Jag läste kanske inte Jackie Collins men väl Harlequin-böcker när jag gick på mellanstadiet. Det har knappast skadat mig. Varför ska man inte läsa erotiska böcker i den åldern? Det är väl då man börjar bli mer nyfiken och intresserad av den biten? Min mamma skrev upp mig till någon bokklubb som skickade ut just typiska ungdomsböcker och de gav mig ingenting. Det var att kasta pengar i sjön. De enda ungdomsböckerna jag läste och gillade var Sagan om Isfolket. Jag läste hellre det jag kom över hemma i hyllorna även om det var kanske lite svårsmälta böcker av P. C. Jersild.
Jag läste Jackie Collins som 12 eller 13 (en kompis hade Lace), vilket väl var tur eftersom jag inte skulle haft tålamod med det senare (ganska tråkig tyckte jag utom de spännande bitarna). Kompisen läste Jackie Collins och James Joyce o favoriserade ryska nobelpristagare. Så det enda som hände med henne var väl att hon blev lite överkulturell i slutänden. Men själv tycker jag det är lite skillnad mellan 9 o 11 ändå. Dessutom skulle jag aldrig ge boken till en tolvåring, (eller någon alls eftersom det inte är riktigt min stil). De förtjänar att få bli upptäckta, lånade och lästa frivilligt utan snokiga föräldrar över axeln .