C

Cider

Jag ska flytta och behöver en sällskapshund men vet inte vilken ras som skulle kunna passa bra, kraven är:
den ska
- vara skapligt liten
- kunna vara med i stallet
- tycka det är roligt att åka lastbil

Några tips? :bump:

Sv: Ras-tips

Jack russels brukar vara poppis i stallarna!
Dansk-svensk gårdshund?
Beagle?
Pudel modell mindre? Bra lydnad på dessa ofta! (om man tränar...)
Shetland sheepdog likså!

Dvärgtax!
Att kunna vara med i stallet och gilla åka lastbil
kan nog alla hundar bara man vänjer dem och visar tidigt var
de får vara och inte vara.

Här är min tax med i stallet och myser i höet:
4966005.jpg

Tax tycker jag också verkar vara ett bra förslag. De brukar vara tuffa (dvs modiga i stallet) och är i övrigt mycket härliga hundar.
Dock får du tänka på att de är begränsade inom agility, något som se flesta andra småhundar brukar vara duktiga på.

Ni som har taxar med er istallet - har ni dem med också när ni är ute och rider?

Jag har nämligen taxar och de har sällan funkat särskilt bra i stallet och med hästarna. Att ha dem med och rida ut har inte varit att tänka på. När jag har haft någon tax med mig har jag alltid måstat ägna 99% av uppmärksamheten på hunden och resten åt hästen och ridningen:o!

Min kompis däremot har en underbar strävhårstik (också en tax) som följer med ut på ridurer och håller sig undan när det kommer bilar på vägen o.s.v. Hon har aldrig blivit tränad till det - utan det har bara alltid funkat.

Mina däremot springer mest med nosen i marken och far i sick sack över vägar och fält med öronen mer eller mindre avslagna.

Förutom det är de förstås underbara!:love:

Jag ska flytta och behöver en sällskapshund men vet inte vilken ras som skulle kunna passa bra, kraven är:
den ska
- vara skapligt liten
- kunna vara med i stallet
- tycka det är roligt att åka lastbil

Några tips? :bump:

Det där passar ju in på alla hundar under 35cm i mankhöjd? Kan du specificera dig lite?

Kolla i grupp nio på www.skk.se, där har du en lång lista på små sällskapshundar som kan passa dig.

Kanske att feta normalstora taxar inte är lämpade till agility. Men min smidiga dvärg är blixtsnabb på agilityplanen..

Senast ändrad:

Nu har jag sålt min häst sen en månad tillbaks. Men han va bara med i stallet. Hängde han med ut i skogen så åkte han med i rockarden (hade bara en shettis, så jag körde enbart) det fungerade jättebra.
Men ta med lös i skogen kanske blir svårt om man har tränat dem på vilt, vilket jag gjort med min tax...

Kanske att feta normalstora taxar inte är lämpade till sgility. Men min smidiga dvärg är blixtsnabb på agilityplanen..

Att din hund funkar betyder väl inte att alla taxar hör hemma på agilityplanen? Det behöver man väl bara titta på en tax för att förstå att det finns bättre alternativ bland de andra raserna om det är just agility man vill hålla på med.
Diskbråck är inte att leka med.

*kl*

Nu skrev väl ändå inte trådskaparen att hon ville ha hunden till agility? Så varför diskutera taxarnas vara eller inte vara på agilityplanen?

Förmodligen för att man inte vet vad TS vill ha hunden till, föutom åka lastbil och sällskap. Då får man bredda svaren lite.

Släthårig foxterrier :idea:

2-8.jpg

Det där är en toppenras som gärna följer med på olika aktiviteter! Det finns inte så mycket jakt kvar i dem heller, om man nu inte väljer de få jaktlinjer som finns. Den strävhåriga foxterriern gillar jag men om man inte är intresserad av att trimma så är det bättre att välja den släta.

Om jag skulle köpa en fox idag, skulle jag inte välja med Nikkis stam, hennes pappa är renodlad jakthund från usa. Lite synd eftersom dem lämnar jättefina hundar utställningsmässigt.
Men som du säger, majoriteten av foxarna är idag jättefina sällskaps-, utställnings- och "sporthundar" - älskar att följa med på äventyr. Dessutom superglada, och inte som typiska småhundar utan snarare en stor hund i litet format.

Man säger ju att den strävhåriga har lite mer "sting", men det måste ju vara väldigt individuellt. Jag gillar looken mer på dem släta ;)

Visst är "stinget" individuellt! De sträva hanarna har betydligt mycket mer "sting" än tikarna, inte helt oväntat kanske men jag tycker skillnaden är ordentlig. Har inte sett samma skillnad på de släta, men å andra sidan har jag inte träffat lika många släta foxar som sträva ;)

Men oavsett som foxen är sträv eller slät så är det en toppenhund som alltid vill följa med oavsett vad man hittar på, man ska inte luras av det lilla formatet :)

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 687
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 030
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka