Rastips, någon?

transmission

Trådstartare
Till nästa sommar kommer det förmodligen bli aktuellt med en ny familjemedlem - en hundvalp! :D Problemet är bara vad vi ska ha för ras, och jag tycker att ni på Buke kan hjälpa mig med det problemet! :angel:

Vi är 3 i familjen, mamma, lillebror och så jag, är dock främst jag som ska ta hand om den, då jag behöver sysselsättning efter att slutat rida. Jag är ute efter en hund jag kan gå ut på längre promenader med, men klarar av att bo i lägenhet och att vara ensam ett par timmar om dagen (lär dock inte handla om så många timmar, jag kommer inte ha så mycket skola efter nästa sommarlov). Är intresserad av att gå diverse lydnadskurser, och eventuellt hobbypyssla med agility.

Är inne mycket på sheltie och grand danois, stor skillnad - jag vet! Men det är så fina raser hundar, och vad jag har läst om dom så verkar dom passa mig ganska så bra! :) Min kompis är dessutom uppfödare av Shelites, så där ifrån har jag massor av hjälp, oavsett vad för ras jag skaffar.

Så, någon som har lite tips? Och någon som kan ge lite mer info om för/nackdelar med ovannämnda raser? Vad för ras ni tipsar om spelar inte så stor roll, är öppen för det mesta :D

Sv: Rastips, någon?

Alltså väljer du Grand Danois så kan du glömma Agility, visst det finns dom som utövar sporten med en Grandis men man ska inte räkna med att kunna göra det.

Annars passar väl grandisen in hyffsat på det du önskar, kanske inte någon lydnadssjärna men helt klart en värdig skogs/promenad kompis...

Kräver sin del av hjärngympan för att inte hitta på egna hyss.

EN GD är DYR att äga ...

Jo, jag vet att jag kan glömma agilityn ;) Och att dom är dyra i drift.. Tänkte inte tävla eller så i lydnad heller, utan mer ta kurser bara för att det är bra att veta vart man har sin hund, och så man har nåt mer en bara promenader att aktivera sig med :)

Grand Danoisen är väldigt flockbenägen, ogillar att vara ensam ( även om det fungerar )

Hur många timmar talar vi om / snitt per dag ?

Beror helt på hur mina lektioner kommer ligga tidvis :crazy: Men kommer dom ligga efter 3, varje dag så kommer det handla om max 1-2 timmar, nån/några dar i veckan. Annars kanske 2 - 3 nån/några dar i veckan. Borde vara minst 2 dar som den inte behöver vara ensam alls på dagarna :) (om man bara räknar vardagar alltså, annars blir det ju 4).

Hur är en GD mot främlingar föresten? :)

Det finns viss problem med mentalitet inom rasen, det har tyvärr uppkommit genom avel som går enbart mot utseende och en hel del nybildade uppfödare...

Det finns dock BRA avelsmaterial och uppfödare att tillgå..

Hur har ni tänkt lösa valptiden ?

:)

Idag gjorde jag en ny bekantskap, affenpinsher, liten raggig med pliriga svarta ögon. Säkert robust och lämplig till agility, helt klart är att jag kommer att skaffa en sån i framtiden.

Okej, kan vara bra att veta! :bow: Jag kan tänka mig att åka en bit också för att få hem hunden, så uppfödarna behöver nödvändigtvis inte ligga i närheten av Stockholm. :) Var inne på kikade lite på nån hemsida där det fanns en hel del uppfödare, du har ingen speciell att rekomendera, eller om det är nån man helt ska undvika?

Valptiden tänkte vi lösa genom att skaffa den så tidigt på sommarlovet som möjligt, då jag är helt ledig och har inget att sysselsätta mig med, ganska praktiskt alltså :D Dessutom reser vi aldrig bort, förutom till landet och dit kan ju hunden följa med!

Okej.

Men en valp kan ju inte vara ensam flera timmar efter 2 månader bara , dvs när valpen är 16 veckor ?!

Papillon är ju en trevlig sällskapsras som också fixar agility och lydnadskurser galant. Det är en robust, aktiv, liten, intelligent och social hund som är väldigt lätta att ha att göra med.
Skulle dock rekomendera er att vara hemma längre med valpen.

Kan den inte? :confused: Har hört flera stycken som sagt att det räcker, antar att man ska ta mycket man hör med en nypa salt. Jag skulle ju iofs kunna ta ledigt från skolan några veckor, speciellt då jag bara ska läsa 200p. Hur lång tid rekomenderas då? :) Eller finns det andra lösningar, typ som att lämna hunden hos pojkvännen (som självklart kommer vara med hos valpen från början) på jobbet? Han jobbar på ett lugnt kontor, dit jag vet att hunden kan tas med, fin rast park i närheten också. Detta också nån/några timmar dom dar jag kommer vara i skolan.

Kom på en till fråga! Gällande GD, är en tik eller hane enklast? Läste på en hemsida att tikarna var lite lugnare och mer lättlärda, stämmer det? :)

Papillon är en fin ras! Ska titta lite mer på den :)

Alltså man ska inte räkna med att valpen går att lämnas i flera timmar före 7 månaders ålder..

Jag tror min GD var runt 8 månader när han lämnades 3 timmar första gången och då i sällskap med äldre hunden.

Vägen dit är jätte viktig, att man inte stressar igenom ensamhetsträningen för då är det bara som att bita sig själv i svansen, man får oftast problem längre fram.

Att din pojkvän kan ha med hunden på jobbet är ju en bra lösning förutsatt att hunden är någorlunda rumsren, kan blir lite olyckligt annars ;)

Okej! Tack så jättemycket för tipsen, verkligen :bow:

Skönt att höra att valpen skulle kunna vara hos pojkvännen :) Det är nämligen alldeles utmärkt då hans jobb ligger ett stenkast från skolan.

Men det finns ingen risk för att valpen blir stressad och så, av allt "resande". Blir till att åka tunnelbana och nu lär det iofs bara handlar om 2 - 3 dar i veckan, men ändå :) När kan man börja vänja hunden vid lokaltrafik?

Har tittat lite på en del spaniels, men jag trodde dom ville jaga, eller har jag fel? :o Annars är det ju en fin ras :)

Det är bara roligt när folk "tar" mina råd på rätt sätt :D

Våra valpar har alltid varit kontorsråttor från 16 veckor och framåt, det har aldrig varit några problem...

Att vänja valpen vid lokaltrafik kan ske relativt fort, men det ska ske lungt och metodiskt...

Kan passa på att fråga om hunddagis också! Har mest hört negativt om det dock, dyrt, och hunden får knappt komma ut något osv :crazy: Men kan det också funka som alternativ lösning. Finns det BRA hunddagis, och är det något att tänka på överhuvudtaget?

Okej, toppen! Då borde det inte vara något problem :)

Jojo, självklart! Lungt och fint, inget stressande. Tänkte på att det lär ju bli en lokaltrafik till diverse lydnadskurser också. Iofs ligger SKK's huvudkontor där jag bor, och dom kanske ordnar kurser i närheten!

Du har föresten inga uppfödare att rekomendera eller att avråda ifrån? :) Eller speciella linjer man ska undvika? Några sjukdomar som är vanliga inom rasen?

Jo det finns ju mycket jakt i dom men ja vet en spaniel ja bruka låna bara han får sin daliga motion så trivs han jätte bra, jag bruka oftast träna lite lydnad så han får tänka så bruka han va nöjd... man kan ju spåra me dom de bruka dom ju tycka är jätte kul och blir bra nöjda med det fast man behöver ju inte göra det med alla springer.
jag Hoppas du hittar en passande ras,
Annars måste ja nog föreslå Cane Corso men den kanske du tycker är förstor?

Okej! :) Jag trodde nämligen att dom seriösa Spaniel avlarna mest sålde till jaktintresserade, men jag får ta och kolla upp rasen närmare! Finns ju en hel del varianter :)

Läste lite om Cane Corso. Den har använts mycket som kamphund va? Alltså, att folk har köpt den endast för att anses tuffa och farliga? :crazy: Kändes som en sådan hund iaf.
Fast den var fin :) Tror dock en sådan hund kan vara lite för tuff i psyket för mig, fast dom kanske inte är så tuffa som dom framstår? Får läsa lite mer, läste bara rasstandarden nu!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 124
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 295
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka