Trolling??? menar du tollaren???
Curly coated är enligt många jag diskuterat rasen med, rent ut sagt, ingenting att ha... (var själv inne på en curly), De är skarpare än en "vanlig" retriver, och kan också visa oönskade tendenser som aggresivitet mot förare osv... jag har ingen statistik eller liknande, men det finns ju en anledning att man ser allt färre av dem... Vet dock EN som har fungerat bra som "killerhund". men har stark jaktinstinkt och inte lika mycket avlade som labbe och golden, alltså inte samma valmöjligheter osv... De kennlar och uppfödare jag har sett tilltalar mig inte alls heller.. (Förstår inte hur man kan avla på en apportör utan att ha några som helst jaktprovsmeriter eller använt den i jakt...
)
Ska du ha golden så akta dig NOGA för HD-fel, välj gärna working varinaten (jaktvarianten), dock svår att hitta en bra, men när du väl gör det så...
Tollare likadant, se till så att du hittar en bra uppfödare, man ser tyvärr fler och fler måndagsexemplar (inom alla raser
)
Dobberman har jag ingen erfarenhet av, men det finns det ju andra som har
Men ta en extra titt på springer spanieln också, trevlig allsidig hund. jaktlabben kan med vara ett bra val
//E