Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Sv: Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Jag skulle själv hellre ha en heeler än en collie pga mentaliteten (jag vill ju iofs bara ha heeler).

Och jag vill hellre ha en korthårscollie än en heeler pga mentaliteten - det är ju den som gjort att jag fastnat totalt för rasen! ;)

Alltså, vill han träna och tävla så ska han köpa en hund som funkar till det, inte en "aktiv sällskapshund". Särskilt inte om han har lite tävlingsmänniska i sig.

När det gäller jaktgolden, jaktlabbe, kelpie, aussie, schäfer och tollare så är de precis lika aktivitetskrävande, men med schäfer och aussie får man nog en lättare hund om man väljer tik istället för hane. Jag har också träffat en hel del jaktgoldens som har en hel myrstack i brallan och de kan nog vara lite svåra att styra upp om man inte har haft hund tidigare. Det finns en del trevliga mallar men det finns också mycket skräp. Iom den extrema kampen så kan de bli ganska jobbiga att ha och göra med om inte varenda pusselbit sitter precis rätt.

Kelpien som jag har nu är den klart lättaste av de hundar jag haft (schäferblandras och labbe). Massor med samarbetsvilja och styrbarhet, bra fart och arbetslust på plan, klarar några dagar med mindre aktivitet utan att bli allt för jobbig.

Jag slår ett slag för cocker eller welsh!

Även jag instämmer på cocker! Rätt linjer och man får en lagom "stor" hund som är kvick, alert och en ständig will to please. Fick hem en cockertös häromveckan som rutinerat hundfolk (inom lydnad & bruks) berömmer och talat om för mig att "den där kommer bli något"! :love: Känner man att det är "för lite hund", eller för liten hund så kan man alltid gå upp till welsh! :idea:

Sv: cocker och springer spaniel

Jag har själv haft Springer spaniel, (både Engelsk och Weslh), och i familjen har också funnits tre cocker under åren. Jag skulle nog faktiskt vilja hissa an varningsflagg för cockern. Med undantag för den senaste, som är mera av jakttyp och har hållit sig fräsch långt upp i åren, tycker jag cockrarna har varit genomgående tråkigare än springrarna. De har en tendens att bli lata, feta och lite griniga, och har dessutom så låg frigång att de släpar magpälsen i marken, och därmed drar in en massa smuts, pinnar och snafs. (Fast det är klart, gäller det jaktprov har inte springrarna mycket att hämta mot en förstklassig jaktcocker. Men nu var det ju inte jakt som TS kompisar ville ägna sig åt).

Springarna, både de tidigare Engelska och min nuvarande Welsh, tycker jag är betydligt trevligare. Det är glada, positiva hundar, med en enorm motor, medfödd följsamhet och "will to please", som gör dem väldigt lättdresserade. De är dessutom väldigt oömma och tar sig fram i alla typer av terräng och alla sorts väder. De har bra näsa, och bör potentiellt kunna bli bra i både spår och agility.
Dock ska man ha i minnet, dels att springers ofta har ett stort jaktintresse, som måste kontrolleras, dels att de har en hög energinivå och faktiskt behöver springa fritt, mycket och fort. Så vill man ha sin spaniel lös måste man tidigt träna in en bra inkallning och ett fungerande stoppkommando - och kan man inte ha den lös bör man heller välja en ras med mindre jaktlust.

'*kl*

Men vad vill dessa människor ha för typ av hund då förut "lagom aktiv till bruks och lydnad"?

Vill de ha flams och trams, överkärlek för andra människor, att bada i gyttja och käka skit?
Eller vill de ha hund med integritet som håller sig till familjen och vaktar och skäller när någon kommer?

Vad föredrar de, en apportör med stort föremålsintresse? En signalkänslig vallare? En brötig och kaxig gårdshund?

Det finns ju så mycket mer än aktivitetsnivå att utgå ifrån.

Sv: cocker och springer spaniel

De har en tendens att bli lata, feta och lite griniga, och har dessutom så låg frigång att de släpar magpälsen i marken, och därmed drar in en massa smuts, pinnar och snafs.

Att de blir feta och lata är inget man kan anklaga hunden för... ;) Och det är inget de bara "blir", det handlar om vad ägaren stoppar i dem. Och pälsen är lätt åtgärdat :) Har en 9-årig cockertik som inte är det minsta lat, dessutom slank och otroligt fräsch, just för att jag inte tillåtit henne att bli fet och lat!

KL

Tack alla som svarat!

Ska försöka svara alla på en gång..

Jag har tipsat dem om att besöka uppfödare av olika raser för att få prata med folk som verkligen kan raserna.

Ang aktivitetsnivå hos kelpie/aussie/jaktlabbe osv.. Låter som om det inte är så stor skillnad alltså.
Att jag inte vill rekommendera aussie är för att jag tycker att de kan vara ganska skarpa och för att jag själv vet hur det kan gå om man inte riktigt reder ut det.. Min omplaceringstik är ju ett sådant exempel.
Jag vill nog att de ska ha något mer "stabilt" om ni förstår vad jag menar..
(Obs! Menar inte att aussies är dåliga mentalt utan bara att de kanske kan vara lite för svåra för en nybörjare).

Men Kelpie låter himla trevligt - kanske är ett vettigt alternativ för dem?
Bra storlek, bra driv och arbetslust men ändå balanserade och relativt lätthanterliga?

Jag har lyft förslaget om springer spaniel men det var inget de kände intresse av.
Rottweiler har de också valt bort då de tycker de är för stora.

Som jag skrev tidigare i tråden så vet jag inte exakt vilken typ av hund de är ute efter. Det är därför jag mest vill ta fram olika förslag och sen låta dem avgöra själva. Tex genom att träffa uppfödare och hundar av olika raser.

:)

KL

Tack alla som svarat!

Ska försöka svara alla på en gång..

Jag har tipsat dem om att besöka uppfödare av olika raser för att få prata med folk som verkligen kan raserna.

Ang aktivitetsnivå hos kelpie/aussie/jaktlabbe osv.. Låter som om det inte är så stor skillnad alltså.
Att jag inte vill rekommendera aussie är för att jag tycker att de kan vara ganska skarpa och för att jag själv vet hur det kan gå om man inte riktigt reder ut det.. Min omplaceringstik är ju ett sådant exempel.
(Obs! Menar inte att aussies är dåliga mentalt utan bara att de kanske kan vara lite för svåra för en nybörjare).

Men Kelpie låter himla trevligt - kanske är ett vettigt alternativ för dem?
Bra storlek, bra driv och arbetslust men ändå balanserade och relativt lätthanterliga?

Jag har lyft förslaget om springer spaniel men det var inget de kände intresse av.
Rottweiler har de också valt bort då de tycker de är för stora.

Som jag skrev tidigare i tråden så vet jag inte exakt vilken typ av hund de är ute efter. Det är därför jag mest vill ta fram olika förslag och sen låta dem avgöra själva. Tex genom att träffa uppfödare och hundar av olika raser.

Låter klokt!

Angående kelpie så har iaf vi fått kämpa lite med hantering så som kloklippning och enligt min uppfödare så är det inte ett ovanligt problem att en kelpie har en del åsikter om sådant. Men men lite tålamod och bra tips så har det löst sig bra och ganska snabbt för oss. Kelpie är också en ganska skarp ras tror jag men om de är lika skarpa som en aussie har jag ingen aning om. Jag upplever min kelpie mindre skarp än de groenendal som jag växte upp med men det kan kanske bero på att han är mentalt stabilare.

Låter som en bra plan! Du kan ju också förklara att de hundar som bäst hävdar sig i lydnad och bruks, till exempel kelpie, jaktlabbe osv också generellt är de mest energiska och krävande men att de inte behöver vara svåra för det. Däremot kanske man bör vara säker på att man kan lägga åtminstone några dagar i veckan på att aktivera hunden rejält.

Om de känner sig tveksamma till det så finns det raser(Korthårig collie, vit herdehund, lapsk vallhund osv) som inte kräver riktigt lika mycket men kanske inte heller kommer lika långt. Upp till högre klass i bruks ska inte vara några problem alls om man väljer valp med lite omsorg(gäller alla raserna) men man kan inte vara säker på att nå eller hävda sig i eliten.

Att föreslå raser som inte kan vara ute i regn och rusk utan en massa kläder på sig när man vill tävla bruks låter lite oövertänkt i mina öron.

Vill man ha en arbetsvillig tävlingshund så måste man veta vad de är för människor. Det finns olika sorters nybörjare. Det går bara att föreslå en massa raser men vilken som passar dem är svårt att avgöra så här. Schäfern är en bra brukshund men vill man ha en enklare ras så ska de nog satsa på en Flatte. Jag är ju nöjd med min Hovawart men för att uppskatta en sådan måste man ha mycket humor...

d/s gårdshund är en brukshund, så ja den klarar och vill träna varje dag, den har gott om driv och är i allmänhet otroligt lättlärd. min hund lär sig momenten så han kommer i håg på ca ½ h. Snarare är problemen att dom är så lättlärda att om man inte passar sig med belöningen kan man få fel inlärning. ett ex. jag skulle korrigera fotsättandet lite och väntade på att han skulle flytta sig, precis när han sätter om sig, berömmer jag och han nös samtidigt, om jag idag inte är riktigt nöjd nyser han för att se om det var det jag menade, det hände en gång för 2 år sen och fortfarande försöker han om belöningen dröjer.
Dom är oxå duktiga på spår med en bra näsa, påminner faktiskt mycket om Dobermannsen som jag hade innan, fast dom var mindre arbetsglada än vad min gårdshund är.

Dansk/svensk gårdshund är ingen brukshund. Men jag håller med om att dom absolut klarar av att träna varje dag. Jag tränar aktivt lydnad, spår och agility flera dagar i veckan med min. Hon är en underbar träningskompis och väldigt kvick och lättlärd. Men jag vet inte om jag skulle rekommendera rasen till någon som vill köra bruks, lydnad absolut! Men faktum är ju att det är en relativt frusen ras då dom har lite päls och liten kroppsmassa.

Som sagt en underbart rolig och lättlärd träningskompis är dom verkligen och min har visat sig vara extremt uthållig i jobb. Hon fick ett långt och svårt spår en gång som gick i svår terräng plus att det blåst och hon slutade aldrig jobba. Jag var rädd att jag skulle knäcka hunden om jag fortsatte men mina träningskompisar förstod inte alls vad jag menade. Hon var ju inte i närheten på att ge upp och visst klarade hon ut spåret väldigt bra till slut. Så för att inte vara en brukshund så tycker jag att i alla fall min har ett enormt driv och arbetslust. Men vi har tränat sen hon var valp (så klart anpassat efter ålder och förmåga) så jag tror att jag till viss del varit med och jobbat upp arbetslusten hos henne.

Om min inte får göra något vettigt på några dagar brukar hon hitta på egna uppgifter, hon är en väldigt företagsam hund :D Det är inte ovanligt att hon kommer bärandes på en sko och ger till matte/husse.

Fast d/s gårdshund är INTE en brukshund. Däremot kan de säkert vara mycket trevliga som aktiv sällskapshund. Men det finns en viss skillnad.

Låter som en bra plan! Du kan ju också förklara att de hundar som bäst hävdar sig i lydnad och bruks, till exempel kelpie, jaktlabbe osv också generellt är de mest energiska och krävande men att de inte behöver vara svåra för det. Däremot kanske man bör vara säker på att man kan lägga åtminstone några dagar i veckan på att aktivera hunden rejält.

Om de känner sig tveksamma till det så finns det raser(Korthårig collie, vit herdehund, lapsk vallhund osv) som inte kräver riktigt lika mycket men kanske inte heller kommer lika långt. Upp till högre klass i bruks ska inte vara några problem alls om man väljer valp med lite omsorg(gäller alla raserna) men man kan inte vara säker på att nå eller hävda sig i eliten.

Precis :)

Att föreslå raser som inte kan vara ute i regn och rusk utan en massa kläder på sig när man vill tävla bruks låter lite oövertänkt i mina öron.

Vill man ha en arbetsvillig tävlingshund så måste man veta vad de är för människor. Det finns olika sorters nybörjare. Det går bara att föreslå en massa raser men vilken som passar dem är svårt att avgöra så här. Schäfern är en bra brukshund men vill man ha en enklare ras så ska de nog satsa på en Flatte. Jag är ju nöjd med min Hovawart men för att uppskatta en sådan måste man ha mycket humor...

Var det någon särskild ras du tänkte på som jag hade föreslagit? Ang väderkänslighet?

Jag förstår också att inte ni på buke kommer kunna veta vilken ras som är den ultimata för just detta paret. Men det är ju jättebra att jag kan ge dem förslag som de sedan själva kan ta ställning till :)

KL

Anledningen till att jag tror att jaktlabbe skulle passa är att jag upplever dom som lite mer förlåtande mot nybörjarmisstag. De är inte så känsliga som exempelvis kelpie utan de är lite mer "pang på" om du förstår vad jag menar! Men samtidigt är de arbetsvilliga och har drivet att nå högt upp i klasserna.

Egentligen handlar det nog mer om ägarnas personlighet vilken ras av kelpie och jaktlabbe som passar bäst.

Och så hoppar jag in i tråden :D

För det första, den vita herden är en BRUKSras, ingen sällskapshund även om många (även uppfödare) säger annat.
Statistiken som Dentaku la upp stämmer inte helt, finns fler som är upplyttade till elit (lydnad) och många som är på frammarch både inom bruks, lydnad, rally och även agility.

Vi ska ha KM första helgen i sept på Öland där har vi 1 som startar 1an, 4 (ev 5) i 2an, 1 (ev 2) i 3an och 2 i elit! (officiell tävling).

Jag skulle varmt rekommendera att titta mer på den vita, en aktiv hund som du kan forma till det mesta, utmärkt spårhund, lyhörd men inte lika "dryg" (får man säga så?:D) som schäfern.

Vill de ha valp? Annars vet jag en omplacering (hane) på snart 10mån som letar aktivt hem ;)
Är de nyfikna på rasen så kan jag gärna rekommendera flera kennlar där jag vet att hundarna är bra mentalt och arbetsvilliga.

Precis :)

Var det någon särskild ras du tänkte på som jag hade föreslagit? Ang väderkänslighet?

Jag förstår också att inte ni på buke kommer kunna veta vilken ras som är den ultimata för just detta paret. Men det är ju jättebra att jag kan ge dem förslag som de sedan själva kan ta ställning till :)

Tycker att man ser de flesta Pinschar och Staffar (även en hel del Boxrar) påklädda så fort det är nederbörd och under +10 grader. Hur ska de klara av en tävlingsdag i +5° i snålblåst och regn med spår och lydnad på en klafsig plan?

Nu vet man ju aldrig HUR stort intresset för träning/bruks och tävling verkligen blir i verkligheten. Blir intresset riktigt stort, ser jag inget fel i att köpa en bra Schäfer!

Annars - en bra Beauceron (jag kan PM:a om bra uppfödare) kan bli kalas!

För det första, den vita herden är en BRUKSras, ingen sällskapshund även om många (även uppfödare) säger annat.
Statistiken som Dentaku la upp stämmer inte helt, finns fler som är upplyttade till elit (lydnad) och många som är på frammarch både inom bruks, lydnad, rally och även agility.

Statistiken i sig stämmer, dock har jag som jag skrev bara lagt upp ekipage som STARTAT i år i de högre klasserna - det gäller alla raserna.

Jeg har kjent seks Working Kelpies oppgjennom årene, og de har det samme aktivitetsnivået og den samme intensitivet i sitt arbeid som Border Collien. I tillegg er de mer skarpe og harde i gemyttet i forhold til Border Collien som er en svært myk hund.

Pinscher er forøvrig ingen brukshund, men en gårdshund og selskapshund. Min erfaring med pinscher er at de er for selvstendige, for lite førerorienterte og vil helst bestemme arbeidskriterier selv. Jeg sier ikke at det er umulig å ta seg opp noen klasser med pinscher, men det er langt i fra lett da man her får lite gratis fra denne type hund.

Finn en oppdretter av en brukshundrase som ikke avler rene brukslinjer. Gjerne retriever eller en mildere gjeterhund da disse er veldig lettlærte og førerorienterte. Det finnes da vitterligen dem som avler "midt-på-treet" hunder. Disse er hovedsakelig hunder fra utstilling -og familiehundlinjer, men som gjerne også har enkelte meritter og vise til. F.eks deltatt på kurs i spor med vellykket resultat, og har konkurrert i enkle klasser i LP. Oppdrettere av enkelte raser er også flinke til å mentalteste selv om de driver ikke driver med høydriftige brukshunder.

Å kjøpe hund etter noe med tittel ala "INT.Ch KORAD SHH3 IPO3 Lp1 Lp2 Lp3 LP-Elit SL3 RSP2" og lignende når man er førstegangseier, ja tar du deg vann over hodet..

Redigert: Er enig i at Hvit Gjeterhund er en av de rasene som kan høres mer passende ut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V