Rädda världen med två flugor i en smäll

Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Ah, okej :D korkad jag känner mig.
Tänkte mest på tillsatser dock.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Fast ska man sluta föda upp kor innebär det att vi inte längre har svenska mejeriprodukter.
=import

+ att det på sikt inte skulle finnas grovfoder på nära håll norr om Uppsala.
jordbruk skulle bara existera på de stora slätterna och resten skulle omvandlas till granåkrar
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Ja absolut!!!! Jag är ingen stor köttätare och mitt hb-värde är därefter :crazy:. tycker stamcellskött låter alldeles utmärkt!

zalleg: ja, de är förmodligen muskelceller precis som de celler vilka bygger upp samma vävnad i djur och människor. däremot skiljer sig nog vävnadssammansättningen. Kärlstrukturer och andra komplexiteter som bygger upp en organism är generellt sett mycket svårare att återskapa än en isolerad celltyp.


?? Järn finns i massor av grönt. Hur tror du annars vi veganer överlever? tar inte järntabletter.
Hur skulle växtätardjuren få i sig sitt järn?
Vill man bli stark som en oxe så ska man äta gräs :D
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Om man prompt måste ha mjölk finns hästmjölk mm som alternativ! Alternativa jordbruk skulle få fäste. Gurka mm går att odla även i Norrland. Skogen är en stor tillgång osv.
Försvinner en sak betyder det inte att det blir tomt. Tänk hur mp3 har konkurrerat ut LP? Musiken finns fortfarande men i ny förpackning!
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Om man prompt måste ha mjölk finns hästmjölk mm som alternativ! Alternativa jordbruk skulle få fäste. Gurka mm går att odla även i Norrland. Skogen är en stor tillgång osv.
Försvinner en sak betyder det inte att det blir tomt. Tänk hur mp3 har konkurrerat ut LP? Musiken finns fortfarande men i ny förpackning!

Övriga grödor har nog svårt att konkurrera med skånskt lantbruk tex så jo det blir nog en massa ny granskog. Men den utvecklingen har ju redan börjat. Det är importkött som konkurrerar ut svenskt kött dock, inte vegetariska alternativ.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Finns det verkligen folk som tycker att kossor i det svenska landskapet är dåligt?
Varför då, i så fall?
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Jo jag förstår att Norrland har sämre klimat men tror inte att allt kommer att försvinna.

Folk verkar inte kunna prioritera, så billigt som möjligt. Oavsett plågade barn och djur.

Vegetariska alternativen har senaste åren ökat kraftigt. Många olika märken på korvar mm. Helvegetariska alternativ på många restauranger. Hamburgerkedjorna har också anammat trenden.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Finns det verkligen folk som tycker att kossor i det svenska landskapet är dåligt?
Varför då, i så fall?

Nej det tror jag inte. det jag menar är att om köttbönderna lägger ner pga att "laboratoriekött" blir billigare så kommer folk hitta på nya jordbruksjobb
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Kossorna finns då i fåtal i några djurparker. Markerna växer igen och bli ogenomtränglig urskog till slut.

Vilket må vara miljöskojsigt men knappast speciellt fint eller användbart.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Kossorna finns då i fåtal i några djurparker. Markerna växer igen och bli ogenomtränglig urskog till slut.

Vilket må vara miljöskojsigt men knappast speciellt fint eller användbart.

Du menar då att vi inte skulle använda träd? Lär väl komma bidrag från staten för de som håller kor/hästar som betar upp markena. Sen är det ju fint att tro att nötkreatur får springa fritt och beta världen över. Redan nu hålls djuren instängda och ingen tänker ens tanken på att de ska få gå ut. Ser hellre en minskning utav uppfödning av köttdjur och mindre ängar. Iallafall om man er på hela världens djurproduktion.
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Kossorna finns då i fåtal i några djurparker. Markerna växer igen och bli ogenomtränglig urskog till slut.

Vilket må vara miljöskojsigt men knappast speciellt fint eller användbart.

Varför kan man inte ha kor för nöjes skull? Folk har ju ormar och andra djur som det inte går att rida på, gå i koppel och göra konster.
Kor är mysiga att gulla med, borsta, mata, utställning om man vill tävla.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Varför kan man inte ha kor för nöjes skull? Folk har ju ormar och andra djur som det inte går att rida på, gå i koppel och göra konster.
Kor är mysiga att gulla med, borsta, mata, utställning om man vill tävla.

Självklart kan man ha det och i den formen kommer det att finnas några enstaka kossor på några gårdar.

Men det är ju tillåtet redan idag och det är inte direkt någon mängd kossor som existerar i den formen. Finns ingen anledning att tro att det ändrar sig särskilt mycket.

Men framförallt är de ju goda att mjölka, slakta och äta och ger ett ypperligt livsmedel i olika former. Som människor är beredda att betala för - ju bättre kvalitet desto mer.

Att vi måste minska köttkonsumtionen för oss som konsumerar mest är ganska naturligt när fler vill börja äta kött, efterfrågan stiger och den hållbara produktionen inte går att skala i enorm skala utan negativa effekter.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Fast kött är inte nyttigt i stora mängder. Cancerfonden mfl varnar för den stigande köttkonsumtionen på grund av hälsoriskerna.

Men visst, folk äter sig feta på godis fast 99% vet bättre.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Oh yes jag vet :) men koncentrationerna är inte desamma som i kött, och jag kan tycka att det vore enklare att få i sig lite stamcellskött ibland istället för att proppa sig full av spenat :D
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Fast just spenat behöver du inte enbart äta, faktiskt ganska sällan jag gör det :p mörkgröna växter som tex broccoli är väldigt järnrika. Mjölk ska inte drickas i samband med måltid då det förhindrar upptaget, jos ökar.upptaget :-)

Jag är dock helt för att "odla" kött om själva stamcellsinsamlingen är smärtfri.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Om man prompt måste ha mjölk finns hästmjölk mm som alternativ! Alternativa jordbruk skulle få fäste. Gurka mm går att odla även i Norrland. Skogen är en stor tillgång osv.
Försvinner en sak betyder det inte att det blir tomt. Tänk hur mp3 har konkurrerat ut LP? Musiken finns fortfarande men i ny förpackning!

:DHästmjölk?
Mjölk (ko) och köttproduktion är nödvändigt om växtodling i skogs & mellanbygderna ska kunna existera.
Finns det ingen lönsamhet så buskas eller planteras beten o de dåligt arronderade gärdena igen.

Det betyder i sin tur att grovfoderproduktion, eftersom inget behov finns, försvinner.
Vilket i sin tur kommer att drabba alternativa lösningar hårt.
Det finns inga grannar som kan hålla med hö, halm till hästmjölksproduktion:D Så vi får nog då krypa till korset och importera det vi vill ha. Antingen från EU eller bara södra sverige...miljövänligt så det förslår
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Du menar då att vi inte skulle använda träd? Lär väl komma bidrag från staten för de som håller kor/hästar som betar upp markena. Sen är det ju fint att tro att nötkreatur får springa fritt och beta världen över. Redan nu hålls djuren instängda och ingen tänker ens tanken på att de ska få gå ut. Ser hellre en minskning utav uppfödning av köttdjur och mindre ängar. Iallafall om man er på hela världens djurproduktion.

Hur hänger det resonemanget ihop? Om du tror att köttdjuren inte får gå ut så borde det väl inte finnas några ängar nu heller?

Så minskining av antal köttdjur som aldrig får gå ut har inget med ängarna att göra.

De djur som håller våra marker öppna får givetvis gå ut !
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

:DHästmjölk?
Mjölk (ko) och köttproduktion är nödvändigt om växtodling i skogs & mellanbygderna ska kunna existera.
Finns det ingen lönsamhet så buskas eller planteras beten o de dåligt arronderade gärdena igen.

Det betyder i sin tur att grovfoderproduktion, eftersom inget behov finns, försvinner.
Vilket i sin tur kommer att drabba alternativa lösningar hårt.
Det finns inga grannar som kan hålla med hö, halm till hästmjölksproduktion:D Så vi får nog då krypa till korset och importera det vi vill ha. Antingen från EU eller bara södra sverige...miljövänligt så det förslår

Mjölkgårdarna är redan på väg att försvinna i skogsbygden även i södra Sverige. I många byar finns inga mjölkgårdar alls kvar. Än så länge så funkar det tack vare köttdjuren men även de minskar ju i antal där.

Hästhållning går ju att ha ändå för hö och halm kan transporteras hyfsat långa sträckor trots allt. Men visst är det jobbigt på landet om det inte finns bönder. Det är mycket service som försvinner.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Hur hänger det resonemanget ihop? Om du tror att köttdjuren inte får gå ut så borde det väl inte finnas några ängar nu heller?

Så minskining av antal köttdjur som aldrig får gå ut har inget med ängarna att göra.

De djur som håller våra marker öppna får givetvis gå ut !


Det är stor skillnad på att som ko vara ute tre månader om året jämfört med 12 månader för häst!

Varför måste en bonde ha kor/andra matdjur för att göra hö? "Min" höleverant har iallafall inte det! Så dyrt är det inte med maskiner om man inte behöver det allra senaste modellerna.


******

I blandannat Ryssland gör man hästmjölk. Det anses som hälsosamt.
på Island gör man medicin av hästarnas kiss och blod. (dock inte så djurvänligt vad jag läst mig till)

Att minska/avstå kött/mjölk diskutera med inbitna köttätare är som att prata med en gammal tjurig gubbe som fått för sig att Volvo 240 är den bästa bil som gjorts, trots att miljövänligare och säkrare modeller byggs varje år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 456
Senast: Murphy
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 602
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp