rätt böcker till rätt ålder på barnen?

Aha, det var en hypotetisk handbroms du drog i i trådstarten? Det framgick inte, jag trodde du faktiskt hade pratat med lärare och bibliotekarie så som du skrev.
Vilken hypotetisk fråga är det du vill diskutera? Om barn i allmänhet, ålder 7-13, bör hållas borta från vuxenhyllan i alla lägen? Eller om man ska visa barn i den åldern ungdomsböcker? Eller vad?
kopierar in trådstarten nedan för att hålla reda på vad jag skriver och hur jag tänkt... Trådstarten var nog mer konkret, men kommentaren
och jag inser att jag skrivit fel om hennes ålder, för hon kom hem med rätt avancerade tonårsböcker redan när hon var typ 8 och inte ett dugg mogen att hantera innehållet. Det var då hon inte kunde somna pga läskig bok, som nämnts någonstans och det var då jag sa ifrån till läraren och bokbussen (via en av de andra som kör den) att jag ville att de skulle kolla vad hon lånar så att hon inte kommer hem med fler böcker som hon inte är mogen att läsa. Eftersom bokbussbesöken sker på skoltid kan jag ju inte vara med och påverka personligen.
Hur noga är ni med att era lite större skolbarn läser böcker som är lämpliga för deras ålder?

Jag har ju i alla år haft en "tidig" dotter som sökt större utmaningar för sin läsning än vad böckerna avsedda för hennes ålder gav henne. Men jag drog faktiskt i handbromsen och sa ifrån på bokbussen (som är i skolan en gång i veckan) och till hennes lärare att de skulle se till att hon vid 9-10 års ålder inte lånade böcker avsedda för tonåringar. Utan jag bad dem hjälpa henne att hitta lämpliga böcker inom någorlunda rätt ålderskategori.

Häromdagen såg jag att en av dotterns klasskompisars mamma efterlyste en serie böcker, som jag själv skulle klassa som vuxenböcker, till sin dotter (mellanstadieålder) att läsa. Och jag började då fundera lite på lämpligheten i det?
Vad anser DU om detta? Spelar det någon roll om barn läser böcker med vuxet innehåll? Hur resonerar du?

(jag avvaktar med mina funderingar i frågan)
Min egentliga fråga var detta stycke i ursprungsinlägget:
"Häromdagen såg jag att en av dotterns klasskompisars mamma efterlyste en serie böcker, som jag själv skulle klassa som vuxenböcker, till sin dotter (mellanstadieålder) att läsa. Och jag började då fundera lite på lämpligheten i det?
Vad anser DU om detta? Spelar det någon roll om barn läser böcker med vuxet innehåll? Hur resonerar du?"
En bra bibliotekarie talar lite med barnet om vad denne önskar och visar på böcker som verkar passa in utifrån önskemålen. Förstahandsalternativet är de böcker man tror barnet önskar läsa. En dålig bibliotekarie kan mycket väl strunta i vad barnet verkligen vill ha och slentrianmässigt visa på böcker för "rätt" ålder.

De flesta frågar förmodligen inte bibliotekarien alls utan letar själv.
Eller också letar bibliotekarien i första hand efter böcker av den kalibern bland ungdomsböckerna, om ett elvaårigt barn frågar efter något som mycket väl skulle kunna finnas där. Det beror ju liksom på hur frågan ställs. Frågar ungen efter "vuxenböcker som jag kan läsa" så är det ju inte bland barnböckerna man letar... :idea:
Kör ungarna till ett riktigt bibliotek ett par gånger i månaden om bokbussen inte är tillräcklig!
Dels handlar tråden inte om hur jag ska hitta böcker till mina barn.
Men jag har ändå nämnt i tråden att vi har haft begränsade möjligheter just att ta oss till ett riktigt bibliotek. Rent praktiska begränsningar, som man kan ha när man bor på landet utan kollektivtrafik och också har annat som måste skötas.
Jag hittar ingen förklaring från din sida, det kanske är det jag och andra har problem med. Du upprepar mest bara att ungdomar ska läsa ungdomsböcker, inte vad för kvalitéer du ser i dessa som vuxenböcker inte har.
du har nog missat flera saker som jag har skrivit.
Jag tycker att barn ska få vara barn, det gör inget om de får vänta några år till med att invigas i vuxenvärldens bekymmer, med allt vad det innebär. Jag skrev någonstans att jag kanske inte tycker att vuxenanpassade beskrivningar av sexuella handlingar är vad jag tycker att mellanstadiebarn ska läsa. Och att de kan få slippa försöka förstå mer komplicerade vuxna relationer.
Jag har inte så många bra exempel, eftersom min egen bokkonsumtion varit tämligen begränsad de senaste åren, men jag har en magkänsla om vad jag intuitivt vill att mina barn kan få vänta några år till med att börja sätta sig in i.
Jag fattar inte varför man ska tabubelägga sex ännu mer genom att hindra ungdomar att läsa om det.
jag har inte någonstans skrivit att man ska undvika det helt, men man kan beskriva sex på väldigt många olika sätt - mer eller mindre "barnvänligt".
Där håller jag med dig! Men det är ffa för att jag inte gillar den sortens litteratur, den har ingen kvalitet, så den vill jag inte att dottern läser oavsett mängden sex och våld.
fast alltså, är det mer rätt att hindra barn från att läsa vissa böcker för att det är "för dålig kvalitet" än att styra in dem i någorlunda lämplig ålderskategori? Jag skulle nog tro att det är minst lika dödande för läslusten att inte få välja kiosk-pocket om man är lockad av dem...

Jag tycker att barn ska få vara barn, det gör inget om de får vänta några år till med att invigas i vuxenvärldens bekymmer, med allt vad det innebär. Jag skrev någonstans att jag kanske inte tycker att vuxenanpassade beskrivningar av sexuella handlingar är vad jag tycker att mellanstadiebarn ska läsa. Och att de kan få slippa försöka förstå mer komplicerade vuxna relationer.
Jag har inte så många bra exempel, eftersom min egen bokkonsumtion varit tämligen begränsad de senaste åren, men jag har en magkänsla om vad jag intuitivt vill att mina barn kan få vänta några år till med att börja sätta sig in i.

Du vill skydda dina barn från att växa upp?

kopierar in trådstarten nedan för att hålla reda på vad jag skriver och hur jag tänkt... Trådstarten var nog mer konkret, men kommentaren
och jag inser att jag skrivit fel om hennes ålder, för hon kom hem med rätt avancerade tonårsböcker redan när hon var typ 8 och inte ett dugg mogen att hantera innehållet. Det var då hon inte kunde somna pga läskig bok, som nämnts någonstans och det var då jag sa ifrån till läraren och bokbussen (via en av de andra som kör den) att jag ville att de skulle kolla vad hon lånar så att hon inte kommer hem med fler böcker som hon inte är mogen att läsa. Eftersom bokbussbesöken sker på skoltid kan jag ju inte vara med och påverka personligen.

Min egentliga fråga var detta stycke i ursprungsinlägget:
"Häromdagen såg jag att en av dotterns klasskompisars mamma efterlyste en serie böcker, som jag själv skulle klassa som vuxenböcker, till sin dotter (mellanstadieålder) att läsa. Och jag började då fundera lite på lämpligheten i det?
Vad anser DU om detta? Spelar det någon roll om barn läser böcker med vuxet innehåll? Hur resonerar du?"

Eller också letar bibliotekarien i första hand efter böcker av den kalibern bland ungdomsböckerna, om ett elvaårigt barn frågar efter något som mycket väl skulle kunna finnas där. Det beror ju liksom på hur frågan ställs. Frågar ungen efter "vuxenböcker som jag kan läsa" så är det ju inte bland barnböckerna man letar... :idea:

Dels handlar tråden inte om hur jag ska hitta böcker till mina barn.
Men jag har ändå nämnt i tråden att vi har haft begränsade möjligheter just att ta oss till ett riktigt bibliotek. Rent praktiska begränsningar, som man kan ha när man bor på landet utan kollektivtrafik och också har annat som måste skötas.

jag har inte någonstans skrivit att man ska undvika det helt, men man kan beskriva sex på väldigt många olika sätt - mer eller mindre "barnvänligt".

fast alltså, är det mer rätt att hindra barn från att läsa vissa böcker för att det är "för dålig kvalitet" än att styra in dem i någorlunda lämplig ålderskategori? Jag skulle nog tro att det är minst lika dödande för läslusten att inte få välja kiosk-pocket om man är lockad av dem...
Alltså, jag förstår inte. Vad är det för komplicerade vuxna relationer som barnet ska skyddas från och vad är det för skada som kan uppstå om man frivilligt exponeras för dessa?

Det räcker i och för sig att barnet läser en dagstidning eller ser på nyheterna för att exponeras för vuxna saker som är svåra att förstå.
Som hur man kan bomba civila eller folk kan avrättas på grund av de råkar älska någon av samma kön.
Jag antar att du låtar mellanstadiebarnet läsa tidningar, titta på tv och använda internet.

ni får nog acceptera att ni inte förstår hur jag menar

Vad jag kan utläsa från dina inlägg vill du ha kvar din flicka som det oskuldsfulla barn hon är/var (vid nio - tio års ålder) så länge som möjligt, och därvid, genom att hindra henne i att läsa vissa typer böcker, utsätta de frågor som många barn börjar ställa vid denna ålder rörande sexualitet och annat som rör den egna indentiteten och vuxen livet.

Hur mycket du än försöker hindra detta genom att sätta gränser i vad hon får läsa, kommer hon ändå att hitta dessa böcker och svar på andra vägar.

Som förälder är det tyvärr bara att acceptera att barn växer upp, blir bevista egna individer, och att de inte för evigt förblir det där lilla charmiga oskuldsfulla knytet man vant sig vid under ett antal år.

Det du som förälder kan (och bör) göra, är att alltid vara där och svara ärligt på de eventuella frågor barnet har i den här perioden, att försöka dölja något är bara att stjälpa den tillit som barnet har för dig och den roll du har att utföra i guidningen in i ett vuxen liv.

Hur noga är ni med att era lite större skolbarn läser böcker som är lämpliga för deras ålder?

Jag har ju i alla år haft en "tidig" dotter som sökt större utmaningar för sin läsning än vad böckerna avsedda för hennes ålder gav henne. Men jag drog faktiskt i handbromsen och sa ifrån på bokbussen (som är i skolan en gång i veckan) och till hennes lärare att de skulle se till att hon vid 9-10 års ålder inte lånade böcker avsedda för tonåringar. Utan jag bad dem hjälpa henne att hitta lämpliga böcker inom någorlunda rätt ålderskategori.

Häromdagen såg jag att en av dotterns klasskompisars mamma efterlyste en serie böcker, som jag själv skulle klassa som vuxenböcker, till sin dotter (mellanstadieålder) att läsa. Och jag började då fundera lite på lämpligheten i det?
Vad anser DU om detta? Spelar det någon roll om barn läser böcker med vuxet innehåll? Hur resonerar du?

(jag avvaktar med mina funderingar i frågan)

Nu har jag inte läst tråden men svarar ändå. Jag har fullt förtroende för de böcker mina 9-åringar lånar på skolan. De har en duktig fröken som väljer böcker efter barnets läsförmåga och hittills har det stämt alldeles utmärkt och i linje med de böcker vi själv lånar på biblioteket. Det var väldigt roligt den gången då ena flickan läste en fantasybok som jag själv läst för några veckor sedan ( ingen kanonlitteratur på något sätt men läsvärd och vi kunde diskutera den tillsammans!).
Jag hade själv inte lånat böcker åt dem med några större sexskildningar men den sortens böcker har de ännu varken visat intresse för eller blivit erbjudna. Hade de blivit erbjudna det genom skolan hade jag nog lagt in en brasklapp om att romanerna hade kunnat vänta ett tag till förmån för fantasy men det beror nog också på att mitt eget läsningsintresse ligger åt det hållet + deckare.

Vad jag kan utläsa från dina inlägg vill du ha kvar din flicka som det oskuldsfulla barn hon är/var (vid nio - tio års ålder) så länge som möjligt, och därvid, genom att hindra henne i att läsa vissa typer böcker, utsätta de frågor som många barn börjar ställa vid denna ålder rörande sexualitet och annat som rör den egna indentiteten och vuxen livet.
om det jag har skrivit indikerar det du nämner här, så har jag uttryckt mig dåligt.
för det finns ingen som helst sanning i din tolkning
Nu har jag inte läst tråden men svarar ändå. Jag har fullt förtroende för de böcker mina 9-åringar lånar på skolan. De har en duktig fröken som väljer böcker efter barnets läsförmåga och hittills har det stämt alldeles utmärkt och i linje med de böcker vi själv lånar på biblioteket. Det var väldigt roligt den gången då ena flickan läste en fantasybok som jag själv läst för några veckor sedan ( ingen kanonlitteratur på något sätt men läsvärd och vi kunde diskutera den tillsammans!).
Jag hade själv inte lånat böcker åt dem med några större sexskildningar men den sortens böcker har de ännu varken visat intresse för eller blivit erbjudna. Hade de blivit erbjudna det genom skolan hade jag nog lagt in en brasklapp om att romanerna hade kunnat vänta ett tag till förmån för fantasy men det beror nog också på att mitt eget läsningsintresse ligger åt det hållet + deckare.
Jag har normalt väldigt bra förtroende för mina barns lärare, men de kan liksom inte ha koll på allt och det har jag full förståelse för. Och det blir ju genast svårare när barnens läsförmåga gör att de suktar efter större utmaningar än de barn som "följer medellinjen" och är fullt nöjda med det som rekommenderas för deras ålder. Det var ju därför det hamnade en bok här som jag fick ta ifrån dottern när hon inte kunde sova efteråt.

Jag insåg nu att det finns en till orsak - utöver den att det är måttligt kul att ha med sig fyra förhållandevis små barn till biblioteket (som ensam förälder, eftersom maken jobbade) och lyckas få ut något av det - till att vi inte åkt särskilt ofta till biblioteket. Att jag kunde glömma att vi faktiskt haft besök av bokbussen även här hemma ända fram till i julas... Det är en fantastisk service till oss på landsbygden.

@ameo
Jag tror jag förstår vad du menar, har dock inte läst hela tråden. Det är den fina balansgången mellan att begränsa, men samtidigt inte.
Själv började jag göra djupdykningar i pappas bibliotek redan i sjuårsåldern och läste bl a Röde Orm och Per Anders Fogelströms Stad-serie.
Sk kiosk-litteratur och tantsnusk fanns inte och jag tycker inte att det är läsning för yngre barn. Jag kan läsa sådana böcker som rent tidsfördriv, men retar mig oftast på det undermåliga språket och sexscener skummar jag bara över.
Vill barnet ha fantasy och spänning är CS Lewis böcker om Narnia och K.A Appelgates Animorphs-serie ett tips.

ni får nog acceptera att ni inte förstår hur jag menar

Kan du inte försöka förklara lite bättre då? Även om du inte läser idag, så borde du väl kunna komma ihåg någon bok du läst tidigare, när du läste, som var vuxen? Eller vilka olämpliga böcker ungdomar i din närhet har läst (det var ju inte så länge sen, vilken var den olämpliga bokserien?)

Om ingen förstår vad du menar med "vuxet innehåll" så går det inte att besvara din fråga.

Jag läste allt som kom i min väg som tonåring (och ett par år innan), vi hade en bokbuss och jag lånade lätt 20 böcker varje vecka. Efter ett tag hade jag läst ut alla böcker i bussen:angel:

Jag kommer dock inte ihåg att jag inte kunde hantera böckerna, de enda böckerna jag inte borde ha fått läsa var böcker med skräcknoveller. De gjorde att jag hade lite svårt att sova ibland:D

Jag läste allt från ungdomsböcker av Peter Pohl (:love:) till tjocka deckare och harlequin-böcker mamma hade hemma. Harlequin är ju så tråkiga (tycker jag än idag), där det oftast är snusk som går ut på att tjejen är oskuld och kommer direkt när killen kommer in i henne. Hur verklighetstroget?:laugh:

Jag ser dock inget fel i att visa böcker man själv tycker passar åldern/mognad, så länge som barnet själv får välja vilken bok den önskar läsa. Att säga "denna gillade jag i din ålder" ist för "den får du absolut inte läsa" tror jag är rätt väg att gå.:)

om det jag har skrivit indikerar det du nämner här, så har jag uttryckt mig dåligt.
för det finns ingen som helst sanning i din tolkning
Jag tolkar det på samma vis då du till synes vill stoppa all läsning av vuxenböcker och inte bara undvika exempelvis grövre sexuella skildringar. Många av de stora klasikerna har mycket begränsat med sex där det knappt förekommer kyssar.

Jag har normalt väldigt bra förtroende för mina barns lärare, men de kan liksom inte ha koll på allt och det har jag full förståelse för. Och det blir ju genast svårare när barnens läsförmåga gör att de suktar efter större utmaningar än de barn som "följer medellinjen" och är fullt nöjda med det som rekommenderas för deras ålder. Det var ju därför det hamnade en bok här som jag fick ta ifrån dottern när hon inte kunde sova efteråt.
Min syster blev mycket rädd för Emils pappa på TV men hade inga problem med Sagan om ringen trilogin (högläsning), det var i 8-års åldern om jag minns rätt. Det är inte alltid lätt att förutse vad folk reagerar på. Många gånger blir man mer skrämd av böcker som handlar om skillsmässa eller mobbing eller andra ororsmoment i barnens liv (barnanpassad) men att någon slaktar orcher eller skjuter bovar till höger och vänster berör inte nämnvärt. Det låter som en ganska dålig idé att ta boken förresten, barnet behöver komma till slutet också där skulle jag tror. Att läsa tillsammans och prata om det vore förmodligen betydligt bättre.

Jag insåg nu att det finns en till orsak - utöver den att det är måttligt kul att ha med sig fyra förhållandevis små barn till biblioteket (som ensam förälder, eftersom maken jobbade) och lyckas få ut något av det - till att vi inte åkt särskilt ofta till biblioteket. Att jag kunde glömma att vi faktiskt haft besök av bokbussen även här hemma ända fram till i julas... Det är en fantastisk service till oss på landsbygden.
Vi var "bara" tre och åkte till biblioteket 1-2 gånger i månaden. När vi blev äldre så fick vi in filial på gångavstånd, dvs som 8-10 åring så gick jag ibland själv för att låna böcker. Jag lånade böcker efter intresse inte efter åldersgrupp men det var oftast ungdomsböcker för lite äldre i den åldern.

Jag blir frustrerad när jag inte kan förklara bättre än jag har gjort. Och jag får nog känslan att du är en av dem som "bäst" fattar vad jag menar även om jag är otydlig.
Några konkreta exempel har jag inte, jag har lämnat böckernas värld sedan några år (finns ingen tideller ro för att sitta och läsa) men lyssnar periodvis på ljudböcker. Och en del av det jag lyssnat på, som intresserat mig, känns ändå som att det är för "vuxet" för att jag skulle rekommendera det till barn i mellanstadieåldern. (och jag är då bara inne på romaner, eftersom deckare och sånt aldrig direkt tilltalat mig - undantaget Dick Francis)

Och det är den ungdomslitteraturen jag vill att de ska få hjälp att hitta.
Jag är inte tillräckligt bevandrad i den själv utan förutsätter att få hjälp på biblioteket. Men min tanke är att mellanstadiebarn borde kunna mätta sitt läsbehov ganska bra på ungdomsavdelningen och att behovet av vuxenböcker liksom faller bort ett tag. Och när barnen sen blir äldre och börjar tycka att ungdomsböckerna är rätt barnsliga, DÅ går man vidare.

Jag har gjort ungefär så.
En hel del av mina gamla böcker fanns kvar. Faktiskt även några av min mammas gamla böcker, som jag också plöjt. Och jag har försökt komplettera serier som jag själv saknade delar ur.

.
HELT inne på samma linje. Boklådorna jag köpt var en del i helheten, många "kända serier" osv. Och sen förväntar jag mig att få bra hjälp på biblioteket. (har inga föräldrar kvar att fråga)
Som jag har nämnt så blir det ju lite rumphugget med det smala utbudet i bokbussen och det är ju svårt för barnen att veta vad de ska beställa när de inte vet vad som finns. Vi har haft lite begränsat med möjligheter att besöka biblioteken men det kommer bli ändring på det och behovet ökar ju med barnens ålder.

alla är ju olika och har olika läspreferenser
och det behöver ju inte vara socialrealistiska skildringar av den egna verkligheten bara för att det är anpassat för ungdomar
Aha jag tror att du kanske helt enkelt missat alla de böcker som står lite mellan barn ovuxenlitteratur, utan att vara ungdomslitteratur. Äventyrsromaner o klassiker osv och tror vi pratar just mest pockettoppen för vuxna. Inte att vuxenböcker kan vara riddaräventyr, Robin Hood, sjörövarromaner, berättelser om varghundar o valar o hober eller någon stackare som blir en insekt. De finns knappast på elvaårshyllan men ändå.

Jag älskar också Peter Pohls böcker och har många av dem i min bokhylla. Samtidigt var det faktiskt bl a dem jag syftade på i mitt inlägg om barnböcker som innehåller mycket värre hemskheter än många vuxenböcker... ;)

Jag älskar också Peter Pohls böcker och har många av dem i min bokhylla. Samtidigt var det faktiskt bl a dem jag syftade på i mitt inlägg om barnböcker som innehåller mycket värre hemskheter än många vuxenböcker... ;)

Ja gud "Bara den där Anette", "Jag saknar dig" och för att inte tala om Regnbågsserien om Micke... Hemska böcker men fantastiskt läsvärde men de hemskheterna går verkligen inte av för hackor och det är helt olika hemskheter i alla dem tre böckerna.

Jag är kluven måste jag säga (läste allt själv som liten utan censur) MEN varför är just böcker skyddade från censur till barn tänk film istället skulle aldrig i livet visa vissa filmer för mina elever på skolan ex Jurkyrkogården etc men när en av mina elever som ALDRIG gillat att läsa kom med nämnda bok och satte sig och läste tom på rasten inte är jag den som plockar boken av henom då? Hade dock lite flyt pappan till nämnda elev var där och vi var ganska överens om att LÄSER barnet är vi nöjda så just nu.

Mina egna barn är för små de kan inte läsa ännu utan där kan jag själv välja fritt och de censurerar själva på så vis att blir det för svårt/tråkigt slutar de lyssna :-D

Kan man hantera det man LÄSER på ett bättre sätt än film? Många psykologer (bl a Alf B Svensson) hävdar ju att barn under 12 år inte har en tillräckligt utvecklad hjärna så att även om de inte får mardrömmar är det inte bra att se vissa typer av filmer (antar han menar ex skräckfilmer etc). Jag vet ju att jag läste ex Hästarnas Dal som 8-9-åring men det var bara kapitlen som handlade om Ayla som var intressanta (hur hon överlevde i sin grotta) alla kapitel om Jondolar? hoppade jag glatt över då de var totalt ointressanta för mkt sex och vuxenprat dvs självcensur.

Böcker stimulerar fantasin, film är färdigpaketerat. En bra film-baserad-på-bok matchar majoriteten av läsarnas fantasier och ibland överträffar den :-).

Liknande trådar

Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
18 656
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Jag har en 9-årig dotter som slukar böcker och eftersom hennes läsning är på en nivå som vida överstiger hennes ålder blir det ofta fel...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 654
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter