Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Sv: Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Varför inte en hund av den underbara mångsidiga och vackra rasen hovawart?

Jag har haft 3 schäfrar och en bc. Bc är ju outstanding att träna med men krävande. Hoffen däremot är pigg och glad och med på det mesta och blir inte lika "jobbig" om man tar det lugnt någon dag. Jag är sååå nöjd med min hoffe.

Jeg er ikke enig i at jakt-retrievere er middels aktive hunder. Jeg ville faktisk omtrent satt disse ganske godt oppunder aktivitetsnivået til malle og BC.
Og hvis de synes rottis er for tung og treg, ja da skjønner jeg ikke helt hvorfor de i det hele tatt vurderer amstaff?

Å velge rase er bare en del av det å velge seg riktig hund. Det er like viktig å finne seg en passende oppdretter. Det er store variasjoner innenfor alle raser nå til dags. Innenfor den samme rasen kan noen avle frem sofapynt, andre hobbyhunder og noen avler på mer ekstreme brukshunder.

Ei jeg vet om driver IPO med sine to rottweilere. Da hun skulle kjøpe sin første hund var hun brennsikker på at dette var hva hun ønsket. Samtidig var brukshundsport helt nytt for henne selv om hun hadde hatt hund før, og hun ønsket ikke å ta seg vann over hodet. En regel når man velger seg hund er å velge noe som har ett hakk lavere aktivitetsnivå enn man selv. Derfor valgte hun en rottis med middels bruksegenskaper som sin første. Altså fra familiehundlinjer med litt LP-meritter. Og dette har hun ikke angret en dag på! Hun har feilet masse, lykkes masse og fremfor alt lært en hel del om seg selv. Når første hunden ble voksen følte hun seg helt trygg og klar til neste hund: En skikkelig bruksrottis!
Dette har gått veldig fint, men hun ville nok slitt mye mer med nr. 2 om ikke hun hadde fått erfaringen fra hund nr. 1 først. Hun fikk virkelig satt seg inn i IPO-verdenen, etablert seg med hundefolk å trene med og tildelt seg en hel del kunnskaper. Og dette uten risiko for å plutselig sitte der med en understimulert hund i tilfelle dette ikke var noe for henne allikevel. For det man vet oppriktig talt ikke før man får prøvd.

Jeg synes en av retrieverne høres ut som ett godt og trygt valg. Her i Norge har Flatcoated Retriever blitt veldig populær til lydighet og bruks. De er glade i mat(ett must om man klikkertrener!), er lærevillige og utholdende. Men de regnes etter retrievere fra jaktlinjer som den mest aktive retrieveren. De er energiske og vimsete, og trenger derfor en del roligtrening, kontakttrening og fokus på konsentrasjon. Her kreves det en engasjert og tålmodig eier.

Ellers egner lagotto romagnolo, rottweiler, beauceron, boxer, hovawart, picard, storpuddel, hvit gjeterhund, bearded collie, briard, tervueren/groenendael og schæfer seg godt. Men dette er helt forskjellige hunder mentalt og fysisk, noen mer egnet til visse ting og noen mer eller mindre krevende enn andre. Så gjør ett godt forarbeid og velg rase med omhu. Ring oppdrettere, spør instruktører og hør med eiere av rasene om det kan være en rase for deg.
Her trenger man heller ikke å overdrive med å skaffe seg hund etter brukslinje av disse rasene, for selv familiehunder kan fint egne seg til lydighet og bruks.

Jeg gikk på lydighetskurs her sammen med noen som hadde golden. En helt vanlig golden avlet til familie og utstilling. Denne var svært rolig og kald i hodet, men samtidig ivrig og intelligent. Den tok alt på strak pote og lærte raskt. Kursets store stjerne var den. MEN, det var en labrador der også, fra brukslinjer. Denne hadde problemer med å lære noe som helst grunnet skyhøyt stressnivå. Så de brukte mye av kurset på å belønne hunden for å stå på alle fire beina og holde kjeft. Eieren hadde kjøpt denne fordi han ville ha en hund som kunne bli god i lydighet. Dog tenkte han ikke på at denne type hund krevde MINST like mye, om ikke mer, roligtrening som aktivitet for å ikke lage potespor i taket..

Mitt poeng er vel at man trenger ikke alltids å se over til disse ekstreme brukshundene for å finne seg noe som duger tilstrekkelig. Hvertfall ikke om det er første gangen man tenker å starte konkurranse, selv om man har hatt hund før. Ofte duger familiehundene godt nok. Det kreves mye kunnskap for å håndtere en driftig brukshund. Overdrevent stress er svært vanlig, og man må kunne kontrollere og balansere det for at hunden skal være mottakelig for læring.
Nå skal jeg ikke påstå hardnakket at dette er utfallet om valget faller på brukshund, men faren er der så absolutt.

Mitt råd er derfor til dem: Dropp brukshund som første konkurransehund. Skaff en helt gjennomsnittlig hund, etabler deg i miljøet, gjør deg kjent med den nye hverdagen og gjør masse feil som du lærer av. Når denne hunden fyller 2-3 år(hvertfall må den være voksen mentalt), da kan du ta en vurdering om du ønsker og er klar for en skikkelig brukshund.

Jag har själv heeler och umgås med många av denna ras och det är otroligt trevliga hundar.
Jag tror att orsaken till att de inte har några resultat helt enkelt beror på att det finns så få hundar och de som tävlar tävlar i agility. De hundar som jag vet är otroligt föriga och väldigt arbetsvilliga.
Min heeler har fått idel lovord från många bruksmänniskor (enligt flera av dem är hon en hund som kan ta sig till elit). Hon har en kapacitet som ligger högt över det jag hinner träna i dagsläget. Hon är även väldigt duktig i agility. Tyvärr hinner jag inte träna och tävla i dagsläget men jag hoppas verkligen kunna ta tag i det och komma ut på några tävlingar för en sådan hund måste få visa vad hon kan. :love:

Jag kan varmt rekommendera rasen, den är helt underbar.

Som sagt så jämförde jag registreringssiffror också och korthårig collie är ovanligare än heeler, så det handlar knappast bara om att att det finns för få hundar för att synas på tävlingsbanorna.

(Om TS kusin vore ute efter en smallhund i agility skulle däremot heelern kännas som något att satsa på!)

Senast ändrad:

Varifrån kommer din hoffe och tränar/tävlar du med den? Jag har själv en på 3,5 år som jag börjat komma ut på tävlingsbanan med.

KL
Jag slår oxå ett slag för hoffen. I senaste brukshunden kan man läsa om dom då det är en rasspecial om dom. Vit herdehund kan vara ett alternativ oxå. Har fått uppfattningen att dom i aktivitetsnivå är ganska lika hoffen.

Som sagt så jämförde jag registreringssiffror också och korthårig collie är ovanligare än heeler, så det handlar knappast bara om att att det finns för få hundar för att synas på tävlingsbanorna.

(Om TS kusin vore ute efter en smallhund i agility skulle däremot heelern kännas som något att satsa på!)

Det må så vara med jag tror att de som köper KC är mer inne på att tävla lydnad än vad de som köper heeler är. Därav ditt resultat.

Jag skulle själv hellre ha en heeler än en collie pga mentaliteten (jag vill ju iofs bara ha heeler).

Är dom alltså helt novis med hund? Det borde väl inverka på valet?

Eller är en nybörjare som säger att dom ska tävla bättre nybörjare än en som tänkt gå valpkurs och kanske något mer?

Flera av raserna som räknas upp är ju inte något man rekommenderar till första hund.

Kan Malinois eller Laekenois (stavning=?) vara ett alternativ?

Min kusin ringde mig idag, han och hans flickvän tänker skaffa hund och han ville ha lite råd kring ras.

Han vill träna och tävla i bruks (spår) och lydnad. Han vill verkligen satsa och planerar att träna ordentliga pass ett par dagar i veckan (3-6 dagar) utöver fysisk motion.
Han vill dock inte ha en extremt krävande ras, dels för att det är deras första hund men också för att det är svårt att på förhand veta hur mycket tid som faktiskt kommer läggas ner i slutändan. Tycker det är sunt resonerat.

De är inne på amstaff. Själv är jag lite tveksam, jag har inte uppfattat amstaffs som en ras som passar om man verkligen vill satsa på tävling och träning? Eller har jag fel?

Vilken ras skulle ni föreslå till ett ungt par som vill ha en riktigt bra hund för lydnad och bruks men som inte vill binda upp sig på sjukt mycket aktivering?
BC, schäfer osv tänker jag går bort.

Kanske jaktlabbe?
Vad tror ni om Kelpie? För krävande?

Din bror har precis beskrivit en pinscher! :D
Kan vara flamsiga långt upp i åldrarna, men gör resultat i lydnad och framför allt i spår!
Och var han inne på amstaff, så tilltalar nog päls/kroppstyp också.

Hmmmm, NEJ! Mallen är svår och inget man (enligt mig) bör köpa som första hund.

KL

Jag säger spontant labbe eller golden av jaktvariant.
Har tidigare varit motståndare till såna raser som "finns en i varje hörn" men har ändrat åsikt efter att ha sett flera väldigt trevliga och duktiga på tävlingar.

Jag tycker han ska titta på Dansk-svensk gårdshund, det är ingen sällskapshund utan gillar att jobba, min älskar lydnad och dom flesta är oerhört lättlärda. Dom gårdshundar jag träffat är perfekta arbetshundar med mycket glöd, roliga att jobba med. Dessutom mycket trevliga familjehundar.
Den enda nackdelen jag ser är att dom inte gillar att vara ensamma utan vill vara med hela tiden, vilket också är en stor fördel om man vill jobba med sin hund.

Kan vara flamsiga långt upp i åldrarna, men gör resultat i lydnad och framför allt i spår!

Jag tänkte faktiskt samma sak.
(Och nej, inte bara för att jag har två aktiva dvärgpinnar som älskar att träna och spåra och inte bangar på något - förutom regn ;))

En väl stimulerad pinscher är en toppenhund.
Uppmärksamma och signalkänsliga, oerhört lättlärd och de kan koncentrera sig och fokusera länge på samma uppgift, de vill gärna vara till lags och hänger med på allt - och dessutom kan de bjuda på sig själva.

De har mycket energi under tiden de är aktiva, men älskar att sova middag och mysa i soffan och sängen. Av- och påknapp at it's best. Dessutom är det en väldigt frisk ras - för att inte tala om hur vackra de är.

Senast ändrad:

Varför inte en hund av den underbara mångsidiga och vackra rasen hovawart?

Jag har haft 3 schäfrar och en bc. Bc är ju outstanding att träna med men krävande. Hoffen däremot är pigg och glad och med på det mesta och blir inte lika "jobbig" om man tar det lugnt någon dag. Jag är sååå nöjd med min hoffe.

Kan du inte beskriva rasen lite mer? Jag känner att jag har noll koll på hur de funkar osv :)

Jag håller inte riktigt med dig. Klart att de inte ska skaffa en värstinghund, av de anledningar du nämner, men jag tycker verkligen inte att de ska skaffa någon form av sällskapsras. Det finns ju mycket däremellan som möjliggör god träning utan att vara hyperaktiva.

Jag tycker inte att han ska göra det svårare för sig än han behöver. Så jag tycker verkligen att han ska välja en arbetshund, dock en som är lite mildare än tex BC och malle.

Alla har ju inte viljan/möjligheten att äga två hundar. Så att skaffa en ras man egentligen inte vill ha nu bara för att man är förstagångsägare känns ju väldigt dumt.

Är dom alltså helt novis med hund? Det borde väl inverka på valet?

Eller är en nybörjare som säger att dom ska tävla bättre nybörjare än en som tänkt gå valpkurs och kanske något mer?

Flera av raserna som räknas upp är ju inte något man rekommenderar till första hund.

Precis, dom har inte ägt någon hund innan. Bara haft kontakt med hundar genom släkt och vänner.

Ja jag tycker faktiskt att det är stor skillnad på valpköpare som vill "gå valpkurs och kanske något mer" än som min kusin, som har lagt ner ett stort jobb på att forska om hund och träning och dessutom är väldigt säker på att han vill satsa på lydnad och bruks.

Jag tänkte faktiskt samma sak.
(Och nej, inte bara för att jag har två aktiva dvärgpinnar som älskar att träna och spåra och inte bangar på något - förutom regn ;))

En väl stimulerad pinscher är en toppenhund.
Uppmärksamma och signalkänsliga, oerhört lättlärd och de kan koncentrera sig och fokusera länge på samma uppgift, de vill gärna vara till lags och hänger med på allt - och dessutom kan de bjuda på sig själva.

De har mycket energi under tiden de är aktiva, men älskar att sova middag och mysa i soffan och sängen. Av- och påknapp at it's best. Dessutom är det en väldigt frisk ras - för att inte tala om hur vackra de är.

Jag tycker han ska titta på Dansk-svensk gårdshund, det är ingen sällskapshund utan gillar att jobba, min älskar lydnad och dom flesta är oerhört lättlärda. Dom gårdshundar jag träffat är perfekta arbetshundar med mycket glöd, roliga att jobba med. Dessutom mycket trevliga familjehundar.
Den enda nackdelen jag ser är att dom inte gillar att vara ensamma utan vill vara med hela tiden, vilket också är en stor fördel om man vill jobba med sin hund.

Men tycker ni verkligen att det är lämpliga raser för någon som vill satsa på träning och tävling i bruks och lydnad?

Det som gör mig tveksam:
Mentalitet - är det verkligen hundar med mycket driv och som är så pass stabila att de fixar ex skotten som förekommer redan i lägre bruksklass?
Har de så mycket arbetsvilja att de vill/orkar träna rejäla pass nästan varje dag?
Och storleken. Är inte den till hinder ute i spårskogen? Eller vid lydnaden där hunden hamnar lite väl nära marken för att det ska bli smidigt?

Har man för avsikt att träna och tävla så ska man skaffa sig en hund som lämpar sig för det.
Är man så pass intresserad av att arbeta med sin hund så har man viljan att lära och arbeta med en lite svår hund.
Faktum är den att en arbetande hund sällan är svår när den får det den behöver.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V