Rädda världen med två flugor i en smäll

Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Att minska/avstå kött/mjölk diskutera med inbitna köttätare är som att prata med en gammal tjurig gubbe som fått för sig att Volvo 240 är den bästa bil som gjorts, trots att miljövänligare och säkrare modeller byggs varje år.

Att prata om att minska/avstå kött med inbitna vegetarianer är som att prata med en tjurig unge som fått för sig att sanningen jag själv hittat är den enda tänkbara, trots att det finns mängder av lösningar som är minst lika bra som "deras enda" sanna.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Att prata om att minska/avstå kött med inbitna vegetarianer är som att prata med en tjurig unge som fått för sig att sanningen jag själv hittat är den enda tänkbara, trots att det finns mängder av lösningar som är minst lika bra som "deras enda" sanna.

Jag skulle gärna vilja se en studie om att det är farligt att äta för mycket grönsaker. Eller hur lång tid det tar för grönsakerna att dö efter olika slaktmetoder. Lagstiftning om hur tätt man får plantera sin broccoli. Misshandel av växt?

Proteinbrist är väldigt sällsynt. Då är man i svält eller bara äter tex gurka. Det krävs väl minst 10kg mat för att producera 1kg kött. Vilket resursslöseri! På 1kg mat kan man få flera kg nyttiga insekter!

Hur såg vårt landskap ut för 400år sedan? Inte var det som nu, med alla odlade marker. Växer några igen så får det plats för mer vilda djur (naturligt, ekologiskt, billigt!) och dessa djur går att äta om man nu måste.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Har du tänkt på att befolkningen ökar och vi behöver ännu mer odlad mark? Eller tror du att det finns lika många människor nu som för 400 år sedan?

Varför skulle man inte äta djur? Varför skulle man selektera på just växter? Är det för att det är ett kostval just du är nöjd med och tycker att alla andra måste nöja sig med?

Måste jag också cykla till jobbet för att du valt att göra det?

Missförstå mig inte; det finns all anledning att balansera vår köttkonsumtion nedåt - vi kommer inte att ha råd med den i framtiden när andra länder också efterfrågar kött i större utsträckning. Men att välja helt vegetarisk kost eller inte måste vara upp till individen. Även att välja att äta enbart kött, om man nu är salig på det och har råd med det.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Kött är skadligt i stora mängder, dvs 500gram eller mer. Flesta råden är att äta mindre än 300gram/vecka.

Varför är insekter så äckligt att det inte ens går att kommentera? Själv äter jag maskar och annat jag inte vet namnet på regelbundet. Skaldjur är väl "havets insekter"?

Jag tycker denna artikel från forskning och framtid är bra
http://fof.se/tidning/2012/2/single-cow-cheese

Att strunta i djurens väl och ve tycker jag är väldigt egoistiskt. Djur ska ha möjlighet att gå ut året om (med undantag kanariefåglar å andra som inte tål kyla men de ska ha gott om plats inomhus), inte bli utsatta för extremavel som påverkar deras hälsa (som stora juver som blir trampade på).
Fler och fler veterinärer blir vegetarianer och veganer, en bra trendskiftning där djurets hälsa står mer i fokus än avkastningen!
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Och vi äter ca 80kg/år - dubbelt så mycket med andra ord. Så en minskning är bra.

Jag har inget emot människor som äter insekter och kan själv tänka mig att prova vissa. Var och en får göra sina kostval.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Det är stor skillnad på att som ko vara ute tre månader om året jämfört med 12 månader för häst!

Varför måste en bonde ha kor/andra matdjur för att göra hö? "Min" höleverant har iallafall inte det! Så dyrt är det inte med maskiner om man inte behöver det allra senaste modellerna.


******

I blandannat Ryssland gör man hästmjölk. Det anses som hälsosamt.
på Island gör man medicin av hästarnas kiss och blod. (dock inte så djurvänligt vad jag läst mig till)

Att minska/avstå kött/mjölk diskutera med inbitna köttätare är som att prata med en gammal tjurig gubbe som fått för sig att Volvo 240 är den bästa bil som gjorts, trots att miljövänligare och säkrare modeller byggs varje år.

Här finns inget svart och vitt. Kor är lika vädertåliga som hästar. Så kan hästar gå ute året runt så kan kor göra det.

Väldigt många kor i det här landet är ute betydligt mer än vad många hästar är. Jag ser inte vinsten i att använda hästar till mjölkproduktion tex. Jag undrar mest varför.

Och även jag håller med om att vi gott kan minska vår köttkonsumtion. Jag ser inte många envisa inbitna köttätare här. Gör du det?
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Fast jag kan erkänna mig till gruppen inbitna "köttätare", eller rättare sagt konsument av också animaliska produkter.

Jag anser att mat är en stor viktig del av mitt liv och skulle inte vilja begränsa mina smakupplevelser till vegetabilier, då det plockar undan möjligheterna till många extremt goda anrättningar. Däremot ser jag inget problem i att ytterligare komplettera utbudet av råvaror med nya ideer - som odlat kött, nya utvecklade växter, nya insekter osv osv.

Jag skulle för övrigt inte heller vilja begränsa mina smakupplevelser till animalier vilket också vore enormt torftigt.

Det hindrar inte mig från att hålla med om att vi borde minska konsumtionen av kött och inte heller från att ganska ofta äta helt vegetariska måltider.

Jag har också åsikten att den mänskliga civilisationen medför både negativa och positiva effekter, och är inte av åsikten att urskogsvildmark över hela planeten är en idealbild av hur jag vill att världen ser ut överallt.

Min fördom är att den typen av naiva idealbilder som förekommer här tillhör ungdomar/människor som bor i stora städer, med svag förståelse för hur det är för andra typer av människor.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Kött är skadligt i stora mängder, dvs 500gram eller mer. Flesta råden är att äta mindre än 300gram/vecka.

Mindre än 300g / veckan ? Det är typ det jag äter per mål... (förvisso lätt överviktig enl mej själv ;) ) men minska ner till 300 g / veckan ?

Kommer aldrig hända...

Jag äter kött, GILLAR kött.. Äter det med fördel med sallad till... Dvs grönsaker...
Ser inget problem med de.

Cancerrisk ? Att LEVA är en cancerrisk...
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Mindre än 300g / veckan ? Det är typ det jag äter per mål... (förvisso lätt överviktig enl mej själv ;) ) men minska ner till 300 g / veckan ?

Kommer aldrig hända...

Jag äter kött, GILLAR kött.. Äter det med fördel med sallad till... Dvs grönsaker...
Ser inget problem med de.

Cancerrisk ? Att LEVA är en cancerrisk...

300g per mål är ju att frossa i kött. Det är inte hållbart att alla skulle kunna äta så mycket kött.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Fler och fler veterinärer blir vegetarianer och veganer, en bra trendskiftning där djurets hälsa står mer i fokus än avkastningen!

Det tror jag inte på men jag tror däremot att fler och fler veganer/vegetarianer blir veterinärer. Det är den trend som ses på skolan i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 456
Senast: Murphy
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 602
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp