Först får jag upprepa vad jag sagt flera gånger tidigare också i tråden...Men @ameo vad är det du egentligen menar att dina barn inte ska exponeras för? Vad i vuxenböckerna är det som ska hållas dolt för barnen till en viss ålder?
Som sagt, snusk/våld kan jag förstå, men det är ju en väldigt liten del av vuxenböckerna som innehåller det.
Om barnet inte förstår handlingen alls (typ politisk thriller kanske kan vara svårbegriplig för mellanstadiebarn?) blir boken tråkig och därmed oläst. Men om barnet hänger med i handlingen men en del ord eller koncept är svåra/nya så är det ju ett utmärkt sätt att lära sig.
Detta gäller inte specifikt mina barn!!! Utan mer GENERELLT!!!!
även om mina barn får agera exempel ibland, eftersom det är dem jag har att relatera till
Jag ser det som att det finns en anledning till varför böcker är uppdelade i olika åldersgrupper och genrer.
Och jag har FLERA GÅNGER skrivit att jag tycker att man kan bespara barnen att alltför tidigt kastas in i vuxenvärldens insida, både vad gäller relationer, sex, tankegångar (äh, jag hittar inte orden) och allt annat.
Barn av idag tvingas/luras att mogna tidigare än om man jämför med äldre generationer.
Jag mår illa av att barn inte längre tillåts vara barn så länge de faktiskt ÄR barn.
(för övrigt är Disney ingen bra förebild - våra barn ville se "Bilar 2" när den kom ut och den visade sig vara inget annat än en tecknad Bond-film där karaktärerna blivit till bilar och två av barnen blev livrädda! Och liknande har hänt mer än en gång, att man inte fått vad man förväntat sig...)
Men, jag har förstått era argument. Det är jag som är avvikande.
Jag ville bara ha svar på min fråga och det har jag fått.