Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Om jag av olika anledningar inte skulle kunna ha kvar min häst, så skulle jag förmodligen ta bort honom om jag inte hittat rätt köpare/fodervärd.

Jag har en 13årig vbls vallack (travare), som jag använder som ridhäst på hobbynivå. Han är inte färdigutbildad och är inte den lättaste att sitta på. Han är världens snällaste men absolut inte en nybörjarhäst, varken från marken eller på ryggen. Ryttare som har den erfarenhet som krävs för att klara av honom väljer oftast en annan typ av häst, därför skulle jag tro att det inte är det lättaste att hitta en köpare. Min erfarenhet är att de flesta lite mer erfarna vill ha en häst som har bättre förutsättningar för tävling än vad min har, jag tror absolut inte det skulle vara några problem att tävla lägre klasser för roligt, men han skulle inte alls passa som en ren tävlingshäst.

Och jag har så många gånger sett hur illa hästar kan fara pga att ägaren inte har kunskapen som krävs. Och jag vill inte riskera att sälja min häst till en sån människa, han förtjärnar så mycket bättre än så. Då är det i mina ögon mycket bättre att han får vandra vidare, efter att ha levt ett bra liv och hela tiden varit frisk. Än att hamna hos någon där han far illa och sedan bli en vandringspokal.

En död häst lider inte, det kan däremot en levande häst hos fel person göra.

Så resonerar jag :)

Om man tröttnat, har en frisk häst, men får inte den såld eller hittar fodervärd till inom rimlig tid, vad gör man då?

Det finns inte köpare till alla hästar just nu, det är den bistra sanningen.
Då ser man till att ta hand om hästen i alla fall. Jag tycker bara att bristande intresse som enda skäl, inte är skäl nog att inte jobba vidare med försäljning eller annat alternativ.

Då ser man till att ta hand om hästen i alla fall. Jag tycker bara att bristande intresse som enda skäl, inte är skäl nog att inte jobba vidare med försäljning eller annat alternativ.

Hur länge tycker du att man skall ha hästen till försäljning?

Jag har lånat ut hästar tidigare, gör det INTE igen. Skänker bort gör jag inte heller för då vet man inte var hästen hamnar. I mitt fall så är det fullblodshästar som kommer från banan och därför inga nybörjarhästar. Jag ger det sommaren ut sedan så kommer vi starkt fundera på att ta bort dem. Har haft annonser ute sedan november men endast en har visat intresse..

Fast det bristande intresset kommer med största sannolikhet någonstans ifrån. Man kan ju ha t ex bytt jobb och fått lägre lön eller längre väg till arbetet, skaffat ny partner, gjort illa ryggen och måste gå på rehab dagligen etc. you name it och därmed ev. fått mindre pengar, tid och ork över att lägga på stallet med följden att det blir ett sånt pusslande så man till slut tröttnar. Är det mer legitimt då?

Kl

Att hästar man skänker bort kommer till bra ställen är nog i många fall tyvärr ovanligt.
Hästen jag äger nu blev skänkt till mig och min kompis. Han var i ett uruselt skick och knappt hanterad. Enda anledningen till att vi egentligen gick med på det var för att vi är så blödiga. Stackarn behövde ju bli älskad. Men visst tusan var det ingen dans på rosor att göra ridhäst av honom. Blod, svett och tårar är en underdrift. Hade vi inte varit två personer och haft varandra så hade det aldrig gått. Och inte hade någon annan heller velat ha honom då. Nu är han en jättego kille, valpig är han men ändå en helt ok hobbyhäst. Aldrig att jag säljer honom om vi tröttnar. Då får han somna in utan tvekan.
Vissa hästar är inte menade att behöva byta hem flera gånger.

Hur länge tycker du att man skall ha hästen till försäljning?

Jag har lånat ut hästar tidigare, gör det INTE igen. Skänker bort gör jag inte heller för då vet man inte var hästen hamnar. I mitt fall så är det fullblodshästar som kommer från banan och därför inga nybörjarhästar. Jag ger det sommaren ut sedan så kommer vi starkt fundera på att ta bort dem. Har haft annonser ute sedan november men endast en har visat intresse..
Personligen skulle jag nog ge det något år, och det har ju du snart. Jag önskar dig i alla fall lycka till och hoppas att du lyckas hitta ett par trevliga köpare. kanske försöka vidareutbilda lite under tiden? Grejen med att jag tycker att man ska jobba på att sälja istället för att avliva är att man ska veta vad man ger sig in på när man skaffar häst (eller annat djur). Därav den något "militanta" inställningen.

Personligen skulle jag nog ge det något år, och det har ju du snart. Jag önskar dig i alla fall lycka till och hoppas att du lyckas hitta ett par trevliga köpare. kanske försöka vidareutbilda lite under tiden? Grejen med att jag tycker att man ska jobba på att sälja istället för att avliva är att man ska veta vad man ger sig in på när man skaffar häst (eller annat djur).
Vem är man? Du eller alla andra som inte är lika perfekta som du?
Tror du på fullt allvar att det är så vanligt att man hellre avlivar än försöker finna en bra, levande lösning för sitt djur?

Nej, jag är inte perfekt och jag tror inte heller att särskilt många avlivar i första hand heller. Detta är däremot inte helt ovanligt inom katt och hund som du vet att man tar avlivning som första val. Det skulle vara mycket tråkigt om det tankesättet smittar av sig på hästsidan också.Med man menar jag alla som har tänkt sig att skaffa ett djur, mig inkluderad.

Vi har tagit bort fysiskt friska, men äldre, hästar. En valack som i alla år varit flockledare, men som tacklade av och föll i rang. Han var frisk, men inte glad, och vi valde att ta bort honom innan han förlorade all sin värdighet, på något vis. Han hade haft ett tufft liv, med hugg och slag, och hos oss fann han äntligen lite lugn och harmoni. Så han fick somna in och begravas på gården, det kändes som det finaste vi kunde göra för honom.

Vi har också tagit bort ett sto, som varit ranghögt men pga ett ont knä inte hängde med som förr. Vi skulle avveckla pga flytt, och hade lämnat ut flera yngre hästar på foder, men vad gör man med ett äldre, pensionerat sto som inte blir dräktigt? Så hon fick somna in. Men det var tungt, värre än med valacken, eftersom hon var så fräsch förutom knät. Usch, sitter och gråter nu, bara av att tänka tillbaka på det... :(

Men ja, om jag hade en häst som jag inte kunde vara säker på skulle få ett bättre hem hos någon annan, så skulle jag hellre ta bort den. Men bara som sista utväg, när alla andra möjligheter uteslutits.

Personligen skulle jag nog ge det något år, och det har ju du snart. Jag önskar dig i alla fall lycka till och hoppas att du lyckas hitta ett par trevliga köpare. kanske försöka vidareutbilda lite under tiden? Grejen med att jag tycker att man ska jobba på att sälja istället för att avliva är att man ska veta vad man ger sig in på när man skaffar häst (eller annat djur). Därav den något "militanta" inställningen.

Jadu vi är fullt medvetna, men heltidsjobb och ett litet barn har ändrat vår livssituation vilket gjort att tiden inte räcker till. Vi har föder upp hästar så jo vi vet vad som krävs. Dock har marknaden styvnat till ordentligt och det är tom svårt att sälja mkt välstammade halvblodsunghästar.

Har haft en mkt fin 2åring tillsalu hela förra året med en väldigt bra stam för hoppning, men inte ett enda svar på hennes annonser så nu skiter vi i att sälja henne och rider in henne och visar henne själva.

och vad gör man när man har en varmblodig travare som man inte vill/kan ha kvar? Vet du hur marknaden ser ut på varmblodssidan? Och hur vanliga missöden är bland denna kategori som "billig ridhäst"?
DET är största anledningen till att jag avlivat min elvaåring..

Inte hysteri över att bara jag kan ta hand om mitt djur. Det är insikten och erfarenheten om att många kan inte och vill inte ta hand om ett sådant djur, som nu råkade vara mitt. Hemmet hos mej skulle vara och blev hennes sista.

Tycker du att det känns värdigt att lägga ut ett varmblod som inte är eftertraktat som ridhäst på annons, "rid eller sällskapshäst 3000 kr, billigare vid snabb affär" Sen lär man måsta sälja till första bästa köpare för det lär inte komma så många alternativ så man kan välja mellan köpare och hitta ett garanterat gott hem...

Jag lever med vissheten att jag vet att min häst hade det bra i de sju år jag hade henne, och att hon nu inte finns mer och kan få det dåligt. Det är trygghet för både mig och hästen och jag anser att jag tagit ansvaret som djurägare att se till att hästen inte haft det dåligt och aldrig kommer kunna få det dåligt.

Man måste tänka på ras,efterfrågan och chans/risk till ett gott hem eller inte gott hem.

och vad gör man när man har en varmblodig travare som man inte vill/kan ha kvar? Vet du hur marknaden ser ut på varmblodssidan? Och hur vanliga missöden är bland denna kategori som "billig ridhäst"?
DET är största anledningen till att jag avlivat min elvaåring..

Inte hysteri över att bara jag kan ta hand om mitt djur. Det är insikten och erfarenheten om att många kan inte och vill inte ta hand om ett sådant djur, som nu råkade vara mitt. Hemmet hos mej skulle vara och blev hennes sista.

Tycker du att det känns värdigt att lägga ut ett varmblod som inte är eftertraktat som ridhäst på annons, "rid eller sällskapshäst 3000 kr, billigare vid snabb affär" Sen lär man måsta sälja till första bästa köpare för det lär inte komma så många alternativ så man kan välja mellan köpare och hitta ett garanterat gott hem...

Jag lever med vissheten att jag vet att min häst hade det bra i de sju år jag hade henne, och att hon nu inte finns mer och kan få det dåligt. Det är trygghet för både mig och hästen och jag anser att jag tagit ansvaret som djurägare att se till att hästen inte haft det dåligt och aldrig kommer kunna få det dåligt.

Man måste tänka på ras,efterfrågan och chans/risk till ett gott hem eller inte gott hem.
Jag tycker verkligen att det var tråkigt att du var tvungen att avliva din häst, men jag kan inte sitta här och snurra in mig i en massa enskilda fall som jag inte känner till grunden till för att försvara min åsikt. Jag kan bara dela med mig av hur jag personligen resonerar.

Jag tycker verkligen att det var tråkigt att du var tvungen att avliva din häst, men jag kan inte sitta här och snurra in mig i en massa enskilda fall som jag inte känner till grunden till för att försvara min åsikt. Jag kan bara dela med mig av hur jag personligen resonerar.

Tro mej ALLA är enskilda fall, men du drar ju alla "över en kam" (eller hur uttrycket är). Men samtidigt du får tycka så för jag tycker inte om barn och det gäller ALLA barn, tolererar mina syskonbarn men gillar dom ? Nja jag sitter under protest barnvakt och är lika glad varenda gång jag slipper.

Alla är vi olika... Du tycker säkert jag är konstig som inte gillar barn liksom jag tycker du har konstig syn på hur andra "måste ha kvar häst oavsett".

*KL*

Nu blir jag jättenyfiken på hur ni som tycker att hästar är speciella och inte går att jämföra med slaktdjur resonerar. Berätta!

Jag har både slaktdjur (får, kalvar och tidigare även grisar) och hästar. Och jag älskar ju MINA hästar mer men kan INTE se vad skillnaden på häst/slaktdjur skulle vara egentligen.
Det är väl ännu bättre liv som ts häst har haft så vad är då problemet med att låta den vandra vidare?
Slaktdjur föds upp under rätt vidriga omständigheter och flertalet slaktas innan de ens hunnit gå utomhus, de ser aldrig himmel, gräs & sol. Och det skulle vara MER acceptabelt än att slakta en äldre häst som levt ett bra liv?

Väldigt förvånad över sättet att resonera faktiskt.

Själv skulle jag inte ha några större moraliska betänkligheter att slakta mina två hästar om jag inte vill ha dem längre.

Tro mej ALLA är enskilda fall, men du drar ju alla "över en kam" (eller hur uttrycket är). Men samtidigt du får tycka så för jag tycker inte om barn och det gäller ALLA barn, tolererar mina syskonbarn men gillar dom ? Nja jag sitter under protest barnvakt och är lika glad varenda gång jag slipper.

Alla är vi olika... Du tycker säkert jag är konstig som inte gillar barn liksom jag tycker du har konstig syn på hur andra "måste ha kvar häst oavsett".
Jag älskar mina barn, men skulle inte kunna jobba på dagis t ex., så, nej, jag tycker inte att du är konstig för att du inte är förtjust i barn, men vad det har med detta att göra har jag lite svårt att förstå. Eftersom mitt resonemang (som tydligen var väldigt svårt att ta till sig) grundar sig på att avliva ett djur som första åtgärd och endast för att man tröttnat (inget annat skäl, alltså inte skadehistorik, ålder, ekonomiska svårigheter etc.) så tycker jag inte att jag dragit alla över en kam. Inget av de exempel som tagits upp i den här tråden stämmer in på det scenario jag syftar till. Och eftersom du anser att man kan tycka olika, varför skulle inte jag kunna få göra det då?

*KL*

Nu blir jag jättenyfiken på hur ni som tycker att hästar är speciella och inte går att jämföra med slaktdjur resonerar. Berätta!

Jag har både slaktdjur (får, kalvar och tidigare även grisar) och hästar. Och jag älskar ju MINA hästar mer men kan INTE se vad skillnaden på häst/slaktdjur skulle vara egentligen.
Det är väl ännu bättre liv som ts häst har haft så vad är då problemet med att låta den vandra vidare?
Slaktdjur föds upp under rätt vidriga omständigheter och flertalet slaktas innan de ens hunnit gå utomhus, de ser aldrig himmel, gräs & sol. Och det skulle vara MER acceptabelt än att slakta en äldre häst som levt ett bra liv?

Väldigt förvånad över sättet att resonera faktiskt.

Själv skulle jag inte ha några större moraliska betänkligheter att slakta mina två hästar om jag inte vill ha dem längre.

Behöver nödvändigtvis inte ens vara en äldre häst eftersom det inte framgår i den här tråden.

Min åsikt är att de djur jag har tagit i mitt ansvar avlivas inte för att jag är less på dem. Så enkelt är det. Det är principen som gör mitt beslut i det här fallet.

Sen kan ju massor med anledningar spela in tex sjukdom,ålder, ekonomi.
Men min åskigt grundar sig på att man bara blir less och inte vill ta hand om hästen längre. Då hade jag inte avlivat den, utan hade tagit mitt ansvar och försökt sälja den och då får det ta hur länge det vill.

Jag har inget emot djur som föds upp för att slaktas. Men det går inte att jämnföra med att avliva en häst bara för att man inte har lust att ta hand om den längre. Har också med principen att göra.

Behöver nödvändigtvis inte ens vara en äldre häst eftersom det inte framgår i den här tråden.

Min åsikt är att de djur jag har tagit i mitt ansvar avlivas inte för att jag är less på dem. Så enkelt är det. Det är principen som gör mitt beslut i det här fallet.

Sen kan ju massor med anledningar spela in tex sjukdom,ålder, ekonomi.
Men min åskigt grundar sig på att man bara blir less och inte vill ta hand om hästen längre. Då hade jag inte avlivat den, utan hade tagit mitt ansvar och försökt sälja den och då får det ta hur länge det vill.

Jag har inget emot djur som föds upp för att slaktas. Men det går inte att jämnföra med att avliva en häst bara för att man inte har lust att ta hand om den längre. Har också med principen att göra.

Jag lägger in denna bild för att du skall få insikt i att det inte alltid är bäst att låta hästar få en ny skötare/ägare

Från detta:
040724025.jpg

Till detta:

Snuffan0905243.jpg

Sedan hemma igen:

FoxySnuffan090806.jpg

Mina erfarenheter gör att jag inte är villig att lämna iväg någon av mina hästar till vem som helst. Antigen så säljs de för pengar eller så ja avlivas de!! De hästar jag försökt att sälja kan man inte sälja till vem som helst och jag kommer aldrig någonsin att låna ut eller ge bort någon häst igen.

De lider inte döda!!!

Det är ju verkligen jätte tråkigt och hemskt att det kan gå så illa.
Och Ja, jag är fullt medveten om att sånt förekommer.

Men jag jag skulle aldrig avliva mina hästar endast för att jag tröttnat på dem (åter igen)

Men igen, det är verkligen jätte hemskt att det förkommer sådan vanvård av hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har samma princip, dom hästar jag haft skaffade jag ju för att ha en fin vän, nån att leka med och ha kul tillsammans med och att älska bara som man kan göra med en äkta vän. Enda skälet jag ser att ända vännens liv är om den blir gammal och har ont eller blir allvarligt, obotligt skadad och aldrig mera kan leva ett värdigt liv. Djur är inga leksaker utan känslor!

Fast alla skaffar ju inte en häst för att ha en "äkta vän" utan för mig tex är ju ridningen en hobby. Inte ett lívsåtagande. Så missförstå mig rätt, jag älskar mina hästar på sätt & vis men den dagen jag inte vill behålla dem så skulle jag mkt väl kunna sälja dem eller slakta dem (beroende på häst).

För mig är hästar trevliga djur som jag gärna delar livet med men jag har mänskliga relationer som jag värderar högre.

Jag har samma princip, dom hästar jag haft skaffade jag ju för att ha en fin vän, nån att leka med och ha kul tillsammans med och att älska bara som man kan göra med en äkta vän. Enda skälet jag ser att ända vännens liv är om den blir gammal och har ont eller blir allvarligt, obotligt skadad och aldrig mera kan leva ett värdigt liv. Djur är inga leksaker utan känslor!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka