Rädda världen med två flugor i en smäll

Gammeln

Trådstartare
Igår visade forskare på bästa sändningstid i Rapport en hamburgare framställd genom stamcellsodling. Kommer ni att äta stamcellsodlat kött när det saluförs? På så sätt kan man ju rädda klimatet och även världssvälten :)
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Det där såg jag oxå,det var väl världens dyraste hamburgare dom tryckte i sig.
Och nej,jag är nog inte så intresserad av att äta sådant.När dom gör sådant känns det lite som att nötdjur börjar bli utrotningshotade .
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Igår visade forskare på bästa sändningstid i Rapport en hamburgare framställd genom stamcellsodling. Kommer ni att äta stamcellsodlat kött när det saluförs? På så sätt kan man ju rädda klimatet och även världssvälten :)

Det skulle jag säkert göra. Framtidens befolkningsökning och klimatproblemen kommer innebära att vi får göra förändringar i vårt sätt att leva.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Eller så räddar man klimatet genom att äta mer vegetariskt och slutar klämma ur sig massa ungar.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Nej. Gillar inte kött, och det finns så mycket annat att äta.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Vore det inte lika begåvat att rädda miljön och hindra antibiotikaresistensen genom att sluta flyta utomlands?:D
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Ja, eftersom jag tror att det på sikt kommer att bli billigare att framställa än riktigt kött och att vi på så sätt utrotar köttfabrikerna, samtidigt som jag tror att människor som vill ha" riktigt" kött unnar sig det mer sällan och då kan vi låta det kosta vad en sund djurhållning gör.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Det skulle jag absolut göra.
Jag äter allt som smakar bra, inte är farligt och inte behöver plåga djur för att framställas.
Det skall helst även vara så skonsamt mot miljön som möjligt.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Frågan är ju om fabriksproducerat kött verkligen är bättre för klimatet???

Har svårt att tro det, hellre då närproducerat kött...

Och nej, jag vill INTE ha det! Sårbarheten blir enorm och producenternas makt på tok för stor.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Jag är ganska så skeptiskt mot "ny" mat så det skulle nog ta ett tag innan jag smakade. Men visar det sig att det smakar bra och är bra för miljön så skulle jag alldeles säkert äta!
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Igår visade forskare på bästa sändningstid i Rapport en hamburgare framställd genom stamcellsodling. Kommer ni att äta stamcellsodlat kött när det saluförs? På så sätt kan man ju rädda klimatet och även världssvälten :)

nä!
föredrar naturkött(biffdjur o vilt) framför artificiellt framställt kött
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Nej.
Jag vet inte supermycket om stamcellsodlat kött, men rent spontant väljer jag hellre kött från djur än laboratorium.

Innehåller stamcellerna samma som riktigt kött? Nu menar jag inte danskt antibiotika kött, utan svenskt ekologiskt.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Eller så räddar man klimatet genom att äta mer vegetariskt och slutar klämma ur sig massa ungar.

:Bow:

Finns för övrigt massor av bra nyttig mat växandes på gräsmattan! Mer ekologiskt, närodlat, billigt och så slipper stora företag Ha kontrollen!
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Ja absolut!!!! Jag är ingen stor köttätare och mitt hb-värde är därefter :crazy:. tycker stamcellskött låter alldeles utmärkt!

zalleg: ja, de är förmodligen muskelceller precis som de celler vilka bygger upp samma vävnad i djur och människor. däremot skiljer sig nog vävnadssammansättningen. Kärlstrukturer och andra komplexiteter som bygger upp en organism är generellt sett mycket svårare att återskapa än en isolerad celltyp.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

zalleg: ja, de är förmodligen muskelceller precis som de celler vilka bygger upp samma vävnad i djur och människor. däremot skiljer sig nog vävnadssammansättningen. Kärlstrukturer och andra komplexiteter som bygger upp en organism är generellt sett mycket svårare att återskapa än en isolerad celltyp.

Okej, tack för väl utförligt svar. :banghead:

Har läst det 10 gånger, så på svenska menar du att, det skiljer sig lite, men inte jätte mycket? :p
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Frågan är ju om fabriksproducerat kött verkligen är bättre för klimatet???

Har svårt att tro det, hellre då närproducerat kött...

Och nej, jag vill INTE ha det! Sårbarheten blir enorm och producenternas makt på tok för stor.

Fast njae, på stor skala så blir vattenåtgång och koldioxidutsläpp MYCKET mindre än att föda upp kossor för slakt.
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Ja, eftersom jag tror att det på sikt kommer att bli billigare att framställa än riktigt kött och att vi på så sätt utrotar köttfabrikerna, samtidigt som jag tror att människor som vill ha" riktigt" kött unnar sig det mer sällan och då kan vi låta det kosta vad en sund djurhållning gör.
Jag tror det är väldigt väldigt långt fram innan vi är där att laboratorieodlat kött kan konkurrera med köttfabrikernas produktionspriser. Så långt fram att både du och jag har blivit jord innan dess.

Och det här att människor skulle betala mer för 'etiskt' kött, det är också ganska långt borta - framför allt i ett globalt perspektiv. Även om alla svenskar enbart skulle käka vegetariskt plus enbart etiskt framställt kött, så är vi bara 0.13% av alla invånare på jorden.

Så den stora utmaningen är inte att försöka framställa laboratoriekött att äta för en elitistisk minoritet med gott om pengar, utan att få 1.300.000.000 kineser att leva hållbart, att få 1.200.000.000 indier att leva hållbart, att få 384.000.000 amerikaner att leva hållbart, att få 237.000.000 indonesier att leva hållbart...
 
Senast ändrad:
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Fast njae, på stor skala så blir vattenåtgång och koldioxidutsläpp MYCKET mindre än att föda upp kossor för slakt.

Fast ska man sluta föda upp kor innebär det att vi inte längre har svenska mejeriprodukter.
=import
 
Sv: Rädda världen med två flugor i en smäll

Okej, tack för väl utförligt svar. :banghead:

Har läst det 10 gånger, så på svenska menar du att, det skiljer sig lite, men inte jätte mycket? :p
Förlåt!

Det jag menar är att "vanligt" kött består av en massa olika komponenter, varav den viktigaste är själva muskelcellen. Det är förmodligen just den man nu lyckats återskapa i stor mängd, så att det blivit ett köttstycke av det liksom. Andra saker som också bygger upp det kött vi är vana vid (typ blodkärl, senor osv) är lite svårare att fixa till på ett labb. Sådana komponenter finns förmodligen inte i det framodlade köttet, och därför lär det smaka lite annorlunda än normalt :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 456
Senast: Murphy
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 602
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp