själv lärt sig att gå fot. Jag tror att vi kommer att få mer problem med att han ska kunna "släppa" kontakten med mig lite. Jag tror också att vi behöver lägga mest fokus på att han ska bli lite "kaxig"(missförstå mig rätt) och ta för sig, eftersom att sitta och vänta, gå fot, invänta instruktioner o. s. v. kommer så naturligt för honom (än så länge - jag väntar med spänning på trotsåldern :laugh: )
Jag tycker dom flesta så små valpar är naturligt följsamma, det säger inte så mycket om hur dom blir som stora. Men man kan ju alltid hoppas 😁

Jag tycker dom flesta så små valpar är naturligt följsamma, det säger inte så mycket om hur dom blir som stora. Men man kan ju alltid hoppas 😁

Ja, det är de säkert :) Sedan är det väl individuellt hur följsamma de är, och vad man jämför med. Jag upplever Lilla L som mer fokuserad och "sansad" än många andra valpar runt samma ålder som jag träffat/umgåtts med, men det är ju utifrån mina referensramar.

Med att hantera dummy menar jag att hålla den väl, inte lattja med den och inte spotta ut den i tid och otid 😃

Jag brukar ”tända dem” när de är små, upp till typ 4 månader, och då kastar jag en hel del till dem för att skapa ett riktigt ha-begär till apporten. När jag tar fram en dummy/boll vill jag att det ska tändas en gnista i ögonen på dem liksom :D så fort jag känner att the fire in the belly är på sin plats, så slutar jag kasta. Under den här perioden börjar jag köra dem på de blinda, dvs lägger ut illgula tennisbollar på förhand och skickar på dem.

Härligt att han är så följsam! Är han redan det hade jag absolut lagt tid på att få honom att tända ordentligt på dummies redan nu :)
Finns grundsuget där, så kan man göra mycket av den ”tråkiga” träningen utan att ta bort lusten hos dem så att säga. Nöta fotgående och ordning och reda. Var bara uppmärksam på att det inte slår över i stress - vi vill ha en fokuserad energi, inte stress och flams.

Men, jag vet att bland flatteägare är man lite försiktig att göra på det här sättet, för man är orolig att det ska komma ljud och stress. Så bolla gärna med din uppfödare också :)

• Gilla
Reactions: MML
Med att hantera dummy menar jag att hålla den väl, inte lattja med den och inte spotta ut den i tid och otid 😃

Jag brukar ”tända dem” när de är små, upp till typ 4 månader, och då kastar jag en hel del till dem för att skapa ett riktigt ha-begär till apporten. När jag tar fram en dummy/boll vill jag att det ska tändas en gnista i ögonen på dem liksom :D så fort jag känner att the fire in the belly är på sin plats, så slutar jag kasta. Under den här perioden börjar jag köra dem på de blinda, dvs lägger ut illgula tennisbollar på förhand och skickar på dem.

Härligt att han är så följsam! Är han redan det hade jag absolut lagt tid på att få honom att tända ordentligt på dummies redan nu :)
Finns grundsuget där, så kan man göra mycket av den ”tråkiga” träningen utan att ta bort lusten hos dem så att säga. Nöta fotgående och ordning och reda. Var bara uppmärksam på att det inte slår över i stress - vi vill ha en fokuserad energi, inte stress och flams.

Men, jag vet att bland flatteägare är man lite försiktig att göra på det här sättet, för man är orolig att det ska komma ljud och stress. Så bolla gärna med din uppfödare också :)

Jag är väldigt tacksam för att du delar med dig av så mycket kloka tips och råd!

Jag har varit lite osäker kring att introducera dummies så här tidigt, då vissa avråder från det och menar att man riskerar att "tråka ut det" för hunden och att de därför blir oengagerade på dummies, alternativt ser de som sina leksaker och börjar tugga, springa i väg etc. Det vill jag ju inte riskera, men jag ser och förstår ditt tankesätt också om att "tända dem" och hitta det där "suget"! Jag ska absolut bolla lite även med uppfödaren.

Lilla L är av naturen (än så länge) väldigt sansad i träningen, och har ett vad jag upplever "moget" fokus. Jag har hört från en mycket erfaren uppfödare att flattarna framför allt tidigare hade en del problem med stress och flams, och att man när man arbetat för att få bort det också tappat lite "gnista" och eget driv hos hundarna. Jag tror att Lilla L lutar åt det hållet snarare än att ha väldigt nära till stress - vilket naturligtvis är skönt på ett sätt, men också något jag behöver tänka på hur jag ska hantera. Jag tänker mig att det kanske är lättare att jobba fram en gnista, än att ständigt behöva dämpa stress? Just eftersom han är så följsam och träningsvillig bör han väl inte vara särskilt svår att "få i gång" om jag bara hittar vilket sätt som känns rätt för mig/oss, tänker jag, men jag vet förstås egentligen inte.

Vi har legat lite lågt det senaste. Vi gör apporteringsövningar flera gånger i veckan för att underhålla och för aktivering men har inte introducerat så mycket nytt det senaste. Han har ändå utvecklats massor och blivit mycket säkrare på blinda och dirigeringen. Förut har han inte riktigt litat på mig 100% att det finns något däråt jag pekar men det är mycket bättre nu. Han har dessutom äntligen slått på nosen och nu är han fenomenal på att hitta även i den svåraste terrängen och är blicksnabb med att hitta och bära in.

Vi sköt lite kaja och apporterade för ett tag sen men sköt med kula så dom blev rätt söndertrasade så dom tyckte han var lite blä 😅🤢 annars har han inte haft problem att ta fågel varken döda eller skammade.

Har inte så mycket motivation att satsa supermycket och utvecklas i apporteringen pågrund av att jag är rätt ensam med det och det är långt att åka till alla träningstillfällen. Men för husbehovet är det superkul men vi kommer nog aldrig komma till prov/tävling.

Har ju inte retriver men brukar läsa här för att det verkade lite intressant! Jag har börjat apportera med min BC och har insett att det faktiskt är jätteroligt. Lägger ut dummies/leksaker/bollar och skickar honom till att hämta. Han är jätteduktig på att skickas och går att skicka långt och hämta men har tyvärr lite ägande-behov av sina saker och vill inte så gärna komma hela vägen in till sidan om jag inte tjatar på honom. Gissar på att vi behöver kämpa med lite byteshandel. 😄 Blir mer och mer fundersam över att kanske skaffa en retriver i framtiden. Lite lättsammare att träna det här än att försöka få till vallträningen. 😅

Har ju inte retriver men brukar läsa här för att det verkade lite intressant! Jag har börjat apportera med min BC och har insett att det faktiskt är jätteroligt. Lägger ut dummies/leksaker/bollar och skickar honom till att hämta. Han är jätteduktig på att skickas och går att skicka långt och hämta men har tyvärr lite ägande-behov av sina saker och vill inte så gärna komma hela vägen in till sidan om jag inte tjatar på honom. Gissar på att vi behöver kämpa med lite byteshandel. 😄 Blir mer och mer fundersam över att kanske skaffa en retriver i framtiden. Lite lättsammare att träna det här än att försöka få till vallträningen. 😅
Det är jättekul och på min nivå är det ju även väldigt enkelt att få till att träna. Har alltid dummies eller bollar med mig i fickan på promenad och blir nästan alltid någon övning eller så droppar jag en dummie nånstans och går vidare 300 meter och så får han springa tillbaka och hämta😅 superlycklig hund på ändå rätt smidigt sätt. Lite svårare att ha med sig en flock får i fickan till vardags antar jag 😂

Liknande trådar

Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
8 695
Senast: Sel
·
Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 698
Hundträning Hej, Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju...
Svar
11
· Visningar
477
Senast: Acto
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023