Jag har en finsk lapphund. Tycker de är tydligt av och på. Men i varje fall min är lätt uttråkad...Aldrig tränat drag med honom men får heller inte känslan av att det är hans grej... Charmiga pratiga och snälla hundar som i mitt tycke är lättlärda och lättsamma att ha.hahaha nej men fy vad tråkigt hahaha!
Jag är mer rädd för det här motionsmonstret du vet "du måste cykla 1 mil innan jobbet och 2 mil efter jobbet och vilar du en dag är den galen". För jag TROR mig veta att jag inte kommer satsa SÅ mycket på draget. Jag gillar ju mallens energi och vilja och just nu trivs hon med livet som en lite mer "aktivare sällskapshund" som jag ändå vill kalla henne för, just för att hon är 6 år, hon gillar fysträningen massor och hon är en lite "lugnare typ" av malle. Men hon KRÄVER fortfarande fysträningen i princip dagligen och det är lite det jag inte vill ha.
Jag vill ha "JAG ÄR REDO!!!!" och full energi när vi går ut och ska dragträna våra 2 dagar i veckan, men jag vill även ha den här avknappen när man har en vilodag. Eller avknappen när man är hemma hos folk UTAN att ha tömt hunden innan.
Det känns som en svår kombo, antingen får jag en greyster som säkerligen kommer kräva mer fysträning än jag kan ge eller så får jag en hund som inte ger det jag vill i draget..
Har en annan hund oxå med den där fullt ös medvetslös attityden även nu som mogen 11 åring. Det är dock inga problem med avknapp inomhus med honom heller. Han går igång på alla cylindrar när man rör kopplet men annars är han hur cool som helst. Tänker mest att spetshundar överlag verkar duktiga på av och på och inte riktigt har det där måste jobba jämt sättet som vissa bruks/vallhundar.
Du kanske inte ska vara så rädd för till exempel en lapsk vallhund? De jag träffat är mycket mer uthålliga än min finne men sover precis lika coolt inne