rätt böcker till rätt ålder på barnen?

Och, förutsatt att bibliotekarien inte känner barnet utan och innan sen tidigare:
om ett mellanstadiebarn ber bibliotekarien om hjälp att hitta bra böcker, då förutsätter jag faktiskt att bibliotekarien inte börjar på vuxenavdelningen.

Det finns alldeles säkert böcker som är vuxenklassade som barn också kan läsa. Men förstahandsalternativet för mellanstadiebarn borde vara att börja med ungdomsböckerna. Den åsikten är min och den kommer jag stånga mig blodig för att få behålla, även om jag får hela världen emot mig.
Och jag orkar inte ens försöka förklara fler gånger eftersom jag ändå inte lyckas med det.

En bra bibliotekarie talar lite med barnet om vad denne önskar och visar på böcker som verkar passa in utifrån önskemålen. Förstahandsalternativet är de böcker man tror barnet önskar läsa. En dålig bibliotekarie kan mycket väl strunta i vad barnet verkligen vill ha och slentrianmässigt visa på böcker för "rätt" ålder.

De flesta frågar förmodligen inte bibliotekarien alls utan letar själv.

Jag blir frustrerad när jag inte kan förklara bättre än jag har gjort. Och jag får nog känslan att du är en av dem som "bäst" fattar vad jag menar även om jag är otydlig.
Några konkreta exempel har jag inte, jag har lämnat böckernas värld sedan några år (finns ingen tideller ro för att sitta och läsa) men lyssnar periodvis på ljudböcker. Och en del av det jag lyssnat på, som intresserat mig, känns ändå som att det är för "vuxet" för att jag skulle rekommendera det till barn i mellanstadieåldern. (och jag är då bara inne på romaner, eftersom deckare och sånt aldrig direkt tilltalat mig - undantaget Dick Francis)

Och det är den ungdomslitteraturen jag vill att de ska få hjälp att hitta.
Jag är inte tillräckligt bevandrad i den själv utan förutsätter att få hjälp på biblioteket. Men min tanke är att mellanstadiebarn borde kunna mätta sitt läsbehov ganska bra på ungdomsavdelningen och att behovet av vuxenböcker liksom faller bort ett tag. Och när barnen sen blir äldre och börjar tycka att ungdomsböckerna är rätt barnsliga, DÅ går man vidare.

Jag har gjort ungefär så.
En hel del av mina gamla böcker fanns kvar. Faktiskt även några av min mammas gamla böcker, som jag också plöjt. Och jag har försökt komplettera serier som jag själv saknade delar ur.

.
HELT inne på samma linje. Boklådorna jag köpt var en del i helheten, många "kända serier" osv. Och sen förväntar jag mig att få bra hjälp på biblioteket. (har inga föräldrar kvar att fråga)
Som jag har nämnt så blir det ju lite rumphugget med det smala utbudet i bokbussen och det är ju svårt för barnen att veta vad de ska beställa när de inte vet vad som finns. Vi har haft lite begränsat med möjligheter att besöka biblioteken men det kommer bli ändring på det och behovet ökar ju med barnens ålder.

alla är ju olika och har olika läspreferenser
och det behöver ju inte vara socialrealistiska skildringar av den egna verkligheten bara för att det är anpassat för ungdomar
Kör ungarna till ett riktigt bibliotek ett par gånger i månaden om bokbussen inte är tillräcklig!

jag orkar inte försöka förklara mer, det är ingen ide.
jag upprepar:
jag har fått svar på min frågeställning och
jag har insett att min uppfattning är avvikande

(och just nu får jag snarast uppfattningen att flera försöker få mig att ändra den, vilket bara gör mig irriterad så jag lämnar den här tråden tills irritationen släppt)
Jag hittar ingen förklaring från din sida, det kanske är det jag och andra har problem med. Du upprepar mest bara att ungdomar ska läsa ungdomsböcker, inte vad för kvalitéer du ser i dessa som vuxenböcker inte har.

Jag är bokslukare och anser att en bra bok är en bra bok vilket innebar att jag läste vuxenböcker i mellanstadiet och att jag fortfarande läser ungdomsböcker.
Jag tycker att det verkar konstigt att styra bort dem från något de vill läsa. I mitt fall skulle det ändå inte hjälpt, jag hade hittat sätt att läsa böckerna ändå...
Jag minns att jag hoppade över snusket i grottbjörnens folk serien, det var ju pinsamt. (Sexet är fortfarande pinsamt, men av helt andra orsaker upptäckte jag för några år sen när sista boken i serien släpptes!)
Den värsta skadan som uppstod var att jag fått en aversion mot ryska tegelstensböcker och att jag verkligen, verkligen missade innebörden av "The animal farm" trots att jag läste och uppskattade den i fjärde klass...

Så nej, jag hade aldrig kommit på tanken att styra bort barnen från böcker de själv vill läsa.

Kunde skrivit exakt samma, förutom jag läste djurfarmen i 7:an som skoluppgift och förstod budskapet.

En bra bibliotekarie talar lite med barnet om vad denne önskar och visar på böcker som verkar passa in utifrån önskemålen. Förstahandsalternativet är de böcker man tror barnet önskar läsa. En dålig bibliotekarie kan mycket väl strunta i vad barnet verkligen vill ha och slentrianmässigt visa på böcker för "rätt" ålder.

De flesta frågar förmodligen inte bibliotekarien alls utan letar själv.

Fast om man är i bokslukaråldern, och således åker varje vecka till biblioteket och släpar hem kanske tio böcker, så kommer det efter nåt år eller så komma nån gång där man står i biblioteket och inte kommer på nåt mer. I det här fallet hade väl barnet frågat, dessutom, och då kommit hem med vuxenböcker?

Om biblioteket inte är enormt, så kommer ju bibliotekarien också såsmåningom känna igen den där ungen som kommer varje vecka och lånar halva biblioteket.

Fast om man är i bokslukaråldern, och således åker varje vecka till biblioteket och släpar hem kanske tio böcker, så kommer det efter nåt år eller så komma nån gång där man står i biblioteket och inte kommer på nåt mer. I det här fallet hade väl barnet frågat, dessutom, och då kommit hem med vuxenböcker?

Om biblioteket inte är enormt, så kommer ju bibliotekarien också såsmåningom känna igen den där ungen som kommer varje vecka och lånar halva biblioteket.

Jag ser inga motsättningar i det vi skrivit, ingenstans skrev jag att ingen frågar. De flesta är inte ens bokslukare eller slutar sluka böcker innan de "tar slut".

Jag hittar ingen förklaring från din sida, det kanske är det jag och andra har problem med. Du upprepar mest bara att ungdomar ska läsa ungdomsböcker, inte vad för kvalitéer du ser i dessa som vuxenböcker inte har.
Jag gissar att de inte ska innehålla sex eller våld.
Min åsikt är att om barnen inte är intresserade så kommer de antingen inte läsa sådana böcker eller hoppa över dom bitarna. Jag var exempelvis mycket intresserad av hur Ayla (grottbjörnens folk)levde, fångade sina djur och plockade växter. Det kunde jag fantisera om men Sexet var mest irriterande och bläddrades förbi.
Är nu barnet intresserade av sex eller våld så kommer de ändå hitta sådant och då är det lika bra att det är i bokform.

det finns inget problem, det var hypotetiskt...
Aha, det var en hypotetisk handbroms du drog i i trådstarten? Det framgick inte, jag trodde du faktiskt hade pratat med lärare och bibliotekarie så som du skrev.

Vilken hypotetisk fråga är det du vill diskutera? Om barn i allmänhet, ålder 7-13, bör hållas borta från vuxenhyllan i alla lägen? Eller om man ska visa barn i den åldern ungdomsböcker? Eller vad?

När vi diskuterar frågan så minns jag faktiskt att jag smygläste i ett väbläddrat exemplar av Kama sutra på biblioteket någon gång i mellanstadiet... Det här var innan internet och självlånsapparaterna.

Jag fattar inte varför man ska tabubelägga sex ännu mer genom att hindra ungdomar att läsa om det.
Jag hade inte velat att mitt eventuella barn skulle läsa 50 Shades till exempel utan att kunna resonera med en vettig vuxen om den under tiden eller efteråt. Vissa böcker (Twilight också till exempel) kan lätt ge ungar en störd bild av hur kärlek/relationer ska vara och där tror jag att visst, låt ungarna läsa skiten om de verkligen vill (skulle dock aldrig rekommendera det till någon) men då måste man ju också möta upp och resonera kring det hela. Så det inte blir nåt galet.

Jag hade inte velat att mitt eventuella barn skulle läsa 50 Shades till exempel utan att kunna resonera med en vettig vuxen om den under tiden eller efteråt. Vissa böcker (Twilight också till exempel) kan lätt ge ungar en störd bild av hur kärlek/relationer ska vara och där tror jag att visst, låt ungarna läsa skiten om de verkligen vill (skulle dock aldrig rekommendera det till någon) men då måste man ju också möta upp och resonera kring det hela. Så det inte blir nåt galet.
Där håller jag med dig! Men det är ffa för att jag inte gillar den sortens litteratur, den har ingen kvalitet, så den vill jag inte att dottern läser oavsett mängden sex och våld.

Där håller jag med dig! Men det är ffa för att jag inte gillar den sortens litteratur, den har ingen kvalitet, så den vill jag inte att dottern läser oavsett mängden sex och våld.
Jaså, så du tycker att det är mer okej att aggressivt och kontrollerande beteende (regelrätta hot etc) framställs som äkta kärlek och romantik än att språket etc är dåligt? Det gör inte jag. De två serierna glorifierar mäns våld och kontroll över kvinnor och tutar i unga tjejer att äkta kärlek innebär att man får ta lite våld, hot och skit helt enkelt från den man älskar. Ju mer han älskar dig, desto mer kontrollerar han dig och om du älskar honom på riktigt så stannar du.

Jaså, så du tycker att det är mer okej att aggressivt och kontrollerande beteende (regelrätta hot etc) framställs som äkta kärlek och romantik än att språket etc är dåligt? Det gör inte jag. De två serierna glorifierar mäns våld och kontroll över kvinnor och tutar i unga tjejer att äkta kärlek innebär att man får ta lite våld, hot och skit helt enkelt från den man älskar. Ju mer han älskar dig, desto mer kontrollerar han dig och om du älskar honom på riktigt så stannar du.
Nej det var inte så jag menade. Jag ogillar de böckerna helt enkelt, ffa för hur fel de framställer ett bdsm-förhållande (50 shades) och hur båda serierna visar på hur kvinnan ska vara underlägsen. Men å andra sidan så framställs inte förhållanden på liknande sätt i mer välskrivna böcker, iaf inte vad jag har läst om.

@Ninnurur Ja, okej, kvalitet tolkar jag som annat än just hur man framställer könsroller och kärlek, men då är jag med.

@niphredil - visst är kvalitet så enormt mycket mer. Det vet du likväl som jag. Och jag ser hellre att min dotter läser Grottbjörnens folk, eller ja, till och med Jackie Collins, än 50 shades eller Twilight. Sex finns i alla de böckerna, men framställs väldigt olika.

@Ninnurur Jamen böcker med sex har jag ju inte sagt något om? :confused: Jag talar om hur man framställer kärlek och relationer, ingenting annat.

När du skrev kvalitet trodde jag att du syftade på att det är "skitlitteratur", sådan som folk som gillar finlitteratur ser ned på och då förklarade jag vari mitt problem ligger. Men aldrig någonsin har jag sagt något om att mina ungar inte skulle få läsa böcker med sex i.

@niphredil - jag tror att vi är på samma tankebana, problemet för mig just nu är migrän så jag kan inte riktigt tänka och uttrycka mig som jag vill :D

Försöker ändå sammanfatta med att jag vill inte att dottern ska läsa kvinnoförnedrande böcker, hur välskrivna de än är. Om hon ändå vill göra det så ska jag inte hindra henne utan snarare försöka ta diskussionen om hur och varför förhållandet mellan kvinna och man framställs som det gör och vad som är verklighet och inte.

Note to self: försök inte framföra vettiga åsikter på Buke när hjärnan är påverkad av en blandning av migrän samt medicin mot denna. Det blir lätt rörigt då :D

Liknande trådar

Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
18 656
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Jag har en 9-årig dotter som slukar böcker och eftersom hennes läsning är på en nivå som vida överstiger hennes ålder blir det ofta fel...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 654
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter