Rasval - ny träningskompis

Kattla

Trådstartare
Jag funderar på nästa hund men känner mig lite rådvill. Jag vill ha en hund att träna mycket med, framför allt lydnad, sök, spår men jag är även öppen för att köra jakt, vallning eller annan aktivitet som hunden föredrar. Tyngdpunkten kommer dock troligtvis ligga på lydnad och brukset enligt planen. Vi har idag två labradorer (jaktlinjer) och jag är visserligen hyfsat nöjd med dem men jag är nyfiken på andra raser. Jag söker en hund som är mer miljöstark och kanske lite mer... snabbtänkt? Jag vill ha en hund som är lyhörd, förig men har gott självförtroende och bra fokusförmåga. Helst vill jag även ha en mellanstor hund på 15-25 kg. Utseende spelar mindre roll men mentalitet och hälsa är mycket viktigt.

Nu ligger border collie högt på listan men även jaktgolden finns med. Jag vill inte fokusera så mycket på vallning och tycker det verkar vara en otrolig spridning i rasen. Golden är ganska lika labbarna men har vad jag sett även lätt att tappa fart i upp i åldrarna samt att de är lite flamsigare. Sen funderar jag på någon belgisk vallhund men är lite rädd för skärpan, jag vill inte ha en alltför tuff hund. Vilka raser har jag missat och vad tänker ni om mina alternativ?

Jag funderar på nästa hund men känner mig lite rådvill. Jag vill ha en hund att träna mycket med, framför allt lydnad, sök, spår men jag är även öppen för att köra jakt, vallning eller annan aktivitet som hunden föredrar. Tyngdpunkten kommer dock troligtvis ligga på lydnad och brukset enligt planen. Vi har idag två labradorer (jaktlinjer) och jag är visserligen hyfsat nöjd med dem men jag är nyfiken på andra raser. Jag söker en hund som är mer miljöstark och kanske lite mer... snabbtänkt? Jag vill ha en hund som är lyhörd, förig men har gott självförtroende och bra fokusförmåga. Helst vill jag även ha en mellanstor hund på 15-25 kg. Utseende spelar mindre roll men mentalitet och hälsa är mycket viktigt.

Nu ligger border collie högt på listan men även jaktgolden finns med. Jag vill inte fokusera så mycket på vallning och tycker det verkar vara en otrolig spridning i rasen. Golden är ganska lika labbarna men har vad jag sett även lätt att tappa fart i upp i åldrarna samt att de är lite flamsigare. Sen funderar jag på någon belgisk vallhund men är lite rädd för skärpan, jag vill inte ha en alltför tuff hund. Vilka raser har jag missat och vad tänker ni om mina alternativ?

Australian Shepherd (arbetsavlad) :up:

Australian Shepherd (arbetsavlad) :up:

Ja jag inser ju att det finns bra aussies, men jag har inte träffat på någon som inte haft problem med ljud, aggressivitet eller rädslor så det bär emot att köpa en ras jag själv inte har några bra erfarenheter av alls. Jag har ändå stött på rätt många under tävlingar och kurser men ingen av de hundarna har haft en mentalitet som varit särskilt trevlig. Å andra sidan har jag ingen koll alls på linjer så det vara ren otur att jag bara träffat på mindre bra aussies.

Jag tänker också på aussie.

Spontant så "ska" ju en BC kräva vallning och även om du skriver att du är öppen för det/annan aktivering hade jag föredragit att hitta en hund som klarar sig fint på det du vill satsa på.
Jaktgolden har jag träffat ett gäng härliga men om du vill ha en ny ras så kanske lite längre ifrån det du har idag? Men det är ju verkligen en smaksak.

Ja jag inser ju att det finns bra aussies, men jag har inte träffat på någon som inte haft problem med ljud, aggressivitet eller rädslor så det bär emot att köpa en ras jag själv inte har några bra erfarenheter av alls. Jag har ändå stött på rätt många under tävlingar och kurser men ingen av de hundarna har haft en mentalitet som varit särskilt trevlig. Å andra sidan har jag ingen koll alls på linjer så det vara ren otur att jag bara träffat på mindre bra aussies.

Ja har du bara träffat dåliga aussies så har du haft en rejäl otur :D! Jag har i stort sett bara träffat bra aussies, men det beror väl mycket på vilket sammanhang man träffas i och så handlar det ju också om både om arv och miljö när det kommer till hur hundarna blir :).

Ja har du bara träffat dåliga aussies så har du haft en rejäl otur :D! Jag har i stort sett bara träffat bra aussies, men det beror väl mycket på vilket sammanhang man träffas i och så handlar det ju också om både om arv och miljö när det kommer till hur hundarna blir :).

Jo det kan vara så att jag haft otur! Om inte annat är ju ni ett levande bevis på att det finns riktiga stjärnor inom rasen! :) Har du tips på kennlar att hålla utkik efter för att få se bra aussies? Och vad skulle du säga skiljer aussien från en BC?

En Australian kelpie från linjer med bruksmeriter (högre bruks och uppåt) så bör du få en jäkla snabbtänkt tävlings- och träningskompis.

Det finns bra aussies. Trots att jag trodde att jag hade prickat rätt, hamnade en ljudkänslig översocial hos mig. Det brast alltså på nervsidan. Men annars en härlig arbetsmyra utan aggressioner. Det är några år sedan.
Men jag har sett många med mycket bra mentalitet, så det går att hitta en. Jag tror att det är lättare att hitta en nu än när jag var i hundköpartankar.

Hur tävlingsintresserad är du, satsar du på att komma långt? Tittar man på SM i lydnad och bruks så är förstås border colliens lämplighet och framgång svår att undvika. Skulle också rekommendera att kika på kelpien :)

Vad menar du med miljöstark? Störningstålig?[/QUOTE]

Instämmer om kelpie! Rasen är hyfsat jämn, det finns inte så många katastrofdåliga kelpies. Letar man lite så ökar dock chanserna att få tag på en riktig guldklimp. Har alltid individer med i de flesta grenar på SM, trots att rasen är numerärt liten. Sunda och friska, och som en bonus är det en av mkt få raser där det inte är ovanligt att samma hund är både BCH och UCH.

Jag tänkte också på Kelpie :)

Dock tycker jag att de verkar ha lite svårt med hantering. Framförallt hanar. Men jag kanske haft otur och träffat dåliga exemplar.

Jag tänkte på både aussie och kelpie när jag läste dina kriterier. Sen hänger det väl på hur man önskar att hunden ska vara, skiljer sig ju enormt mellan tex de två raserna även om båda är käcka, pigga, föriga osv.

Jag har träffat en del aussies jag inte tycker är så himla roliga, men desto fler som är riktigt härliga och superbra träningskompisar!

Jag vill ha en hund som är "lika bra" som en BC, men som inte nödvändigtvis är en BC. Ser man som sagt på rankinglistor i bruks och lydnad ligger ju BC högt och det måste ju finnas en anledning till det. Sen vill jag visserligen inte ha en vallhund egentligen men samtidigt vill jag ha en hund som förhoppningsvis kan ha bra förutsättningar för att komma så långt som möjligt. Det känns som att det är störst chans att få en sådan hund om man satsar på en BC, samtidigt som det såklart alltid är en individfråga. Det kanske egentligen är frågan om att försöka hitta rätt individ oavsett ras, en BC som inte har så mycket vallning eller en annan ras med rätt egenskaper. Jag håller med om att det verkar finnas flera vettiga kelpies, men de har inte riktigt imponerat på mig. Det är väl kanske mer personlig smak än något annat men jag har inte träffat på någon kelpie som jag känt att jag skulle vilja träna. Samma sak med aussies men jag kanske ska ta en lite mer grundlig titt på dom båda ändå. Jag tar gärna mot fler förslag :)

Jag tycker nog du ska ta en titt på kelpies i alla fall, från brukslinjer. BC är vanligast men jag undrar jag om inte kelpien har flest i elitklass sett till % av antalet hundar i rasen.

Vill du vara lite mer originell så kanske du kan kika på jaktcocker och jaktspringer?

BC är ju väldigt unika då de i Svergie nästan enbart selekteras på arbetsförmåga vilket ger många bra hundar. Det föds även väldigt många varje år, det måste vara en av de största raserna. Men det finns nog många som köper en BC i tron om att det ska gå "lätt" att ta sig till toppen i vald gren men så är det verkligen inte alltid, det finns antagligen många BC som inte ens duger för tävling i lägre klasser precis som i alla andra raser.

Du kan ju försöka få träffa några riktigt bra Aussies eller Kelpies och se om de inte heller faller i smaken.

Annars finns det ju riktigt häftiga Tollare och Jaktgoldens. Malinois, en liten tik, kan kanske vara en riktigt häftig träningskompis?

Jag tänker på liknande sätt som dig, drömmen vore en BC men förutsättningarna är inte rätt.

För mig blev det kelpie, jag är helt klart nöjd, mycket behändig storlek och stabil mentalitet. Mina två är dock raka motsatserna, den äldre är en bra nybörjarhund men har inte riktigt det där extra. Unghunden är MYCKET hund och har alldeles säkert det där extra men är inte lika "enkel" att träna som den äldre.

I framtiden kommer jag säkert att snegla på andra raser när det är dags för ny hund om jag inte hittar den klockrena kelpiekullen. Tvivlar dock på att jag kommer att ha en gård med får då heller så ingen BC :-(

Jag vill ha en hund som är "lika bra" som en BC, men som inte nödvändigtvis är en BC. Ser man som sagt på rankinglistor i bruks och lydnad ligger ju BC högt och det måste ju finnas en anledning till det. Sen vill jag visserligen inte ha en vallhund egentligen men samtidigt vill jag ha en hund som förhoppningsvis kan ha bra förutsättningar för att komma så långt som möjligt. Det känns som att det är störst chans att få en sådan hund om man satsar på en BC, samtidigt som det såklart alltid är en individfråga. Det kanske egentligen är frågan om att försöka hitta rätt individ oavsett ras, en BC som inte har så mycket vallning eller en annan ras med rätt egenskaper. Jag håller med om att det verkar finnas flera vettiga kelpies, men de har inte riktigt imponerat på mig. Det är väl kanske mer personlig smak än något annat men jag har inte träffat på någon kelpie som jag känt att jag skulle vilja träna. Samma sak med aussies men jag kanske ska ta en lite mer grundlig titt på dom båda ändå. Jag tar gärna mot fler förslag :)

Ärligt talat, i lydnaden finns det ju ingen ras som är lika bra som BC:n, den är outstanding! De extremt snabba reaktionerna och rörelserna, som ju är BCs signum, är det som premieras i topplydnad. I brukset är det lite bredare, som någon skrev så är ju kelpien väldigt framgångsrik i förhållande till sin storlek :) Kanske kan det ändå locka om du tittar lite mer? (Sen finns ju mallen också men det är definitivt mer hund att hantera.)

Håller med om kelpie. Shappe känns också bra. Finns också riktigt roliga storpudlar från arbetande linjer som är riktigt underskattade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 770
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 502
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 395
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka