Jag funderar på nästa hund men känner mig lite rådvill. Jag vill ha en hund att träna mycket med, framför allt lydnad, sök, spår men jag är även öppen för att köra jakt, vallning eller annan aktivitet som hunden föredrar. Tyngdpunkten kommer dock troligtvis ligga på lydnad och brukset enligt planen. Vi har idag två labradorer (jaktlinjer) och jag är visserligen hyfsat nöjd med dem men jag är nyfiken på andra raser. Jag söker en hund som är mer miljöstark och kanske lite mer... snabbtänkt? Jag vill ha en hund som är lyhörd, förig men har gott självförtroende och bra fokusförmåga. Helst vill jag även ha en mellanstor hund på 15-25 kg. Utseende spelar mindre roll men mentalitet och hälsa är mycket viktigt.
Nu ligger border collie högt på listan men även jaktgolden finns med. Jag vill inte fokusera så mycket på vallning och tycker det verkar vara en otrolig spridning i rasen. Golden är ganska lika labbarna men har vad jag sett även lätt att tappa fart i upp i åldrarna samt att de är lite flamsigare. Sen funderar jag på någon belgisk vallhund men är lite rädd för skärpan, jag vill inte ha en alltför tuff hund. Vilka raser har jag missat och vad tänker ni om mina alternativ?
Nu ligger border collie högt på listan men även jaktgolden finns med. Jag vill inte fokusera så mycket på vallning och tycker det verkar vara en otrolig spridning i rasen. Golden är ganska lika labbarna men har vad jag sett även lätt att tappa fart i upp i åldrarna samt att de är lite flamsigare. Sen funderar jag på någon belgisk vallhund men är lite rädd för skärpan, jag vill inte ha en alltför tuff hund. Vilka raser har jag missat och vad tänker ni om mina alternativ?