Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Serien om Silas av Cecil Bødker älskade jag i den åldern. De är dock från 60-70 talet så det är kanske inte alla bibliotek som har kvar dem.
De handlar om en pojke som rymmer från sin mamma och styvpappa då styvpappan tvingar honom att sluka svärd på cirkusen som de jobbar på. Han vinner ett vackert svart sto i ett vad som följer med honom serien igenom. Han skapar sig en egen familj av utstötta människor som han möter på olika sätt och bosätter sig i en övergiven by uppe på ett berg. Den utspelar sig förr i tiden och visar på ett ganska trovärdigt sätt hur fattigt folk hade det då.
/Malin, som också läste grottbjörnens folk böckerna 12år gammal, inte så lämpligt kanske...
Det känner jag igen, Silas... Läste nog också de böckerna, eller åtminstone några av dem. Riktigt bra vad jag kan minnas!
tack för alla tips, jag lägger dem på minnet
Kan ju nämna att hon har lånat 28 (tjugoåtta) böcker från biblioteket över sommaren och är minst halvvägs genom den högen....
Jag slukade också böcker när jag var i den åldern, några av dem finns kvar men det verkar som om ett gäng böcker har fått fötter och helt enkelt försvunnit. Trist, för jag hade både böcker om Jill, svarta hingsten, flera wahlströms-böcker etc. Kulla-Gulla har jag också haft i samlingen.
Jag har faktiskt inte tänkt köpa så mycket böcker utan lånar på biblioteket.
En annan barn/ungdomsförfattare som inte nämnts är ju Roald Dahl, de flesta av hans böcker är ju helt fantastiska!!