kopierar in trådstarten nedan för att hålla reda på vad jag skriver och hur jag tänkt... Trådstarten var nog mer konkret, men kommentarenAha, det var en hypotetisk handbroms du drog i i trådstarten? Det framgick inte, jag trodde du faktiskt hade pratat med lärare och bibliotekarie så som du skrev.
Vilken hypotetisk fråga är det du vill diskutera? Om barn i allmänhet, ålder 7-13, bör hållas borta från vuxenhyllan i alla lägen? Eller om man ska visa barn i den åldern ungdomsböcker? Eller vad?
och jag inser att jag skrivit fel om hennes ålder, för hon kom hem med rätt avancerade tonårsböcker redan när hon var typ 8 och inte ett dugg mogen att hantera innehållet. Det var då hon inte kunde somna pga läskig bok, som nämnts någonstans och det var då jag sa ifrån till läraren och bokbussen (via en av de andra som kör den) att jag ville att de skulle kolla vad hon lånar så att hon inte kommer hem med fler böcker som hon inte är mogen att läsa. Eftersom bokbussbesöken sker på skoltid kan jag ju inte vara med och påverka personligen.
Min egentliga fråga var detta stycke i ursprungsinlägget:Hur noga är ni med att era lite större skolbarn läser böcker som är lämpliga för deras ålder?
Jag har ju i alla år haft en "tidig" dotter som sökt större utmaningar för sin läsning än vad böckerna avsedda för hennes ålder gav henne. Men jag drog faktiskt i handbromsen och sa ifrån på bokbussen (som är i skolan en gång i veckan) och till hennes lärare att de skulle se till att hon vid 9-10 års ålder inte lånade böcker avsedda för tonåringar. Utan jag bad dem hjälpa henne att hitta lämpliga böcker inom någorlunda rätt ålderskategori.
Häromdagen såg jag att en av dotterns klasskompisars mamma efterlyste en serie böcker, som jag själv skulle klassa som vuxenböcker, till sin dotter (mellanstadieålder) att läsa. Och jag började då fundera lite på lämpligheten i det?
Vad anser DU om detta? Spelar det någon roll om barn läser böcker med vuxet innehåll? Hur resonerar du?
(jag avvaktar med mina funderingar i frågan)
"Häromdagen såg jag att en av dotterns klasskompisars mamma efterlyste en serie böcker, som jag själv skulle klassa som vuxenböcker, till sin dotter (mellanstadieålder) att läsa. Och jag började då fundera lite på lämpligheten i det?
Vad anser DU om detta? Spelar det någon roll om barn läser böcker med vuxet innehåll? Hur resonerar du?"
Eller också letar bibliotekarien i första hand efter böcker av den kalibern bland ungdomsböckerna, om ett elvaårigt barn frågar efter något som mycket väl skulle kunna finnas där. Det beror ju liksom på hur frågan ställs. Frågar ungen efter "vuxenböcker som jag kan läsa" så är det ju inte bland barnböckerna man letar...En bra bibliotekarie talar lite med barnet om vad denne önskar och visar på böcker som verkar passa in utifrån önskemålen. Förstahandsalternativet är de böcker man tror barnet önskar läsa. En dålig bibliotekarie kan mycket väl strunta i vad barnet verkligen vill ha och slentrianmässigt visa på böcker för "rätt" ålder.
De flesta frågar förmodligen inte bibliotekarien alls utan letar själv.
Dels handlar tråden inte om hur jag ska hitta böcker till mina barn.Kör ungarna till ett riktigt bibliotek ett par gånger i månaden om bokbussen inte är tillräcklig!
Men jag har ändå nämnt i tråden att vi har haft begränsade möjligheter just att ta oss till ett riktigt bibliotek. Rent praktiska begränsningar, som man kan ha när man bor på landet utan kollektivtrafik och också har annat som måste skötas.
du har nog missat flera saker som jag har skrivit.Jag hittar ingen förklaring från din sida, det kanske är det jag och andra har problem med. Du upprepar mest bara att ungdomar ska läsa ungdomsböcker, inte vad för kvalitéer du ser i dessa som vuxenböcker inte har.
Jag tycker att barn ska få vara barn, det gör inget om de får vänta några år till med att invigas i vuxenvärldens bekymmer, med allt vad det innebär. Jag skrev någonstans att jag kanske inte tycker att vuxenanpassade beskrivningar av sexuella handlingar är vad jag tycker att mellanstadiebarn ska läsa. Och att de kan få slippa försöka förstå mer komplicerade vuxna relationer.
Jag har inte så många bra exempel, eftersom min egen bokkonsumtion varit tämligen begränsad de senaste åren, men jag har en magkänsla om vad jag intuitivt vill att mina barn kan få vänta några år till med att börja sätta sig in i.
jag har inte någonstans skrivit att man ska undvika det helt, men man kan beskriva sex på väldigt många olika sätt - mer eller mindre "barnvänligt".Jag fattar inte varför man ska tabubelägga sex ännu mer genom att hindra ungdomar att läsa om det.
fast alltså, är det mer rätt att hindra barn från att läsa vissa böcker för att det är "för dålig kvalitet" än att styra in dem i någorlunda lämplig ålderskategori? Jag skulle nog tro att det är minst lika dödande för läslusten att inte få välja kiosk-pocket om man är lockad av dem...Där håller jag med dig! Men det är ffa för att jag inte gillar den sortens litteratur, den har ingen kvalitet, så den vill jag inte att dottern läser oavsett mängden sex och våld.