Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)
Självklart finns det någon som kan ta hand om en 10 år gammal häst. Enligt mig hade det varit skillnad om hästen var 25 år gammal.
Att inte ens försöka ge hästen ett bra fortsatt liv när man har ledsnat är egoistiskt och sjukt.
Självklart kan man inte garantera att alla omplaceringsdjur får det bra, men gäller det en häst så har man alternativet "fodervärd". Om du fortfarande äger hästen så är det du som har huvudansvaret för hästen och då bör man kunna ha full koll på hur hästen har det om man bryr sig vill säga.
Sedan finns det ju idioter bland fodervärdar också som drar iväg med hästen och byter nummer m.m. men som tur är så är de "fallen" hyfsat sällsynta.
Det finns mycket jag anser är "det värsta" jag vet. Tar man bort sin friska häst utan att så mycket som försöka hitta ett bra hem till den på annat sätt så anser jag att man har brustit i sitt ansvar man tog på sig när man skaffade hästen.
Att påstå att avlivning av ett djur man har tröttnat på skulle vara det bättre alternativet är det samma som att påstå sig ha rätt att råda över liv och död.
På vilket sätt är det humant att "låta hästen somna in" för att man inte vill ha hästen längre?
Är den frisk på alla sätt och vis (då menar jag även psykiskt sett) så tycker jag att den förtjänar åtminstånde en liten ansträngning från ägarens sida för att den ska få ett bra FORTSATT liv.
Ja jag tog bort min 11åriga "friska" häst, hon var inte sjuk eller halt när jag tog bort henne men hade lite bakomliggande problem.
Vem skulle ta hand om henne när jag inte kunde ha kvar henne? Om jag ska sälja min häst ska det vara till livslångt hem, kunnig och duktig ryttare, bra hovvård, foder, träning, fungerande hästkompisar, passande utrustning, kunskap att veta när veterinär ska tas ut och kunskap om vård. Hon skulle inte få säljas vidare.
Hur många såna ägare tror du vill köpa/få min häst som är lättstressad, har dålig galopp, lite halvt aggressiv mot en del hästar och människor, ev. har en lös benbit i hasen, haft ledinflammationer, springer i passgång om hon är spänd i traven, väljer sina människor och ryttare och utbildad Lb (dom dagar hon gick att rida avslappnad och hade rätt ryttare=dvs. mig.) Jag själv skulle inte köpa den hästen om jag inte kände henne sen innan.
De få som klarar av att ge en sådan häst ett bra hem är sällsynta. (och har hundratals liknande billiga hästar att välja på)
De som tar en gratis häst för att "rädda från slakt" är fler, men den kategorin är jag inte intresserad av.
Min häst skulle inte riskera att vandra runt som en stressad problemhäst hos folk som inte kunde eller förstod. Så jag avlivade henne. Det är enda alternativet där jag kan ha garanti för att hon inte hamnar fel.