Rastips, någon?

Sv: Rastips, någon?

Jag tycker att du ska satsa på en cavalier.

Dom älskar för det mesta agility, dom är rätt små men de är också väldigt tåliga hundar. min lilla kille kan hänga med nästan vart som helst, och han orkar väldigt mkt också. är inte särskilt mkt pälsvård heller! dessutom så älskar han både människor och hundar, har aldrig träffat en aggressiv Cavalier!

Jag tycker att e pudel passar in på dina önskemål. Bra agility hund, bra till lydnad, en utmärkt familjehund och pigg och glad. Orkar mycket.

Okej! :) Jag trodde nämligen att dom seriösa Spaniel avlarna mest sålde till jaktintresserade, men jag får ta och kolla upp rasen närmare! Finns ju en hel del varianter :)

Läste lite om Cane Corso. Den har använts mycket som kamphund va? Alltså, att folk har köpt den endast för att anses tuffa och farliga? :crazy: Kändes som en sådan hund iaf.
Fast den var fin :) Tror dock en sådan hund kan vara lite för tuff i psyket för mig, fast dom kanske inte är så tuffa som dom framstår? Får läsa lite mer, läste bara rasstandarden nu!

Jag har två Cane Corso, om folk köper CC, Pit bull, Staffar eller vad som helst för att anses tuffa Kan man ju knappast skylla rasen för....
Jag har då inte köpt mina för att vara tuff:rofl: CC är inte så tuffa i psyket om man miljö och social tränar dom ordentligt som valpar, men de gäller ju de flesta raser.... Dock är dom aningen resarverade mot främlingar, men de ser inte jag iaf som ett problem. Men man ska veta vad man har i kopplet sas.... I fel händer kan de gå illa precis som med de flesta andra raser. Med en CC kan man göra de mesta allt ifrån soff potatisar till lydnad och bruks, (dock är den inte en brukshund) och jag vet en tjej som tränar agility med sin tik, ingen tävlings hund men tränar å den gillar de skarpt. Vill du veta mer så fråga gärna....

Senast ändrad av en moderator:

¨Många bruka vilja spåra med sina springer me inte uppfödarna kräver det!

CC är väldigt trevliga hundar tycker jag, men som nån annan skrev kan va rätt reserverade. Känner en CC o han är bra mysig men gillar dock o tugga sönder allt. Men hon har sin till utställning. jag tycker det är en fin och trevlig ras och jag skulle inte heller skaffa en sån för att se tuff & farlig ut...

Cavlierer är fina! :) Min gammelmoster hade en sånn förut, som jag var väldigt förtjust i. Har helt glömt bort den rasen, ska ta och kolla upp den lite närmare! :)

Haha okej! Tänkte bara att eftersom där jag bor köper var och varannan person en pitbull eller liknande raser för att ha som leksak och försvar :crazy: Tänkte att det kanske hade lett till oseriösa uppfödrare och så.

Men är den en bra första hund då? Nu har iofs min familj haft hund tidigare, men jag var så liten då så jag knapp minns det. Tyvärr var hunden blandras och blev ostabil i psyket så vi var tvugna att avliva honom :(

Planerar ju som sagt att gå valpkurser, fortsättningskurser och sådär och har hjälp av pappa, mamma och kompisar med hund, så jag är ju inte helt ensam. Och självklart tänkte jag läsa på så mycket som möjligt innan hunden anländer!

Pudeln, vad finns dom i för olika storlekar nuförtiden? Och vad ligger mankhöjderna på? :)

Men är den en bra första hund då? jag antog att du frågade mej?

jag svarar iaf: vi har en golden sen tidigare som är hela familjens och alla hjälper till att sköta honom.. men sen så kände jag att jag ville ha en egen hund som jag kunde träna och tävla lite agility och så med..(jag är 14) så efter lite tjat så gick dom med på det och jag hittade in på cavaliersällskapets hemsida där jag läste och mejlade med lite olika uppfödare och så.. och det var precis vad jag letade efter. så jag har skött honom helt själv och gått ut och tränat och så själv och jag har bara haft en hund innan och läst en massa och så, men jag tkr iallafall att det är en "enkel och lättlärd" ras. den passar utmärkt som första hund vad jag har hört iallafall.

Jag frågade alla, kan man säga ;)

Låter som en riktigt trevlig hund! :) Jag är egentligen ute efter en lite större ras, men är öppen för allt. Tips på nån bra hemsida där man kan läsa lite mer om cavaliern? :D

Suck, vad trött jag blir... :( Är ju som sagt ganska inne på en GD, och har berättat det för endel kompisar. Och nu har jag fått alla emot mig och säger att jag inte kommer klara av en så pass stor hund. :confused: Kompisarna säger att den kommer hoppa upp på folk för att "hälsa" (ni vet, slicka i ansiktet och dyl) och att det är omöjligt att få den att inte göra så.

Men det kan väl inte stämma? :confused: Jag menar, bara man tränar hunden osv? Jag tänkte ju gå på lydnadskurser osv? Blir så ledsen när folk säger sånt där, speciellt med det dåliga självförtoende jag har :( Är iofs inte världens största människa, men inget är ju omöjligt bör man ju tycka? :crazy:

Jag tycker GD är jättefina hundar men det som fått mig att avstå är att dom lever så kort tid. Nu får ni GD ägare rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

Annars kan jag ju puffa lite för min ras. Basset hound :love: underbarare finns inte.

Gör dom? :o Hade jag ingen aning om!

Bassetar är ju så fina! Du får gärna berätta lite mer om dom! :)

Beror ju på vad man definierar som kort...

Men de flesta jag har känt till har iaf blivit 9-10 år...

Såklart det går att uppfostra en GD till att inte hoppa och slicka i ansiktet, herregud det är ju som vilken annan hund som helst att lära in hyffs!

Ja, precis vad jag också tyckte! Sen säger dom att jag "kommer flyga som en vante" om hunden får syn på en kanin eller liknande, men det borde väl också gå att få kontroll över? :crazy: Sen räknas väl GD som sällskapshund, och borde väl inte ha sådan jaktinstinkter?

Ingen som har nåt tips på erfarna och duktiga GD uppfödare? :) Vill gärna veta lite mer och ha möjlighet att besöka uppfödare till rasen!

Sök på Svenska Grand Danois klubben ( Googla ) så får du fram deras rassida ....

Där finns länkar till uppfödare så du kan få en chans att besöka många kennlar..

9 år tycker jag är ganska kort. Helst ska dom ju leva minst 20 ;)
Stämmer det att man räknar dom som gamla vid 6-7 år?

Milda, goda, lugna hundar som helst av allt ligger under täcket och kramas. Min är alltid med i stallet och ofta med ut med hästarna. Lös och hon hänger med utan problem. Fast det är klart, har man galopperat så får man stanna och vänta på henne, hon har ju rätt korta ben trots allt... :D Dom är snabbare och smidigare än de flesta tror.

Läste igenom hela GD sidan, tittade lite på uppfödare och sådär! Den var verkligen bra :) Bra med info.

Åh, en basset låter så söt! Skulle vilja ha en sådan med... :d Finns det nån hemsida, typ svenska basseth. sällskapet? :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 122
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 295
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka