Absolut, det var därför jag föreslog Tam drakriddaren, om man inte är läsvan. Utan föräldrar, får klara sig själv i en ny okänd miljö, börja i ny skola, svälta, överväga att stjäla så man får mat för dagen. Fantasy för ungdomar brukar vara väldigt oabstrakt och mycket verklighetsnära, mat för dagen, ta hand om din drake/häst, lära dig nya saker genom att kämpa och öva, skaffa vänner, hantera mobbing osv, krig, ondska, kämpa för det goda, samarbeta om en uppgift.Jag läser gärna fantasy och scifi själv. Läslust och matnyttighet är ibland olika saker, ibland samma.
Men jag förslår fortfarande något som är kopplat till den egna personen och som går att relatera till. Då särskilt om du inte är helt läsvan, och/eller på ett nytt språk. Ju mer abstrakt desto svårare är det.
Men samtidigt så långt från ens verklighet att man inte får ont i magen av att läsa det utan får ett avstånd till historien och kan bli spänd för hur det slutar och det slutar sannolikt bra .
Det kan vara svårt att få till hela den biten med kämpa för sin överlevnad i "verkligheten" utan att det blir för hemskt och för nära. Att mobbarna lyckas en i en fängelsehåla för stöld av juvel är jättehemskt, men är det lika magont hemskt som om de drar ned byxorna och underbyxorna på huvudpersonen i ett verkligt klassrum (som egentligen är "mindre hemskt" än en fängelsehåla).
Senast ändrad: