Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Ja jag förstår hur du menar, jag skrev bara från mitt eget perspektiv och från mina värderingar. Jag värderar djur och människor likadant för vi är alla egna individer här i guds gröna jämmerdal.

Jag har samma princip, dom hästar jag haft skaffade jag ju för att ha en fin vän, nån att leka med och ha kul tillsammans med och att älska bara som man kan göra med en äkta vän. Enda skälet jag ser att ända vännens liv är om den blir gammal och har ont eller blir allvarligt, obotligt skadad och aldrig mera kan leva ett värdigt liv. Djur är inga leksaker utan känslor!

Håller med dig där.
Mina hästar kommer att få somna in då livet blir plågsamt helt enkelt, kommer inte dra ut på det en endaste sekund när den dagen kommer.
Det är samma sak med mina hundar. Jag har avlivat en av mina hundar pga av sjukdom då veterinären rekomenderade det.

Är ju absolut inte så att jag är egoistisk och ska hålla dem till liv till varje pris. Men jag tar heller inte bort dem bara för jag är less på dem. Det är ju trots allt ett annat liv man ska ta ansvar för och det borde man tänka på innan man skaffar nått djur överhuvudtaget.

Så du ser alltså ingen skillnad på att föda upp djur för att sedan slakta dem så att världens människor får mat och att ha ett djur i låt oss säga 10 år, som man sen tröttnar på och avlivar ? Gör ju givetvis ingen skillnad på vilket liv som är värt mer än de andra, men principen är ju defenitivt inte densamma.

Det är min åsikt och jag skulle aldrig aldrig aldrig avliva mina hästar enbart för att jag blev less på dom.(vilket tråden faktiskt handlar om)

Nu har jag inte varit inne på några dagar, men svarar på detta ändå, även om flera har svarat bra innan mig.

Jo, jag ser en STOR skillnad på att slakta "matdjur" och avliva en trotjänare till häst. Främst: hästen har förhoppningsvis haft det bra och får avsluta sina dagar med någon den litar på. Slaktdjur har ett helvete från dag ett, åker trång slakttransport och avslutar livet i panik. Alla mina hästar som behövt avlivas har blivit avlivade vid sidan av någon i familjen, i lugnet av deras hem. Det är skillnaden.

Sedan, att vi föder upp djur för att det ska finnas mat till alla är fel, fel och fel. Det kräver ungefär 10 gånger mer resurser till ett kilo kött i jämförelse med ett kilo spannmål, till exempel. Även krävs det hutlöst mycket mer areal och vatten för att få fram kött än vad det behövs för att odla grödor. Hade alla människor varit vegetarianer/veganer hade maten räckt till alla människor på hela jordklotet och ingen hade behövt svälta. Sålänge vi äter kött går grödorna de skulle kunnat äta åt till att föda djuren som sedan ska slaktas för att vi ska få lite gourmé-kött.

Frågan kommer väl; Ja, jag är vegetarian som äter vegansk mat till 95%. Upptäcker ibland att jag missat något E-ämne eller så som är animaliskt.

Tror dock inte du har läst mina inlägg iallafall..

Jag tycker inte att man avlivar en häst bara för att man blivit less på den.
Så har jag blivit uppfostrad, har jag velat ha en djur när jag var yngre så har jag fått se till att ta hand om den också. Man kan inte bara "nä nu vart jag less, nu är det inge kul längre, nu avlivar vi den" Och av det har jag lärt mig att man inte skaffar djur om man inte är säker på att man kommer ta ansvar för dem. Jag tänker mer än bara 1 gång och lite längre än vad näsan räcker. Och för mig har det gått alldeles utmärkt. Har 2 hundar, 3 hästar och 2 katter. Har aldrig någonsin ångrat att jag skaffat dem just för att jag har tänk till innan och funderat ex vad jag kommer få offra för dem, vad dem kommer kosta, har jag en back up plan ifall jag får dåligt med pengar, finns det folk som är villig att hjälpa till om det krisar. SEN har jag köpt mina djur.

För mig är det principen som spelar in här.

Tänker inte förklara detta en gång till!

Hästar är alldeles för långlivade för att man ska kunna begära att de ska kunna stanna i samma hem hela livet. Det finns många anledningar till att man inte kan eller vill behålla sin häst. Det är inte alltid fodervärd är ett alternativ, lämnar man på foder måste man ha möjlighet att ta tillbaka hästen, ibland tidigare än man räknat med.

Och ja, man kan tröttna på hästlivet. Ytterst få har slakt som enda alternativet, utan först och främst försöker man sälja. Om det inte lyckas, eller om man vet att det är svårt att hitta ett bra hem, vad gör man då? Behåller fast det är pest och pina att lägga tid och pengar på något man inte är intresserad av?

Du och jag är tydligen uppfostrade likadant. Jag har nu passerat "bäst-före-datum" och skaffar därför ingen ny häst eller andra djur fast det både finns möjligheter på gården, ekonomi och säker foderleverantör med billigt foder och gratis hovslagare. Skulle jag hamna på sjukhus eller dö, vem tar hand om hästen? Vi behöver ingen häst för att överleva men hästen behöver människan den kommit till för att överleva.
Många av dagens "moderna" människor ägnar sig åt sk. "pek-köp" som barn gör i leksaksaffären men när inte leksakerna är roliga längre eller inte lever upp till förväntningarna trots div. quick-fix då slänger man bort dom. Skrämmande.

På en ridskola får man tröttna hur mycket man vill, varken djur eller människor bryr sig och ingen far illa av det, nåt att tänka på,,,,,,,,,kanske.

Du och jag är tydligen uppfostrade likadant. Jag har nu passerat "bäst-före-datum" och skaffar därför ingen ny häst eller andra djur fast det både finns möjligheter på gården, ekonomi och säker foderleverantör med billigt foder och gratis hovslagare. Skulle jag hamna på sjukhus eller dö, vem tar hand om hästen? Vi behöver ingen häst för att överleva men hästen behöver människan den kommit till för att överleva.
Många av dagens "moderna" människor ägnar sig åt sk. "pek-köp" som barn gör i leksaksaffären men när inte leksakerna är roliga längre eller inte lever upp till förväntningarna trots div. quick-fix då slänger man bort dom. Skrämmande.

På en ridskola får man tröttna hur mycket man vill, varken djur eller människor bryr sig och ingen far illa av det, nåt att tänka på,,,,,,,,,kanske.

:bow: :bow:

Kunde inte ha fått upp det bättre än det där.

Helt rätt tänkt enligt mig.
Leksakerna är döda ting, fick ingen ponny när jag var yngre fast jag så gärna velat ha en, och tur var väl det för 3 år senare så tappade jag intresset helt och hållet och hade några års uppehåll och la hästeriet totalt på hyllan. En av mina bröder fick en skoter av mina föräldrar och jag blev sur då jag inte fick någon ponny då. Fick förklarat för mig att en skoter kan du lämna i garaget hur länge du vill då man inte känner för att utföra den hobbyn, med en ponny måste jag vara i stallet 7 dagar i veckan även fast jag inte känner för det. Hjälpte inte mig då, men när man vuxit upp har man haft stor nytta av det.
Därav mina åsikter kring detta.

Jodå, jag har visst läst dina inlägg, och förstår vad du menar. Dock förstår jag inte hur man kan tycka att man måste ha hästen hela dess liv när en häst kan bli väldigt gammal. Jag köpte min häst som femåring, hon är nio idag. Jag kan inte veta om jag har tröttnat på hästar om tio år. Då kommer hästen vara 19 år gammal, och kunna leva många år till. Tio år är lång tid, INGEN vet vad de tycker, tänker och känner då.

Dessutom, som flera skrivit innan mig; jag tror inte att någon avlivar en helt frisk, ung, välmående häst. Men om fallet inte är så då? Jag kommer på massor med anledningar till att försäljning eller utlåning inte är ett alternativ, utöver dem som är uppskrivna tidigare.

-Ålder. Det är jobbig för hästar att flytta, och "byta familj", och det blir jobbigare ju äldre hästen är, precis som det är för gamla människor. Jag hade inte tvingat en gammal häst flytta, och vad som räknas som "gammalt" är ju ytterst individuellt. Har haft en 17-åring som jag räknat som gammal, och en 26-åring som jag inte räknat som gammal.

-Skador, aktiva eller inte. Inte nog med att skadade hästar inte är attraktiva på marknaden, de får säljas billigt och löper stor risk att hamna i fel händer, dessutom finns det mängder med människor som söker en billig häst som inte förstår allvaret med en skadad häst. Min familj har en gammal ponny, "bara" 19 år, pigg och glad MEN har förslitningar i bakbenen. Funkar utmärkt att gå i hagen, men belastning i form av ridning eller körning och hästen blir halt efter några få pass. Henne tänkte vi låna ut som sällskapshäst då hon går bra med nästan alla hästar. Annonsen är tydlig med hennes förslitningar och att hon absolut inte kan ridas. Vi får fyra svar, varav tre frågar om det följer med sadel så att deras barn kan rida. Vi lånade inte ut henne till dem. Den sista ställde också en dum fråga, men den kommer som exempel i nästa punkt.

-Sjukdomar. Åter igen underskattar människor behovet av vård. Samma ponny som har förslitningsskador har också soleksem. Innan hon kom till oss hade hon kliat upp stora köttsår som idag täckts av vit päls på den annars svarta ponnyn. En spekulant sa klart och tydligt att hon skulle få gå hos henne och njuta av ålderdomen (so far, so good) men hos henne har inga hästar några täcken, och det skulle inte våran heller få ha. Trots att vi försökt förklara gång efter gång så nej, hon fick inte heller låna ponnyn. Vi har efter flera försök att låna ut henne kommit fram till att om det inte är en bekant till familjen som vill låna henne, så lämnar hästen inte oss på annat sätt än död i en kontainer, alt. grävs ner på gården.

-Tidigare erfarenheter. Min familj har en travare som farit mycket illa tidigare. Hon har mängder av stress-symptom från travet, som blir mindre och mindre men vid flytt blossar det upp igen (= en anledning till att hon inte flyttas). Dessutom blev hon försummad i leran bakom en ladugård, där hon bara träffade folk när ägaren var full och arg. Hon är idag trygg med oss i familjen, så länge vi är lugna. Det minsta lilla irritation och hon ställer sig i bortre hörnet av boxen. Andra människor går bättre nu än då, men fortfarande blir det väldigt stressigt för hästen. Denna häst kommer aldrig lämna oss levande, and thats that.

-Värde/Pris. Hästar som säljs för ett pris under 3000kr ungefär lider jättestor risk att hamna på en slakttransport till Italien. Det tänker jag inte riskera att utsätta mina hästar för.

-Marknad. Går hästen överhuvudtaget att sälja/låna ut?

Utöver travaren och ponnyn har vi ytterligare tre hästar, och dessa hade jag försökt sälja, så länge jag hade orkat. De andra två lämnar som sagt inte familjen vid liv.

Kära TS, du befinner dig helt klart i ett dilemma, jag har inte läst alla inlägg, för en del känns mindre relevanta.

Jag är en sådan som försöker planera allt i förväg, med det blir sällan som planerat. När jag köper en häst tänker jag i termer av att, går denna häst att sälja om jag vill det längre fram? vad gör jag med den om den får en skada men inte har ont av att bara gå i hagen? Därför väljer jag bara att köpa ston och hästar som jag tror även andra kan se ett värde i. Kanske något att tänka på till nästa gång? (detta låter som om jag klappar dig nedlåtande på huvudet och det är inte meningen, jag vill bara säga det i klarspråk)

Så jag i din sists? mardröm, men jag skulle inte avliva för att jag har tröttnat, går det inte att sälja får jag helt enkelt ta hand om det lilla livet, och försöka se till att den får ett sista hem, lämna ut på långtidsfoder, släppa ut på lösdrift för att den ska få en värdig pension, you name it. avliva? bara om den blir sjuk.

Hoppas det löser sig för dig och att slipper hamna i samma sits igen.

Men ärligt HUR många avlivar sina hästar lite hur som helst. Knappt någon vill jag påstå!

MEN marknaden ser ut som den gör just nu och när man inte ens kan sälja ett mkt kapabelt halvblod med internationellt gångbar stam så inser i vart fall jag att det är näst intill omöjligt att sälja de fullblod jag just nu har.

Ingen vill ha en fullblodshäst som dessutom kan vara lite skarp och som bara är grundutbildad.

Jag ser tyvärr ingen annan möjlighet att kanske i framtiden ta bort dem, jag föder upp och säljer hästar när de är redo och om sådana som jag inte skulle finnas så hade ingen kunnat köpa någon häst.

Och nu när affärsklimatet ser ut som det gör och folk har mindre pengar så spelar det ingen roll hur mycket du än planerar OCH om det dessutom blir stora förändringar i livet tex du får sparken eller helt ändrade arbetstider som gör att du helt plötsligt inte hinner med hur har du tänkt att man skall göra då?

Nej jag lånar INTE ut någon häst något mer, vill inte ha tillbaka en undernärd deprimerad häst igen! Har gått igenom det flera gånger självklart med många år mellan.

Sälja billigt dvs under 10'kr är inte heller ett alternativ får då hamnar de på transport :(

Jag vill också kunna ta hand om mina hästar livet ut, dvs vill se till att de får trevliga hem alt stannar hos mig. Jag har kvar de flesta hästar jag skaffar och mina gamla tävlingshästar har fått gå kvar här hemma till slutet.

Jag ser inget problem i att man väljer att avliva en häst för att man inte kan ha den. Döda hästar lider inte och ibland så är det kanske bättre för hästen!!!!

Jag skulle aldrig för mitt liv ta bort en frisk häst(eller hund eller katt) bara för jag inte kan / vill behålla den.

Med risk att göra många upprörda tycker jag att det är förjävligt hur man kan bara behandla dom som slit och släng "nu kan inte jag ha dig så bu får du dö". Nä, fy sjutton.
Det finns ju så många som vill köpa hästar men som inte har råd och jag skulle vara jättenoga med vart den hamnade. Men hade jag inte hittat ngt hade jag vänt ut och in på mig själv för att inte ta bort den.
Tycker det är respektlöst.

Jag hade inte heller tagit bort ett friskt djur. Djur är inte en "slit & släng vara"som man kan behandla hur som helst. Man har ett ansvar som man tog på sig när man skaffade hästen. Naturligtvis kan det ske mkt i livet som gör så att man får söka andra alternativ. Men jag hoppas att det inte är vanligt att man tar bort ett djur bara för att man tröttnat, där har man passerat min gräns. Men alla tycker olika vad de tycker är OK

Jag skulle aldrig för mitt liv ta bort en frisk häst(eller hund eller katt) bara för jag inte kan / vill behålla den.

Med risk att göra många upprörda tycker jag att det är förjävligt hur man kan bara behandla dom som slit och släng "nu kan inte jag ha dig så bu får du dö". Nä, fy sjutton.
Det finns ju så många som vill köpa hästar men som inte har råd och jag skulle vara jättenoga med vart den hamnade. Men hade jag inte hittat ngt hade jag vänt ut och in på mig själv för att inte ta bort den.

Hur menar du att de som inte har råd att köpa en häst skulle kunna hålla hästen?

Det är ju inte bara foder, utan allt annat.

Kan man inte betala lite för en häst dvs 10'kr eller runt så ser jag inte hur de skall klara av att hålla dem sedan

Jag har inga som helst problem med att ta bort djur som jag inte kan ta hand om på ett bra sätt, om jag nu inte kan hitta perfekta nya ägare till dem.

Ingen vill ha en fullblodshäst som dessutom kan vara lite skarp och som bara är grundutbildad.
Om jag skulle fortsatt med hästeriet hade jag hjärtans gärna tagit ett sånt "projekt" och den hade stannat här hos mig livet ut. Jag är inte världens bästa ryttare men jag kan konsten att få hästarna att tycka att det är kul att vara med mig och jag anser att det är bara min förb. skyldighet att få dom att tycka det. Jag har inga som helst förhoppningar om något, det blir som det blir och jag utgår därifrån och hästen ska se mig som tryggheten, den snälla lekkamraten som man gärna både busar med, äter godsaker ihop med, kelar med och gör roliga saker ihop med. Jag vet att jag har ett annorlunda tänk men det har funkat klockrent hela tiden och varför ändra på ett vinnande koncept liksom?

Kan man inte betala lite för en häst dvs 10'kr eller runt så ser jag inte hur de skall klara av att hålla dem sedan
Man kanske sätter av dom pengarna på ett hästkonto istället ifall nåt oförutsett skulle hända.

Delvis knapplån.

Men hur "frisk" är en frisk häst då? Och var drar man gränsen? Har själv en 18-åring som jag nu haft i 11 år. Han har haft problem med sina ben i alla år och varit mer konvalecent än frisk. Jag köpte honom för att jag ville ha en ridhäst men har nu lagt 10 år på att lära mig allt om hästrehabilitering. I höstas var han en hårsmån från att bli utdömd men han återhämtade sig mot alla odds. Denna gången har jag dock avstått från att sätta igång honom utan valt att flytta honom till en lösdrift och bara rida så mycket han själv verkar uppskatta. I dagsläget tycker jag att han verkar lycklig och vill det sig "väl" så kanske han kan gå där och skrota och må bra i 10 år till. Men jag vill ju fortfarande ha en ridhäst, och det finns inte en chans i världen att jag skulle ha råd eller tid att ha två hästar. Han är dessutom verkligen ingen lätt häst, har försökt ned åtskilliga medryttare under åren och de som klarat av honom har helt enkelt tröttnat för att de vill kunna rida ordentligt, inte bara lite försiktigt på en halvgalen häst.

Min poäng är alltså, jag har en häst som för närvarande verkar frisk och nöjd med sin tillvaro och han betyder massor för mig efter all vi gått igenom tillsammans, men jag har efter alla dessa år tröttnat på den här typen av hästliv. Ska jag då trots det ställa in mig på att om min häst verkar lycklig i 10 år till så är det bara att bita ihop och fortsätta? Eller, vart och när drar man gränsen?

I mitt fall är detta just nu bara en hypotetisk fråga eftersom jag för närvarande inte har några planer på att skaffa en ny häst och så länge det inte är aktuellt och min häst verkar må bra så får han gå där han går, men självklart är det en fråga som hela tiden finns med nånstans i bakhuvudet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka