Rasval - ny träningskompis

Men är inte det lite definitionen av arbetslust och "motor", just att hunden bara kör på trots att det blir tungt och motigt?
Tror det är få raser som når upp till mallens arbetslust (generellt sett). Till exempel precis så som du beskriver i söket, där man inte behöver jobba på att hunden bara ska fortsätta ösa på trots att det blir tungt.
Det innebär naturligtvis inte att andra raser saknar arbetslust.
Det är ju kamplusten som gör att de kämpar på när det är motigt. Arbetslust är väl lite mer diffust som begrepp, inte riktigt samma sak.

Jag ser massor med raser med motsvarande arbetslust, däremot är de rätt outstanding tillsammans med en bra schäfer i kamplusten.

Delvis stämmer det nog, en del ljudar gärna men det beror nog mycket på tränaren.

Men jag blir helt klart nyfiken på vilka kelpies du sett eller från vilka kennlar/linjer för det kan nog skilja en hel del.

Obalans och flamsighet är det något som inte alls verkar ovanligt hos Aussie men jag hittills inte sett mycket av hos kelpiesar.
Fast det där lätt hysteriska hos Kelpien är väl inte ovanligt? Iaf inte när jag pratat m folk som haft många kelpies och ngn som är uppfödare.

Jag känner inte alls igen det där i mina kelpies. Inte ens den som är lite halvkass skulle få för sig att utföra ett moment halvbra utan jag upplever att de har mycket god arbetsmoral. Däremot så är de inte lika flashiga som t ex malle och vissa BC's, och sen är de ju en storlek mindre.

Mallen är rätt svårslagen när den är bra, men min erfarenhet är tyvärr att det går en riktigt dålig hund på varje bra malle. Ffa är det nerverna som kan spöka, och den sociala tryggheten . Samtidigt kan de vara lite impulsiva ("mer ben än hjärna") och springer in i situationer som de kanske inte reder ut.
Hur bra saker hundarna gör hänger väl mer på träningen/tränaren :)

Men är det inte att de är mindre flashiga som för det otränade ögat kan se ut som om det inte är lika bra?

Jag tycker kelpies verkar härliga och jättebra att jobba med men nog är tex en BC häftigare att kolla på!

Fast det där lätt hysteriska hos Kelpien är väl inte ovanligt? Iaf inte när jag pratat m folk som haft många kelpies och ngn som är uppfödare.

Det förekommer säkert, jag har inte sett eller hört om många som är obalanserade eller flamsiga i arbete, mina egna kan vara lätt hysteriska innan de ska jobba men inte under arbete.

Jag har mest sett det i söket :)

Där kan jag tänka mig att det lätt spårar ur, att springa i skogen och hitta människor får nog de flesta kelpies att gå upp i extas :)

Jag har ju mest varit på lydnad och agility.

Kan ju tillägga det att de flesta kelpies älskar ALLA människor och de ska göra det så vill man ha en lite "reserverad" hund så är inte kelpien rätt ras.

Jag tror att det är lite så, att om man verkligen är intresserad av en ras väl och ve och att de ska vara bra arbetshundar, så är ens umgänge det också. Och det är därför man ser huvuddelen "bra" exemplar av sin ras och mindre av de "dåliga", eftersom man inte umgås så mycket med de där som ex köper första bästa hund på blocket från vilken uppfödare som helst och tänker "hund som hund, den blir vad man gör den till" .

Sen beror ju också väldigt mycket på föraren, hur den kan läsa och utveckla sin hund i den riktning den behöver :).

I övrigt tycker jag detta är en intressant och bra tråd gällande våra sporthundsraser :up:

Det är ju kamplusten som gör att de kämpar på när det är motigt. Arbetslust är väl lite mer diffust som begrepp, inte riktigt samma sak.

Jag ser massor med raser med motsvarande arbetslust, däremot är de rätt outstanding tillsammans med en bra schäfer i kamplusten.

Okej, jag tycker att arbetslust just är viljan att arbeta, ju tyngre och motigare förhållanderna är, ju mer av den varan krävs (vilket såklart hör ihop med kamplusten). Vore intressant att höra vad begreppet arbetslust innebär för dig :)

Okej, jag tycker att arbetslust just är viljan att arbeta, ju tyngre och motigare förhållanderna är, ju mer av den varan krävs (vilket såklart hör ihop med kamplusten). Vore intressant att höra vad begreppet arbetslust innebär för dig :)
Arbetslust är väl precis vad det låter som, lust att arbeta?
Kamplust är ju ett vedertaget begrepp så jag förstår inte riktigt varför man skulle använda arbetslust för den definitionen..

Kamplust är ju ett vedertaget begrepp så jag förstår inte riktigt varför man skulle använda arbetslust för den definitionen..
Men jag ser inte skillnaden, vad är lust att arbete om inte just det jag beskrev?

Hur bra saker hundarna gör hänger väl mer på träningen/tränaren :)

Men är det inte att de är mindre flashiga som för det otränade ögat kan se ut som om det inte är lika bra?

Jag tycker kelpies verkar härliga och jättebra att jobba med men nog är tex en BC häftigare att kolla på!

Ja och nej, blir de inte rätt tränade så får de aldrig chansen att göra rätt men jämför jag med min gamle så kunde han få för sig att göra lite som han ville i momenten och det tycker jag inte att kelpiesarna gör. De vill att det ska bli rätt och de är beredda att ta i lite extra för att det ska bli bra. Även den som inte har jättemycket arbetslust gör så.

Ja jag tror de förlorar lite på sin brist på utstrålning. Den som inte känner rasen kan tycka att de ser mindre gasade ut än malle och mindre fokuserade ut än BC. Jag som tränar rätt mycket med malle tycker inte att det skiljer sådär jättemycket i träning mellan en normal sportmalle och en brukskelpie. Mallen är något hårdare och så har de en rätt extrem kamp. Kelpien är mer lättstyrd men inte lika okänslig för orättvis behandling. De BCs jag har tränat med har kunnat bli behandlade hur som helst tyvärr. Jag har sett ägare som lyft upp hundarna i ryggskinnet och kastat tillbaka dem i fotposition och hundarna har fortfarande kämpat på för att göra rätt. Det hade du aldrig kunnat göra med en kelpie.

När det gäller kelpies som ballar ur så tror jag att man nog kan ta sig ett litet snack med sin kelpie om vad som är okej och vad som inte är okej. Det tål de ;).

Kamplusten definieras väl som hundens vilja att använda käkar och muskler även när den belastas. Det blir en knepig term att använda på retrievers som ju är mjuka i munnen men som jobbar tills de stupar. Det är en SBK-term anpassat för bruksraserna.

Sen kan man ju fundera lite på om hundarna belastas tillräckligt i kampen på MH och MT. Jag tycker inte det. Min lilla latmask till hund har fått bra betalt på kampen på sina test men det är för att han gillar att hänga och slänga i trasor (hög leklust). Men det finns inte alls särskilt mycket kamplust i den hunden. Han kan spåra i en timme (igen, för att han tycker det är kul) men tar det emot för mycket i andra aktiviteter så lägger han ner projektet. Med tanke på siffrorna på testen så borde han kämpa längre!

Kamplusten definieras väl som hundens vilja att använda käkar och muskler även när den belastas. Det blir en knepig term att använda på retrievers som ju är mjuka i munnen men som jobbar tills de stupar. Det är en SBK-term anpassat för bruksraserna.
Ja absolut, det har du rätt i!
Men nu när vi är inne på bruksraserna så brukar det ju också tillämpas som hundens vilja att kämpa när det tar emot.

Men jag ser inte skillnaden, vad är lust att arbete om inte just det jag beskrev?
Skillnaden är att jag inte bakar ihop begreppen. Hunden kan ju ha hur mycket arbetslust som helst, alltså att den alltid är redo att sätta igång med jobb och att den säger "jajamensan matte!" till vad som än erbjuds. Därtill att fortsätta jobba när förhållanden blir svåra är ju något annat, då krävs ytterligare komponenter.

Min aussie tex har så mycket arbetslust så att det räcker och bli över, men när hon börjar bli trött i söket och terrängen är förjäklig då börjar det ta emot för henne. Hon har inte tillräckligt för att lägga i det där lilla extra så att hon kan hålla samma tempo hela vägen. tex.

Skillnaden är att jag inte bakar ihop begreppen. Hunden kan ju ha hur mycket arbetslust som helst, alltså att den alltid är redo att sätta igång med jobb och att den säger "jajamensan matte!" till vad som än erbjuds. Därtill att fortsätta jobba när förhållanden blir svåra är ju något annat, då krävs ytterligare komponenter.

Min aussie tex har så mycket arbetslust så att det räcker och bli över, men när hon börjar bli trött i söket och terrängen är förjäklig då börjar det ta emot för henne. Hon har inte tillräckligt för att lägga i det där lilla extra så att hon kan hålla samma tempo hela vägen. tex.

Okej, fast då skulle jag inte säga att din hund har arbetslust så det räcker och blir över.Tycker det låter lite konstigt att begreppet arbetslust bara innefattar huruvida hunden är den är redo att börja jobba, istället för lusten för att arbete generellt, vilket även innebär t.ex. jobba länge utan belöning, jobba fast det är motigt och tungt o.s.v..

Visserligen bara olika tolkning av begrepp men jag tror det kan vara lite missvisande för den som söker en hund att jobba med. Men är alla bara med på vad man menar så är det ju okej :)

Okej, fast då skulle jag inte säga att din hund har arbetslust så det räcker och blir över.Tycker det låter lite konstigt att begreppet arbetslust bara innefattar huruvida hunden är den är redo att börja jobba, istället för lusten för att arbete generellt, vilket även innebär t.ex. jobba länge utan belöning, jobba fast det är motigt och tungt o.s.v..

Visserligen bara olika tolkning av begrepp men jag tror det kan vara lite missvisande för den som söker en hund att jobba med. Men är alla bara med på vad man menar så är det ju okej :)
Jag tror du missförstår mig. Eller så missförstår vi varandra ;)

Arbetslust för mig är att hunden jobbar på som om den är nyvilad, även efter 15 h på fjället.

En hund som slutar ta i för att det blir tungt/svårt/gör lite ont är inte användbar som vallhund.

Jag tänker nog också arbetslust som just vilja att arbeta - oavsett terräng, trötthet etc.

Om jag tittar på mina 2 border collies i skogsarbete så skulle jag säga att de har ganska likvärdig arbetslust. De jobbar på utan att sänka sig liksom. Den ena är däremot smartare och tar bättre "vägar" medans den andre är precis sådär så jag får hjärtattacker och tror att han ska komma tillbaka med 3 brutna ben. Jag skulle som sagt inte säga att den första har sämre arbetslust. Snarare mer hjärna. ;). Och det är den första (den som väljer den smidigaste vägen) som har mest kamplust och jävlar anamma i sig överlag. Vare sig det gäller leksaker, får eller vardagen.

Jag tänker nog också arbetslust som just vilja att arbeta - oavsett terräng, trötthet etc.

Om jag tittar på mina 2 border collies i skogsarbete så skulle jag säga att de har ganska likvärdig arbetslust. De jobbar på utan att sänka sig liksom. Den ena är däremot smartare och tar bättre "vägar" medans den andre är precis sådär så jag får hjärtattacker och tror att han ska komma tillbaka med 3 brutna ben. Jag skulle som sagt inte säga att den första har sämre arbetslust. Snarare mer hjärna. ;). Och det är den första (den som väljer den smidigaste vägen) som har mest kamplust och jävlar anamma i sig överlag. Vare sig det gäller leksaker, får eller vardagen.
Ja det finns ju inget egenvärde att hunden är dumdristig och kastar sig utför stup ;) men just det där att hunden fortsätta jobba oförtrutet med samma energi utan att gå ner sig, trots att det är tungt och svårt, det betecknar jag som arbetslust.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 770
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 502
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 395
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka