Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Sv: Rasval - lagom aktiv hund till bruks och lydnad

Du har säkert rätt. Jag sätter de raserna tillsammans bland "pålitliga men krävande" ;)

Rottis sa han att han inte ville ha, men det KAN bero på att han kanske bara har träffat fläskberg. Han sa nämligen nej till labbe först också eftersom han tyckte de var stora och slöa..

Knappast mer osäkert än Heeler, Schapendoes och Vit herdehund, även om jag tycker att åtminstone den sistnämnda också är ett bra alternativ.

Eftersom jag är statistiknörd så kollade jag alla fyra rasernas starter i lydnadsklass 3 och Elit samt alla bruksgrenar klass Högre och elit under år 2012 samt bästa resultat(med reservation för att jag kan ha missat någon hund).

Lancashire Heeler - inga starter i vare sig Lydnad 3/Elit eller Bruks Högre/Elit.

Schapendoes - en hund som startat lydnadsklass 3, förstapris. Ingen start i elitlydnad. Inga som startat Bruks Högre/Elit.

Vit herdehund - två hundar som startat lydnadsklass 3, en förstapris, en med nollpris. Inga som startat i Bruks Högre/Elit

Korthårig collie - En hund som startat lydnadsklass 3, andrapris. En hund som startad lydnadsklass Elit, förstapris. Tre hundar som startat högre klass bruks, alla med godkänt resultat. Två hundar som startat elitklass bruks, båda med godkänt resultat.

Dessutom är korthårscollien den av raserna som genomgående har lägst registreringssiffror om man ser bakåt i tiden.

Annars tror jag Rottan skulle passa fint :). Om du vill skulle du kunna länka till min blogg, jag skriver väldans detaljerat om träning, om rasen osv. PMa om det är av intresse.

Jag upplever nämligen Rottisen som lagomt aktiv, de grejar med det du vill göra utan några problem, men får inte dåndimpen om de inte får ordentlig aktivering utan endast promenader några dagar. Däremot är det ju ingen hund du ska ha om du tänker att du ska rya omkring och domdera en massa, för det köper dem inte.

Amstaffen som brukshund tror jag är ett väldigt osäkert kort. Be Dentaku kolla statistiken :p. Aveln är väl inte alltid att hurra för, och vad jag vet är det inte jättevanligt att man jobbar med dem?

Amstaffen som brukshund tror jag är ett väldigt osäkert kort. Be Dentaku kolla statistiken :p. Aveln är väl inte alltid att hurra för, och vad jag vet är det inte jättevanligt att man jobbar med dem?

Ni ropade? :D

Om man jämför med registreringssiffror så verkar få amstaffs startats i år, de ligger på samma nivå som Vit Herdehund eller Heeler trots att de enligt registreringssiffrorna är 3-4 gånger så många. En enda hund har i år startat på högre nivå, den har tagit förstapris i elitlydnad och startat elitbruks med ej godkänt resultat.

Haha :D. Visste att det var ett smart drag att fråga dig ;). Var hittar du alla dessa siffror?

Egentligen kanske inte amstaffs är dåliga hundar att träna med, men det är säkert svårt att hitta uppfödare som satsar på Bruks. Sedan kan det ju vara jobbigt då det är vanligt med aggression mot andra hundar, och det är ju alltid lite jobbigt. Inte minst om man vill göra det lätt för sig i form av platsliggning och sånt. Och det vill man väl kanske..

Jag skulle också säga rottis faktiskt.
Har bara rottisar i min sökgrupp. Rätt okomplicerade hundar med lagom motor.
har ju själv en rottiskorsning och för mig är hon perfekt.
Lagom motor, lättmotiverad, öppen, glad, inte superflamsig som min BC.

På SBK Tävling går det att söka på ras men sen får man gå in på varje tävlande hund för att se klasser och resultat - förvänta er inte att jag kommer hjälpa till att kolla upp rottis! :D Registreringssiffor kollar jag på Avelsdata.

Haha, nääädå, Rottis finns det en del av i de högre klasserna :).

Framför allt finns det många som tävlar öht, man kan inte söka enbart på de högre klasserna eller ens specifika grenar så jag har suttit och knappat mig genom mängder av agility- och rallylydnadsekipage.

Tack snälla du för ännu mer statistik :D

Men det verkar alltså som om sportlabbe eller rottis är säkraste korten lite lagom i aktivitetsnivå?

Jag är inte superinsatt i rasen men, om nu personen är inne på amstaff - varför inte kolla lite mer på vanliga staffar? Eller är dom kanske för små?

Hur som helst är alla jag har träffat tämligen okomplicerade med mycket energi, leklust och humor. De kanske inte är några superstjärnor att träna med (?) men jag har fått intrycket att dom ändå är roliga hundar att jobba med eftersom dom helt enkelt är med på allt!

Jag är inte superinsatt i rasen men, om nu personen är inne på amstaff - varför inte kolla lite mer på vanliga staffar? Eller är dom kanske för små?

Hur som helst är alla jag har träffat tämligen okomplicerade med mycket energi, leklust och humor. De kanske inte är några superstjärnor att träna med (?) men jag har fått intrycket att dom ändå är roliga hundar att jobba med eftersom dom helt enkelt är med på allt!

Jag pratade lite med honom nu igen och han lägger ner amstaff, kollar vidare på annat.

Jag vet annars en riktigt riktigt häftig och trvlig staffetik som ska paras nu... Hon är uppe i lkl3 tror jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 197
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V