@Åsa A läser att ljudkänslighet och rädsla förekommer ganska mkt.....
Njae... jag skulle säga att det inte är så vanligt förekommande längre... rasen har gjort stora framsteg på de närmare 30 år som den funnits i Sverige. Visst kan det förekomma, men det kan det även i andra raser. Som vanligt gäller det att kolla linjer när man letar valp, kolla MH-statistik etc.
Det är en generellt frisk och robust ras, inga direkt rasbundna sjukdomar förutom HD/ED som ligger ungefär som hos andra bruksraser. Päls som är lättskött (men de fäller en del ett par gånger om året) och vädertålig. Väldigt smidiga för sin storlek. Inte alltid koll på hur stora de är - det kan bli tungt när man får en "båsse" i knäet.
Smarta hundar, har bakgrund som vaktande/vallande (inte vallning som BC då utan mer som "levande staket") så ganska snabba reaktioner, men är man van vid malle är det nog inga problem. Jag tycker själv att det är otroligt enkla hundar, mina har aldrig varit speciellt stökiga som unghundar, men jag har förstått att alla inte riktigt har den erfarenheten.
Kolla på Svenska beauceronklubbens sida så hittar du ett rasregister med alla svenskregistrerade hundar, på sidan finns även sammanställningar av tävlingsresultat år för år.
De går att göra det mesta med - du hittar aktiva beauceroner inom bruks, lydnad, rallylydnad, drag, IPO, viltspår. Det finns försvarsmaktshundar och några få väktarhundar. Ingen uppdelning i arbetande respektive utställningslinjer - det går typ att ta hunden från spårskogen rakt in i utställningsringen
Nackdelar? Tja, de kan vara störiga som unghundar och de mognar långsamt. De är relativt stora och en hane på 40+ kg som studsar och far kan ju vara jobbig enbart genom sin storlek och aktivitet.
Ljudrädsla och sociala rädslor finns, men har som sagt blivit mycket mindre av tycker jag (som hållit på med rasen i... hm... 16 år blir det väl nu).
En del individer har lite dåligt föremålsintresse.
Jaktlust finns i rasen, inte något jätteproblem vad jag vet men finns gör det. Dock inte så speciellt många individer som är så där riktigt jaktgalna, inte vad jag uppfattat i alla fall.
Hm... just nu kommer jag inte på något mer att skriva, men fråga om det är något mer du undrar över.