Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Lite spinoff på min egen gnälltråd...

Finns det någon här som valt att ta bort sin friska häst på grund av att ni tröttnat på hästlivet och inte hittat något bra alternativ? Dvs ni valde bort att behålla hästen och kämpa på trots att det inte är roligt längre?

Hur kändes det efteråt? Var det rätt beslut?
Som jag förstår av tråden så är anledningen till att man skulle ta bort hästen att man har tröttnat på hästlivet, inte på grund av att man kommit i ekonomisk kris eller annat som gör att man är tvungen att göra sig av med hästen. När jag köper en häst som privatperson gör jag det med insikten att det är ett livslångt åtagande jag gör. Har jag tröttnat på hästlivet så ser jag till att lösa problemet genom att antingen sälja hästen eller skaffar en fodervärd/medryttare eller liknande. Jag avlivar inte en frisk häst utan tar mitt ansvar som ägare. Det kan ta lång tid att hitta en lösning, men att avliva enbart för att jag har tröttnat, nej, det skulle jag inte kunna göra med gott samvete.

Nej, jag är absolut inte rädd för att ta mitt ansvar som djurägare. Jag visste inte om att hästen var 20 år gammal för det kommer i ett helt annat läge. Jag misstolkade "frisk häst" = användbar på ett ordentligt sätt. Skulle jag ge bort en häst hade det varit med största omsorg. Hade jag inte kunnat lite på personen till 100% hade jag hellre tagit bort den, utan tvekan!

Jag har tre osäljbara hästar (ålder, patella, bronkit) så skulle jag tröttna eller av någon annan anledning inte kunna ha häst längre skulle de nog få sluta sina dagar. Så länge det finns tillräckligt med friska fräscha hästar för folk att köpa finns det ingen anledning att försöka få någon att ta hand om de som inte är fullt användbara. Nu är det inte aktuellt för mig än, men livet har ju sina vändningar och man vet aldrig vad som väntar bakom nästa krök...

Inte för att vara den, MEN.
Jag tycker att som nån skrev "Ta ansvar och låta hästen somna in" inte är direkt att ta ett ansvar.

Ett hästliv är också ett liv som inte ska avslutas bara för att någon inte "orkar" längre.
Har man skaffat sig en häst så får man ta ansvar och ta hand om den också eller alt hitta en vettig person som kanske vill köpa hästen. Ta bort den tycker jag låter HELT och HÅLLET absurt.

Kan bara inte tycka att det är okej.

*halvt knapplån*

Men hur hittar man en person som är vettig då? Om hästen är 20 år och har tidigare skador, som den inte känner något av just nu, men som kan dyka upp närsomhelst eller om hästen inte sköts på rätt sätt? Jag har t.ex en 19-åring med KS och ridförbud, jag vet vad han inte klarar av att göra, men skulle aldrig våga sälja eller skicka iväg honom till någon främmande människa. Risken för att han skulle hamna fel känns enorm och det vill inte jag ha på mitt samvete. Då avlivar jag hellre honom. Hade han varit 12 år och skadefri så hade jag valt att prova sälja istället.

*halvt knapplån*

Men hur hittar man en person som är vettig då? Om hästen är 20 år och har tidigare skador, som den inte känner något av just nu, men som kan dyka upp närsomhelst eller om hästen inte sköts på rätt sätt? Jag har t.ex en 19-åring med KS och ridförbud, jag vet vad han inte klarar av att göra, men skulle aldrig våga sälja eller skicka iväg honom till någon främmande människa. Risken för att han skulle hamna fel känns enorm och det vill inte jag ha på mitt samvete. Då avlivar jag hellre honom. Hade han varit 12 år och skadefri så hade jag valt att prova sälja istället.

Antar att du svarade på mitt inlägg ?

För det första så handlade tråden om man ska avliva en häst som man har tröttnat på. Därav mitt svar.

Sen om det handlar om sjukdom är ju en helt annan sak. Det är ju inte humant att hålla en häst vid liv som kommer lida ända in i slutet.

Men man tar inte bort en häst för att man är trött och tappat intresset. Då får man "plågas" tills man har hittat en lösning. och för mig är inte avlivning ett alternativ.

Vart man hittar en vettig person? Ja vad vet jag, det beror ju givetvis på vart du vill att din häst ska hamna. Som promenadhäst, sällskapshäst osv.

*knapplån*

Jag hoppas att alla ni som tycker att det är jättehemskt att avliva friska djur är vegetarianer, annars är den en dubbelmoral som räcker till. Bara i Sverige dödas årligen 4 miljoner grisar, 600000 storboskap och 30 miljoner broiler (gödkyckling), FRISKA djur. Just sayin'.

Jag hade avlivat hästen. Som jag förstått det så är hästen sådan att det är stor risk att den är svårsåld, svår att hitta fodervärd till och är stor risk att den blir en vandringspokal pga skadan som kan blossa upp när som, och dessutom är hästen inte purung. Jag ser det som att ta sitt ansvar att avliva hästen istället för att utsätta den för den överhängande risken som finns att den inte får det bra. Som folk har skrivit tidigare: "Döda djur lider inte".

Med detta sagt så säger jag inte att man ska avliva hästar kors och tvärs MEN när det är svårt att hitta andra lösningar som inte är riskfyllda, så anser jag att det är helt okej. Sedan om det är på grund av ekenomiska skäl, ändrade familjeförhållanden eller att man helt enkelt inte vill ha häst längre så anser jag att det inte har med saken att göra. Det är ju inte mer okej att sälja hästen till ett osäkert öde för att man inte vill ha häst mer än det är okej att sälja hästen till ett osäkert öde pga ekonomiska problem. Slutresultatet blir ju detsamma, oavsett vad anledningen är!

*knapplån*

Jag hoppas att alla ni som tycker att det är jättehemskt att avliva friska djur är vegetarianer, annars är den en dubbelmoral som räcker till. Bara i Sverige dödas årligen 4 miljoner grisar, 600000 storboskap och 30 miljoner broiler (gödkyckling), FRISKA djur. Just sayin'.!

Så du ser alltså ingen skillnad på att föda upp djur för att sedan slakta dem så att världens människor får mat och att ha ett djur i låt oss säga 10 år, som man sen tröttnar på och avlivar ? Gör ju givetvis ingen skillnad på vilket liv som är värt mer än de andra, men principen är ju defenitivt inte densamma.

Det är min åsikt och jag skulle aldrig aldrig aldrig avliva mina hästar enbart för att jag blev less på dom.(vilket tråden faktiskt handlar om)

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag tycker det är betydligt värre att föda upp ett djur enkom för att döda det. Än att vårda och ge ett djur ett bra liv, och följa det in in slutet.

Håller helt med om dubbelmoralen, det är så jag mår illa.

Vad DU väljer att göra är din ensak, men att fördöma andras handlande? Smakar lite illa.

Jag ser det inte som dubbelmoral eftersom djur som nötkreatur, får, kyckling osv. föds upp i ett annat syfte än hästar i det här landet. Det är ingen som sagt att det inte är okej att avliva hästen. men om enda skäl till att avliva en häst är att man har tröttnat på hästlivet (som tråden handlar om, vilket tydligen behöver upprepas flera gånger), är att ta den lätta vägen anser jag. Har man tagit på sig ansvaret för en frisk häst så får man se till att sköta det ansvaret. Jag ser inte att man tar sitt ansvar om man avlivar en tio år gammal pinfrisk häst för att man har tröttnat på den. Och åter igen, det var det scenariot tråden gällde (även om ts egentligen själv sitter i en annan situation).

Jag tycker bakgrunden spelar stor roll.

Har man en 10-årig frisk häst är den omplaceringsbar, om den inte här helt galen. Det är hästar med svåra förutsättningar som absolut inte går att få ut. Sedan kanske man inte behöver sälja 10-åringen, utan prova att hitta en seriös fodervärd geografiskt nära (vilket ibland kan vara lättare). TS problem kommer ju ofta av att hästen har någon förutsättning som gör att den inte är helt lätt att hitta nytt hem till.

Och är då problemet att man har tröttnat eller är problemet att hästen har icke-fungerande förutsättningar? Jag tycker nog det sistnämnda. Vi har och har haft djur där vi lovat säljarna att de inte ska behöva komma till ytterligare ett hem. Kan vi inte ha kvar dem, ska de få somna in. Och det löftet kommer vi givetvis att hålla. Såsom jag hade förväntat mig att någon håller samma löfte till mig, om givet.

Det ska inte vara ett tvång att ha kvar djur, bara för att man tagit sig an dem. Jag tror få av oss INTE vill sitt djur väl, men ibland blir situationen av olika anledningar ohållbar. Att då ta sitt ansvar, hellre än den lätta vägen (och skänka bort t ex) tycker jag är hedervärt.

Jag håller med, som oftast.

Det var väl cirka en månad sen nu som jag tog bort mitt äldsta sto som jag har haft i 9 år. Hur kan folk tro att det är lätt att ta beslutet? Hur kan folk tro att det är sådär lättvindigt att ringa och beställa dödsdatum på ett djur som man har vårdat i 10 år? Jag tog bort henne av egoskäl, jag har inte möjlighet att ha henne kvar, hon var inte omplaceringsbar (har ni sett hur hästmarknaden ser ut!?!?!?!?) och jag tyckte inte hon hade det bra.

Väljer man att ta bort en häst, på ett humant sätt, tar man också ansvar för den hästen, i min värld.

Jag håller med, som oftast.

Det var väl cirka en månad sen nu som jag tog bort mitt äldsta sto som jag har haft i 9 år. Hur kan folk tro att det är lätt att ta beslutet? Hur kan folk tro att det är sådär lättvindigt att ringa och beställa dödsdatum på ett djur som man har vårdat i 10 år? Jag tog bort henne av egoskäl, jag har inte möjlighet att ha henne kvar, hon var inte omplaceringsbar (har ni sett hur hästmarknaden ser ut!?!?!?!?) och jag tyckte inte hon hade det bra.

Väljer man att ta bort en häst, på ett humant sätt, tar man också ansvar för den hästen, i min värld.

Du gjorde det som var bäst för din häst, men det är fortfarande inte samma scenario som TS efterfrågade, då enda anledningen var att man hade tröttnat. Alltså enbart av egoistiska skäl, och då tycker jag inte det är okej.

Vad du säger är att om man har en lagom ung frisk häst som det finns efterfrågan på ute på marknaden så kan man tröttna på hästarna (Observera att TS tröttnat på hästlivet inte på den individuella hästen) men om man har en häst som av någon anledning är osäljbar måste man fortsätta lägga ett antal timmar varje dag + många tusen varje månad tills dess att hästen har de goda smaken att självdö. Om det är så lär inte hästen få ett roligt liv. Parkerad i en rashage någonstans och en ägare som i slutändan kommer hata den.
En ytterligare fråga som kommer upp i mitt huvud är hur skadad måste hästen vara för att man ska få ta bort den? Min häst som kan leva ett bra liv i hage och förhoppningsvis som promenadhäst (det senare får framtiden utvisa) är det ok att ta bort den om jag tröttnar på hästlivet eller måste jag behålla henne då? Jag är ganska övertygad om att ifall jag hintade det minsta lilla så skulle vet dömma ut hästen men hon kan leva ett helt acceptabelt liv.
Livet kan förändras och jag tror inte TS kommit fram till den här möjligheten som första lösning.

Du gjorde det som var bäst för din häst, men det är fortfarande inte samma scenario som TS efterfrågade, då enda anledningen var att man hade tröttnat. Alltså enbart av egoistiska skäl, och då tycker jag inte det är okej.

Är det okej att avliva för andra skäl än att man tröttnat? Hästen dör ju ändå så vad spelar det för roll om anledningen är svårsåld häst, gammal skada, ägare som tappat intresset, eller ekonomisk eller familjekris? Tror du hästen är så smart och vet av vilken anledning den ska dö och tycker vissa situationer är bättre än andra?

Jag tog bort min elvaåriga häst, pga risk för att hon inte hamnar bra, rädsla för att hon inte skulle få den vård som behövs och för att jag inte ville att någon annan skulle ha min häst. Självklart var det ett jobbigt beslut som jag drog ut på i två år men jag ångrar mig inte.
Anser du att det är egoistiskt av mej, eller ansvarsfullt att ta bort en häst som inte har bra förutsättningar på marknaden?

Skulle jag hålla min häst livet ut skulle både ekonomi, intresse och kvalitet på skötseln påverkas negativt. Det är väl bättre att ta bort en häst än att "straffa" sig själv med att betala, jobba med, ta hand om något man inte VILL? Bara för att skaffar man sig häst är det livslångt kontrakt? Både hästen och ägaren mår bättre av att avsluta en tillvaro där man inte trivs. Är inte sälja ett alternativ, - ja då tar man bort hästen. Kom ihåg att hästen vet inte att du väljer att ta bort den och varför, och en död häst kan aldrig fara illa.

Vad du säger är att om man har en lagom ung frisk häst som det finns efterfrågan på ute på marknaden så kan man tröttna på hästarna (Observera att TS tröttnat på hästlivet inte på den individuella hästen) men om man har en häst som av någon anledning är osäljbar måste man fortsätta lägga ett antal timmar varje dag + många tusen varje månad tills dess att hästen har de goda smaken att självdö. Om det är så lär inte hästen få ett roligt liv. Parkerad i en rashage någonstans och en ägare som i slutändan kommer hata den.
En ytterligare fråga som kommer upp i mitt huvud är hur skadad måste hästen vara för att man ska få ta bort den? Min häst som kan leva ett bra liv i hage och förhoppningsvis som promenadhäst (det senare får framtiden utvisa) är det ok att ta bort den om jag tröttnar på hästlivet eller måste jag behålla henne då? Jag är ganska övertygad om att ifall jag hintade det minsta lilla så skulle vet dömma ut hästen men hon kan leva ett helt acceptabelt liv.
Livet kan förändras och jag tror inte TS kommit fram till den här möjligheten som första lösning.
Då ska jag förklara det scenario jag ser framför mig i trådens frågeställning. A äger en häst som är fullt frisk och som inte har några åkommor sedan tidigare som A känner till. A tröttnar på hästlivet (vilket jag tolkar det som att A även tröttnat på att ha häst). A avlivar hästen eftersom det är tidskrävande att hitta en lämplig köpare till hästen. Det tycker jag är slött av A och inte okej. Observera att det scenario jag ser framför mig INTE gäller en häst med begränsad användbarhet på något sätt, eller att man måste göra sig av med hästen för att man har blivit av med sitt jobb eller liknande. Klarar man inte av att sälja hästen själv finns det flera försäljningsstall som kan hjälpa till med försäljningen.

Nej i många fall så finns det inte NÅN som kan det ! Därav alla katt/hund/djurhem med levande djur som ingen vill ha.

mitt motto är "ett dött djur lider inte" ... Kan du GARANTERA att alla omplaceringsdjur verkligen får de bra ? Nope...

Och HUR kan de va "det värsta" du vet ? Att man tar bort ett djur är enligt mej ett av de BÄTTRE alternativen...

Självklart finns det någon som kan ta hand om en 10 år gammal häst. Enligt mig hade det varit skillnad om hästen var 25 år gammal.
Att inte ens försöka ge hästen ett bra fortsatt liv när man har ledsnat är egoistiskt och sjukt.

Självklart kan man inte garantera att alla omplaceringsdjur får det bra, men gäller det en häst så har man alternativet "fodervärd". Om du fortfarande äger hästen så är det du som har huvudansvaret för hästen och då bör man kunna ha full koll på hur hästen har det om man bryr sig vill säga.
Sedan finns det ju idioter bland fodervärdar också som drar iväg med hästen och byter nummer m.m. men som tur är så är de "fallen" hyfsat sällsynta.

Det finns mycket jag anser är "det värsta" jag vet. Tar man bort sin friska häst utan att så mycket som försöka hitta ett bra hem till den på annat sätt så anser jag att man har brustit i sitt ansvar man tog på sig när man skaffade hästen.
Att påstå att avlivning av ett djur man har tröttnat på skulle vara det bättre alternativet är det samma som att påstå sig ha rätt att råda över liv och död.
På vilket sätt är det humant att "låta hästen somna in" för att man inte vill ha hästen längre?
Är den frisk på alla sätt och vis (då menar jag även psykiskt sett) så tycker jag att den förtjänar åtminstånde en liten ansträngning från ägarens sida för att den ska få ett bra FORTSATT liv.

Då ska jag förklara det scenario jag ser framför mig i trådens frågeställning. A äger en häst som är fullt frisk och som inte har några åkommor sedan tidigare som A känner till. A tröttnar på hästlivet (vilket jag tolkar det som att A även tröttnat på att ha häst). A avlivar hästen eftersom det är tidskrävande att hitta en lämplig köpare till hästen. Det tycker jag är slött av A och inte okej. Observera att det scenario jag ser framför mig INTE gäller en häst med begränsad användbarhet på något sätt, eller att man måste göra sig av med hästen för att man har blivit av med sitt jobb eller liknande. Klarar man inte av att sälja hästen själv finns det flera försäljningsstall som kan hjälpa till med försäljningen.

I tråden är det skrivet om en gammal häst med gamla skador, av en ras som inte är attraktiv.

och är det mer "okej" att avliva en häst om man blir av med jobbet? Men inte om man tröttnat på hästlivet och inte vill leva så längre? Hästen dör ju hur som. Tror inte hästen bryr sig om anledningen är att man inte har pengarna eller om det är lusten som bidrar till att man inte kan att ta hand om den optimalt och väljer att avliva.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka