Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)
Ja och det är i den sitsen jag är nu.
Två fina unga friska hästar som jag fått 3 st svar på totalt och ingen av dessa ville ens komma och titta på någon av dem när det visade sig att full utrustning och tävlingsmeriter inte medföljde i det fantastiska
priset av 10'kr
Marknaden är nästan mättad just nu och tävlingshästar med meriter slumpas bort. Hur skall jag då kunna konkurrera med dessa??
Har lånat ut hästar tidigare och gör aldrig om det!
Shit! Har botten gått ur marknaden SÅ rejält? =(
Rent generellt ang frågeställningen: Jag är av åsikten att döda djur lider inte. Det är ofrånkomligt och ett strikt sett oantastligt argument. Så, jag skulle inte döma någon som avlivade en häst hellre än att sälja. Däremot kanske jag skulle tycka det var "synd på hästen" så att säga.
Hur JAG skulle göra vet jag inte, jag har aldrig ens sålt en häst och de som tagits bort har det funnits en anledning. Men, jag sa i alla år angående en av mina hästar att den dag jag inte kan ha honom, då får han somna. Han lämnar inte gården för en ny ägare/fodervärd och punkt. Hade det inskrivet i mitt "Om jag dör"-dokument med, som är en liten hjälp till mina anhöriga om något skulle hända så jag pang poff dör och de står kvar med X hästar som de inte ens vet vad de har för foderstat eller vad numret till hovslagaren är eller nåt.
Anledningen i hans fall var att det var en knepig häst med en historia. På ytan var det en fullt normal häst, men det fanns för mycket bagage helt enkelt. Nu blev det ju aldrig aktuellt, men som sagt där var min åsikt att den dag jag inte kunde ha honom kvar, så skulle han tas bort.
Nuvarande är inte mycket att prata om. Hur fungerande welshen än är/skulle vara, hur trevlig att rida och trevlig rent generellt han än är etc, så han är helt osäljbar, och de få personer som skulle kunna erbjuda honom ett bra hem skulle INTE vilja ha honom ens gratis. Så den dag jag inte kan ha honom, ja då tar hans liv slut där. Om han så i det läget är helt symtomfri och tävlar framgångsrikt.
Känner några som tagit bort utan egentlig annan anledning än vill inte sälja, ingen av de har ångrat sig även om de känt sig hemska där och då. I samtliga fall har det varit friska hästar men som pga ras, utbstp, ålder eller liknande haft ett lågt (upp till 15 K) pris och där risken för att bli en vandringspokal ansetts som för stor.
De som pratar om foder - lämnar man ut häst på foder måste man vara beredd att snabbt kunna ta/få tillbaka hästen. Det fungerar väl om man lånar ut en av flera, men inte om man lägger ner hästeriet och flyttar till lägenhet, inte har ekonomiska förutsättningarna att ha häst längre etc!