Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Sv: Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Statistik i all ära men den säger inte allt. De flesta som har heeler tränar och tävlar i agility, rallylydnad, viltspår/eftersök och en hel del jobbar aktivt som vallhundar. Det är kvicktänkta (!), alerta, föriga och arbetsvilliga hundar. Nackdelarna rasen har för sig är att den inte är särskilt homogen och den varierar i både exteriör och mentalitet. Min egen är en riktig arbetsmaskin, det var en sån valp jag ville ha. Han går och går och går och är ALLTID med på noterna. Att han inte tävlar, som jag först planerar, beror enbart på mig själv (graviditet). Men så har jag träffat heelers som är reserverade, inte presterar under krav och blir osäkra i nya miljöer osv.
Sen är de tämligen små... Ska man spåra i oländig terräng då behöver man ganska ordentligt med envishet och driv för att inte ge upp när det blir svårt att ta sig fram. Likaså är det inte alltid enkelt att träna in fot med en hund som knappt når en till fotknölen. (Jämför med att träna golden.) Men sen till vardags finns det nästan bara fördelar med att ha en liten hund. Smidigt och billigt, man måste inte byta bil bara för att kunna ta hunden med sig osv.

Är man intresserad av rasen är det stora heelerspecialen i Uppsala, Alnäs den 25 augusti. Den 24:e är det dessutom träningsdag med prova-på samt agility (KM och landskamp). Kan vara ett bra tillfälle att se heeler i "arbete". Läs mer på heelerklubbens hemsida.

Jag skaffade min hund på samma premisser som de som beskrivs i TS och jag är väldigt nöjd med mitt val. (Även om unghundsperioden var tuff, jag rekommenderar ingen att skaffa valp och vara gravid samtidigt...)

Mentalitet - är det verkligen hundar med mycket driv och som är så pass stabila att de fixar ex skotten som förekommer redan i lägre bruksklass? De flesta heelers är det, väl uppfödare som gör MH på hundarna. Min har 2:a på skott. En heeler märker och noterar allt så en hur de ska uppnå en etta är för mig ett mysterium...
Har de så mycket arbetsvilja att de vill/orkar träna rejäla pass nästan varje dag? Rätt heeler gör det utan tvekan.
Och storleken. Är inte den till hinder ute i spårskogen? Eller vid lydnaden där hunden hamnar lite väl nära marken för att det ska bli smidigt? Jupp, det kan det bli problem med en heeler.

Vill man gå ett steg upp efter att ha haft en heeler verkar ett populärt val vara ACD (australian cattledog).

Senast ändrad:

Dentaku kanske kan ta fram lite mer statistik?
Och en pinscher är väl ingen liten hund?

Och på frågan: Har de så mycket arbetsvilja att de vill/orkar träna rejäla pass nästan varje dag?
Så är svaret tveklöst ja.

Jag kan PMa en uppfödare som har bra info på sin sida.

Jag ville ha en arbetsvillig hund att tävla och träna med, valet föll på Aussie.
Men eftersom att jag inte hade haft hund tidigare och lyssnade på "fel" råd så skaffade jag en med utställningslinjer.

Resultatet är att jag har en aktiv sällskapshund med noll föremålsintresse.
Som självklart är världens mest underbara hund, men som inte alls är lika träningsvillig som jag hade önskat.

Jag tycker att dom ska ta kontakt med en bra uppfödare på schäfer! Och då av bruksvarianten, förstås ;) En bra schäfer som aktiveras normalt är oftast ingen jobbig hund. Förklarar man för uppfödaren vad man är ute efter så kan dom säkert hjälpa en så att man får rätt valp.

Ingen pinscher som startat i högre klass i vare sig lydnad eller bruks under 2012.

Angående statistiken som jag tar fram - om man som TS kusin vill SATSA med sin hund, då tycker jag att välja en ras som också visar bra resultat i de aktuella grenarna; lydnad och bruksspår. Jag tycker att till exempel en jaktlabrador skulle kunna passa riktigt bra, de kan visserligen vara energiska men med den rasen har man också stora chanser att ta sig långt.

Tack för all statistik snälla du :D

Jag håller med dig. Känns bara dumt att välja ett osäkert kort (alltså ras som inte har visat upp resultat generellt) och öka risken för att stå där med en hund som inte duger när man väl kommer upp i klasserna.. Eller en hund som inte tar sig uppåt alls..

Lite förutsättningar är ju en fördel :)

Du blandar inte ihop storlekarna nu? Min pinscherhanne mäter 50cm i mankhöjd och hade en idealvikt på 19-20kg innan han blev en lagom lat pinschionär.

Pinschrar (ink dvärg och dansksvensk gårdshund) kräver aktivering fysiskt och mentalt, annars hittar de på "skit" själva. Driv är bara förnamnet, när de pysslar med något de tycker om. (Min hittade min mor som missuppfattad instruktionerna som spårläggare på nybörjarkursen och gick 1km kringelikrok istället för 100m med EN vinkel. Hunden sleeeeeeeeeeeeeeeeeet tills han hittade "mommo".)
Men får de jobba regelbundet har de inga problem med att slappa i soffan en dag, vilket verkar vara en fördel i din brors fall?

Jag tränade som sagt spår med min och orken tog aldrig slut. Enda gången jag sett honom slut var efter första heldagen efter inskolningen på sitt hunddagis, som han älskade (ute i blandad storflock mellan 4-8 timmar/dag). Idag, 10 år gammal blir han rejält pipig om han inte får minst en långpromis med möjlighet att spåra och sniffa runt i en timme. Att patrullera mina föräldrars tomt på 1 hektar hela dagen duger inte åt herrn, det ska jobbas också.

Men ska din bror verkligen SATSA och inte vill ha en ren brukshundsras, så ligger t.ex. pinschern myyyyyyyyyyyyycket närmre än en amstaff. :confused: (Glöm inte att dobermann är framavlad ur bla pinschern) De är råttjägare och användes även som vagnshundar för att skydda ekipaget under färden "förr i tiden"

Ang. skott så finns det inget mer utbrett problem med skotträdsla än i andra raser, där får man ju kolla föräldradjurens mentalstatus osv som i vilket hundletande som helst. :)

Tänkte på gårdshunden ang storlek. Blev ju ett samlat svar.

Jag har hört väldigt mycket negativt om pinschrarnas mentala hälsa. Det räcker liksom inte med att de "inte har mer problem än andra raser". Än vilka raser? Vad betyder det uttalandet?

Som sagt, amstaffen är inte längre aktuell utan nu går tankarna mer kring bland annat jaktlabbe, tollare, jaktgolden, kelpie.

Jag har hört väldigt mycket negativt om pinschrarnas mentala hälsa. Det räcker liksom inte med att de "inte har mer problem än andra raser". Än vilka raser? Vad betyder det uttalandet?

Jag har tyvärr också hört en del negativt om pinschrarna och vet faktiskt ingen annan ras där det gjorts en sådan här minnesvideo. Om det stämmer att det är sådana problem i rasen hoppas jag att man tar tag i det ordentligt, vet inte hur många pinschrar som utvärderas mentalt innan de går i avel.

Jag har sett den videon tidigare, fick mig att börja gråta :cry:

Och den är rejält avskräckande..

Som sagt, amstaffen är inte längre aktuell utan nu går tankarna mer kring bland annat jaktlabbe, tollare, jaktgolden, kelpie.

Med ett sånt begränsat antal raser så kan det väl vara klokt att rekommendera dem att ta kontakt med någon eller några uppfödare av varje ras så det får träffa hundarna och prata med människor som lever med rasen varje dag.

Innan jag pratat med kelpie människor var jag helt säker på att det var en på tok för krävande och svår hund för oss men av en slump träffade vi en jättetrevlig kelpie och blev intresserade och pratade med uppfödare och kelpieägare. Ganska snabbt blev vi övertygade om att det var rasen för oss. Nu längtar jag efter att min valp blir vuxen så vi kan träna ännu mer och så småningom kanske tävla. En riktigt kul hund, enkel i vardagen men med en fart och energi som heter duga när man leker och tränar.

Jag tycker de raserna du skrev nu sist skulle kunna vara passande, fast jag vet inte om Kelpien är så mycket mindre krävande än en Aussie? Jag känner inte tillräckligt med kelpies, men min uppfattning är att de ligger ungefär lika.

Men om han hittar några raser som han tycker om så är det väl dags att börja leta uppfödare och sen välja utifrån det.

Hur ställer han sig förresten till labbe, Golden och Tollare?

Tråkigt att du hört det :(

Jag för min del har hört negativa åsikter om DVÄRGpinschrarnas mentalstatus, just pga det avlades friskt på dessa när små väskhundar var som populärast.

Just pinscher verkar inte gemene man veta ens vad det är för något, att det ens finns som ras. Men det beror ju också på vilka kretsar man rör sig i antar jag
De största kennlarna jag känner till tar idag definitivt mentalstatus med i beräkningen när de avlar. MEN man får inte glömma att rasen höll på att dö ut under 50-talet och säkert förekom användning av mer ostabila individer rätt länge.

Ang.skott kanske jag ska förtydliga att jag personligen aldrig upplevt/ hört att skotträdsla skulle vara ett utbrett problem specifikt för rasen. (Pinscherproblem är mer utbredda är öronkanter som tar stryk, viss förekomst av demodex, tar lång tid att ensamhetsträna och är rädda om tassar och klor)

Antar att det jag försöker säga är att, om man skulle falla för rasen, så ÄR rasen större idag än för bara 10-20 år sedan och det går absolut att hitta valpar efter testade föräldrar med bra resultat.

Sen stämmer det att det sällan förekommer pinschrar i de högre klasserna i bruks och lydnad. De flesta jag känner till kör viltspår,där SM vanns av en pinscher för några år sedan.

Men vill din bror komma högt i klasserna och inte träna och tävla för sitt höga nöjes skull och i övrigt ha en trevlig familjehund (vilket jag tolkade det som), så är nog inte pinscher rasen för honom. De är de för egensinninga och påhittiga för :D

*kl*
Gillar han retriverrasernas sätt så kan han kanske även titta på springer (ESS) från vettiga linjer. Jag gillar DP-linjerna mer än jaktlinjerna, finns en del problem med miljösvaghet och oönskad skärpa i jaktvarianten, något som är lätt att bortse från om prio ett är att få in mkt fågel, men kanske inte lika roligt annars.

Jag har ju själv en springer och vi snittar på 3 mer ordentliga lydnadspass/vecka samt lite trick eller klickerträning dagligen. Utöver detta kan jag lägga spår 1-2 ggr/vecka ( kör ju dock viltspår). Jag tycker han är en skitrolig hund att jobba med, han är så glad och positiv. Massor med motor fast välbalanserad ändå. Sen tycker jag om deras sätt att finna sig tillrätta överallt hur som helst, att älska allt och alla och möta hela världen med viftande svans.

Men i ärlighetens namn så är de ett snäpp under de riktigt energiska jaktretrivrarna... Så är målet SM/VM njä, är målet LK3-elit och högre spår, nemas problemas! :)

Mitt inlägg lät lite värderande - det var inte meningen.
Jag menade bara att om man inte haft hund så har man ju lika många problem i vardagen oavsett vad man tränar.
Och vissa raser ger mer utmaning på OLIKA sätt - det är lättare att rätta misstag med en schäfer än med en terrier.
En nybörjare är en nybörjare och man kan inte sitta på brukshundsklubben 24/7.

Att sen man köper en lämplig ras för den gren man ska/vill träna är en annan sak.
Men börja i ändan - lämplig för nybörjare.

Working Kelpie anses for å ligge på linje med Border Collie, men den er hardere i gemyttet. Disse to rasene er enestående når det kommer til gjeting. Australsk Kelpie som er utstillingsversjonen er hakket mildere, men det er også en høyaktivitetshund.

Jeg synes det er vanvittig naivt å ta på seg en krevende brukshund og tro det blir bra bare man kommer til å bruke den i lydighet og bruks. Blir litt som å kjøpe seg en Formel-1 for å delta i gatebilløp. Eller å kjøpe Totilas for å putre rundt i LA dressur. Skikkelig overkill og man gjør seg selv en stor bjørnetjeneste. Disse hundene krever ekstremt grundig grunnleggende arbeid for å kunne fungere. Det krever rett og slett erfaring og kunnskap en førstegangseier ikke har.

Nei, det holder lenge å kjøpe en aktiv rase etter familie og utstillingslinjer, kanskje med noen enkle meritter i lydighet og bruks. Jeg vil anbefale retriever eller gjeterhund. Så kan de heller vurdere en brukshund som hund nr. 2 ettersom de da forhåpentligvis har fått mer erfaring.

Precis, dom har inte ägt någon hund innan. Bara haft kontakt med hundar genom släkt och vänner.

Ja jag tycker faktiskt att det är stor skillnad på valpköpare som vill "gå valpkurs och kanske något mer" än som min kusin, som har lagt ner ett stort jobb på att forska om hund och träning och dessutom är väldigt säker på att han vill satsa på lydnad och bruks.

Utan att komma med några tips om raser så skulle jag om jag var förstagångsägare ändå välja en hund som kan fungera även utan väldigt mycket aktivering. Hundträning är ju ofta ett intresse som växer fram och det är ju inte säkert att något som verkar roligt när det väl kommer till kritan är så roligt att man vill ägna den större delen av ens fritid åt det under flera år framöver.

Utan att komma med några tips om raser så skulle jag om jag var förstagångsägare ändå välja en hund som kan fungera även utan väldigt mycket aktivering. Hundträning är ju ofta ett intresse som växer fram och det är ju inte säkert att något som verkar roligt när det väl kommer till kritan är så roligt att man vill ägna den större delen av ens fritid åt det under flera år framöver.

Håller helt med!!

Finsk eller svensk lapphund!

Tollare tror jag även är ett bra alternativ.

Det håller jag också med om. Jag valde ras utifrån det och med facit i hand så var det väldig tur eftersom livet har en förmåga att ändras en del. Nu har jag ändå en hund jag tävlar lydnad och bruks med på lägre nivå men jag behöver inte ha dåligt samvete om det blir perioder med mindre aktivering.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V