Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Sv: Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Tycker att man ser de flesta Pinschar och Staffar (även en hel del Boxrar) påklädda så fort det är nederbörd och under +10 grader. Hur ska de klara av en tävlingsdag i +5° i snålblåst och regn med spår och lydnad på en klafsig plan?

Skulle tro att det har med ägarna att göra. Mina korthår är minsann inte påklädda om vi inte ska stå stilla ute under en längre period, de överlever.

Fast alla hundar är ju individer. Och set är knappast bra för en hund att sitta och spänna sig och frysa pga. Att den"minsann inte ska ha kläder".

Jag har en weimis i min träningsgrupp som är en riktig fryslort!

Men så skrev jag ju också att om vi inte ska stå stilla under en längre tid. Mina har varit med mig i stallet vintertid under flera timmar utan att frysa, men jag vet ju också folk som sätter på täcke för att gå promenader och där håller mina sig varma iaf...

Fast d/s gårdshund är INTE en brukshund. Däremot kan de säkert vara mycket trevliga som aktiv sällskapshund. Men det finns en viss skillnad.
förlåt men jag menar inte gruppen ,jag menar hundens mentalitet och för hunden önskvärd aktivering, jag vet att den är i grupp 2. sorry

Fast om du tror att gårdshunden har mentalitet som och kräver samma aktivering som en brukshund (har inget med rasgrupp att göra för övrigt) så undrar jag om du verkligen har så bra koll på brukshundarna?
Jag känner några som har d/s gårdshund och jag äger själv en brukshund - de går inte ens att jämföra.

Jo och det är väl därför det är individuellt, vissa hundar kanske behöver ett täcke under sina promenader. Under träning och det är kallt har jag täcke på min Rotta som har underull, då när hon sitter och väntar på sin tur eller så, och det behöver ju inte handla om timmavis.

Men under en joggingrunda eller om hunden är med på en ridtur bör de ju klara sig tycker man. Men fortfarande, du vet ju inte om du får en jättefrusen hund, så om man tycker det är jobbigt med täcken bör man kanske ha en hund med underull.

KL

Tänkte att jag skulle uppdatera och berätta hur det blev!

De har nu en liten tollare hemma hos sig. Efter att de bestämt ras och hälsat på några uppfödare hade de en sån tur att en uppfödare som kändes väldigt bra fick ett återbud till en leveransklar valp som de kunde hämta bara några dagar senare.

:)

Ja väldigt kul! Jag har fortfarande inte fått träffa honom men hoppas att det blir av snart :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V