Precis det upplevde jag också! Framförallt på min wachteltik, som inte alls förstod nyttan med någonting typ, innan vi jagade fågel på riktigt och hon insåg att hon faktiskt kunde dra nytta av sin matte genom att lyssna
Dina två påminner om mina två, de är också ganska olika
Floyd är mjuk utan att vara vek, och har otroligt mycket will to please. Han är ganska tålig för när jag gör fel, men läser mig väldigt väl och jag kan inte bli frustrerad under träning för då blir allting pannkaka
han är en väldigt schysst och klok hund som vill göra allt rätt och har räddat mig många gånger när jag missbedömt situationerna.
Louie är lite tuffare, testar gränser lite mer och är mycket mer självständig. När Floyd var 6 månader var han typ max 15m ifrån mig, Louie kan lätt lalla iväg långt utom synhåll. Det har tagit lite längre tid att bonda ordentligt med Louie mot vad det gjorde med Floyd, det är egentligen först nu när jag börjat träna lite mer organiserat som han väljer mig framför Floyd. Sedan den där minsta valptiden gick över har L tyckt att F varit kingen och han har varit hans stora idol
med det sagt så är han ändå en ganska mjuk hund som är lyhörd och vill göra rätt. Det är ju samma tiklinje i dem och jag ser mycket likheter, men även en del olikheter
jag önskade mig en valp med en annan typ av tryck i denna gången, och det tror jag att jag har fått
Jag vet inte om det beror på det, men jag tror faktiskt att vårt lilla projekt med att vänja av hundarna vid att sova i sängen gjorde att vi bondade lite sämre från start.
Floyd sov alltid typ i mitt halsveck (gärna under täcket
) och ville vara nääära. Med Louie sa vi att vi skulle börja vänja av hundarna vid att sova i sängen pga trångt och han fick sova i kompostgallerhage bredvid min säng.
Eftersom jag inte kände att jag riktigt nådde fram till honom så plockade jag upp honom i sängen för typ 1,5 månad sedan för att testa, och redan efter några dagar tydde han sig mera till mig och ville vara nära på ett annat sätt. Nu sover han gärna nära och kryper upp i soffan och gosar på ett sätt som han inte gjorde innan.
jisses vilket långt rant, men jag funderade över detta på promenaden innan och kände att ja, jag tror faktiskt att det finns ett samband