Jag fattar inte att du kangenerallisera så och säga nåt så urbota dumt som att en Border Collie är en usel familjehund.
Jag har haft Border Collie i 8 år och min får inte möjlighet att valla, inta annat än att hon hjälper till att ta in hästarna varje dag, men det är knappast en heltids syssla för nån som du påstår vara arbetsnarkoman och då skulle behöva jobba många timmar om dagen med just vallning.
Oj så fel det kan bli, en border behöver jobba. Så långt är det rätt, men det behöver inte vara vallning. Min funerar helt utmärkt som handikapphund. Hon hjälper mej med allt jag inte klarar själv, hämtar saker, plockar upp när jag tappar, öppnar dörrar och tänder lampor mm... mkt har hon fått lära sej "i onödan", dvs hon behöver inte kunna det för att kunna göra sitt jobb bra, men eftersom hon älskar att lära sej nya saker så har det även blivit lite onödigt kunnande för hennes del.
Där har du vad en Border egentligen behöver, massvis med mental stimulans, problemlösning mm mm. Och naturligtvis en portion vanlig hederlig motion, ingen vansinnes träning, men normalt motionerande som ofta både hund och ägare behöver. Trots att min tös inte arbetar eller motionerar mer än så här är hon lagom kraftig kanske aningen tunn tom, och visar inga som helt tecken på att vara rastlös inne.
Man ska nog bara uttala sej om raser som man verkligen har erfarenhet av. Inte bara har hört att dom är si eller så, sen får man aldrig glömma att varje hund är en individ och påverkas av sin omgivning oavsett ras. Alla BC är inte som min, men jag har under åren bara träffa en som om man överdriver kraftigt kan liknas vid den hund som du beskriver i ditt inlägg som varande en typisk BC.
Jag rekomenderar dock inte Border till nån som främst vill ha en familje hund, om man inte vill jobba tillsammans med hunden... som sagt vallning är inte nödvändigt men nån form av arbete behöver dom för att må bra i skallen.
/ Lori